Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:12:04 GMT

پیام مولانا به انسان امروز چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۵۰۶۷

پیام مولانا به انسان امروز چیست؟

ایسنا/اصفهان رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اشعار مولانا در خصوص پیام این شاعر فرهیخته به انسان امروز گفت: پیام مولانا به انسان امروز این است که آدمی به عالمی بالاتر تعلق دارد و به آن باز خواهد گشت.

غلامعلی حداد عادل امروز (چهارشنبه_۲۶ آذر ماه) در آیین اختتامیه سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با موضوع «مولوی چه می گوید؟»، اظهار کرد: پیام مولانا پس از هشت قرن هنوز جذاب و شنیدنی است و در این ۸۰۰ سال صدای سخن او یک لحظه هم خاموش نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری محتاج شنیدن صدای مولاناست زیرا پیام مولانا این است که باید باطن جهان را شناخت.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مثنوی مولانا در مقایسه با شاهنامه فردوسی باید عشق نامه خوانده شود، تصریح کرد: مولوی به انسان سرگشته امروز می گوید که با ذکر خدا، قلب ها آرام می گیرد و نباید رابطه انسان با خدا را قطع کرد زیرا محروم کردن انسان از خداپرستی، منجر به بت پرستی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مولانا تاکید دارد که آزادی حقیقی با سرکوب دشمنان بیرونی حاصل نمی شود بلکه دشمن اصلی در درون ماست، تاکید کرد: مولوی پژوهی گنجی است که همه باید قدر آن را بدانیم.

حداد عادل با بیان اینکه مولانا در آثارش از خدا می گوید، اظهار کرد: پیام مولانا این است که این جهان جانی دارد و دیدن این جان دیده جانبین می خواهد. این جهان جویای نظم و ثبات تصویری از ماه آسمان است که در آن افتاده که مبادا این نظم رخسار ما را به طمع خام اندازد.

وی تاکید کرد: پیام مولانا به انسان امروز این است که آدمی به عالمی بالاتر تعلق دارد و به آن باز خواهد گشت. انسان در این جهان غریب است و انسان از نیستان جدا است و عشق همه دردهای ماست.

به گفته وی عشق جز با وصال حق پایان نمی پذیرد و مولوی می خواهد به انسان سرگشته امروز بگوید دل تنها با یاد خدا آرام می گیرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: پیام مولانا به انسان امروز این است که دوستی بدون خداپرستی ممکن نیست و انسان صدفی است که ارزش آن به گوهری است که در درون دارد و پیام او این است که نمی توان رابطه انسان را با خدا قطع کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی استانی فرهنگی و هنری دانشگاه اصفهان مولوی پژوهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۵۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش توان خود را در افغانستان از دست داده است

پاول کلومن بیکن سفیر نروژ در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان درباره مسائل افغانستان و منطقه تبادل نظر کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت گروه تروریستی داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است.

ارگ حکومت سرپرست افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر نروژ تاکید کرده است کشورش از مخالفان کابل حمایت نمی‌کند.

این دیپلمات نروژی با اشاره به اخراج پناهجویان افغان از پاکستان نیز گفت اخراج پناهجویان نگران کننده است.

بر اساس این بیانیه، مولوی عبدالکبیر نیز اظهار داشت حکومت سرپرست افغانستان خواستار تعامل مثبت با تمام کشورها است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • داعش توان خود را در افغانستان از دست داده است
  • خیابان‌های صالح شهر آسفالت می‌شوند
  • میزبانی مزار مولانا ابوبکر تایبادی از گردشگران + فیلم
  • پیام ضبط شده فرمانده حماس پس از ادعای اسرائیل در مورد ترور مروان عیسی
  • آزار یک دختر ۱۲ ساله توسط مولوی پاکستانی + فیلم
  • (ویدئو) بازداشت یک مولوی هنگام تجاوز به دختر ۱۲ ساله‌ای که برای آموزش قرآن آمده بود!
  • دستگیری مولوی پاکستانی هنگام تعرض به دختر ۱۲ ساله
  • مقام معظم رهبری: امروز رسانه‌ موثرتر از موشک و پهپاد دشمن را عقب می راند
  • رهبر انقلاب: امروز هر کس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، موفق‌تر است/ سلاح رسانه‌ای شعری ما ایرانی‌ها قدرتمند و اثرگذار است/ جلوی هجوم زبانهای بیگانه به زبان فارسی را بگیرید
  • رهبر معظم انقلاب: امروز تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن، بیشتر از موشک و پهپاد است