Web Analytics Made Easy - Statcounter

حق‌پناه گفت: رهاشدگی، بی‌قانونی و عدم نظارت بر فضای مجازی طی سالیان گذشته باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان در باتلاق آسیب‌های فضای مجازی فرو بروند و امکان دارد که هیچ‌گاه از این باتلاق بیرون نیایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین حق‌پناه، عضو شورای تألیف کتاب درسی سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در خصوص آسیب‌های فضای مجازی، ما در واقع با یک کوه یخ مواجه هستیم که در حال حاضر قسمتی از آن نمایان شده است این در حالی است که کارشناسان سواد رسانه سال‌هاست که در مورد آن چیزی که نمی‌بینیم مانند آن کوه یخی که 80 درصد آن زیر آب است، هشدار داده‌اند اما متأسفانه مسئولان این هشدارها را نادیده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرگاه اتفاقاتی مانند لایوهای غیراخلاقی، مومو و امثال آن رخ می‌دهد، تازه عده‌ای از مسئولان و والدین به عمق فاجعه پی می‌برند و همان‌طور که پیش از این منفعلانه با موضوع برخورد می‌کردند حالا هیجان‌زده و دست‌پاچه به سراغ برخورد با این موضوعات و آسیب‌ها می‌روند، اما نکته قابل‌توجه اینجاست که آسیب‌ها و معضلاتی که هم‌اکنون در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم یک ‌شبه ایجاد نشده‌اند و در واقع زمینه بروز این آسیب‌ها سال‌هاست با رها شدن فضای مجازی ایجاد شده است و یک ‌شبه نیز نمی‌توان آن‌ها را حل کرد.

رهاشدگی فضای مجازی باعث فرو رفتن نوجوانان در باتلاق آسیب‌ها شد

این کارشناس ارشد سواد رسانه، بیان کرد: رهاشدگی، بی‌قانونی و عدم نظارت بر فضای مجازی طی سالیان گذشته باعث شده تا امروز آن چرک و عفونتی که زیرپوسته زیبای فضای مجازی ایجاد شده، بیرون بزند و باعث شده تا امروز از حجم بالای این چرک و عفونت بهت زده شویم و متأسفانه بسیاری از جوانان و نوجوانان ما در باتلاق این آسیب‌ها فرو رفته‌اند و امکان دارد که هیچ‌گاه از این باتلاق بیرون نیایند.

ضرورت تصویب سند صیانت از حقوق کودک و نوجوان در فضای مجازی

حق پناه خاطر نشان شد: در حال حاضر مهم‌ترین راه‌حلی که باید آن را پیش بگیریم، جلوگیری از هرگونه اقدام شتاب‌زده از سوی خانواده‌ها و مسئولان است و به جای گرفتن مصوبه فیلتر یا عدم فیلتر یک شبکه اجتماعی، مطالبه ما که چیزی جز ایجاد یک فضای امن و صیانت شده برای کودک و نوجوان نیست، دنبال شود.

وی تصریح کرد: سند صیانت از حقوق کودک و نوجوان سال‌ها معطل تصویب در شورای عالی فضای مجازی باقی مانده است لذا باید هرچه سرعت‌تر این سند و پشتوانه‌های قانونی آن در شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد از طرف دیگر آموزش‌وپرورش، وزارت ارشاد، مرکز ملی فضای مجازی به نقش‌های خود به درستی عمل کنند و این اکوسیستم و محیط امن برای کودک و نوجوان در فضای مجازی پدید آید.

معاونت کودک و نوجوان موسسه تبیان، گفت: تجربه‌های متعدد و فراوانی در جهان وجود دارد که این محیط را برای کودک و نوجوان خود ایجاد کرده‌اند اما ما پس از سالیان سال تازه به واسطه کرونا دریافتیم که به بستر امنی جهت آموزش مجازی فرزندانمان نیاز داریم؛ به هر شکل با تمامی کاستی‌ها، شبکه شاد ایجاد شد اما این بستر تنها برای آموزش رسمی طراحی شده است و فکری به حال سرگرمی، تجارت و کسب‌وکار و بقیه عناصری که یک کودک یا نوجوان احتمالاً با آن‌ها در فضای مجازی درگیر هستند، نشده است لذا امیدواریم هرچه سریع‌تر این فضا با مطالبه مردمی و خانواده‌های شکل بگیرد.

حق پناه ادامه داد: مهم‌ترین کاری که وزارت ارتباطات می‌تواند انجام دهد این است که نقش خودش را به درستی انجام دهد و مشکل اینجاست که چون دیگران وظایفشان را به درستی انجام نمی‌دهند، وظایفی که اصلاً بر عهده وزارت ارتباطات نیست را از آن مطالبه می‌کنیم.

سیاست‌گذاری فضای مجازی بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است نه وزارت ارتباطات

وی عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واقع تبدیل به یک مجموعه متشکل از مهندس‌ها و سیم‌کش‌هایی شده که وارد فضای محتوایی و سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی شده‌اند در حالی که از نظر کارشناسان، باید این دو شأن را مجزا پیگیری کرد بدین معنی که تهیه زیرساخت‌های فضای مجازی یک وظیفه است که می‌تواند وظیفه وزارت ارتباطات باشد اما اساساً جهت‌دهی، سیاست‌گذاری، توجه به محتوا و اتصال آن به پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها، مسئولیت مرکز ملی فضای مجازی است.

وزارت ارتباطات توسط افرادی اداره شود که درک علوم انسانی داشته باشند

عضو شورای تألیف کتاب درسی سواد رسانه‌ای یادآور شد: از این دولت که گذشت اما پیشنهاد ما این است که برای دولت بعدی، وزارت ارتباطات توسط افرادی اداره شود که درک علوم انسانی از مقوله ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشند نه تنها یک درک مهندسی، فنی و امنیتی که صرفاً آن‌ها را درگیر توسعه‌های کمی بدون توجه به اقتضائات بومی بکند.

حق پناه افزود: مهم‌ترین مطالبه ما این است که کتابی که در سال 95 نوشته شده است اولاً هم در محتوا و هم در فرم باید به روز رسانی شود زیرا دنیای رسانه امروز با دنیای رسانه 4 سال گذشته قابل مقایسه نیست از این رو دانش آموزان باید با مطالب بروز و جدید مواجه شوند از طرف دیگر قرار نبود تمام سواد رسانه در یک کتاب آن‌هم در پایه دهم که دیگر کار از کار گذشته است، خلاصه شود بلکه مباحث مرتبط با سواد رسانه‌ای باید در تمامی پایه‌های درسی و نه به‌عنوان یک کتاب مجزا بلکه باید محتوای سواد رسانه در خلال سایر دروس و حوزه‌های یادگیری مطرح شود.

ضرورت توجه بیشتر به آموزش سواد رسان توسط وزارت آموزش و پرورش

وی بیان کرد: دیروز مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن تربت کودکان از بدو تولد تا 6 سالگی نیز بر عده آموزش‌وپرورش است بنابراین آموزش‌وپرورش باید علاوه بر حوزه آموزش رسمی باید به حوزه آموزش غیررسمی نیز ورود پیدا کند و باید مسئولیت آموزش سواد رسانه به مربی‌ها و والدین را نیز برعهده بگیرد زیرا به نظر می‌رسد در سنین پایین مخاطب اصلی سواد رسانه اول والدین و مربی‌ها هستند و پس از آن کودکان مخاطبان سواد رسانه قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وزارت ارتباطات فضای مجازی کودک و نوجوان سواد رسانه حق پناه آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۳۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم

مجتبی کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی آماری از میزان بازدید برنامه‌‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی اعم از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد و گفت: از حدود ۵۰۰ هزار محتوای تقطیع شده در چهار پلتفرم، یک میلیارد و نیم بازدید از این محتواها ثبت شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • برگزاری کارگاه روایت دختر ایرانی درارومیه
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان