Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در پاسخ به حواشی پیش آمده در خانه پدری جلال به ارائه توضیحاتی پرداخت و از واگذاری بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مدتی بود فعالان حوزه میراث فرهنگی نسبت به شرایط نگهداری "خانه پدری جلال‌آل احمد" در تهران اعتراضاتی داشتند و در همین راستا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در جلسه این شورا ضمن اعتراض نسبت به وضعیت این بنای تاریخی متذکر شد: "این خانه تبدیل به خوابگاه معتادان متجاهر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

در همین راستا با امیر کرم‌زاده؛ معاون سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت‌وگویی داشتیم؛ به گفته وی این بنا در اختیار میراث فرهنگی تهران بوده و 20 روز است که برای شرکت در مزایده به این صندوق واگذار شده تا برای بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد؛ مشرح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

تسنیم: چند روزی است که وضعیت بنای تاریخی خانه پدری جلال با برخی حواشی روبه رو شده است و کار به تذکر در شورای شهر تهران کشیده شده، بناهای مشابهی هم در سطح کشور وجود دارند که مورد بی توجهی هستند، توضیحات شما درباره این اتفاقات چیست؟

با توجه به فراوانی بناهای تاریخی در سطح کشور منابع دولت برای حفظ و نگهداری آنها محدود است و نمی‌تواند برای بهره‌برداری و حفظ این بناها بودجه لازم را تخصیص دهد، یک صندوق با عنوان صندوق توسعه صنایع دستی و‌ فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأسیس شده است تا این بناها با سرمایه بخش خصوصی مرمت شود و طبق کاربری قبل مورد استفاده این بخش قرار بگیرد.

البته باید برای این بناها تعیین کاربری صورت پذیرد که این کاربری می‌تواند با توجه به موقعیت بنا تعیین کرد، به عنوان مثال یک بنای تاریخی می تواند تبدیل به کتابخانه شود و یا نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، حتی امکان بهره‌برداری به عنوان یک بخش اقامتی هم وجود دارد. در این زمینه ما خانه عاملی‌های کاشان را داریم که مرمت شده و به عنوان یک هتل سنتی در حال بهره‌برداری است. به هر حال الگوهای موفقی در سطح کشور داریم که در این زمینه درحال فعالیت هستند.

بسیاری از این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده بودند و در وضعیت مشابه خانه جلال بودند. در همین راستا صندوق بر اساس مصوبه دولت این بناها را به بخش خصوصی واگذار می‌کند تا مرمت شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

خانه پدری جلال در اختیار میراث فرهنگی تهران بود و طبق مصوبات دولتی قرار بود 20 روز پیش بنای تاریخی خانه پدری جلال به صندوق واگذار شود تا صندوق، این بنا را در مزایده اخیر برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار کند.

منتهای مراتب با توجه به امکانات و بودجه محدودی که ما داریم و کمبود‌هایی که در یگان حفاظت وجود دارد نگهداری از این بناها دشوار است و با توجه به تعداد بناهایی که در کشور داریم گذاشتن نگهبان برای تمام این بناها به صورت 24 ساعته امکان‌پذیر نیست.

 

با توجه به تعداد بناهایی که در کشور داریم گذاشتن نگهبان برای تمام این بناها به صورت 24 ساعته امکان‌پذیر نیست.

 

بر همین اساس خانه پدری جلال به مزایده گذاشته شد تا مرمت و مورد بهره برداری قرار بگیرد. خوشبختانه برای بهره‌برداری از این بنا هم 3 متقاضی وجود دارد. قرار است یک سرمایه‌گذاری خیلی جدی روی این بنا صورت پذیرد.

