Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@16:59:30 GMT

ماجرای کمبود بذر گندم در گلستان چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۹۳۴۲

ماجرای کمبود بذر گندم در گلستان چه بود؟

ایسنا/گلستان کارشناس مسئول گندم استان گلستان با اشاره به اینکه امسال اختلاف قیمت بین بذر گندم آزاد و دولتی، مشکلاتی را در زمان تهیه بذر بوجود آورده بود، گفت: به منظور حل این مشکل بیش از ۹۵ درصد بذر موردنیاز گندمکاران استان با بذر دولتی تأمین شد.

یحیی کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کشت گندم در گلستان تا نیمه اول دیماه ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان زیر کشت گندم رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطح ابلاغی گندم در سال زراعی جاری در استان ۳۵۴ هزار هکتار با تولید یک‌میلیون و ۳۱۳ هزار تن است که امیدواریم به این میزان تولید دست‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح سبز گندم در استان ۳۵۵ هزار و ۸۳۰ هکتار با برآورد تولید یک‌ میلیون و ۲۸۹ هزار تن بوده که از این مقدار ۸۲۰ هزار تن توسط اداره غله به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

افزایش ۶۰ درصدی توزیع بذر گواهی‌شده

کارشناس مسئول گندم گلستان با اشاره به توزیع بذر، گفت: تاکنون حدود ۳۲ هزار تن بذر گواهی‌شده بین کشاورزان گندمکار استان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است. ارقام دیم باقیمت ۳۷۰۰ تومان و ارقام آبی باقیمت ۳۹۰۰ تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

کریمی با اشاره به مشکلات تهیه بذر، خاطرنشان کرد: امسال اختلاف قیمت حدود ۱۰۰۰ تومانی بین گندم گواهی‌شده و گندم موجود در بازار، موجب افزایش رغبت کشاورزان به استفاده از بذرهای گواهی‌شده شد. اختلاف قیمت موجود، برخی کشاورزان که بذر خودمصرفی نگه‌داشته بودند را راغب به این کرد که بذر گواهی‌شده را تهیه و گندم خودمصرفی که نگه‌داشته بودند را در بازار آزاد به فروش برسانند و همین مسئله ریشه مشکلات مربوط به بذر بود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۴ هزار تن بذر گواهی‌شده در استان تدارک دیده شده بود اما فقط ۲۳ هزار تن آن توسط کشاورزان خریداری شد و مابقی آنها که هنوز بوجاری نشده بودند، با پیگیری‌های صورت گرفته به‌منظور جلوگیری از ضرر مراکز تولید بذر، به اداره غله تحویل داده شد. این مشکل طی سه چهار سال اخیر همواره تکرار شده بود.

ایجاد مشکلات بعد از اعلام قیمت خرید تضمینی گندم

کریمی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به بذر گندم از مهرماه و بعد از اعلام قیمت خرید تضمینی این محصول شروع شد، خاطرنشان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی خردادماه اعلام می‌شد، می‌توانستیم بذر بیشتری تهیه کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم و با مشکلات امسال روبه‌رو نمی‌شدیم.

کارشناس مسئول گندم گلستان با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته، سه بار شاهد چنین مشکلاتی بودیم، گفت: یک سال به خاطر شیوع بیماری‌ها و رغبت مردم به استفاده از بذرهای گواهی‌شده، یک سال به خاطر مشکل کشت پنبه و افزایش ناگهانی استقبال از کشت گندم و امسال هم به خاطر اختلاف قیمت، این مشکل به وجود آمد.

تهیه ۵۰۰۰ تن گندم بذری از سیلوها

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که امسال برای تهیه بذر به وجود آمد، اکیپی را تشکیل و سیلوهای استان را بررسی کردیم تا خالص‌ترین بذر گندم را پیدا کنیم تا آن به‌عنوان گندم افزایشی، بعد از بوجاری در اختیار کشاورزان قرار دهیم. یکی از انبارهای سیلو فاضل‌آباد را برای رقم آبی و یک سیلو کلاله را برای رقم دیم انتخاب کردیم.

کریمی گفت: قبل از اینکه این کار را انجام دهیم، کشاورزان گندم را در بازار باقیمت ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومان در بازار خریداری می‌کردند اما با کاری که انجام دادیم، ۵ هزار تن گندم بوجاری و ضدعفونی شده باقیمت ۳۷۰۰ تومان در اختیار کشاورز قرار گرفت تا دست دلالان و واسطه‌ها از میان برداشته شود و همچنین بذر نامرغوب نیز در اختیار کشاورزان قرار نگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گندم گلستان اختیار کشاورزان قرار بذر گواهی شده اختلاف قیمت سال گذشته بذر گندم هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

علی ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس نیاز و پیش بینی‌های صورت گرفته ۶۰ مرکز خرید تضمینی گندم از کشاورزان را در کرمانشاه تدارک دیده‌ایم.

وی افزود: از این مراکز ۷ مرکز دولتی و ۵۳ مرکز خصوصی است که کار خرید گندم از کشاورزان کرمانشاهی را بر عهده خواهند داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته امکان افزایش مراکز در صورت شلوغی مراکز نیز دیده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان سطح زیر کشت و اعلام‌های انجام شده پیش بینی می‌شود در فصل زراعی جاری بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم توسط کشاورزان کرمانشاهی تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه شود.

کد خبر 6080414

دیگر خبرها

  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • توجه ویژه به قیمت گندم از انتظارات کشاورزان گلستانی است
  • وقتی آسیابان‌های تهران بیکار شدند
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه