Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی احمدوند در نشستی خبری با اشاره به اینکه دانش ایران در تولید بتن تنها چند ساعت با آمریکا فاصله دارد، گفت: شیوع ویروس کرونا دانش تولید بتن را به دو دوره قبل از کرونا و به بعد از کرونا تقسیم می‌کند. موضوعی که مطرح است این است که بعد از کرونا، پارادایم ذهنی و شکلی در تولید و دانش بتن در حال رخ دادن است و به نوعی این بخش را با یک پارادوکس مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه چرا با وجود قانون و مقررات ملی ساختمان، استانداردهای ملی اجباری الزام برای تولید بتن آماده و ساخت و سازهای بتنی عملیاتی نمی‌شود؟،گفت: در شرایط بحران اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی اخلاق سیاسی پساکرونا تنها انسان خالق، مهندس حرفه‌ای و تکنسین صلاحیت دار آگاه به مسئولیت فردی و پایبند به ارزش‌های اخلاقی است که می‌تواند در سایه حمایت دولتی مصمم و مردمی البته با رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان، آینده‌ای خوب برای نسل آینده فراهم کند.

احمدوند ادامه داد: وجدان کاری در پروژه‌های ساخت و ساز برای تحقق ارتقای کیفی ساخت ساخت و سازهای بتنی بادوام مقاوم در برابر زلزله، انفجار، آتش سوزی، سیل و محیط فعال خورنده همسو با توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی کشور همراه با حفظ محیط زیست سالم، علی رغم پیگیری‌های مکرر متأسفانه تاکنون میسر نشده و دلیل آن نیز مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری سالانه کنفرانس ملی بتن و زلزله که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا قرار است بیست و سومین دوره آن به صورت مجازی و سوم و چهارم دی ماه در تهران برگزار می‌شود این است که کشور و تولیدکننده‌ها به سمت اجرایی تر شدن و رعایت بیشتر قطع نامه سند استاندارد ملی اجباری حرکت کنند اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا در این مسیر گام برداشته شد که تکنولوژی محور نیست و این انسان است که محور است.

وی افزود: هدف ما این است که تولید بتن آماده استاندارد شود اما عده‌ای هستند که به دلیل انحصارطلبی موانع زیادی در این مسیر ایجاد می‌کنند و در حالی که در سال ۹۴ استاندارد ملی شماره ۶۰۴۴ و همان استاندارد بتن آماده تصویب شده است هنوز هم می‌بینیم که با گذشت پنج سال از تصویب این استاندارد مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

کمتر از ۴۰ درصد کارخانه‌های بتن تولید استاندارد دارند

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به این پرسش که آیا بتن مورد استفاده در ساخت و ساز نسبت به سازه‌های فلزی مزیت دارد یا خیر؟ و اینکه چند درصد کارخانه‌های تولیدکننده بتن از استاندارد ملی تبعیت نمی‌کنند، گفت: اولاً که ساخت و ساز با بتن در برابر زلزله و آتش سوزی مقاومت بیشتری نسبت به سازه‌های فلزی دارد. اما در مورد عدم رعایت کارخانه‌های تولید بتن از استاندارد ملی ۶۰۴۴ باید اذعان کرد که زیر ۴۰ درصد کارخانه‌های تولید بتن این استانداردها را رعایت می‌کنند.

