Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@03:31:42 GMT

در کردستان عراق چه خبر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۰۲۴۲

در کردستان عراق چه خبر است؟

فرارو- اقلیم کردستان عراق پس از اعتراضات شهروندان ناراضی نسبت به وضعیت اقتصادی و فساد در کردستان عراق  حالا وارد درگیری با پ ک ک  هم شده است. موضوعی که می تواند شرایط را در این منطقه پچیده‌تر کند. 

براساس گزارش ها درگیری روز یکشنبه  بین شبه نظامیان حزب کارگران کردستان "پ ک ک"  و پیشمرگه‌های حزب دموکرات کردستان در منطقه سیدکان اقلیم کردستان عراق باعث کشته شدن یک پیشمرگه و یک نیروی پ ک  ک شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی حزب کارگران کردستان - پ ک ک - از حمله غافلگیرانه پیشمرگه ها به مواضع شبه نظامیان پ ک ک خبر داده است.

او گفته است که سه تن از شبه نظامیان این حزب نیز به شدت زخمی شده‌اند.

به گزارش رسانه های اقلیم کردستان عراق، شبه نظامیان پ ک ک به جای توقف در یک پاسگاه ایست و بازرسی تحت نظر پیشمرگه ها به سوی آنان تیراندازی کردند و پیشمرگه ها به تیراندازی آنان پاسخ دادند.

این درگیری را می‌توان در ادامه اعتراضات اخیر در کردستان عراق ارزیابی کرد. اعتراضاتی به وضعیت اقتصادی و وجود فساد است اما رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. 

در اعتراضات اخیر در اقلیم کردستان به ویژه استان سلیمانه تا کنون دست کم ده تن جان خود را از دست داده اند و ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند. 

 اعتراض به وضعیت اقتصادی در منطقه کردستان، تاخیر پرداخت حقوق کارمندان دولتی در سایه تداوم اختلافات میان اربیل و بغداد بر سر نحوه اداره سرمایه‌های نفتی و توزیع درآمدهای آن است. از مجموع ۳۹ میلیون نفر جمعیت عراق، پنج میلیون نفر ساکن منطقه کردستان هستند.

اقلیم کردستان دولت عراق و پ ک ک را متهم می‌کند

«مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق دولت بغداد و دخالت خارجی را عامل این اعتراضات دانسته است. او می گوید بغداد به تعهدات خود در قبال ارسال سهم مالی کردستان عراق پایبند نیست و تنها حقوق دو ماه کارمندان این منطقه را واریز کرده است.

بارزانی همچنین درباره اعتراضات سلیمانیه افزود: "اربیل با اعتراض مشکلی ندارد، اما این منطقه شاهد اقدامات خشونت‌بار است و هیچ کسی این را قبول ندارد."

بارزانی مدعی است که طرف‌های خارجی در این اعتراضات دست دارند و عامل آشوب شده‌اند. او به طور ویژه گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) را در پشت پرده اعتراضات دانست و افزود: «برنامه‌ای برای گرسنگی دادن به مردم کردستان و ایجاد اختلاف میان گروههای مختلف وجود دارد.»

پس از درگیری شب گذشته هم جویل ریبرن، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در رابطه با آخرین تحولات منطقه به بحث و گفتگو پرداخت و مسرور بارزانی در این گفتگو به شدت به پ.ک.ک انتقاد کرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان با اشاره به حمله شب گذشته پ.ک.ک به نیروهای پیشمرگ در اقلیم کردستان، به شدت آن را محکوم و اعلام کرد طی این مدت سه پیشمرگ اقلیم کردستان و یک کارمند شورای امنیت اقلیم کردستان در پی حمله نیروهای پ.ک.ک جان باخته اند.

مسرور بارزانی همچنین افزود "حملات پ.ک.ک به نیروی پیشمرگ و توطئه‌های این سازمان در به آشوب کشاندن اقلیم کردستان طی اعتراضات مسالمت آمیز اخیر و نفوذ در این اعتراضات، ثبات و امنیت اقلیم کردستان را هدف قرار داده است."

نخست‌وزیر اقلیم کردستان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی افزود: "لازم است که نیروهای سوریه دموکراتیک (ه.س.د) خود را از سیطره و نفوذ پ.ک.ک رها سازند و به بهره بردن پ.ک.ک از کمک‌هایی که به ه.س.د می‌شود پایان داد."

از طرف دیگر دولت ترکیه نیز پ ک ک را گروه تروریستی دانسته و عملیات نظامی علیه این گروه را گاه در داخل خاک اقلیم کردستان عراق دنبال کرده است. در ماه های اخیر، ارتش ترکیه پایگاه هایی را نیز در این منطقه ایجاد کرده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عراق اقلیم کردستان مسرور بارزانی اقلیم کردستان عراق شبه نظامیان پیشمرگه ها نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۰۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

یک جایگاه عرضه سوخت در شهر مریوان واقع در منطقه کردستان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان، جایگاه عرضه سوخت «ساحل» طی آیینی با حضور مدیران محلی و جمعی از مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان در شهر مریوان به بهره‌برداری رسید.

جهانبخش نوکانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان در این باره گفت: این جایگاه یازدهمین جایگاه ناحیه مریوان است که در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع احداث شده است.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی ۱۰ نفر در این جایگاه افزود: این جایگاه دارای دو سکوی عرضه بنزین با چهار تلمبه دونازله است.

مدیر منطقه کردستان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشکر و قدردانی از همکاری مالکان مجاری عرضه و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی استان با این منطقه به هزینه ۵۰ میلیارد تومانی ساخت این جایگاه اشاره و اظهار کرد: این جایگاه بر اساس تازه‌ترین استانداردهای محیط زیستی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان محیط زیست احداث شده و همه مراحل اجرای طرح کهاب را انجام داده است.

نوکانی با اشاره به فعال بودن ۱۱ جایگاه عرضه سوخت با ۸۶ نازل در ‌ناحیه مریوان افزود: با بهره‌برداری از این جایگاه، شمار جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان به ۹۱ باب رسید.

اسماعیل احمدی، فرماندار مریوان در آیین بهره‌برداری این جایگاه از عملکرد و اقدام‌های پخش منطقه کردستان به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در زمینه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی به‌ویژه تأمین سوخت نوروزی تشکر و قداردانی کرد.

دیگر خبرها

  • وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • تصاویری بی‌سابقه از اعتراضات شدید آمریکایی‌ها علیه بایدن
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد