Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی دایی بدون بحث و حرف‌وحدیث سرشناس ترین چهره تاریخ فوتبال ایران در فوتبال دنیا و یکی از مقبول‌ترین ستاره‌های این رشته در کشورمان است.

به گزارش تابناک ورزشی، دایی که با افتخاراتی چون آقای گل فوتبال ملی در دنیا، کسب عنوان بهترین بازیکن قاره آسیا ، صعود و حضور در دو دوره جام جهانی ، درخشش در بوندس‌لیگا آلمان و لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن باشگاه بایرن مونیخ و هرتابرلین، حضور در نزدیک به ۱۵۰ بازی ملی و چندین عنوان دیگر نام خود را در تاریخ فوتبال ایران و جهان جاودانه کرده است، طی دو فصل اخیر بیرون گود نشسته و بعد از ۱۸ دوره حضور در سطح لیگ برتر حالا مشغول استراحت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناگفته پیداست که این استراحت طولانی چندان هم خودخواسته نیست و مسایلی در این موضوع دخالت دارند که در رسانه های مختلف از جمله سایت تابناک بارها به آن پرداخته شده و مشخص نیست حواشی قطع همکاری با باشگاه سایپا و مدیرعامل وقت آن چه زمانی یه پایان می‌رسد.

علی دایی در فوتبال ایران و آسیا یک برند ارزنده محسوب می‌شود و دوست و دشمن برای حفظ و نگهداری از این برند، اتفاق نظر دارند. دایی زبان تندی دارد اما هیچگاه از دایره منطق خارج نشده است و بعید است فوتبال ایران به این زودی‌ها ستاره ای همچون او که در تحصیلات آکادمیک هم بالاترین سطوح را در بهترین دانشگاه کشور پشت سر گذاشته،  تکرار کند. او می تواند به درستی یک الگوی برای نسل آینده ورزش ایران و سفیری برجسته برای همه ایرانیان باشد و گرفتن این فرصت از میهن کار خردمندانه‌ای نیست.

26 آذر 1375 ، مرحلۀ یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا در امارات متحدۀ عربی، ایران و کره‌جنوبی. دو حریف سنتی در این رقابت‌ها. در آن بازی نتیجه‌ای رقم خورد که خوشبین‌ترین اهالی فوتبال و فوتبال‌دوستان ایرانی هم تصور آن را نمی‌کردند. علی دایی آن روز 4 مرتبه دروازۀ حریف را باز کرد تا اشک سرمربی چشم‌بادامی‌ها روی نیمکت توجه همگان را به خود جلب کند. آن بازی و آن نتیجه سرآغازی شد برای حضور فوتبالیست‌های ایرانی در سطح اول فوتبال اروپا.

چهارشنبه‌ای که گذشت 26 آذر 1399 ، 24 سال پس از گذشت آن بازی به یادماندنی در دفتر کار علی دایی با او به گفت و گو نشستیم. او پذیرای صالح محمدرحیمی خبرنگار تابناک بود و به پرسش‌های ما و مخاطبان تابناک بدون تعارف پاسخ داد.

تیترهای برگزیده این مصاحبه خواندنی و پر سوژه را مرور کنید تا به مشروح این گفت و گو برسید.

شاید همین فردا به فوتبال برگردم،شاید هیچ‌وقت برنگردم

تیم‌ملی 1996 یکی از بهترین تیم‌ملی‌های تاریخ ایران بود

بازی برابر کره‌جنوبی مسیر فوتبال من را تغییر داد و نتیجه ۶ بر ۲ تا ابد در یاد مردم خواهد ماند

پرسپولیس کار بزرگی در میان غول‌های غرب آسیا انجام داد

سیدجلال همان رهبری است که پرسپولیس درون زمین نیاز دارد

خودم صلاح دانستم فعلا بیرون از دایرۀ فوتبال باشم، بهاین دوری از فوتبال و استراحت نیاز داشتم

برای تیم‌ملی مانع کارم شدند اما برای باشگاهی محدودیتی ندارم

پشت میز نشینی با روحیات من سازگار نیست

ابتدای کار دولت فعلی پیشنهاد وزارت ورزش در کابینه را رد کردم

پیشنهاد میزبانی ایران در جام‌ملت‌های آسیا یک شو است

مدیریت قوی و کاربلد برای برگزاری جام‌ملت‌های آسیا نداریم

نتایج مربیان بدون مدرک را در لیگ ببینید، سطح کیفی لیگ‌برتر ما خیلی پایین آمده

از یک بچه هم بپرسید می‌گوید عادل بهترین مجری و گزارشگر ورزشی است

به حق پنج‌ تن(ع) پرسپولیس قهرمان آسیا می‌شود

یحیی و کادرش آن‌قدر قوی هستند که نیاز به مشورت با من ندارند

هیچ‌وقت مدیربرنامه یا نماینده تام‌الاختیار نداشتم

مدیران ای‌اف‌سی خواستند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم

برای مذاکره با اورتون به انگلستان می‌روم

عادل فردوسی‌پور نابغه‌ای در کار خودش است

شاید همین فردا به فوتبال برگردم،شاید هیچ‌وقت برنگردم

 

*پیش از بازی برابر کره‌جنوبی کمتر کسی در ایران تصور آن نتیجه را می‌کرد. واقعا چه اتفاقی در آن بازی رخ داد که به پیروزی 6 – 2 ایران خاتمه یافت؟
به اعتقاد من در آن سال‌ها ایران یکی از بهترین تیم‌های ملی تمام ادوار خود را داشت. گروه خیلی خوبی از بازیکنان را داشتیم. خود ما هم انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشتیم. نیمۀ اول با نتیجه 2 – 1 به سود

کره‌جنوبی به رختکن رفتیم. اما با صحبت‌هایی که در رختکن شد، همۀ بازیکنان مصمم شدند که این نتیجه را تغییر بدهند. به هیچ‌وجه به وگذار کردن نتیجه فکر نمی‌کردیم.

*بله چون بازی در مرحلۀ حذفی بود و شکست ایران برابر بود با خداحافظی از رقابت‌های آن دوره؟
بله،در مرحلۀ یک‌چهارم نهایی به کره‌جنوبی برخوردیم که تیم خیلی خوبی بود و با شکست در آن دیدار از بازی‌ها خارج می‌شدیم. اما ما تیمی داشتیم که همه مایل بودیم در مراحل بالاتر حاضر شویم و حتی خودمان را مستحق حضور در فینال می‌دانستیم.


*آن روز انگار توپ به فرمان تیم ایران به گردش در آمده بود؟
این را می‌گویم که نیمۀ دوم ورق کامل به سود ما برگشت. خدا خیلی ما را دوست داشت که توانستیم نمایش عالی از فوتبال ارائه کنیم. هرچه توپ روی دروازۀ حریف آمد ما موفق شدیم موقعیت‌ها را به گُل تبدیل کنیم.


*منهای این قضایا، آن روز گویا انگیزه‌های خاصی هم در بازیکنان تیم‌ملی وجود داشت؟
کره‌جنوبی یک هافبک داشت که اگر اشتباه نکنم سِوُو نام داشت. کره‌ای‌ها مکاتباتی از طریق ارسال ایمیل به چند باشگاه آلمانی انجام داده بودند که مربیان تیم‌های بوندس‌لیگا برای دیدن بازی این بازیکن به امارات بیایند و در صورت جلب نظرشان او را جذب تیم‌های‌شان کنند.


*اما کار برعکس شد و شما با زدن 4 گُل به اتفاق کریم باقری و خداداد عزیزی به بوندس‌لیگا رفتید؟
خواست خدا بود که در آن بازی همۀ بچه‌ها خوب کار کردند و من تنها حاصل زحمات آنها را به ثمر رساندم. آن بازی سبب شد مسیر فوتبال و زندگی ورزشی من به طور کلی تغییر کند.


*همبستگی بازیکنان آن تیم فقط برابر کره‌جنوبی نمود پیدا کرد؟
خیر؛ نه تنها در آن بازی بلکه در تمام بازی‌ها بچه‌ها برای پیشبرد اهداف تیم خیلی از خودگذشتگی نشان می‌دادند. همه با هم خیلی رفیق بودیم. اگر اختلاف سلیقۀ کوچکی هم پیش می‌آمد، هیچ‌وقت این مسائل به داخل مستطیل سبز راه پیدا نمی‌کرد. اگر من گل می‌زدم مثل این بود که همۀ تیم گل زده است. یا خداداد و کریم باقری فرقی نمی‌کرد. فکر می‌کنم آن بازی تیم‌ملی برابر کره‌جنوبی از آن بازی‌هایی بود که تا ابد در ذهن و یاد مردم فوتبال‌دوست ایران باقی خواهد ماند.