تسنیم: مبنای واگذاری این بنا و دیگر بناها در صندوق بر چه اساس است؟

بعد از برگزاری مزایده یکسری معیارهای دیگری توسط صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد. گردش مالی متقاضیان برای ما اهمیت دارد تا برای ما مشخص شود که توانایی بهره‌برداری، احیا و مرمت این بناها را دارند همچنین سرمایه‌گذار باید برای ما طرح مرمتی خود را بیاورد تا بدانیم این فرآیند مرمت به چه صورتی اجرا خواهد شد. در کنار اینها باید سوابق اجرایی، کارهایی که در گذشته به صورت مشابه انجام داده‌اند و حتی مدارک تحصیلی خود را به صندوق ارائه کنند.

تسنیم: در مورد خانه جلال وضعیت به چه صورت است؟

برای این بنا ما به صورت مجزا خودمان برنامه مرمتی به سرمایه‌گذار ارائه کرده‌ایم و برنامه بهره‌برداری دقیق سرمایه‌گذار را دریافت کرده‌ایم. برای ما این موضوع اهمیت زیادی دارد که این بنا اصالت خود را حفظ کند و نشانگر هویت بنا باشد.

برای این سبک برنامه‌ریزی‌ها هم دو چیز برای ما اهمیت دارد؛ اول اینکه در آن بنا چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی زندگی کرده‌اند و بعد اینکه این بنا به لحاظ معماری چه ویژگی‌هایی دارد. با توجه به این ویژگی‌ها نوع بهره‌برداری از بنا برای ما تعریف می‌شود.

 

مرمت و تجهیز خانه جلال نیاز به 4 میلیارد پول دارد

تسنیم: خانه پدری جلال چه زمانی جهت ساماندهی و مرمت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

قرار است ظرف 20 روز آینده این بنا جهت مرمت و ساماندهی واگذار شود. ما امکان اینکه در تمام این بناها به خصوص برای آنهایی که فاقد هرگونه اشیاء ارزشمند در دورن خود هستند به صورت 24 ساعته نگهبان بگذاریم. تنها کاری که ما در این راستا می‌توانیم انجام دهیم واگذاری بناها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است تا در راستای مرمت و نگهداری آنها اقدام کنند. به عنوان مثال همین خانه پدری جلال چیزی در حدود یک و نیم تا 2 میلیارد تومان هزینه مرمت دارد و نیاز به همین بودجه برای تجهیز این بنا هست.

 

تسنیم: حال افرادی که در مزایده واگذاری این بناها شرکت می‌کنند تا چند سال حق بهره‌برداری از آن را دارند؟

بنای جلال در حدود 15 سال به بهره‌بردار، اجاره داده می‌شود. بهره بردار می‌تواند تا 12 ماه فرآینده مرمت و تجهیز بنا را انجام دهد و بعد از آن 15 سال با یک اجاره ماهیانه به او واگذار می‌شود. اجاره‌بهای بنای جلال را حدود 6 و نیم میلیون تومان تعیین کرده ایم.

تسنیم: درآمدهایی که صندوق از طرف این اجاره بهای بناها دریافت می‌کند صرف چه چیزی می‌شود؟ آیا امکان نگهداری و مرمت بنا از طریق این درآمدها وجود نداشت؟

این اجاره‌ها بعد از واگذاری به خزانه دولت، دوباره به ما بازمی گردد و مجدد صرف نگهداری و مرمت بناهای دارای اولویت می‌شود. ما بناهای تاریخی مهمی در کشور داریم که در حال فرو ریختن است و نیاز به مرمت اضطراری دارد.

تا کنون صندوق از دولت بودجه ای را دریافت نکرده است. تنها بودجه‌ای که دولت به صندوق پرداخت می کند در قالب تبصره 19 پرداخت می‌شود. طبق این تبصره دولت بین 10 تا 30 درصد به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودجه اختصاص می‌دهد تا در راستای مرمت بناهای تاریخی اقدام کنند. البته این بودجه بسیار محدود است و در سال شاید ما بتوانیم تنها 10 بنا را با این بودجه ها حمایت کنیم. البته در کنار این، ما هم در قالب تبصره 18 به سرمایه گذاران تسهیلاتی برای مرمت اعطا می کنیم.

تسنیم: با توجه به اینکه این روزها موضوع بودجه هم در کشور به موضوعی مهم تبدیل شده، گزارشی هم از وضعیت بودجه‌ای صندوق ارائه کنید؟

متأسفانه این صندوق یک ردیف اختصاصی در بودجه ندارد. از سال گذشته برای صندوق یک اساسنامه تعبیه شده و در دولت هم به تصویب رسیده است و نیازمند توجه ویژه‌ای است. طبق صحبت‌هایی که شخص رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی کشور هم داشته‌اند بهترین روش برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی واگذاری آنها به بخش خصوصی است.

واگذاری بیش از 600 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

در کنار این اتفاق ما اشتغالزایی را هم خواهیم داشت. تا کنون 97 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است و بالای 700 تا 800 نفر شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم و در برنامه خود قصد واگذاری بیش از 600 بنای تاریخی به سرمایه‌گذار خصوصی را داریم. در حال رفع مشکلاتی مانند سندهای مالکیتی و معارضات ملک هستیم تا این هدف محقق شود. در چند هفته اخیر برنامه مزایده و واگذاری 54 بنای تاریخی را داشتیم که در مرحله نخست 25 بنا و هفته آینده 10 بنای دیگر واگذار خواهند شد. در نهایت این اقدام به جذب 140 میلیاردی سرمایه‌گذار از بخش خصوصی در شرایط اقتصادی کنونی منجر خواهد شد.

تسنیم: شما به شرایط اقتصادی کنونی اشاره کردید و یک سؤال جدی این است که این سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط فعلی، بعد هزینه‌های میلیاردی مرمت و اجاره ماهیانه میلیونی، چگونه می‌خواهند از این بناها کسب درآمد کنند؟

ببینید این بناها برای بسیاری از شرکت‌های پر درآمد و معتبر نقش اعتباری را ایفا می‌کنند. ممکن است یک سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی در حال فعالیت است و از این بنا به عنوان یک اعتبار استفاده می‌کند.

تسنیم: آیا در این شرایط این امکان وجود ندارد که بنای تاریخی از کاربری فرهنگی و مورد نظری که برای آن پیش‌بینی شده خارج شود؟

یکی از سیاست‌های اصلی صندوق، واگذاری بناها با اولویت حفظ اصالت و هویت اصلی آنهاست اما در کنار آن داشتن یک کافه، یا رستوران هم در بنا مانعی ندارد. به عنوان مثال ما علاقه‌مندیم حمام شیخ بهایی را با همان کاربری اصلیش واگذار کنیم، یا بناهای مشابه را.

تسنیم: ضمانت اجرایی شما برای اینکه اگر یک سرمایه‌گذار در بنای واگذار شده طبق تعهداتش عمل نکرد چیست و چگونه می‌توانید با او برخورد کنید؟

تمام این موارد در قراردادهای دو طرفه ذکر شده است و اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد از طرح معماری و طرح سرمایه‌گذاری تصویب شده تخطی کند به راحتی خلع ید می‌شود. همچنین برای ضمانت اجرایی ضمانت‌نامه‌های بانکی سنگینی را دریافت می‌کنیم که وقتی اگر خواستند به این بناها تعرضی انجام دهند جرائم بسیار سنگینی پرداخت کنند. در ضمن تمام این بناها ناظر دارند و به صورت ماهانه و هفتگی مورد نظارت قرار می‌گیرند.

تعریف ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی جدید برای ناهای تاریخی

ما واحدی با عنوان معاونت بهره‌برداری از بناهای تاریخی داریم که به صورت ماهانه از بناها بازدید می‌کنند. همچنین در حال تعریف ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی جدید برای این بناها هستیم.

در نهایت باید گفت که این بناها به عنوان سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند و باید از هر پتانسیلی برای حفظ و بهره‌برداری از آنها استفاده کنیم و بهترین راه حفظ بناهای تاریخی این است که از خود مردم کمک بگیریم. رسانه نباید به اینگونه حاشیه‌ها مانند خانه جلال با شیطنت مواجه شوند و اگز مشکلی وجود دارد اول از خود ما استعلام بگیرند و ما هم وظیفه پاسخگویی به آنها داریم.

