Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش اخبار برگزیده آخرین هفته آذر، دربرگیرنده ۱۶ خبر داخلی و خارجی است و ۲ خبر بیشتر از گزارش هفته پیش دارد. به‌علاوه ۳ خبر خارجی را نیز در خود جا داده است. درگذشت مهم‌ترین نویسنده ادبیات جاسوسی دنیا، آغاز به کار نمایشگاه کتاب بلگراد و معرفی فهرست نامزدهای جایزه کتاب شیخ زاید، سه‌خبر بین‌المللی گزارش این‌هفته هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بخش مربوط به اخبار داخلی گزارش این‌هفته، ۱۱ خبر از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بخش ویژه جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر، جشنواره نقد کتاب، جشنواره داستان‌نویسی آیات، جایزه شعر احمد شاملو، جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پویش کتابخانه ایران و برگزاری شب سیروس پرهام توسط موسسه بخارا را شامل می‌شود.

در ادامه مشروح گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب را در این‌هفته می‌خوانیم.

انتشار اطلاعیه‌های ۸ و ۹ نمایشگاه مجازی کتاب تهران

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه مجازی کتاب تهران، روز پنجشنبه این‌هفته اطلاعیه‌های هشتم و نهم حضور ناشران در این‌رویداد را صادر و توضیحات مختلفی را درباره چگونگی برگزاری این‌رویداد که دی‌ماه امسال برگزار می‌شود، ارائه کرد.

معرفی برندگان بخش ویژه جایزه جلال به انتخاب اهالی رسانه

برندگان بخش ویژه سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد (چهل سالگی دفاع مقدس) که بنا بود توسط اهالی رسانه انتخاب شوند، یکشنبه ۲۳ آذر توسط دبیرخانه این‌جایزه معرفی شدند.

انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره شعر فجر

فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر این‌هفته توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر و از علاقه‌مندان دعوت شد آثاری را که سال ۱۳۹۸ به زبان فارسی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه‌های شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) به این‌جشنواره ارسال کنند.

انتصاب دبیران جشنواره شعر فجر

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۲۴ آذر در احکامی جداگانه، مریم جلالی شاعر، مترجم و مدرس دانشگاه را به‌عنوان دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی شاعر و مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران را به‌عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد.

انتصاب اعضای هیات علمی جشنواره شعر فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین این‌هفته در احکام جداگانه‌ای مریم جلالی، افشین علا، محمدکاظم کاظمی، قربان ولیئی، جعفر ابراهیمی (شاهد)، محمود اکرامی فر، زکریا اخلاقی، احمد نادمی و حمیدرضا شکارسری را به‌عنوان اعضای هیأت علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد.

معرفی نامزدهای دو گروه از جشنواره نقد کتاب

طبق اطلاعات دو خبر مستقلی که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این‌هفته منتشر شدند، نامزدهای دو گروه «کلیات و اطلاع‌رسانی» و «فلسفه، کلام و عرفان» که به مرحله دوم داوری هفدهمین جشنواره نقد کتاب راه پیدا کرده‌اند، اعلام شد.

آغاز فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان

مسعود صبغی مدیرعامل بنیاد فرهنگ سالمندی ایرانیان، این‌هفته از آغاز و کلیدخوردن فعالیت‌های نخستین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی سالمندان خبر داد.

اعلام نتایج داوری پیشنهادهای پژوهشی برای کتابخانه‌های عمومی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این‌هفته اعلام کرد به دنبال انتشار فراخوان دفتر پژوهش و آموزش این‌نهاد در مردادماه امسال، برای برآوردن نیازهای پژوهشی عرصه خدمتی کتابخانه‌های عمومی، ۴۶ پیشنهاد از ۳۸ دانشگاه، پژوهشگاه و شرکت دانش‌بنیان دریافت شد که این‌میان، ۵ پیشنهاد به‌عنوان برگزیده شناخته شدند.

معرفی برترین آثار فصل تابستانِ کانون پرورش فکری

مراسم اهدای مرغک سیمین به برگزیدگان فصل تابستان کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح سه‌شنبه ۲۵ آذر در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و سه اثر برتر این‌رویداد معرفی شدند.

