Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@09:17:46 GMT

شاخص توسعه انسانی در کشورهای آسیای مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۹۸۱۳

شاخص توسعه انسانی در کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی برنامه توسعه سازمان ملل متحد، ازبکستان در بین 189 کشور جهان در فهرست شاخص توسعه انسانی رتبه 106 را کسب کرده است.

این کشورها بر اساس 3 معیار، طول عمر، طول متوسط آموزش و همچنین درآمد سرانه ارزیابی شده است.

شاخص توسعه انسانی ازبکستان در سال 2019 میلادی در سطح 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

720 (حداکثر شاخص 1،000 است) قرار گرفته است. این کشور در شاخص توسعه انسانی رتبه بالایی گرفته است. همچنین این شاخص برای کشورهای اروپا و آسیای مرکزی پایین‌تر از متوسط  (0.791) است.

در این رده بندی ازبکستان بین لیبی (0.724) و بولیوی (0.718) قرار گرفته است.

بر مبنای این شاخص طول عمر مورد انتظار در کشور ازبکستان 71 سال و 7 ماه (5 سال و 2 ماه افزایش در مقطع زمانی 1990 تا 2019 میلادی) است.

طول متوسط آموزش مردم، 11 سال و 8 ماه با 8 ماه افزایش نسبت با سال‌های پیشین و حجم درآمد سرانه 7.142 دلار با 115.6 درصد افزایش داشته است.

از کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان در این رده بندی مقام 51 (0.825)، ترکمنستان مقام 111 (0.715)، قرقیزستان 120 (0.697) و تاجیکستان 125 (0.668) را کسب کرده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ازبکستان شاخص توسعه انسانی رتبه 106

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۹۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است

  حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست ستاد نوروزی دانشگاه گفت: خدمات نظام سلامت در تعطیلات نوروزی بسیار عالی و قابل تقدیر است که این حاصل تلاش نیروی انسانی کارآمد، نخبه و کاربلد است.

وی ادامه داد: سلامت حق و نیاز اساسی انسان ها محسوب می شود که حفظ و ارتقاء این سلامت منجر به توسعه همه جانبه کشور می شود.

 غزنوی گفت: میزان توسعه یافتگی هر کشوری از روی شاخص ها و کیفیت سلامت مردم و همچنین میزان محافظت از مردم در مقابل عوامل آسیب زا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و تلاش برای ماندگاری نیروی انسانی متخصص در مناطق دور افتاده را می توان یکی دیگر از عادلانه ترین شاخص های بخش سلامت عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پذیرش محدود پژوهش علوم انسانی از سوی دنیا
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک‌ها
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال می‌شود
  • اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند: فاصله اقتصاد ایران با ترکیه و عربستان در حال افزایش است/باید بتوانیم تورم را به زیر 20درصد برگردانیم// عبده تبریزی: ایران پتانسیل خروج از وضعیت فعلی را دارد/ در همین نظام هم کم تنش تر با هم زندگی می کردیم