*حالا تقابلی دیگر از فوتبال ایران و کره‌جنوبی در بالاترین سطح باشگاهی از راه رسیده است. پرسپولیس و اولسان. باز همان تفکر 24 سال پیش وجود دارد که حریف شرایط بهتری از ما دارد. آیا باز نتیجه‌ای اعجاب‌انگیز به سود ما رقم خواهد خورد؟
در فوتبال هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. من اعتقاد دارم پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی و شاگردانش کار خیلی بزرگی انجام داده‌اند که در میان همۀ غول‌های متمول غرب آسیا به فینال رسیده‌اند. من برای پرسپولیس که تیم خودم بوده و در آن هم بازی و هم مربیگری کرده‌ام آرزوی موفقیت دارم. به طور حتم با کمی هوش و درایت پرسپولیس می‌تواند سرعت تیم کره‌ای را بگیرد.


*تفاوت پرسپولیس با حریفانش در بازی‌های منطقۀ غرب روی کاغذ ارزش مالی بازیکنان دیگر تیم‌ها بود. اما با چاشنی غیرت و تلاش موفق شدند این فاصله را پُر کنند. حالا اولسان هم از تیم‌های متمول شرق آسیا است؟
بازیکنان باغیرت پرسپولیس می‌توانند بازیکنان کلیدی اولسان را مهار کنند. من مطمئن هستم آقای گل‌محمدی شناخت خوبی از شرایط حریف روز فینال پرسپولیس دارد. پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی و همکارانش در کادرفنی از تمام داشته‌های خود در این بازی استفاده خواهند کرد تا به حق پنج تن (ع) ما بتوانیم قهرمان باشگاه‌های آسیا بشویم.


*چقدر به موفقیت پرسپولیس در فینال خوش‌بین و امیدوار هستید؟
کار خیلی سختی است. متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی که وجود دارد، دو بازی پرسپولیس در لیگ‌برتر انجام نشد. حتی انجام یکی از این بازی‌ها می‌توانست کمک کند بازیکنان پرسپولیس در شرایط مسابقه قرار بگیرند و در روز فینال راحت‌تر و بهتر بازی کنند. با تمام این تفاسیر به امید خدا امیدواریم که پرسپولیس تیم پیروز فینال باشد.


*شما با یحیی گل‌محمدی هم بازی کرده‌اید و هم در یک کادرفنی همکاری داشته‌اید. اگر از شما مشورتی بخواهد که تجربیات‌تان را در اختیار ایشان بگذارید، چه می‌گویید؟
من، یحیی گل‌محمدی و گروهش در کادرفنی پرسپولیس را آن‌قدر قوی می‌دانم که به هیچ‌وجه نیازی به مشورت کردن با من ندارند. خود یحیی می‌داند ما هم رفیق هستیم، هم هم‌بازی بوده‌ایم و هم به اتفاق کار مربیگری انجام داده‌ایم. الان هم همین است. نه برای این بازی، بلکه هرجا و به هر دلیل هر کمکی از من ساخته باشد در خدمت دوستانم در کادرفنی پرسپولیس خواهم بود.


*در بازی‌های سخت مثل فینال پیش‌روی پرسپولیس حضور یک رهبر مقتدر درون زمین خیلی مهم است. شما نقش سیدجلال حسینی در آرامش بخشیدن به تیم درون زمین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به طور حتم آرامش مهمترین فاکتوری است که پرسپولیس برای موفقیت در پیشبرد اهدافش در این بازی به آن احتیاج دارد. طبق گفتۀ شما، قدرت رهبری سیدجلال حسینی می‌تواند توان ذهنی تیم و برقراری آرامش در میان بازیکنان را بالا ببرد و کامل کند. حضور چنین بازیکنانی در این بازی‌های بزرگ می‌تواند خیلی مسائل را نشان بدهد. من مطمئن هستم و ایمان دارم به کار سیدجلال که با هم کار کرده‌ایم. او می‌تواند با قدرت هم‌تیمی‌هایش را درون زمین رهبری کند تا بتوانیم بهترین نتیجه‌ای که آرزو و خواست مجموعه پرسپولیس و هواداران پرشور این تیم هست رقم بخورد.