انتصاب دبیر علمی جشنواره داستان‌نویسی آیات

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌هفته، در حکمی اصغر علی کرمی را به‌عنوان دبیر علمی جشنواره ملی داستان‌نویسی آیات منصوب کرد.

تمدید مهلت پویش کتابخانه ایران

پویش کتابخانه ایران که از ۲۴ آبان روز کتابخوانی آغاز شده بود و برای معرفی کتابخانه‌های استان‌های مختلف از ظرفیت «ایرانیاران» همان گزارشگران افتخاری رادیو ایران بهره می‌گیرد، تا ۷ دی روز نهضت سواد آموزی تمدید شد.

برگزاری شب سیروس پرهام

پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا با عنوان «شب سیروس پرهام» با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی، چهارشنبه ۲۶ آذر به‌صورت ویدئویی و مجازی برگزار شد.

معرفی آثار برتر جایزه‌ شعر شاملو

اثر برگزیده و آثار شایسته تقدیر ششمین دوره جایزه شعر احمد شاملو هم این‌هفته معرفی شدند.

درگذشت بزرگ‌ترین نویسنده جاسوسی‌نویس دنیا

جان لوکاره بزرگترین نویسنده رمان‌های جاسوسی به‌دلیل مشکلات ریوی در ۸۹ سالگی درگذشت. از آثار لوکاره اقتباس‌های مختلفی چون «جاسوسی که از سردسیر آمد»، «خیاط پاناما» و ... در عالم سینما تولید شده است.

آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای جنوب شرقی اروپا با عنوان مشترک «حذف فاصله» این‌هفته به‌صورت مجازی آغاز به کار کرد.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه کتاب شیخ زاید

دبیرخانه جایزه بزرگ کتاب شیخ زاید، فهرست بلند آثار نامزد دریافت جایزه پانزدهمین دوره خود را اعلام کرد.

کد خبر 5098502 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب بلگراد کتاب سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جان لوکاره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات سروش هفته پژوهش علوم انسانی ترجمه ویروس کرونا سازمان سمت ادبیات کودک و نوجوان قاسم سلیمانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سوریه خانه کتاب و ادبیات ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه های عمومی پانزدهمین جشنواره کانون پرورش فکری جشنواره شعر فجر بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۷۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد

دکتر محمد جمالو افزود: ما با یک آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی که هم پیش رونده و هم عود کننده است، روبرو هستیم که رهایی از آن بسیار دشوار است، لذا باید تلاش کنیم کسی وارد این بلیه خانمان سوز نشود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های ارزشمند این چنینی در همین راستا است تا بتوانیم از ظرفیت هنر در پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.

جمالو بیان کرد: در دنیای امروز که پر از محتواست و ذهن انسان‌ها در حال فراگیری است، حتما ظرفیت هنر می‌تواند در بهترین شرایط، فراگیری را برای آنان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: همچنین رساندن یک پیام کافی نیست بلکه ایجاد باورمندی در بین فرزندانمان خیلی مهم است به ویژه در آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد باید این امر ایجاد شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: هر زمان از زبان هنر استفاده کردیم، بیشترین موفقیت را کسب کردیم لذا باید مهمترین آموزه‌ها را با زبان آهنگین و شاعرانه در بین اذهان همه ایرانیان ایجاد کنیم.

جمالو تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مضامین بسیار ارزشمند «پیشگیری از اعتیاد» را به جوانان و نوجوانان  ارائه کنیم، حتما باید از ظرفیت هنر به ویژه «ظرفیت ارزشمند شعر فارسی» استفاده کنیم که این جشنواره گام محکمی در این راستا خواهد بود.

وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره یک ریل گذاری اثرگذار است تا افراد با آموزه های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان اظهار کرد: بهره‌مندی از ظرفیت هنر برای آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی از جمله تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط موثر، خودآگاهی، مدیریت خشم، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، همدلی و مدیریت استرس، بسیار موثر است و اگر کسی این مهارت‌ها را فرابگیرد، کمتر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد
  • داوران بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در دنیا/ استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار
  • نمایشگاه کتاب تهران محل رونق اقتصادی نشر است
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای رونق اقتصادی نشر