Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:38:22 GMT

محور راور - دیهوک همچنان در مسیر بهسازی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۸۵۴۸

محور راور - دیهوک همچنان در مسیر بهسازی

به گزارش ایرنا، سیل‌های ۱۳۹۸ ایران، از ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ در ایران آغاز شد و در ابتدا چند شهر از استان‌های شمالی و پس از آن مناطق جنوبی و غرب ایران درگیر خود کرد و این سامانه بارشی در ادامه طی روزهای آغازین فروردین‌ماه ۹۸، موجب ایجاد سیلاب و خسارت‌های جانی، مالی و زیرساختی ۲۵ استان کشور شد که مناطق مختلف کشور را بسیار آسیب پذیر و نیازمند به کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان کرمان نیز از این خسارت‌ها بی نصیب نماند و سیلاب یاد شده علاوه بر تخریب آب‌گرفتگی منازل مسکونی، کشاورزی و زیرساخت‌های این استان را نشانه گرفت و موقعیت جغرافیایی شهرستان های کرمان و راور به علت قرار گرفتن در پستی کویر، آب ناشی از بارندگی سه استان یزد، خراسان جنوبی و کرمان را به این مناطق راهی کرد که در این زمینه ۲ محور شهداد - نهبندان و راور - دیهوک بیشترین خسارت‌ها را دیدند.  

مردم کرمان که خود آسیب دیده از این سیل بودند، در ابتدا با کمک های فیزیکی و ریالی خود کار بازسازی شهرستان حمیدیه کرمانشاه را به پایان رساندند اما خسارت‌های باقی مانده از سیل فروردین‌ماه ۹۸، پس از ۲۱ ماه، با بازسازی نشدن برخی از محورهای ارتباطی، همچنان مردم کویر نشین و سخت کوش کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.

شدت بارش ها به حدی بود که ۳۵ کیلومتر از محور شهداد - نهبندان به عنوان یک مسیر ارتباطی ترانزیتی این استان را در خود فرو برد و همچنان چهار کیلومتر از این مسیر در زیر آب قرار گرفته است و پس از ۲۱ ماه خودروها از مسیر موقت تردد می‌کنند و تاکنون حتی مطالعات بازسازی و یا جایگزینی منطقه تخریب شده از این محور به پایان نرسیده است.

اما داستان محور ترانزیتی راور - دیهوک با میزبانی سالانه زائران بسیاری، تفاوت دارد، در روزهای آغازین پس از سیل فروردین ماه ۹۸ این مسیر بازگشایی موقت شد به گونه ای که با پر کردن پنج پل تخریب شده از این محور، بستر رودخانه مسدود اما مسیر ارتباطی بازگشایی شد و اکنون پس از ۲۱ ماه با نزدیک شدن به بارش‌های زمستانی ۹۹ که بنا بر اعلام هواشناسی احتمال وقوع سیلاب نیز می‌رود، هیچ پلی در این مسیر احداث نشده است و این به معنی خطر پذیری بیشتر با احتمال تحمیل هزینه‌های جانی و مالی، در پی وقوع سیلاب بعدی خواهد بود.     

تلاش‌های دولت برای بازسازی زیرساخت‌های خسارت‌دیده از سیل ۹۸

استاندار کرمان گفت: مطالعات محور شهداد نهبندان هرچه سریعتر باید انجام گیرد و این مطالعات به عنوان یک سند برای بازسازی محور یادشده به استانداری کرمان ارائه شود.

علی‌زینی‌وند با اشاره به ضرورت بازگشایی موقت محور شهداد - نهبندان افزود: ضمن حفظ محور موجود باید با توجه به اعتبارات، اقدام و چاره‌ای اساسی برای بازسازی ۳۵ کیلومتر(منطقه خسارت دیده از سیل) این محور اندیشیده شود که با سیل بعدی از بین نرود و مردم بیش از این متضرر نشوند.

وی خاطرنشان کرد: راهداری با ساخت چهار کیلومتر راه دریاچه نمکی شهداد را دور زده و از راه موجود نگهداری می کند و استانداری کرمان در رایزنی با وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور پیگیری می کند و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان کار مطالعاتی این محور را تا دهه فجر به اتمام برساند.

استاندار کرمان همچنین در زمینه اختصاص کد طبقه بندی مجزا برای پروژه های بهسازی راه اصلی کرمان - بافت و محور راور - دیهوک به منظور تسریع در روند تخصیص بودجه و سرعت اجرای آن‌ها طی روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی رایزنی کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز موافقت کرد، به هر میزانی که سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت بودجه اختصاص دهند، از سوی وزارت راه هم تامین اعتبار برای جبران خسارت‌های زیرساختی سیل ۹۸ صورت گیرد.

باوجود انگیزه و تلاش دولت در جبران خسارت‌های سیل ۹۸، مسلما علت‌هایی مانع جبران خسارت زیرساختی سیل و به تاخیر افتادن ۲۱ ماهه عملیات اجرایی بازسازی محور شهداد - نهبندان شده که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.  

تخریب سیل و مشکلات بازسازی محور شهداد - نهبندان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این زمینه گفت: هدف از ساخت محور شهداد - نهبندان در ابتدا دسترسی به کویر و حفظ امنیت بوده و عملیات اجرایی طرح‌ها در این منطقه به علت دمای بالای ۶۰ درجه طی تابستان امکان پذیر نیست.

سیدعلی حاج سیدعلیخانی افزود: همچنین برای اجرای عملیات بازسازی، مصالح راهسازی مناسبی در منطقه محور شهداد - نهبندان وجود ندارد و تمامی مصالح آسفالت از نزدیکترین منطقه ۱۴۰ کیلومتر دورتر باید حمل شود.

وی تصریح کرد: برای سرعت ساخت محور شهداد - نهبندان در ابتدا از مصالح کویر منطقه استفاده شده و پیمانکار این طرح ضمن ریختن شن، یک لایه آسفالت سرد روی آن کشیده و این محور زیرسازی ندارد اما بیش از ۱۷ سال مسیر تردد خودروها بوده اما با شدت بارش‌ها و سیلاب طی سال گذشته تخریب شده است.

چهار کیلومتر از این مسیر همچنان در زیر آب قرار دارد که برای دسترسی به جاده دریاچه را با مسیری موقت دور زدیم، حالت باتلاقی مسیر هنوز وجود دارد و پیش بینی می شود که این روند را با توجه به ترسالی‌ها، طی سال‌های آینده نیز داشته باشیم.

اقدامات پس از سیل در محور شهداد - نهبندان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در این زمینه گفت: آب ناشی از سیل منطقه راور، خراسان جنوبی، یزد، طبس، فیض آباد به این منطقه وارد می شود و همزمان با شدت بارش‌ها در سال ۹۸ به علت گودی منطقه آب در این منطقه جمع شده و طول ۳۵ کیلومتر از این منطقه تا هشت ماه زیر آب بود و با فروکش کردن آب، بخشی از مرمت این راه انجام شد و با اقدامات نگهداری فعلا از این بخش استفاده می کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون سه مرحله کارگاه را تجهیز و خاکریزی را برای عبور اضطراری اجرا کردیم اما به علت شرایط خاک منطقه آسفالت این محور مجددا فرونشست می‌کند و این امر سه مرحله این محور را تخریب کرده و حل اساسی مشکل محور شهداد - نهبندان نیاز به کار مطالعاتی دارد.

حاج‌سیدعلیخانی با بیان اینکه پیش از این برنامه مطالعات به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان سپرده شده بود افزود: قرارداد مطالعات را به تازگی بستیم و اکنون توسط مشاور و کارهای آزمایشگاهی آن در حال انجام است.

وی بیان داشت: بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه برای انجام کار مطالعاتی محور شهداد - نهبندان به استان ابلاغ شده است که نتایج مطالعات طی ۲ ماه آینده ارائه می‌شود. 

راهکارهای بازسازی یا احداث محور شهداد - نهبندان

وی با اشاره به روش های مختلف بازگشایی محور شهداد - نهبندان گفت: این محور باید از این ناحیه جا به جا شود که این امر طول مسیر را افزایش می دهد و میراث فرهنگی نیز با اجرای آن موافقت نمی کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ادامه داد: همچنین می‌توانیم محور موجود شهداد - نهبندان را با مصالح مقاوم‌تر در جای خود تثبیت کنیم و اینچنین از خسارت‌های آینده جلوگیری می‌شود.

چالش‌های محور راور - دیهوک

حاج سید علیخانی گفت: پنج دهنه از محور راور - دیهوک سال از سال ۶۴ تخریب و در این منطقه خاکریزی شد و این محور تا سال ۹۸ به علت خشکسالی و نداشتن بارندگی، طی دهه های گذشته دوام آورده بود و از این ناحیه تردد جاده ای صورت می گرفت.

وی با اشاره به میزان بارش ها و وقوع سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ که آب دبی بالایی داشت تصریح کرد: عمده آب ناشی از بارندگی استان‌های یزد و خراسان جنوبی و منطقه طبس به منطقه راور سرازیر شد که سیلاب به صورت مجدد پنج دهنه یاد شده(خاکریزی‌ها) را تخریب کرد.

اقدامات موجود برای بازسازی زیرساخت‌های کرمان پاسخگوی نیاز مردم نیست

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه محور شهداد - نهبندان از ابتدای سال گذشته به علت سیلاب بسته شد اظهار داشت: این محور با اقدامات کوتاه مدتی باز شده اما وضعیت زمین و شرایط منطقه ای تا این لحظه امکان ایجاد فعالیتی جامع و کامل را نداده، در هر صورت اقدامات انجام شده، پاسخگوی نیاز مردم نیست.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه‌داد: در راستای بازگشایی کامل محور شهداد - نهبندان و راور - دیهوک نشستی مشترک به اتفاق استاندار کرمان، مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزیر راه و شهرسازی در تهران داشتیم.

وی افزود: در این نشست برای بازسازی محور راور - دیهوک و تغییر مسیر ۳۵ کیلومتر اصلی تخریب شده و بازسازی این قسمت از محور شهداد - نهبندان در شرایط کنونی تصمیم‌گیری شد که به سرعت بتوانیم بازگشت به شرایط قبل از سیلاب را داشته باشیم زیرا این محور، مسیر اصلی تردد استان‌های کرمان - خراسان جنوبی بوده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقات بسیار خوبی طی سال‌های گذشته در حوزه توسعه ظرفیت های گردشگری شهداد رقم خورده که در بازدید روزهای گذشته استاندار کرمان و تاکید بر همکاری توسط ایشان، این ظرفیت ها توسعه می‌یابند.

همانگونه که از چالش ها و اقدامات انجام شده در جبران خسارت های زیرساختی سیل فروردین ماه ۹۸ در استان کرمان گفته شد، مشکلات بسیار زمین شناختی و اعتباری مانع اصلی برای بازسازی سریع محورهای شهداد - نهبندان و راور - دیهوک شده و مراحل اجرایی کار به کندی در حال انجام است و مردم این استان پس از ۲۱ ماه همچنان چشم انتظار جبران خسارت ها و تخریب های زیرساخت‌های ارتباطی شهرشان هستند که این امر بر تولید، کشاورزی و حوزه بازرگانی کرمان هم تاثیرگذار بوده است.

برچسب‌ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان کرمان دیهوک نهبندان وزارت راه و شهرسازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان کرمان دیهوک نهبندان وزارت راه و شهرسازی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان کرمان دیهوک نهبندان وزارت راه و شهرسازی اخبار کنکور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان استاندار کرمان راه و شهرسازی خراسان جنوبی بازسازی محور برای بازسازی فروردین ماه جبران خسارت محور شهداد وزیر راه تخریب شده محور راور خسارت ها بارش ها ۲۱ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور خرم‌آباد - پلدختر ظرف ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری امروز سه‌شنبه در جریان بازدید از محور خرم‌آباد - پلدختر، اظهار داشت: دیوارسازی، آسفالت قسمت‌های تخریب شده و ایجاد حفاظ ظرف یک تا دو ماه آینده به‌مرور تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص روند بازسازی این محور بعد از سیل ویرانگر سال ۹۸، تصریح کرد: این جاده در جریان سیل ۹۸ بسیار خسارت‌دیده بود که از همان سال سازمان راهداری کشور طرح‌های متعددی را برای این محور برنامه‌ریزی کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، ادامه داد: بیش از ۱۰ دستگاه پل در محور پلدختر - خرم‌آباد در سیل سال ۹۸ دچار شکستگی و تخریب شده بود که این پل‌ها احداث و به بهره‌برداری رسید.

اکبری، افزود: قسمت‌هایی از محور پلدختر - خرم‌آباد نیز به طور کامل تخریب و آسفالت و روشنایی این محور از بین رفته بود که بازسازی این نقاط انجام شده است.

وی عنوان کرد: حدود ۱۵ کیلومتر دیوار بتنی در حاشیه رودخانه و در مجاورت جاده پلدختر - خرم‌آباد نیاز است که بتوانیم ایمنی این محور را به سطح قابل‌قبول و بهتری برسانیم.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ابراز امیدواری کرد که با بازدید رئیس ستاد بحران کشور و مسئولان استانی و ملی از محور پلدختر - خرم‌آباد رقمی حدود هزار میلیارد تومان به این محور اختصاص یابد تا دیوارسازی حاشیه جاده پلدختر به خرم‌آباد تکمیل شود.

علی جهانی سرپرست فرمانداری پلدختر نیز در حاشیهٔ این بازدید خواستار پیگیری بیش‌تر در سطح سازمان راهداری کشور به‌منظور تسریع در روند بازسازی کامل این محور شد.

وی گفت: محور خرم‌آباد به پلدختر یک محور بسیار حیاتی و مهم برای مردم شهرستان پلدختر است.

سرپرست فرمانداری پلدختر با اشاره به جمعیت بالای روستاییان، کشاورزان و عشایر حاشیهٔ این محور، اظهار کرد: باتوجه‌به نقش مهم این محور در جابه‌جایی محصولات کشاورزی و سایر تولیدات روستانشین حاشیهٔ آن ترمیم هرچه سریع‌تر آن یک ضرورت و مطالبهٔ مهم است.

کد خبر 6062827

دیگر خبرها

  • بهسازی و بازگشایی مسیر اصلی آبشار یاسوج تا دو روز آینده
  • واژگونی خودروی سواری در راور یک کشته و ۴ مصدوم برجای گذاشت
  • حضور پررنگ گردشگران نوروزی در بلندترین آبشار پلکانی ایران
  • بارش‌های پراکنده همچنان ادامه دارد
  • بهسازی پیاده‌روها و جداره مسجد مقدس جمکران
  • باغ موزه مینیاتور کجاست؟
  • باغ شاهزاده ماهان، همچنان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود
  • محور خرم‌آباد - پلدختر تا دو روز دیگر بازگشایی می‌شود
  • محور خرم‌آباد - پلدختر ظرف ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود
  • یک کشته و ۵ زخمی در محور دیهوک- طبس