*وحید امیری،عیسی آل‌کثیر و احسان پهلوان به دلیل محرومیت و شجاع خلیل‌زاده که لژیونر شد، در این بازی از غایبان تیمی هستند که به فینالیست شدن پرسپولیس کمک کردند. تأثیر عدم حضور این نفرات را چظور باید برطرف کرد؟
خب یکی از مشکلات پرسپولیس در این بازی غیبت نفراتی هست که عنوان کردید. اما مطمئن هستم با تدابیری که کادرفنی پرسپولیس اندیشیده‌اند، جای خالی غایبان سرشناس تیم را پُر خواهند کرد. وجود غایبان پرسپولیس در این بازی برای هر تیمی غنیمت است. خب کادرفنی پرسپولیس بعد از فینالیست شدن با اطلاع از غیبت این نفرات برنامه‌ریزی مناسبی ترتیب داده است. پرسپولیس بازیکنان جوان خیلی خوبی در اختیار دارد که می‌توانند جای خالی این بازیکنان را پُر کنند.


*غیبت طولانی علی دایی در فوتبال ایران همه را دل‌تنگ حضور دوبارۀ شما کرده است. خودتان چنین احساسی ندارید؟
ببینید درست است که فوتبال بخشی از زندگی من و دیگر فوتبالی‌ها را تشکیل می‌دهد، اما همۀ زندگی ما به فوتبال اختصاص ندارد. به هرحال هر کسی اصولی دارد و به تفکراتی پایبند است. خودم در این مدت به این موضوع فکر کرده‌ام. همیشه سلامت کار کردم و این که دوباره به همین ترتیب به لیگ ایران برگردم.


*این بدان معناست که علی دایی از فوتبال و مربیگری خداحافظی نکرده است؟
خیر، من هم فصل قبل و هم پیش از شروع فصل جدید باشگاه‌های زیادی بودند که مذاکره و صحبت کردیم. اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای بود که نتوانستم تیمی را برای فعالیت انتخاب بکنم و بتوانم کاری که به عنوان مربی در نظر دارم را انجام بدهم. به همین خاطر صلاح دانستم که فعلا بیرون از دایرۀ فوتبال باشم. این انکار ناپذیر است که من همیشه دل‌تنگ فوتبال هستم. اما این بدان معنا نیست که به هر قیمتی و هر نحوی بخواهم وارد فوتبال بشوم.


*از این غیبت علی دایی بیشتر متضرر شده یا فوتبال ما؟
شاید این قسمت من بود. با این حدال خدا را شکر می‌کنم که در روزهای دور از فوتبال به بخش‌هایی از زندگی رسیده‌ام که آرامش خاصی پیدا کرده‌ام. تنش‌هایی که در زندگیِ همراه با فوتبال وجود داشت را الان احساس نمی‌کنم. فکر می‌کنم پس از سال‌های طولانی بازیگری و این که بلافاصله وارد عرصۀ مربیگری شدم، به این استراحت نیاز داشتم.


*اما صحبت‌هایی در این مدت مطرح بوده و هست که دوری علی دایی از فوتبال به دلیل محدودیت‌هایی بوده که برای شما ایجاد کرده‌اند. خودتان هم به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اید؟ اگر چنین موردی بوده چه زمانی قرار است به پایان برسد؟
ببینید، چنین مواردی که عنوان کردید، من هم مثل شما شنیده‌ام. حتی در مورد سرمربیگری تیم‌ملی به وضوح مشاهده کردم که مانع حضور من در سمت سرمربیگری شدند. اما در مورد تیم‌های باشگاهی من خودم نخواستم که کار بکنم. بالای هفت ، هشت تیم با من صحبت کردند. اگر می‌خواستم می‌توانستم برای مربیگری به این تیم‌ها بروم. بنابراین حداقل در سطح باشگاهی می‌توانم بگویم موضوع محدویت برای فعایت من صحت ندارد.


