Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ساماندهی و مدیریت مهد‌های کودک بالاخره پس از بحث و بررسی‌های بسیار و کشمکش‌ها به وزارت متولی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان یعنی وزارت آموزش و پرورش رسید.

موضوعی که کم و بیش درباره آن صحبت شده بود و از بلاتکلیفی نسبی مهد‌های کودک در حیطه مدیریت و ساماندهی گله و شکایت وجود داشت، اما کاری عملی انجام نشده بود با این وجود یازدهم شهریور امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدیران آموزش و پرورش از وضعیت مهد‌های کودک گلایه کردند و این بار این شکایت فصل الخطابی شد تا این دوره آموزشی در مسیر سر و سامان گرفتن قرار گیرد و حدود سه ماه بعد از این گلایه روز گذشته بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی، واگذاری مسئولیت و ساماندهی و مدیریت مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود دستگاه‌های تعلیم و تربیت به موضوع ساماندهی مهد‌های کودک

آنچه رهبر معظم انقلاب در جلسه با مدیران آموزش و پرورش به آن تاکید جدی داشتند موضوع توجه به تربیت صحیح در این دوره است که بر این اساس فرمودند: «یک مسئله، مسئله مهد‌کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها است. مهد‌کودک‌ها متأسّفانه رها است؛ مهد‌کودک‌ها هم ذیل آموزش و پرورش است. اوّلاً دستگاه‌های مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند که این بگومگو‌ها باید برطرف بشود؛ وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران می‌آیند بچّه‌های مردم را میگیرند، میبرند آنجا و تربیت‌های غلط داده میشود. گزارش‌های بسیار بدی بنده دریافت کردم از بعضی از مهد‌کودک‌ها که واقعاً نگران‌کننده است. اداره کنید مهد‌کودک‌ها را. مهد‌کودک هم فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچّه را حفظ کنند و خدمت بدهند، [بلکه]به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است، منتها خب با زبان خاصّ خود، با شیوه خاصّ خود.»

همین موضوع فتح بابی شد تا در آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات متعدد برگزار شود تا ابعاد مختلف یکپارچه سازی جریان آموزش شکل گیرد و شرایط برای ساماندهی مهد‌های کودک فراهم شود.

چندی پیش بود که سعید صالح مدیرکل مدارس غیردولتی همان یعنی همان سازمانی که ساماندهی پیش دبستانی‌ها را بر عهده دارد در باره وضعیت مهد‌های کودک اظهار کرد که این موضوع در قالب طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال پیگیری است و انتظار می‌رود با تصویب آن فرآیند انتزاع مهد‌های کودک از سازمان بهزیستی و الحاق آن‌ها به وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود.

صالح بیان کرد:همانطور که تاکنون وزارت آموزش و پرورش ساماندهی بیش از ٣٠ هزار مرکز پیش دبستانی را انجام می‌دهد آمادگی برای ساماندهی مهد‌های کودک هم وجود دارد.

تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؟!

با قطعیت پیدا کردن ساماندهی مهد‌های کودک به آموزش و پرورش تعیین نقشه راه برای پیشبرد این موضوع در قالب مرکز یا سازمانی به نام تعلیم و تربیت کودک پیش خواهد رفت که هنوز جزئیات دقیق آن مشخص نیست، اما آنطور که سعید رضا عالمی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد‌های مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام کند و تدابیر همه جانبه‌ای را در اساسنامه پیش‌بینی کند.

او همچنین درباره وضعیت مهد‌های کودک دارای مجوز و تعیین تکلیف آن اظهار کرده بود که مهد‌های کودک دارای مجوز می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و باید طی یک فرایند نسبت به تمدید مجوز‌ها جهت احراز استاندارد‌های لازم از وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند که جزئیات مربوط به وظایف آموزش و پرورش در حوزه مهد‌های کودک به جلسه آتی این شورا موکول شد.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی به خبرنگار آموزش و پرورش بیان کرد: در حال تعیین صلاحیت ها، استاندارد‌ها و ضوابط کار هستیم و جلسات متعددی برای بررسی آن انجام شده و باز هم تداوم خواهد داشت و هنوز زمان قطعی تعیین تکلیف مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید

جزئیات واگذاری و ساماندهی مهدهای کودک به آموزش و پرورش چه تعداد جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش افزایش می‌یابد؟

روز گذشته بود که محسن حاجی میرزایی گفت است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش و پرورش بدهند و آموزش و پرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد و آنطور که عاملی گفته است جمعیت بزرگی در گروه صفر تا ۴ و ۴ تا ۶ سال، حدود سه میلیون نفر داریم که دوگانگی در مدیریت مهد‌های کودک موجب رها شدگی این جمعی می‌شود و باید نگاه تخصصی داشته باشیم.

