Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده؛زهره سعیدی: مدت زیادی است که از ناهنجاری های مختلف اجتماعی و خانوادگی ناشی از ورود نادرست جوانان و نوجوانان به فضاهای مختلف مجازی می گذرد. برخی از این مشکلات و ناهنجاری ها گریبان خانواده های زیادی را گرفته و آنها را به ورطه نابودی کشیده است و برخی دیگر نیز با ورود پلیس های امنیتی و  ملی ختم به خیر شده است اما آنچه که در این میان زیاد می بینیم، آسیب های روانی ، اجتماعی و خانوادگی است که گریبان مردم را می گیرد و مردم قادر به مدیریت آن نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی هم هست که از لایو غیر اخلاقی زنی با یک پسر 14 ساله می‌گذرد که صدایش همه جا پیچیده خانواده‌ها را نگران کرده است.

شاید از این دست مسائل این روزها در فضای مجازی زیاد دیده یا شنیده باشیم که مسئولان دولتی شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات توجه زیادی بدان نکرده اند تا اینکه تنها در یک واکنش وزیر ارتباطات در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این معضل مطرح کرده که تلاشش را برای ایجاد اینترنت کودکان انجام داده اما نتیجه نگرفته است و او تنها واکنشی که در این رابطه نسبت به این لایو داشته این بوده که دستور داده بچه این خانواده را نجات بدهند.

همچنین در جامعه جامعه شناسان و روان شناسان مان نیز هنوز واکنش های زیادی را ندیده ایم در حالیکه نگرانی های خانواده ها و به ویژه مادران در این زمینه این روزها زیاد شده و هر جا که می نشینیم، دغدغه های آنها شنیده می شود که بالاخره با فرزندانشان در این فضای مجازی باید چه کار کنند در حالیکه چنین محتوایی آزاد و باز در اختیارشان است.

در همین راستا عده ای از بانوان فعال و دغدغه‌مند انقلابی صبح امروز، در شرایط کرونایی و در هوای بارانی تهران در اعتراض به وضعیت نابهنجار فضای مجازی و عدم توجه مسئولان امر به سلامت جامعه و به ویژه نوجوانان جلوی شورای عالی فضای مجازی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی  مبنی بر بررسی فضای مجازی خواستار رسیدگی به وضع موجود شدند.

این مادران در پلاکادردهایی که در دست داشتند به این مفاهیم تاکیید کردند:

-فضای مجازی رها شده - قتلگاه جوانان و نوجوانان - خطرناک تر از کرونا

-مادران دغدغه فردای سرزمین من را دارند.

آقایان مجلس کجایید ، شورای فضای مجازی چه می کند

-شبکه ملی اطلاعات، اینترنت پاک، ارزان و سریع حق ماست

-مادران نگران آنلاین . من گله مندم. فرزندم بی پناه است

ما هم در این تجمع شرکت کرده و با تعدادی از این مادران گفت وگو کردیم.

 

*زنگ هشدار فضای مجازی /نگران حفظ خانواده و نسل آینده هستیم

مهدیه خادم از مادران دغدغه مند و فعال مسائل فرهنگی ـ اجتماعی جبهه بانوان مطالبه گر تشکل های اسلامی که در این تجمع شرکت کرده و پلاکارد اعتراضی به دست گرفته است، به خبرنگار فارس می گوید: فضای رهای مجازی این روزها هشدار و زنگ خطری برای خانواده‌ها و جامعه است. ما حرف بسیار داریم اما سعی می کنیم با تعبیر معروف حضرت آقا مبنی بر قتلگاه بودن فضای مجازی جلو برویم الان باید هوشیار باشیم که این رها بودن اینستاگرام، توییتر و دیگر فضاهای مجازی کار دست ما داده است.

اگر شبکه ملی اطلاعات راه می افتاد و شورای عالی فضای مجازی ، وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه ها مطالبه مردم و رهبری را عمل می کردند، متأسفانه امروز شاهد این مشکلات نبودیم اما باید بگویم که دغدغه و اهتمام جدی در این زمینه نیست. من خودم سه پسر دارم که دو تای آنها دانشجو و دیگری کلاس نهم است و نگران حفظ خانواده و نسل آینده هستم.

مسئولان نمی توانند این مشکلات را نبینند، باید واقعیت ها را دید، در تمام جوامع غربی برای استفاده از رسانه حد و حدود و چارچوب وجود دارد اما متأسفانه کشور ما اینطور نیست. عده ای از زیر کار در می روند و یک عده هم برعهده نمی‌گیرند. ما اینجا آمدیم که اعتراضمان را نسبت به عملکرد شورای عالی فضای مجازی، شخص آقای فیروزآبادی و همکارانشان اعلام کنیم و درخواست جدی از مجلس و کمیسیون اصل 90 و سایر نهادهای نظارتی داریم همینطور از قوه قضاییه می خواهیم که نسبت به این ترک فعل ورود کنند.

 

*مطالبات مردم پیگیری نمی شود/این همه مشکل در فضای مجازی ناشی از چیست؟

خانم روئین نیز درباره مشارکتش در این تجمع می گوید: ما الان نیاز به اینترنت کودک و نوجوان در کشور داریم آقای آذری جهرمی حتی در رابطه با نرم افزار شاد هم گفتند که مسئولیتی ندارند و آن را محول به آموزش و پرورش کردند و گفتند که آموزش و پرورش خودش باید مشکلات نرم افزار شاد را برطرف کنند دیگر حال چه برسد به اینکه بخواهند اینترنت کودک و نوجوان را در کشور فعال کنند!

شبکه ملی اطلاعات که این همه سال است از مطالبات مردم و رهبر انقلاب است هم به نتیجه نرسیده است اتفاقا ما با وزارت ارتباطات هم تماس می گیریم به ما می گویند که راه اندازی شده پس ما چرا این همه مشکل در فضای مجازی می‌بینیم؟

خیلی از کشورها برای استفاده از فضای مجازی قوانین سفت و سخت دارند حتی در بسیاری از کشورها وزیر ارتباطات فضای مجازی را اداره نمی کند و این وظیفه بر عهده وزارت دفاع‌شان است اما متأسفانه در کشور ما این وظیفه انجام نمی‌شود، الان مشکلات برای مردم زیاد شده است همین لایو پسر نوجوان با اعصاب و روان مردم بازی کرده است، آن بچه به جای بچگی و نوجوانی دست به این کارها میزند درحالیکه باید در این سن استعدادها و توانایی هایش را رشد دهد منتها وزیر ما می‌گوید که جوان ها باید جوانی کنند، این چه مدل جوانی است که به تحصیل کمالات و هنر نمی انجامد؟

مردم می‌توانند از مسئولان این مطالبه را داشته باشند و البته خودشان هم در فضاهای خانوادگی هوشیار باشند منتها همه نمی توانند همه فضاها را مراقب باشند یا اینکه مثل خود آقای آذری جهرمی که گفتند اجازه نمی دهند بچه هایشان به اینستاگرام بروند، ما نمی توانیم توقع داشته باشیم همه پدر و مادرها صبح تا شب بتوانند فضاها را کنترل کنند و اگر هم نتوانند عجیب نیست. پس ما در حد خودمان که پدر و مادر هستیم وظایف  خود را انجام می دهیم منتها نمی توان همه این مدیریت را به مردم محول کرد.

 

*برای اصلاح جامعه به قرآن بازگردیم

خانم. زهرا ه. بانوی مشارکت کننده دیگری در این جمع نیز ما را ارجاع به آیات قرآن کریم می دهند و می گوید: نظام ما اسلامی است و مسئولان و حاکمان نظام اسلامی وظیفه بسترسازی دارند تا زمینه را برای رشد و تعالی افراد جامعه فراهم کنند در صورتی که ما این قضیه را در رابطه با فضای مجازی اصلا نمی بینیم یعنی مسئولان از این امر شانه خالی می کنند. برطبق آیه 40 و 41 سوره مبارکه حج یکی از ویژگی ها و نشانه های نظام دینی و حاکمیت اسلامی این است که حکومت اسلامی وظیفه بسترسازی برای اقامه نماز، رسیدگی به نیازمندان و امر به معروف و نهی از منکر را برعهده بگیرد.

