Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا، بر تمامی وجوه زندگی مردم در سراسر جهان تاثیر گذاشت. قرنطینه‌های سراسری و تعطیل شدن مراکز خرید، مردم را به سمت خرید‌های اینترنتی سوق داد. در این شرایط نقش شرکت پست بیش از پیش مهم و بالطبع کار در این شرکت هم بیشتر از قبل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارکنان شرکت پست همچون سایر نیروهای خدماتی در این شرایط سخت مشغول به کار هستند تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند و بسته‌ها را زودتر به مقصد برسانند.

شرکت ملی پست ایران، در شرایط کرونایی و خصوصا قرنطینه سراسری توانست خدمت خوبی به مردم ارائه دهد. به همین منظور، مهدی مقصودی، مدیرکل پست استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش حجم بسته‌های پستی در این شرایط نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۸ گفت: "از لحاظ ترافیکی که فضا را اشغال می‌کند حجم ۵ برابری و در حجم ترافیک بسته‌ها از ابتدای شروع بحران کرونا تا کنون رشدی ۲۵۰ درصدی داشته ایم."

خدمت رسانی به مردم با تمام ظرفیت موجود

مقصودی درباره حضور کارکنان شرکت پست و پستچی‌ها با طرح این مسئله که از ابتدای شیوع کرونا تا به حال شرکت پست با تمام ظرفیت مشغول خدمت رسانی به مردم است، گفت: "در زمانی که بخش‌های اداری کشور مکلف بودند با یک سوم کارکنان خدمت رسانی داشته باشند، شرکت پست با تمام ظرفیت و ۲۴ ساعته مشغول کار بوده و هست. به واسطه افزایش خرید‌های اینترنتی و نقش نیابتی پست بین دستگاه‌های اجرایی، دولت پست را جزو مشاغل ضروری اعلام کرد و کار ما بیشتر شد، به همین دلیل ما نیروی پیمانکاری جدید اضافه کردیم تا پاسخگوی مردم باشیم."

بیشتر بخوانید

ارتقا سطح معیشت کارکنان شرکت پست / پستچی‌ ها باید جزو مشاغل سخت قرار گیرند افزایش وزن مرسولات پستی خارج از کشور نسبت به ماه‌های گذشته ارسال چه اقلامی از سوی پست ممنوع است؟/ حیوانات زنده و مواد قابل اشتعال از طریق پست منتقل نمی شوند

مدیرکل پست استان تهران درباره ساعت کاری کارکنان پست هم افزود: "چون شرکت پست، شرکتی دولتی است، کارمندان بخش ستادی ما مانند بقیه اداره‌ها ساعت کار مشخصی دارند. باتوجه به حجم مراجعه مردم، برخی از باجه‌ها تا ساعت ۲۰ خدمت رسانی دارند، ما باجه ۲۴ ساعته‌ای هم در چهارراه لشگر داریم که تا ساعت ۲۲ آماده پذیرش مرسولات پستی مردم است. پستچی‌ها و نامه‌رسان‌ها هم تا هر ساعتی که مرسوله‌ای داشته باشند موظف به کار هستند و چون حقوقی که به آن‌ها پرداخت می‌شود براساس عملکردشان است، تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند مرسولات بیشتری را برسانند."

وی ادامه داد: " جنس کار پست، کار اجرایی است؛ ۹ درصد از کار ما ستادی و ۹۱ درصد اجرایی است. از زمانی که بسته قبول می‌شود تا راننده‌ها، شبکه توزیع، پستچی و ... پلتفرم پست نیرو محور است و تکنولوژی تاثیر زیادی روی آن ندارد و هنوز هم مانند گذشته پستچی باید به صورت فیزیکی مرسوله را تحویل دهد. تنها تاثیر تکنولوژی روی کار پست در بحث رهگیری مرسولات و همینطور اطلاع رسانی نحوه کار در فضای مجازی است."

ساعت کار ادارات پست

مقصودی درباره شیفت‌بندی شرکت پست هم گفت: " مراکز مبادله سه شیفت و مراکز توزیع جمعه‌ها هم سرکار هستند و تمام وقت کار می‌کنیم. در دفاتر پستی، اما تفاوت‌هایی داریم، در دفاتر درجه سه ساعت کار تا ۱۴:۳۰، دفاتر درجه دو تا ۱۷ و دفاتر درجه یک که در کلانشهر تهران دایر هستند خدمت رسانی تا ساعت ۱۹ الی ۲۰ ادامه دارد."

با وجود افزایش هزینه، تعرفه خدمات پستی افزایش نیافته است

مدیرکل پست استان تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا حقوق و مزایای کارکنان در این شرایط افزایش داشته یا خیر تصریح کرد: " افزایش حقوقی نداشتیم؛ ما شرکتی دولتی و تابع قوانین اداری و استخدامی هستیم. بخش پرداختی به عنوان پاداش داشتیم که تاثیر خوبی هم داشت. شرکت پست، چون خدمات ارزانی ارائه می‌دهد، از نظر اقتصادی ضعیف است و مدیران در پرداخت حقوق شرمنده همکاران هستند."

مقصودی درباره تعرفه خدمات پستی و اینکه آیا در شرایط کنونی افزایش داشته یا خیر توضیح داد: " تعرفه بسته‌های پستی براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همینطور تنفیذ کارگروه تنظیم بازار از شهریور سال ۱۳۹۸ تاکنون افزایش قیمتی نداشته است."

ما در بخشی از هزینه‌ها که مربوط به بخش نیروی انسانی و عوامل تولیدی است افزایش داشتیم. حدود ۵۰۰ کامیون، کامیونت و وانت در شبکه پستی فعال هستند که هزینه نگهداری و تعمیرات دارند، در هزینه‌های پلمپ، پاکت پستی، سرکیسه و بسته هم افزایش هزینه داشته‌ایم، ولی تعرفه‌ها از سال گذشته تاکنون افزایشی نداشته است. یکی از عواملی که مردم بیشتر راغب به ارسال مرسوله‌ها با پست هستند هم همین بحث ارزان و دولتی بودن شرکت پست است."

تعرفه و مدت زمان رسیدن مرسوله پستی

وی درباره هزینه ارسال هر بسته پستی هم گفت: "هزینه ارسال به چهار عامل وزن، مقصد (بعد مسافت)، نوع سرویس و خدمات جانبی بستگی دارد. وزن مرسوله با سنگ وزنی محاسبه می‌شود، مقصد هم بر اساس درون استانی، برون استانی و برون استانی همجوار و غیرهمجوار بودن مرسوله دسته بندی می‌شود. در بخش نوع سرویس بسته به انتخاب سرویس عادی، سفارشی که سرویس اقتصادی است، پیشتاز و ویژه قیمت‌های متفاوتی دارند. در خدمات جانبی هم بیمه‌ای که مشتری انتخاب می‌کند یا اظهار می‌دارد بسته شکستنی یا مایعات است نرخ تغییر می‌کند و به مشتری اطلاع داده می‌شود."

مقصودی درباره مدت زمان رسیدن بسته‌ها هم گفت بنا به نوع سرویس و مقصدی که مشتری انتخاب می‌کند، مدت زمان رسیدن بسته تغییر می‌کند. مدت زمان رسیدن مرسوله با سرویس پیشتاز برای مراکز استان ۲۴ ساعت، برای شهرستان ۴۸ ساعت و برای مقاصد دورتر ۴۸ تا ۷۲ است. در حوزه هر سرویس فقط در زمان رسیدن متفاوت است، ولی در فرآیند کاری تفاوتی ندارند.

ضدعفونی مرسولات پستی در شرایط کنونی

مدیرکل پست استان تهران درباره ضدعفونی کردن مرسوله‌ها در شرایط کرونایی هم توضیح داد: " از ابتدای کرونا تا به حال حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه پیشگیری داده ایم. تمامی واحد‌های قبول مرسوله را با استفاده از نایلون پوشش دادیم تا حفاظی بین مراجعه‌کننده و اپراتور باشد. در کنار اینکه به طور مداوم ماسک توزیع می‌کنیم ردیفی را در حقوق کارکنان به نام هزینه ماسک هم اضافه کردیم تا در تهیه ماسک با مشکل رو به رو نباشند. تمامی بسته‌های پستی ضدعفونی می‌شوند خصوصا بسته‌هایی که به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. باتوجه به گفته وزارت بهداشت که کرونا از طریق بسته‌های پستی منتقل نمی‌شود ما ضدعفونی تک تک بسته‌ها را نداریم و بسته‌های وارده و صادره و همینطور مرتبا محیط کار و کامیون‌ها را ضدعفونی می‌کنیم."

پوشش‌دهی در ایران

مقصودی درباره پوشش‌دهی خدمات پستی در سراسر کشور هم گفت: "ما به تمام نقاط کشور ارسال داریم حتی در روستا‌هایی که ۵ نفر سکنه دارند هم مامور پستی داریم و طبق اساسنامه شرکت ملی پست موظف به خدمت رسانی به تمامی هموطنان هستیم."

بودجه شرکت پست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره بودجه پست توضیح داد: "ما هرچقدر درآمد داشته باشیم هزینه می‌کنیم. وزارت ارتباطات هم در بخش‌هایی مکلف است به ما کمک کند که اقدامات خوبی هم انجام داده، اما کافی نیست. شرکت پست به شدت نیازمند تقویت زیرساخت‌هاست. فضا‌های عملیاتی لازم است. تقویت زیرساخت‌های ترابری از جمله ضروریات شرکت پست است. این شرکت خواستار تامین کامیون‌های جدید و به شدت نیازمند جذب نیرو‌های جدید است. نیرو‌های پیمانکاری و قراردادی که جذب می‌شوند، چون نمی‌توانیم پرداختی خوبی داشته باشیم دلسرد می‌شوند."

ترمیم بسته‌های آسیب دیده

مقصودی در ادامه گفت: "بسته‌های پستی مردم نزد ما امانت هستند و فقط جلوی دید مشتری باز و رؤیت می‌شوند و اگر گا‌هی بسته‌ای در لفاف نامناسب پیچیده شود و در جریان کار متلاشی یا پاره شود، قسمتی به عنوان ترمیم لفاف هست که بسته‌ها را دوباره بسته بندی می‌کنند."

ارسال مرسولات پستی به خارج از کشور

مدیرکل پست استان تهران درباره ارسال مرسوله به سراسر جهان در شرایط کنونی هم توضیح داد: "با توجه به ماجرای هواپیمای اوکراینی و شیوع کرونا، ارسال به خارج از کشور افت شدیدی پیدا کرد، اما در حال حاضر و با کمک شرکت‌های هوایی دوباره به حالت قبل برگشت و نسبت به ابتدای سال رشدی ۱۰ برابری داشته است."

شرکت ملی پست ایران جزو اعضای اتحادیه جهانی پست و اپراتور برتر این اتحادیه است. ما در حال حاضر به ۱۹۲ کشور مسیر مستقیم پستی داریم و مرسوله جا به جا می‌شود. ما تنها به رژیم غاصب صهیونیستی مبادله و مسیر پستی نداریم و حتی به کشور‌های درگیر جنگ هم ارائه خدمات داریم. پست نهادی غیر سیاسی است؛ ما بیشترین ارسال و دریافت مرسوله را باتوجه به سکونت هموطنان در آمریکا با آن کشور داریم و مسیر پستی هم مستقیم است."