*علی دایی چه زمان بازیگری و چه دوران مربیگری مدیربرنامه یا نماینده تام‌الاختیار داشته است که با باشگاه‌ها مذاکره کنند؟ چون نام تیم‌های در این مدت مطرح شد که توسط شما تکذیب شدند؟
من هیچ زمان مدیربرنامه نداشتم. اگر هم تیمی می‌خواست با من صحبت کند شاید به دوستانم اطلاع می‌دادند و از طریق تماس دوستانم با من از پیشنهادهای مختلف مطلع می‌شدم. این موضوع همچنان ادامه دارد و در این مدت هم روال به همین شکل بوده است. همان طور که عنوان کردم تا به امروز کسی نبوده که به نمایندگی از من با باشگاهی صحبت کند. مواردی بوده که شما و همکاران‌تان در رسانه‌های مختلف نام برده‌اید و من هم آنها را تکذیب کرده‌ام. من اطلاعی از داشتن نماینده تام‌الاختیار و مدیربرنامه و این مسائل ندارم.


*خب به این ترتیب خیلی از مسائل برای ما و همکاران‌مان در رسانه‌های دیگر مشخص و ثابت شد و بهترین منبع تأیید خبر در مورد علی دایی تنها خود شما هستید؟
من همین‌جا از طریق شما در تابناک اعلام می‌کنم تا هم همکاران شما در سایر رسانه‌ها و هم کسانی که در فوتبال فعالیت می‌کنند اطلاع داشته باشند علی دایی نه نماینده‌ای دارد نه مدیر برنامه دارد. من خودم تمام فعالیت‌های مرتبط به فوتبالم را مدیریت می‌کنم. همیشه هم روال کارم به همین ترتیب بوده که خودم رفته‌ام صحبت کرده‌ام.


*با توجه به جایگاه و احترام خاصی که میان روسای فیفا و ای‌اف‌سی دارید، هیچ‌وقت تمایلی برای ورود به پست‌های مدیریتی در این دو نهاد بین‌المللی فوتبال نداشته‌اید؟
به هیچ‌ عنوان به پست و مقام‌های مدیریتی علاقه‌ای ندارم. از این مسائل فراری هستم. دوست دارم راحت و آزاد باشم. راجع به زندگی‌ام خودم تصمیم بگیرم. شما دیده‌اید که هیچ‌وقت خودم را وارد مجموعه‌ای نکرده‌ام که دیگران بخواهند برای روند کاری‌ام تصمیم‌گیری کنند. این که ساعت کاری مشخص داشته باشم که مجبور باشم جایی پشت میز بنشینم. پشت میز نشینی با روحیات من سازگار نیست.


*اما علاقمندان به علی دایی دوست دارند روزی شما را مانند داور سوکر در کرواسی، پله در برزیل، ژرژ وه‌آ در لیبریا و مثال‌هایی از این دست، در رأس مدیریت فوتبال و ورزش ایران ببینند؟
چند سال پیش در صحبت با شما گفتم که ابتدای شروع به کار دولت فعلی پیشنهاد قبول پُست وزارت ورزش را داشتم. سه مرتبه هم با من در این خصوص صحبت شد. مدیران ای‌اف‌سی با من صحبت کردند که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم. اما شرایط ما به گونه‌ای نیست که علی دایی بتواند چنین پیشنهاداتی را بپذیرد. به همین دلیل من اصلا به این مسائل و ورود به مدیریت کلان ورزش و فوتبال فکر نمی‌کنم. دوست دارم آزاد باشم و برای وقتم خودم برنامه‌ریزی کنم.


*1972 و 1976 دو دورۀ متوالی میزبان جام‌ملت‌های آسیا شدیم. حالا با توجه به مشکلات زیرساختی که داریم، فدراسیون پیشنهاد میزبانی این رقابت‌ها در ایران را داده است. به نظر شما این یک شوء تبلیغاتی نیست؟
به نظر من ما هیچ شانسی در رقابت با دیگر کشورهای آسیایی برای گرفتن امتیاز میزبانی جام‌ملتها را نداریم. همانطور که اشاره کردید، این یک شوء است که راه انداخته‌ایم. ما ابتدا باید یک‌سری قوانین فیفا و ای‌اف‌سی را قبول و رعایت بکنیم. نخستین مورد که ما در فوتبال خودمان نتوانسته‌ایم برای آن راه‌کاری پیدا کنیم، ورود آزاد بانوان به ورزشگاه‌ها است. بانوان کشورهای دیگر با پوشش‌های خودشان این کار را خواهند کرد که ما نمی‌توانیم مانع‌شان بشویم. خب همین یک مورد خلاف قوانینی است که در کشور ما، بانوان ملزم به اجرای آن هستند. ما نمی‌توانیم در ورزشگاه‌های‌مان شاهد حضور بانوان بی‌حجاب و بدحجاب باشیم. هر کشوری هم که در این بازی‌ها حضور می‌یابد طرفداران خاص خودش را دارد.


*مورد حضور بانوان کشورهای مختلف به کنار، از لحاظ هتل و ورزشگاه و زمین تمرین به نظرتان مشکلی نداریم؟
به غیر از این مورد مهم، ما ساختار درست و حسابی هم برای برگزاری چنین تورنمت بزرگی در کشورمان را نداریم. خب یک‌سری قوانین داخلی داریم که مانع انجام این کار می‌شود. هم به نظر من مدیریت قوی و کاربلدی برای انجام چنین پروژۀ بزرگی نداریم که بتوانند از پس کار بربیایند.


* با توجه به این شرایط و این که امکان مهاجرت از ایران را دارید، هیچ‌وقت به این موضوع فکر کرده‌اید که زندگی فوتبالی و شخصی‌تان را جایی دیگر از این کُرۀ خاکی ادامه بدهید؟
هیچ موقع به مهاجرت از ایران فکر نکرده و نمی‌کنم. خیلی وقت است که شرایط انجام این کار را هم دارم. اما هیچ‌وقت دوست ندارم این آب و خاک عزیز را به قصد زندگی در کشور دیگری ترک کنم. اما خب برای کار و بخصوص علاقۀ من که فوتبال است امکان دارد که به خارج بروم.


*پیشنهاد اورتون اولین پیشنهاد به شما برای حضور در فوتبال خارج از ایران نبود، درست است؟
خب بله، باشگاه اورتون به من لطف داشت که پیشنهاد همکاری داده است. در صورت فراهم شدن شرایط برای صحبت و مذاکره به انگلستان خواهم رفت تا ببینیم به چه صورت برای همکاری می‌توانیم به توافق برسیم.


* شما در سطح اول فوتبال حرفه‌ای دنیا بازی کرده‌اید. آیا هوادار دورتموند از شکست یا پیروزی بایرن‌مونیخ در رقابت‌های اروپایی خوشحال و یا ناراحت می‌شود؟ الان حضور پرسپولیس در فینال لیگ‌قهرمانان آسیا را گروهی به چشم بازی ملی و گروهی تنها یک حضور باشگاهی قلمداد می‌کنند. مثل این موضوع که هواداران استقلال برای اولسان هیوندای کانال هوادارای راه بیاندازند؟
خب در تمام دنیا چنین مسائلی وجود دارد و راه‌حل مشخصی برای جلوگیری از این اتفاقات وجود ندارد. خودمان باعث می‌شویم فوتبال‌دوستان بیایند در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه تیم‌های یک‌دیگر موضع بگیرند. ما نباید اجازۀ فراهم شدن چنین زمینه‌هایی را بدهیم. به شخصه هر تیمی از ایران در رقابت‌های آسیایی شرکت می‌کرد احساس این را داشتم که تیمی از کشورم در حال بازی کردن با حریفان است و تعلق رنگی درمیان نبود. این احساسی هست که می‌بینم اغلب بزرگان فوتبال ما در مصاحبه‌های خود به آن اشاره می‌کنند. خودمان باید این حساسیت‌ها را از میان برداریم. در بازی‌های داخلی طبیعی است که کُری خواندن وجود داشته باشد. اما برای بازی‌های بین‌المللی و آسیایی این وضعیت متفاوت خواهد بود. زمانی که تیمی از ایران در آسیا بازی می‌کند می‌توانیم همه به عنوان یک ایرانی طرفدار آن تیم باشیم.