یکی از بسترهای بسیار مهم و اساسی برای ترویج خوبی ها و جلوگیری از بدی ها قطعا فضای مجازی است و مسئولان ما باید این را بدانند. اینها انتظارات ما است که از مسئولان داریم اما وزیر ارتباطات ما مثل اینکه فقه اجتماعی را نمی داند وقتی که می گوید من خودم اجازه نمی دهم بچه خودم به فضای مجازی برود یا در توییت جدیدش نوشته که بچه این خانواده را باید نجات داد، این حرف مشکل دارد الان مسئله فردی و شخصی نیست باید نگاه عام و جامعی نسبت به همه مردم داشته باشیم حتی یک بچه 14-15 ساله هم بچه همه ما محسوب می شود و یک نفر هم از بین برود ما نمی توانیم بنشینیم و نگاه کنیم که بچه هایمان به تعبیر رهبری در این قتلگاه ذبح بشوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تجمع مادران فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی تربیت نوجوان شورای عالی فضای مجازی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۰۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، شرکت کنندگان از اقشار و ملیت‌های مختلف، توقف جنگ در غزه و امدادرسانی فوری به ساکنین این منطقه را خواستار شدند. آنها در حالی که پرچم فلسطین را به اهتزاز در می‌آوردند شعارهایی را در خصوص عدالتخواهی برای مردم فلسطین و پایان نظام آپارتاید سر دادند. افراد حاضر همچنین شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها «اسرائیل را مسلح نکنید»، «دست از محاصره غزه بردارید» و «فلسطین را آزاد کنید»، نوشته بود.   در این حرکت اعتراضی، شماری از نمایندگان مجلس، فعالان مدنی و حقوق بشری سخنانی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، انتقاد از مواضع حمایتی لندن از این رژیم و ضرورت تحریم رژیم اسرائیل بیان کردند.   جان مک دانل وزیر پیشین دارایی کابینه در سایه انگلیس (حزب کارگر) در سخنانی، گفت: ما از دولت پرسیدیم که چه اقداماتی را برای تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی صورت داده‌اید. پاسخ داده‌اند که ما تحریم‌هایی را وضع کرده‌ایم. ما پرسیدیم که چه تعداد شهرک نشین اسرائیلی را در طول این مدت تحریم کرده‌اید که پاسخ داده‌اند دو نفر.   وی افزود: درحالی که ده‌ها هزار شهرک نشین اسرائیلی کرانه باختری را اشغال‌ کرده‌اند، دولت انگلیس فقط دو نفر را شناسایی کرده که شایسته تحریم‌ هستند، این درحالیست که ما از کیفیت تحریم‌ها نیز آگاه نیستیم.   مک دانل تصریح کرد: آنچه در کرانه و غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و ما با مردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم. در عین حال به بنیامین نتانیاهو و کابینه او می‌گوئیم که ما او را مسئول کشتار مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه می‌دانیم.   این قانونگذار انگلیسی، افزود: امیدوارم روزی را شاهد باشم که نتانیاهو و کابینه‌اش در دادگاه لاهه به‌ عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.   این اظهارات وی با تشویق حضار مواجه شد. 

در ادامه بل ربیرو اندی نماینده مجلس عوام انگلیس مطالبی را در نقد مواضع حمایتی لندن از رژیم صهیونیستی بیان کرد و گفت: دولت ما نه تنها جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند بلکه به این رژیم سلاح هم می‌فروشد. با این کار، ما در جنایات جنگی اسرائیل همدست هستیم.   وی بر همین اساس خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شد و افزود: ما از دولت می‌خواهیم که کشور ما را در این جنگ هولناک شریک نکند.   سایر سخنرانان حاضر در این تجمع نیز در سخنانی، بر لزوم تداوم فشارها برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و پایان جنگ غزه تأکید کردند.   فشارها علیه دولت انگلیس برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به ویژه در پی کشته شدن سه امدادگر این کشور در حمله هوایی ارتش (رژیم) اسرائیل به کاروان یک نهاد بین‌المللی حقوق بشری در غزه رو به افزایش است.   یافته‌های یک نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند.   روز سه‌شنبه نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند که در آن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیس هم دو هفته پیش طی دو نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.   همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند.   حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرجمعیت انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.   از سویی سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام به تازگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزرای تجارت و خارجه انگلیس با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ غزه هشدار داد که دولت لندن با حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در فاجعه انسانی در این باریکه شریک است.   در این نامه آمده است: یک آتش بس فوری، بی قید و شرط و دائمی برای توقف مرگ و ویرانی حیاتی است. پایان دادن به فروش تسلیحات گامی مهم در این راستا به شمار می‌رود. آتش بس تنها راه معنادار برای رساندن کمک و امن‌ترین راه برای بیرون راندن گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) است.   نویسندگان بر همین اساس نوشته‌اند: ما از شما می‌خواهیم که به سرعت مجوزهای فروش و صادرات سلاح به (رژیم) اسرائیل را تعلیق و درخواست برقراری آتش بس فوری و دائمی را مطرح کنید.   مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که موضوع تحریم تسلیحاتی اسرائیل به سطح جدیدی‌ از نگرانی‌ها در انگلیس تبدیل شده و در صورت تداوم جنگ غزه، دولت لندن به ویژه در آستانه انتخابات سراسری با انتخاب‌های دشواری روبرو است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • حاکمان امارات: مجازات زندان و جریمه در انتظار منتشر کنندگان تصاویر منفی یا جعلی از سیل دوبی
  • دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس
  • هشدار حاکمان امارات: وجهه کشور را با انتشار تصاویر منفی سیل دوبی خراب نکنید/ مجازات زندان و جریمه در انتظار خاطیان
  • دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • زنجیره علویان پویشِ جدید کاربران فضای مجازی مازندران
  • درج نام مادران در کارت‌های ملی فرزندان‌ به کجا رسید؟