تبدیل خانه پدری "جلال آل احمد" به پاتوق معتادان متجاهر!خانه پدری جلال آل احمد خوابگاه معتادان شدضرورت مرمت بناهای تاریخی در گیلان‌؛ موزه مردم‌شناسی عشایر رضوانشهر راه‌اندازی می‌شودوضعیت نامطلوب سرانه فضای سبز در رشت؛ بناهای تاریخی شهر برای حفظ فرهنگ غنی گیلان مرمت شودتمام بناهای تاریخی استان آذربایجان‌ غربی مرمت اضطراری شدندگزارش ویدئویی| تخریب ابنیه تاریخی کاشان در غفلت مسئولان / وقتی میراث فرهنگی همتی برای حفظ‌ بناهای تاریخی ندارد

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جایزه جلال آل احمد آثار باستانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جایزه جلال آل احمد آثار باستانی بنای تاریخی به سرمایه گذار برای بهره برداری بخش خصوصی واگذار بهره برداری خانه پدری جلال یک سرمایه گذار بناهای تاریخی سرمایه گذاری میراث فرهنگی صنایع دستی کشور داریم خانه جلال مرمت بنا برای حفظ برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۰۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟

 زهرا علی‌اکبری- بازارهای سنتی و چهارگانه در ایران در ماه پایانی سال گذشته بازدهی محسوسی را داشتند. بر اساس این گزارش سوددهی این بازارها در کنار به حرکت درآمدن قیمت ارز رخ داد. هر چند سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بهای هر دلار در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان باقی ماند اما بازار به رسیدن نرخ دلار به شصت هزار تومان روی خوش نشان داد و رفت و برگشت قیمت ارز در این کانال نیز سبب شد بهای دلار در ابتدایی‌ترین روزهای سال و در میانه تعطیلات در کانال جدید یعنی شصت هزار تومان بازگشایی شود.

 بر اساس این گزارش اما سئوال مهم اینجاست که کدام بازارهای ایران در سال ۱۴۰۳ به سود روی خوش نشان خواهند داد.

تحولات صورت گرفته و تصمیمات تازه البته سبب شد بازار جدیدی به بازارهای سنتی و بازار مسکن و خودرو برای سرمایه‌گذاری اضافه شود. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی به حدود ۲۳ درصد این محل را به محل مهمی برای کسب سود برای سرمایه‌گذاران بدل کرد خصوصا آنکه میزان سوددهی بازار پول از بازار مالی یا بازار سرمایه بسیار بالاتر است. در شرایطی نرخ سود بانکی در محدوده ۲۳ درصد است که بازار سرمایه ر سال گذشته بازدهی در محدوده ۱۱ درصد را داشته است.

 به این ترتیب این گزینه بار دیگر به گزینه مهم سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سود بدل شده است.

در این میان باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نتوانسته است در سال گذشته نرخ تورم را پوشش دهد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در همه بازارها با تورم چهل درصدی ریالی روبرو بودند اما میزان بازدهی حاصل از بازارها در بالاترین حالت در میانه کانال بیست درصد قرار دارد.

 این بدان معناست که تداوم این تورم، همه فعالان اقتصادی را متضرر خواهد کرد.

 بورس پیش خواهد رفت؟

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبروست. این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند. دلیل این اتفاق نیز به تصمیمات تنش‌زا و پافشاری بر مولفه‌های اقتصاد دستوری باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازار مستعد سوددهی بسیار بالایی است اما با ریسکی سیستماتیک، آن هم ناشی از تصمیمات دولتی روبروست و اگر شکل تصمیمات اصلاح شود، این بازار می‌تواند یکی از بالاترین بازدهی‌ها را در سال جاری نصیب سرمایه‌گذاران کند. بورس ایران از سال ۱۳۹۹ با بحران جدی روبرو شد و از آن تاریخ تا کنون همچنان نتوانسته است دست و پای خود را از زنجیر رکود رها کند.