مقصودی درباره هزینه‌های ارسال به خارج از کشور هم گفت: "هزینه ارسال بر اساس وزن و مقصد بسیار اقتصادی است و تنها دلیل افزایش قیمت این است که نرخ توزیع به دلار محاسبه می‌شود. بازرسی مرسولات خارجی با نظارت گمرک که مرزبان اقتصادی کشور است انجام می‌پذیرد و بسته‌ها فقط در صورت مشکوک بودن باز می‌شوند."

تسریع در خدمت رسانی رویکرد اصلی شرکت پست

مقصودی در پایان عنوان کرد: "ما می‌پذیریم در مدت محدودی شکایات از ما زیاد بوده که دو دلیل اصلی داشته است؛ یکی اینکه جمعه سیاه با شروع قرنطینه سراسری یکی شد که همین موضوع باعث شد خرید‌های اینترنتی افزایش پیدا کند که منجر به پیک کار برای ما شد؛ دلیل بعدی هم این است که هر بسته دو مشتری دارد، گیرنده و فرستنده که پیگیری از سمت هرکدام باعث کندی کار می‌شود. ما به مردم قول می‌دهیم که روند رو به رشد و مثبتی داریم و خدمت رسانی به آن‌ها تسریع می‌شود."

درخواست شرکت پست از مردم

مدیرکل پست استان تهران از مردم خواست آدرس‌های پستی را درست و کامل بنویسند و اصراری بر استفاده از لفافه‌های نامناسب نداشته باشند. مقصودی گفت  چون مردم از فرآیند کار ارسال بسته‌های پستی بیخبرند اصرار دارند مرسوله‌ها را با لفاف نامرغوب بفرستند و ماهم نمی‌توانیم این مشکل را با مشتریان خود حل کنیم.

نیروهای پست، رزمندگان جهادی شبکه پستی کشور

مقصودی ضمن اینکه از رسانه‌ها خواست به پست توجه بیشتری داشته باشند و انگیزه و روحیه به کارکنان این شرکت بدهند گفت: "بحران فقط جنگ نظامی نیست؛ ما در شرایط جنگ غیرنظامی هستیم و پست از گردان‌های اصلی این جنگ است. پست شرکتی دولتی است که به صورت خصوصی اداره می‌شود. تمامی نیرو‌های پست اعم از هیئت مدیره و مدیرعامل تا کارکنان و کارگران لباس رزم پوشیده‌اند و با تمام قوا به صورت جهادی در خدمت هموطنان هستند."

گزارش از مائده زمان‌فشمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت پست شرکت پست مرسوله پستی قرنطینه سراسری قرنطینه کرونا شیوع کرونا خارج از کشور مدت زمان رسیدن مقصودی درباره بسته های پستی خدمت رسانی مرسولات پستی داشته باشند خدمات پستی شرکت پست ساعت کار بسته ها هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل ایرانی با بیان اینکه در چند روز گذشته برخی افراد سودجو قصد سوء استفاده از شرایط فعلی بازار را دارند تا با افزایش خودسرانه قیمت ها، نظم عمومی بازار را بر هم بزنند افزود: افرادی که خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده بودند، با ورود به موقع کارشناسان و بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، موضوع بررسی و پس از تکمیل برگ گزارش بازرسی با عنوان تخلف گران‌فروشی به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال جهت صدور حکم به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

وی به افزایش خودسرانه نرخ ورودی میدان میوه و تره بار اردبیل هم اشاره کرد و گفت: با قیمت گذاری خودسرانه طبق قانون برخورد می شود و تا بازگشت قیمت‌ها به حالت منطقی، بازرسی‌های سرزده از میدان میوه و تره بار و برخورد جدی با متخلفان ادامه خواهد داشت.

 

دیگر خبرها

  • تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه
  • آرتتا: برای صدرنشینی نیاز به انگیزه اضافه نداریم
  • نوسان سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • دلیل تأخیر ارسال مرسولات پستی در ایام عید چه بود؟
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