حال باید دید دستگاه‌های متولی تربیت کودک همانند کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل پیش دبستانی و نظایر آن که کمتر در تیررس نگاه‌ها و مطالبه‌گری بودند، بعد از این مسئولیت جدید چه جایگاه و کارکردی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش مهدکودک ها شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی مهد های کودک وزارت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت کودک پیش دبستانی مهد کودک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: الگوی حکمرانی و تربیت معلّم باید دو اولویت آموزش و پرورش باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در نشست هم اندیشی با وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در طول عمر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد دستاوردهای زیادی در حوزه‌های علم و فرهنگ بوده‌ایم. زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی ایجاد شد سیاستگذاری در دانشگاه‌ها مدّ نظر بود اما در ادامه که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده مقوله فرهنگ نیز به دانشگاه اضافه شد. در ادامه اسنادی نظیر سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شد. 

وی با اشاره به دوره جدید فعالیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این دوره چند تغییر و تکامل ایجاد و باعث شد از سند بسندگی فاصله بگیریم، به همین خاطر لازم بود نگاه قرارگاهی در شورا شکل گیرد، در حال حاضر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان دارد که ذیل آنها میزهایی تعریف شده است و هر میزی ناظر به موضوعی، به فعالیت می‌پردازد، در ستادها چهار وظیفه راه بینی و رصد، راهبردی یا تدوین سیاست‌ها، راهبری و راه سنجی دنبال می‌شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در خارج از شورای عالی انقلاب فرهنگی مراکز متعدد، کار رصدی انجام می‌دادند که با تشکیل مرکز ستادی رصد توانستیم با این رصدخانه‌ها ارتباط داشته باشیم و گزارش‌های آنها را مورد استفاده قرار دهیم. از طرفی اتاق وضعیت فرهنگ و علم را در این مرکز راه‌اندازی کردیم تا وضعیت مراکز علم و فناوری و فرهنگ را در کشور مورد بررسی قرار دهیم.

خسروپناه بیان کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی وزرا نسبت به مصوبات گزارش می‌دهند ارتباط خوبی با فعالان مردمی در ستاد تعلیم و تربیت و ستاد فرهنگی – اجتماعی برقرار کرده‌ایم، هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور استادان تشکیل داده‌ایم که با ستاد علم و فناوری و نوآوری ارتباط دارند. 

وی ادامه داد: ایراد اصلی در مقوله‌هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی‌گردد چرا که عموما حکومت‌داری می‌کنیم. حکمرانی در تعلیم و تربیت شامل نظریه‌پردازی، ایدئولوژی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدّی‌گری در این حوزه است، بنابراین حکمرانی یک فرآیند و فناوری نرم است که آغاز و انجامی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مسائل آموزش و پرورش گسترده است اما دو کار باید در اولویت باشد، اولی رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش است که از نظریه تا سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری را شامل می‌شود، چرا که در این زمینه برای دستیابی به الگوی حکمرانی ابهام وجود دارد و اگر این ابهام حل شود و به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش برسیم، نقشه راه مشخص می‌شود. 

 خسروپناه دومین اولویت را مسئله تربیت معلّم دانست و افزود: در این زمینه باید با تاکید بر تربیت معلّم کار کنیم و اگر اینگونه شود بسیاری از عرصه‌های دیگر قابل حل است، ابزارهای فضای مجازی در این زمینه باید مدنظر باشد، سواد رسانه و سواد مجازی در مواجهه مسائل این حوزه باید مورد توجه باشد چراکه با آشفتگی فرهنگی در جهان مواجه هستیم، الگوی حکمرانی باید بتواند به آشفتگی‌ها پاسخ بدهد. 

در ادامه حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش دولت هفتم بیان کرد: استفاده از تجربیّات امر عقلانی است اما گاهی سیاست‌زدگی امکان تبادل نظر را سلب می‎ کند، در حالی که در گرفتن تجربه نباید سیاسی عمل کنیم باید تجربه‌ها بشنویم و برای عمل کردن به آنها تصمیم‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش زیرساخت توسعه انسان است، درمانگاه همه دردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آموزش و پرورش با اولویت آموزش ابتدایی است.

 مظفر تاکید کرد: باید فهم مشترک از مسائل آموزش و پرورش ایجاد شود و توزیع معلّم در مناطق و مقاطع مختلف به صورت عادلانه صورت گیرد. 

سید کاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش دولت‎‌های سوم و چهارم نیز در این نشست گفت: باید شورای نظارت از متخصصان بی‌طرف، ایران‌دوست و متدیّن در آموزش و پرورش ایجاد شود، شورایی که بر وزارتخانه اشراف داشته باشد. 

وی ادامه داد: تربیت معلّم از اهمیت ویژه برخوردار است در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود. هر کسی آماده معلّمی نیست، برای تربیت معلّمی باید از دانش آموزان مستعد نیز استفاده شود تا ترغیب شوند که این شغل را انتخاب کنند. 

این وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه باید معیارهای انتخاب وزیر مدوّن شود، ادامه داد: تغذیه رایگان باکیفیت در مدارس باید مدّنظر باشد.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در این نشست با تأکید بر حکمرانی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ۱۶ وزیر آموزش و پرورش داشتیم یعنی میانگین عمر هر وزیر دو سال بوده است در دو سال مگر وزیر می‌تواند چه کند؟

وی ادامه داد: در حکمرانی آموزش و پرورش باید نقش دولت را مشخص کنیم؛ تحول در آموزش و پرورش مبتنی بر سه عامل نیروی انسانی، ساختار و تکنولوژی است، اگر یکی از آنها همراه نباشد ممکن است مانع ایجاد کند.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: مخاطب شناسی باید در اولویت باشد، دانش‎ آموزان امروز را نمی‌شناسیم چراکه این دانش آموزان در عصر دیجیتال به دنیا آمده‌اند، با فرمول دهه شصت دانش‌آموزان امروز را اداره می‌کنیم و این رویکرد نتیجه‌بخش نخواهد بود. امور تربیتی مدارس نیاز به تجدید نظر دارد.

فانی اضافه کرد: سهم آموزش از تولید ناخالص ملی ۲.۴ درصد است و سهم آن از بودجه عمومی ۱۱.۲ درصد است در حالی که میانگین جهان در هر دو زمینه بیشتر است. 

وی ادامه داد: اهمیت آموزش و پرورش زیاد است چراکه سازمان توسعه پایدار است، کلید توسعه در دست معلّمان است؛ معیشت، منزلت و مدیریت معلّمان باید حل شود. به نظام استخدامی خاص معلّمان نیاز داریم، معلّم کارمند نیست که با او مانند قانون مدیریت خدمات کشور رفتار شود. 

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم نیز در این نشست بیان کرد: نقطه اصلی آموزش و پرورش حکمرانی است که باید توانایی حل مسائل به صورت پایدار را داشته باشد. آموزش و پرورش دستگاهی از مسائل حل نشده است.

وی ادامه داد: ابزارهای مهم حکمرانی سیاستگذاری و تنظیم‌گری است در این زمینه به خوبی عمل نکرده‌ایم.  آموزش و پرورش سنجش تحقق اهداف ندارد در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: باید فهم مشترکی از مأموریت آموزش و پرورش ایجاد شود. آموزش و پرورش بد طراحی شده است در حالی که باید روابط و مناسبات بین اجزا تدوین شود. اثرگذاری بر فرهنگ، اقتصاد و جامعه از طریق آموزش و پرورش باید مدنظر باشد. نظام انگیزشی آموزش و پرورش باید اصلاح شود.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت هشتم نیز در این نشست بر پرهیز از مداخلات سیاسی تأکید کرد و خواستار ایجاد روندهای سیستماتیک شد. 

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: الگوی حکمرانی و تربیت معلّم باید دو اولویت آموزش و پرورش باشد
  • الگوی حکمرانی آموزش و پرورش باید تدوین شود
  • پویانمایی آیات و قصص قرآنی در طرح ملی مسطورا
  • آموزش و پرورش از ارکان اصلی هر جامعه است
  • بهار دربهار مدارس کرمان ۱۹ فروردین ماه
  • محاسبه شهریه کودکستان‌ها بر اساس فرمول سامانه سازمان تعلیم و تربیت صورت می‌گیرد
  • اجرای چمن مصنوعی در فضاهای ورزشی مدارس همدان
  • احداث چمن مصنوعی در فضاهای ورزشی مدارس همدان
  • اعلام شرایط شرکت در آزمون جذب معلم ورزش
  • برگزاری محفل انس با قرآن در بیش از يک‌هزار مدرسه کرمان