*در مرحلۀ قبل که پرسپولیس در غرب آسیا شرکت کرد، خبرنگار عربستانی از دو چهرۀ شناخته شده ایرانی نام برد که اطلاعاتی علیه پرسپولیس به ای‌اف‌سی و باشگاه النصر عربستان داده‌اند که همین موارد به محرومیت عیسی آل‌کثیر انجامید؟
به نظر من این کارهایی که انجام داده‌اند تا پرسپولیس لطمه ببیند خیلی بی‌انصافی بوده است. انجام چنین کارهایی به اعتقاد من اگر از کسی سر بزند خیانت محسوب می‌شود.


*علی دایی اگر برای هر بازی ملی به ایران نمی‌آمد، به طور حتم کارنامۀ درخشان‌تری در بایرن‌مونیخ و یا هرتابرلین از خودش به جای می‌گذاشت. اما اولویت اول شما احترام به پیراهن تیم‌ملی بود. امری که این روزها کمتر در ملی‌پوشان شاهد آن هستیم و باشگاه به تیم‌ملی ارجحیت پیدا کرده؟
باید شرایط را در نظر بگیریم. الان اکثر لژیونرهای ما در تیم‌های باشگاهی‌شان خیلی خوب کار می‌کنند و خودی نشان می‌دهند. ما باید به تفکرات حرفه‌ای این بازیکنان احترام بگذاریم. شاید باشگاه از آنها می‌خواهد که بمانند. به طور حتم برای بازی‌های حساس تیم‌ملی همۀ لژیونرهای‌مان با جان و دل حاضر خواهند شد. تا الان هم همین را ثابت کرده‌اند. برای بازی‌های دوستانه باشگاه‌ها و بازیکنان حق انتخاب دارند. بازیکنان ما خیلی زحمت کشیده‌اند تا به این درجه از کیفیت بشوند که بتوانند به عنوان لژیونر در فوتبال خارج از ایران خودشان را تثبیت کنند. موفقیت هر کدام از لژیونرهای ما در تیم‌های باشگاهی‌شان سبب سربلندی فوتبال ما در عرصه ملی خواهد بود.


*یک مورد قابل توجه دیگر در مورد شرایط فوتبال ایران، حضور چهره‌های نام‌دار اما بدون مدرک مربیگری و تجربۀ کافی در پست سرمربیگری تیم‌های لیگ‌برتری و دسته‌های دیگر است؟
خب هستند کسانی که به این شکل ورود کرده‌اند. شما به نتایج تیم‌های‌شان توجه کنید. به نظر من 90درصد این افراد در کارشان ناموفق بوده‌اند. این به مدیریت‌هایی برمی‌گردد که چنین تصمیماتی اتخاذ می‌کنند و چنین انتخاب‌هایی دارند. شاید آنها دلایل خودشان را داشته باشند. ما نمی‌توانیم در این خصوص صحبت خاصی داشته باشیم. این اصل است که این افراد باید در کلاس‌های مربیگری شرکت کنند و با اخذ مدارک لازم می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.


*لیگ‌برتر این دوره هنوز گرم نشده شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها از سوی برخی نیمکت‌ها هستیم. نظر شما در خصوص کیفیت این دوره از بازی‌ها چیست؟
به نظر من سطح کیفی لیگ‌برتر ما نسبت به دوره‌های گذشته پایین‌تر آمده است. چند بازی که دیده‌ام، تیم‌های بزرگ ما فوتبال زیبا و هوادارپسندی ارائه نمی‌کنند. این شرایط نشان‌دهندۀ وجود برخی مسائل است که همۀ ما از آنها اطلاع داریم.