احمدوند ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی تولید بتن آماده، علاوه بر پایین بودن سطح سواد برخی کارگران و عدم تربیت نیروی انسانی ماهر و تکنسین، فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات تولید بتن است، گفت: برای یک بتن آماده استاندارد علاوه بر اینکه میزان آب اضافه شده برای یک بتن استاندارد بسیار مهم است، میزان دوری که یک ماشین حمل بتن خواهد داشت مهم است. چرا که به طور استاندارد یک خودروی حمل بتن باید ۳۰۰ دور بچرخد تا یک بتن استاندار تحویل دهد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در بیشتر کارخانه‌های تولید بتن استانداردهای نوشته شده و تصویب شده پیاده نمی‌شود و حتی میزان آب و درجه آب اضافه شده در بتن نیز به صورت استاندارد رعایت نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن ادامه داد: با وجود قطعنامه جامعه مهندسی عمران ایران متشکل از متولیان اجرایی در بخش دولتی، بخش خصوصی، بنیادهای مردمی، تولیدکنندگان، سازندگان، مشاوران و کارفرمایان برای اجرای مقررات ملی ساختمان و مبحث نهم نظام بازرسی و استفاده اجباری از تکنسین صلاحیت دار آگاه به مسئولیت‌های فردی، حرفه‌ای و اجتماعی، دلیل عدم توجه به این مؤلفه‌ها چیست؟ کدام نهاد و یا سازمان متولی نظارت بر اجرای استانداردهای ملی ۶۰۴۴ بتن آماده در کشور است.

به گفته وی، در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و به منظور ایجاد بستری مناسب و هدفمند برای ارتقای سطح کیفی و کمی صنعت ساختمان کشور، جشنواره ساختمان برتر با همکاری دانشگاه‌ها، بنیاد مستضعفان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده است که ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه خواهد بود.

کد خبر 5095992

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بتن مرکز تحقیقات بتن مقررات ملی ساختمان لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت دلار بانک مرکزی ایران قیمت نفت شاخص کل بورس ویروس کرونا وزارت جهاد کشاورزی بورس تهران بازار سرمایه بازار سهام راه آهن خواف هرات قانون چک بانک مرکزی وزارت صنعت معدن و تجارت کارخانه های تولید استاندارد ملی تولید بتن بتن آماده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون متوسط بارش ها نسبت به دوره نرمال ۲۱ درصد کمتر است.

به گفته او، در استان های کرمانشاه، ایلام، تا حدودی خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و همدان بارندگی ها نرمال و در حدنرمال و سایر استان ها ۲۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه با بیان اینکه بارش در استان تهران ۳۷ تا ۳۸ درصد کمتر از نرمال است، افزود: در استان های قزوین، سمنان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، شمال سیستان و بلوچستان کمتر از نرمال هستند‌. اما طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه با بارش های مناسب در استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بخش های جنوب فارس، بخش های جنوب شرق و بوشهر تاحدی کم بارشی های اخیر جبران می شود. اما در شمال شرق بدلیل بارش های ضعیف طی ۲ هفته آینده، وضعیت نگران کننده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: در استان های تهران، سمنان، قزوین و خراسان رضوی وضعیت آبی نامطلوب است که براین اساس برای مدیریت منابع آبی و تامین آب شرب دچار چالش هستیم.

او با بیان اینکه کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد سدهای تهران پر است، افزود: علی رغم بارش های مناسب در اسفند و اوایل فروردین، بدلیل خشکی پاییز و کم بارشی نیمه اول زمستان عقب ماندگی بسیار داریم که بنابر شرایط خشکسالی و کم بارشی ۴ سال اخیر، آورده رودخانه ها کم است.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر رعایت توصیه های هواشناسی و مدیریت منابع آبی کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی استان ها برمبنای کشت نوع گیاه توصیه های کوددهی، آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی مبارزه با آفات به کشاورزان داده می شود. همچنین به کشاورزان توصیه می شود که در مواقع بارش از برداشت آب های زیرزمینی و چاه ها اجتناب کنند که در صورت رعایت از سوی کشاورزان در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم
  • راه‌اندازی محل ملاقات خانوادگی عمومی در شهر آلمانی
  • کمتر از ۳ درصد جمعیت دام زنده، کشتار شد
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود
  • رئیسی: تولید مسکن برای مدد جویان ۴۴ درصد افزایش داشته
  • تحقق «جهش تولید» با همکاری تولیدکنندگان و صنایع میسر می‌شود
  • قوانین و مقررات ساخت‌وساز در شمال
  • راه‌های کاهش پوسیدگی دندان
  • کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
  • آماده سازی ۵۵ درصد از شالیزار‌های گیلان برای کشت برنج