Web Analytics Made Easy - Statcounter

سد قشلاق تنها منبع آب شرب سنندج بوده و طی چند سال اخیر به دلیل ورود فاضلاب روستاهای اطراف شاهد آلوده شدن این منبع آبی هستیم و این روزها به یکی از دغدغه های جدی مردم این شهر 400 هزار نفری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، رنگ، طعم و بومی نامطبوع آب شرب در سنندج موجب نگرانی عده ای از ساکنان این شهر شده و جمعی از مردم این شهر هر روز به چشمه های آب شرب در کوه ها و روستاهای اطراف مراجعه می کنند تا چند لیتر آب بدون رنگ، طعم و بوی نامطبوع تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اعتراض ها و نگرانی های متعدد گروه های مردمی و بازتاب این اعتراض ها از سوی رسانه های محلی و ملی هنوز همتی عملی از سوی مدیران دولت تدبیر و امید در استان اجرایی نشده و همچنان مسئولان ارشد اجرایی استان وعده های پشت سر هم برای رفع این دغدغه می دهند.

از وعده تزریق آب سد آزاد به سد قشلاق توسط استاندار کردستان گرفته تا وعده ارتقای تجهیزات تصفیه خانه سنندج توسط مدیران حوزه آب و فاضلاب استان همگی نه تنها موجب کاهش دغدغه های مردم نشده است بلکه به دلیل عدم تحقق این وعده ها شاهد گسترش موج بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد این آقایان هستیم.

 

اقدامات انجام شده برای رفع مشکل آب شرب سنندج تاکنون کارساز نبوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در اوایل آذرماه جاری اعلام کرد: تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به دستگاه ازن‌زنی مجهز شده است اما هنوز مردم این شهر تغییری در وضعیت آب شرب مشاهده نمی کنند.

محمدحسین محمدی گفت: تجهیز این تصفیه‌خانه به سامانه ازن‌زنی با هدف ارتقا گوارایی و بهبود طعم و بوی آب شرب شهر سنندج انجام شد.

وی با بیان اینکه سامانه ازن‌زنی تصفیه‌خانه آب شماره یک سنندج ۹ کیلوگرم در ساعت ظرفیت دارد، اضافه کرد: با استفاده از این سامانه، امکان حذف بیشتر طعم و بوی آب شرب شهر سنندج فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان به مجهز بودن تصفیه‌خانه شماره ۲ سنندج به این سامانه اشاره کرد و افزود: بیشتر عملیات حذف طعم و بو تا پیش از این از طریق این واحد انجام می‌شد که امیدواریم با راه‌اندازی سیستم جدید، ارتقا کیفیت آب شرب سریعتر صورت گیرد.

مشکل آب شرب سنندج از تصفیه خانه غیراستاندارد است

چندی پیش کامران خرم مدیر عامل آب منطقه ای استان کردستان نیز در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه استانی سازگاری با کم آبی کردستان اظهار کرد: هر چند که با افزایش حجم میزان آب ذخیره شده در مخزن سدها از طریق انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق تا حدودی از مشکلات آب شرب سنندج کاسته شد, اما تا زمانی که تصفیه‌خانه را ارتقا ندهیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی افزود: سد قشلاق سنندج بدون شک دچار تغذیه‌گرایی شده و ورود فاضلاب روستاهای بالادستی، سم و کودهای شیمیایی کشاورزی و فاضلاب های صنعتی که بسیار ناچیز هستند در این امر تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: تا زمانی که یک تصمیم واحد برای جلوگیری از ورود این آلاینده‌ها به مخازن سدها گرفته نشود با تزریق آب نمی‌توان کیفیت آب شرب را بالا برد, چرا که ممکن است همین مشکل طی چند سال آینده گریبان سد آزاد را بگیرد و این سد نیز تغذیه‌گرا شود.

خرم یادآور شد: مشکل کیفیت آب شرب سنندج به تصفیه‌خانه شهر باز می‌شود و باید از تجهیزاتی استفاده کرد که بتواند به راحتی جلبک‌های موجود در آب را از بین ببرد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی این کار دور از نصور نیست و به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد.

وی بیان کرد: بحث دیگر ورود فاضلاب‌های انسانی مرتبط با روستاهای بالادستی مخازن سدها است که هر چند ادعا می‌شود حجم بسیار پایینی دارد اما باز هم باید حتی از ورود یک مترمکعب فاضلاب به این آب‌ها جلوگیری کرد که متاسفانه همچنان این کار صورت نگرفته و ورود فاضلاب به سدها ادامه دارد.

تخصیص اعتبار ویژه برای آب شرب سنندج در لایحه بودجه 1400

بهرام نصراللهی‌زاده رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان نیز در جلسه شورای برنامه ریزی استان در سنندج اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که پیش آمد آبرسانی به شهر سنندج از پارسال در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با پیگیری‌هایی که صورت گرفت در قالب یک ردیف جداگانه، ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شده که مسبوق به سابقه نیست.

این شعارها و وعده های عملی نشده از سوی مدیران اجرایی استان موجب سو استفاده رسانه های معاند شده و متاسفانه توانسته اند با انحراف افکار عمومی تخم های فتنه را در این راستا بکارند که اگر برای این دغدغه اجتماعی چاره ای اساسی اندیشیده نشود در آینده ای نزدیک به یک معضل اجتماعی مبدل خواهد شد.