دلار پیش خواهد رفت؟

حساسیت بالای سیاستگذار بر نرخ دلار سبب شده است که این بازار مستعد افزایش چندانی نباشد. هر چند در ماه‌های پایانی سال قیمت دلار از محدود ۵۰ هزار تومان حرکت کرد اما با این حال نمی‌توان انتظار رشد بالای قیمت ارز را داشت.بسیاری از کارشناسان با استناد به اینکه سال پایانی دولت در پیش است و دولت در سال ۱۴۰۴ باید انتخابات برگزار کند، بر این عقیده‌اند که نرخ دلار در این شرایط امکان جهش بالا را نخواهد داشت. اگر نرخ دلار در روندی بطئی دستخوش افزایش شود، تاثیر رشد آن بر سایر بازارها نیز به همین صورت خواهد بود .

 طلا می‌تازد

 پیش‌بینی‌های جهانی بر رشد قیمت طلا در بازارهای جانی استوار است. شرایط حاکم بر سیاست جهان و تداوم جنگ اسراییل علیه فلسطین در کنار ادامه جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است بازار طلا همچنان به یک بازار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران جهانی بدل شود. در عین حال احتمال افزایش قیمت دلار سبب شده است بازار طلا به یکی از مهمترین بازارهاب رای سرمایه‌گذاران در ایران بدل شود .پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی بر این عقیده است طلای جهانی پتانسیل رشد ۱۰ درصدی را دارد، چون از تیرماه نرخ بهره در آمریکا احتمالا پایین می‌آید و این تاثیر مثبت روی طلای جهانی دارد.

در کنار این احتمالات  عدم توازن عرضه و تقاضا، بازار سکه را نیز به بازاری سودآور برای سرمایه‌گذاران بدل می‌کند. بزرگ شدن حباب سکه در روزهای اخیر نشان از اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار دارد.

مسکن درگیر بحران رشد و رکود

هر چند هیچ عقل سلیمی بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کند، اما ریزش ارزش پول ملی در کنار عدم تطابق عرضه و تقاضا سبب شده است بازار مسکن برای گروهی که سرمایه بالاتری دارند به بازاری برای سرمایه‌گذاری بدل شود. در این میان آخرین آمارها نشان از رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۸۳ میلیون تومان در تهران دارد. رقمی که این کالای سرمایه‌ای را از دسترس بسیاری دور کرده است اما تحلیلگران بر این عقیده‌اند این بازار مستعد رشد بیش از حد قیمت نیست و راه افتادن پروژه‌های مسکن ملی می‌تواند در مهار قیمت موثر باشد.

خودرو همچنان منتظر

 بازار خودرو همچنان در انتظار عملی شدن واردات خودرو در اندازه و ابعاد پیش‌بینی شده است. روند واردات خورو در سال گذشته نیز مانند سال پیش از آن کند بود. در این میان اخباری که مرتبط با توقف شماره‌گذاری برخی خودروها بود سبب شد بازار این خودروی خاص به بازاری بسیار پرسود برای سرمایه‌گذاران بدل شود. در صورت واردات خودرو طبق برنامه و تحقق اهداف تولید، این بازار با رشدی ملایم روبرو خواهد بود .

 به این ترتیب بازاری که همچنان مستعد رشد است، بازار سرمایه است که فعلا درگیر دستورات پرریسک و عقب برنده است. باید دید سیاست دولت بر رشد کدام بازار استوار خواهد شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888368

دیگر خبرها

  • آخرین اقدامات برای مرمت خانه پدری جلال آل احمد/ مرمت زمان‌بر است
  • آخرین اقدامات برای مرمت خانه پدری جلال آل احمد/مرمت زمان بر است
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • واگذاری اراضی، نهضت مردمی‌سازی مسکن را احیا می‌کند
  • سرنوشت تلخ فراری دادن دختر ٢٠ ساله از خانه پدری!
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • خانه زعیم اولین خانه تاریخی قزوین + فیلم