*در مورد عادل فردوسی‌پور عنوان می‌شود روی مداری قرار دارد که نباید در حرفه‌اش حضور داشته باشد. آیا در مورد علی دایی هم این موضوع صدق می‌کند؟
شاید در مورد من این موضوع صدق بکند یا نکند. شرایط من و عادل متفاوت از یکدیگر است. البته باید بگویم ما خیلی راحت استعدادها و نوابغ‌مان را کنار می‌گذاریم. نفراتی که شاید نظرات‌شان علیه نظرات ما بوده است. در مورد خودم هیچ صحبتی ندارم. اما به نظر من عادل فردوسی‌پور یکی از از نوابغ مملکت در کار خودش و چهره‌های محبوب مردم است. الان به خیابان برویم و شما از یک بچه هم سوال کنید، می‌گوید بهترین مجری و گزارشگر عادل فردوسی‌پور. همۀ ما از کارهایی که تولید کرده است و هم از گزارش بازی‌ها و هم مجری‌گری‌اش لذت برده‌ایم. من به شخصه ایشان را خیلی دوست دارم. واقعا حیف است یکی مثل عادل فردوسی‌پور که تحصیل‌کرده است، هم به کارش عشق می‌ورزد و هم اهل مطالعه است بیرون از گود باشد.


*به عنوان سوال آخر می‌خواهم از علی دایی زمان بازگشتش به فوتبال را بپرسم؟
بازگشت من به فوتبال هیچ تاریخ مشخصی ندارد. شاید این زمان فردا باشد. شاید سال آینده و شاید هیچ موقع دیگری به فوتبال برنگردم.

صالح محمدرحیمی

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 لوایح FATF هفته پژوهش اولسان هیوندای قانون انتخابات ریاست جمهوری علی دایی مصاحبه اختصاصی گفت و گوی اختصاصی تابناک ورزشی لایحه بودجه 1400 لوایح FATF هفته پژوهش اولسان هیوندای قانون انتخابات ریاست جمهوری نماینده تام الاختیار کادرفنی پرسپولیس جام ملت های آسیا برابر کره جنوبی عادل فردوسی پور یحیی گل محمدی فوتبال ایران انجام داده طور حتم آن بازی درون زمین باشگاه ها نظر من رسانه ها علی دایی نتیجه ای لیگ برتر رقابت ها هیچ وقت تیم ملی بازی ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت رضا اسدی از پرسپولیس به AFC

رضا اسدی مجبور شد از پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کند

طرفداری | رضا اسدی، هافبک سابق پرسپولیس، که پیش از این در دو مرحله در آستانه توافق برای کاهش مطالبات خود از پرسپولیس بود، به دلیل عدم توافق نهایی، از این باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) شکایت کرد.

اسدی که در حال حاضر در عضویت باشگاه سپاهان است، در دو فصل گذشته برای پرسپولیس بازی می‌کرد. او در این مدت، با وجود عملکرد قابل قبولی که داشت، نتوانست به طور کامل رضایت هواداران این تیم را جلب کند.

یکی از دلایل نارضایتی هواداران از اسدی، عدم توافق او برای دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس بود. اسدی در دو مرحله در آستانه توافق برای کاهش مطالبات خود بود، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

با توجه به عدم توافق نهایی، اسدی تصمیم گرفت تا از باشگاه پرسپولیس به AFC شکایت کند. او در این زمینه با ارائه مستندات ترجمه قراردادش و همچنین احکام فدراسیون فوتبال، این موضوع را از کنفدراسیون آسیا دنبال می‌کند.

هنوز AFC به طور رسمی به شکایت اسدی واکنش نشان نداده است، اما انتظار می‌رود که در روزهای آینده، این موضوع از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورت اثبات تخلف باشگاه پرسپولیس، این باشگاه ممکن است با جریمه نقدی و یا حتی محرومیت از حضور در رقابت‌های آسیایی روبرو شود.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • پیشنهاد جالب به تیم قهرمان لیگ
  • علی دایی و راز بزرگ آقای گل پرسپولیس
  • ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی
  • شکایت رضا اسدی از پرسپولیس به AFC
  • چرا لباس تیم ملی آلمان این قدر جنجالی شد؟
  • ترکیب کاملا روس بحرین برای مسابقات کشتی قهرمانی آسیا/قهرمان جهان به بیشکک می‌آید
  • پس از پرسپولیس، حالا استقلال/ سفر ساره و دخترش به پاریس!
  • پیروزی دشوار و صعود ایران در عشق‌آباد با تک‌گل نیمار آسیا
  • ترکمنستان ۰-ایران ۱: سه امتیاز در بدترین زمین فوتبال آسیا
  • عکس| فوتبال زیر باران با فردوسی‌پور،بزیک،کاظمیان و زندی