 لزوم رسیدگی به مشکلات آب شرب سنندج

سیدمهدی فرشادان نماینده مردم شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود: با اشاره به وجود مشکلات جدی آبرسانی در حوزه انتخابیه خود گفت: کردستان با وجود دارا بودن 33 سد و بیش از 8 درصد حجم آب‌های کشور و همچنین آبریز 5 استان دیگر، تنها 10 درصد کشاورزی آن از طریق منابع آبی انجام می‌شود، در صورتی که میانگین کشور در این مورد 47 درصد است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: آب استان کردستان به 5 استان دیگر منتقل می‌شود و 47 تا 60 درصد کشاورزی در این استان‌ها به صورت آبی انجام می‌شود اما مردم کردستان از آب انتقالی هم اجازه بهره‌مندی ندارند، البته اخیرا میزان تخصیص‌های آبی به استان ما تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود این تغییرات از 1میلیون و دویست هکتار زمین‌های کشاورزی در استان کردستان تنها حدود96 هکتار از آب موجود استفاده می‌کند و 15 درصد کشاورزی ما آبی است. همچنین با توجه به بالاتر بودن میزان و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کردستان از میانگین کشوری، خواسته مردم، کشاورزان و روستاییان در استفاده از این مزیت آبی به حق است.

فرشادان با بیان اینکه مدیریت برخی سدهای موجود در خاک استان کردستان برعهده سایر استان‌ها قرار داده شده است، بیان کرد: در حالی سدهایی در عمق 50 کیلومتری شهرهای ما احداث شده که حتی به ما حق استفاده از این منابع آبی را نمی‌دهند، در روستاها هم با وجود گذر لوله های بزرگ انتقال آب اما مردم اجازه استفاده از این آب های لوله کشی را برای شرب ندارند و به همین دلیل روستاییان با مهاجرت به شهرها، حاشیه نشین شده‌اند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ضمن تاکید بر وجود مشکل تغییر طعم و مزه آب شرب سنندج هم گفت: سد خاکی50 ساله قشلاق به عنوان اصلی‌ترین سد تامین کننده آب شرب سنندج به دلیل رشد جلبک‌هایی در دیواره و کف آن موجب تغییر طعم آب موجود شده بنابراین ما درخواست داده‌ایم تا آب سد آزاد سنندج دیگر بدون ورود به سد قشلاق به طور مستقیم وارد تصفیه خانه شود.

وی ادامه داد: این موضوع را در دور قبلی مجلس پیگیری کردیم و توافقات لازم برای این کار هم انجام شده و وزیر نیرو هم قول مساعد برای انتقال آب را اعلام کرده و اکنون اجرای مرحله دوم آن نیازمند اعتباراتی است که باید تامین شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کردستان آب شرب سنندج ورود فاضلاب تصفیه خانه سد قشلاق سد آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۰۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ظهر پنج شنبه با اشاره به نامگذاری ۶ تا ۱۲ اردیبهشت به نام هفته سنندج به خبرنگاران اعلام کرد: دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج برگرفته از کتاب آلبوم سنندج تألیف «حامد شریعتی» شامل ۶۰ عکس قدیمی شهر سنندج در اندازه ۷۰*۵۰ از سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۶۰ (یک قرن) است و در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

اسعد فرهادی با اشاره به رسالت‌های حوزه هنری در توجه به فرهنگ و هنر استان ادامه داد: در این نمایشگاه تصاویری از شخصیت‌ها، مکان‌ها، آداب و رسوم مردم سنندج و رخدادها و وقایع تاریخی رقم خورده در سنندج در یک قرن به همت آقای حامد شریعتی گردآوری و در معرض نمایش علاقمندان و پژوهشگران قرارگرفته است.

وی افزود: این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه قبلی این هنرمند بوده که در سال ۱۴۰۱ به مناسبت روز سنه به همت حوزه هنری به نمایش گذاشته شد و برای نخستین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به مشارکت حوزه هنری با شهرداری و شورای شهر سنندج در برنامه‌های هفته سنه ادامه داد: همکاری در برگزاری مراسم افتتاحیه، و جشنواره عکس سنه که توسط خانه عکاسان در حال انجام است بخشی از این همکاری‌ها و فعالیت‌ها به این مناسبت است.

فرهادی به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های غنی استان هم گریزی زد و گفت: براساس سند زیست بوم حوزه هنری استان کردستان در سال جاری تلاش خواهد شد تا با بهره‌مندی از تمام هنرها علی‌الخصوص هنر عکاسی نسبت به معرفی بیش از پیش استان کردستان و شهر سنندج و کمک به توسعه آن گام‌های مؤثری را برداریم.

وی با دعوت از عموم مردم جهت بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج از هشتم تا سیزدهم اردیبهشت در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج دایر بوده و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه مندان است.

فرهادی تصریح کرد: آئین افتتاحیه و بازگشایی نمایشگاه شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور مسؤولان، هنرمندان و علاقه مندان در محل گالری سوره برگزار می‌شود.

۶ اردیبهشت با تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان روز سنه (سنندج) نامگذاری شده است به همین مناسبت به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر سنندج برگزار می‌شود.

کد خبر 6088498

دیگر خبرها

  • ۶ اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • فوری: ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری