Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال فرهنگی برنامه چراغ را اقدام مهم شبکه پنج در گام دوم انقلاب و توجه به واجب فراموش شده که همان امر به معروف و نهی از منکر است دانست.

به گزارش مشرق، زهرا اسماعیل‌زاده فعال جوان فرهنگی کشور که چند سالی است در مسیر ترویج عفاف و حجاب پا به عرصه فعالیت‌های اجتماعی گذاشته، در برنامه این هفته چراغ، اظهار کرد: در رشته نرم افزار کامپیوتر تحصیل کردم اما به کارهای گرافیکی بسیار علاقمند بودم و با توجه به این علاقه با مجموعه فرهنگی ره‌پویان معروف آشنا شدم و برای همکاری در یک پروژه وارد کار شدم که جریان همکاری از همانجا من را وارد حیطه امر به معروف و نهی از منکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که مشغول همکاری در مجموعه بود، همکاری با ره‌پویان معروف را تکمیل بخشی از پازل‌های زندگی خود دانست و گفت: با کتاب واجب فراموش شده در موسسه آشنا شدم در واقع ابتدا تصویر ساده جلد آن و محبوبیتش نظرم جلب کرد و بعد مطالعه کردم اما نکته مهم برای من کار گرافیکی بود که بر روی صحبت‌های رهبری در موضوع امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دادم، اینطور برداشت می‌کردم که  سخنان چقدر می‌تواند جدید باشد در حالیکه مربوط به یکسال قبل از تولد من بود.

اسماعیل‌زاده خاطر نشان کرد: همکاری با موسسه را ادامه می‌دادم تا به طور اتفاقی در جریان محتوای کلاس‌های آموزشی امر به معروف آنجا قرار گرفتم به این نحو که من خارج از کلاس مشغول کار گرافیکی بودم و استاد نمی‌دانست که پشت درب‌ بسته کلاس هم یک شاگرد دارد و مطالب مطرح شده در کلاس‌ها دغدغه‌های مدیریت شهری و محیط زیستی مرا به عنوان یک حق و وظیفه برای من یادآور می‌شد و کلاس‌های استاد خادم تلنگری برای عمل به این واجب فراموش شده برای من بود.

این فعال جوان فرهنگی به پیش داوری در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: امر به معروف شیرینی خاصی دارد و من این شیرینی را تجربه کردم در حالیکه عده‌ای به دنبال اثر آنی هستند و شاید من هم در موقعیتی بودم که میخواستم اثر نسبتا فوری تجربه کردم و این  آغاز خوبی بود. در مشهد زندگی می‌کنم و اولین مواجهه من با یک فروشنده خانم بود که وقتی به دلیل ظاهر نامناسب او نزدیکش شدم بر اساس آنچه در پشت درهای کلاس آموخته بودم یک سوال کاملا بی‌مقدمه مطرح کردم که شما از چه زمانی اینطور شدی و این سوال من آن خانم را متعجب کرد و خواست با من صحبت کند.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: آن خانم تعریف کرد که مشکلات خانوادگی داشته و قبلا حجاب و پوشش چادر داشته و کتاب‌های دینی را هم مطالعه می‌کرده اما راهش تغییر کرده و از این بابت با من صحبت کرد که فکر کرد من از گذشته او مطلع بودم، او به من گفت که حتی نماز را ترک کرده و منتظر معجزه‌ای از طرف خدا بوده و ...، کمی صحبت کردیم و از او خواستم تا با توسل تصمیم بگیرد و نماز را به عنوان نقطه اتصال آغاز کند. بعدها از همانجا گذر کردم و سراغ آن خانم فروشنده را گرفتم و متوجه شدم زمینه کاری خود را عوض کرده و نکته مهمی که به او گفتم این بود که ارزش او بیش از آن است که وسیله فروش بیشتر شود.

وی خاطره گویی را عاملی مهم در بیان تجربیات موفق و مخاطره آمیز در فعالیت امر به معروف و نهی از منکر دانست و ادامه داد: خانمی در محوطه پارک ملت مشهد به دلیل پوشش نامناسب خود از من خواست که کنار من بنشیند تا مورد مزاحمت افراد مزاحم قرار نگیرد و اینطور شد که با هم به گفت‌وگو نشستیم، او از مشکلات خود گفت و به نظرم رسید که ارتباط موثر یکی از نکات مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

اسماعیل‌زاده در ادامه به برخورد نامناسب مدیر یک فروشگاه در مواجهه با پوشش نامناسب کارکنان فروشگاه به عنوان دلیل مهمی برای جدی شدن فعالیت او در امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و افرود: در اینجا من فقط یک تذکر ساده داده بودم و می‌دانستم که این امر واجب فراموش شده است و قانون هم حامی من است و اینطور شد که درگیری آن فرد با من با مداخله پلیس به خواست خود او رفع شد.

وی فلسفه امر به معروف و نهی از منکر را نظارتی همگانی خواند و گفت: اگر بخواهیم این واجب را فقط به عفاف و حجاب بسط دهیم به امر به معروف ظلم کردیم و بسته به ضرورت و شرایط جامعه باید همه موارد را و هر منکری را که با آن مواجه بودیم تذکر دهیم.

اسماعیل‌زاده همچنین بیان کرد: نهایت دغدغه‌مندی من غصه‌خوردن در دیدن منکرها بود اما مادر دغدغه مند من و پدرم که حامی دغدغه‌های مادرم بود در کنار بهره گیری از اساتیدی چون پناهیان، راجی‌پور، تقوی، حسن عباسی که سخنرانی آنها را دنبال می‌کردم که می توانستند تاثیرگذار باشند به من کمک کرد و در نهایت پشت درب‌های بسته کلاس‌های استاد خادم شیوه‌های امر به معروف را آموختم و خوشحالم که شما در برنامه چراغ در گام دوم انقلاب برای این واجب فراموش شده قدم مهمی برداشتید.

برنامه «چراغ» در فصل دوم با موضوع عفاف و حجاب و با شعار همراهی برای درست تر دیدن، روی آنتن شبکه پنج می‌رود. این برنامه کاری از گروه شبکه پنج سیماست که به تهیه کنندگی «مصطفی هیودی»، سردبیری «محمد حسن زمان وزیری» با اجرای «المیرا سماواتی» است و برنامه به قلم نعیمه اسلاملو و گروه نویسندگان است که مهمانان این برنامه در فصل جدید کارشناسان حوزه حجاب و عفاف، فعالان فرهنگی، طراحان مد و لباس اسلامی، گروه های مردمی فعال عفاف و حجاب هستند و مجری طرح موسسه فرهنگی هنری کاربردی «خیبر» است‌.

برنامه «چراغ» چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ساعات ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و می‌توانید بازپخش آن را در همین شبکه یکشنبه و دوشنبه‌ها ساعت۱۳:۳۰ و بعد از خبر ۲۴ مشاهده کنید. همچنین می توانید این برنامه را بطور کامل از طریق تلوبیون یا صفحه آپارات برنامه به آدرس cheragh_tv5 به تماشا بنشینید.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی مشرق شبکه پنج شبکه پنج سیما امر به معروف امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده اسماعیل زاده عفاف و حجاب شبکه پنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کولیک چیست؟

ایسنا/البرز یک فوق تخصص نوزادان و کودکان اظهار کرد: در خیلی از کشورهای دنیا معتقدند که کولیک یک بیماری نیست و جز مراحل رشد سیستم گوارشی شیرخواران است و نیاز به درمان دائمی و دارویی خاصی ندارد.

دکتر علیرضا جشنی مطلق در گفت و گو با ایسنا گفت: کولیک انقباض عضلات صاف شکمی است که در گروه شیرخواران ایجاد می‌شود، ما در نوزادان یک ماهه چیزی به عنوان کولیک نوزادی نداریم. در خیلی از مواردی که نوزادان به غلط شیردهی می‌شوند، دچار دلدرد شده و به غلط تشخیص کولیک روی آنها گذاشته می‌شود. این تصور باعث می‌شود به غلط داروهای متداولی که با انواع و اقسامی زیادی در بازار موجود است، به نوزاد بدهند، در حالی که از نظر ما اصلا این انقباضات در دوران نوزادی کولیک نیست و مربوط به اختلال یا پوزیشن غلط شیردهی است.

وی افزود: اما کولیک شیرخوارگی معمولا از سن یک ماهگی تا یک‌سالگی دیده می‌شود، معمولا بیشترین میزان و شدت آن دردهای قولنجی روده‌ای بین سه تا شش ماهگی است که کودک را خیلی ناآرام و اذیت می‌کند. این دردها بیشتر اوقات در زمان بعدازظهر و شب رخ می‌دهد و بعضی اوقات این انقباضات آنقدر شدید است که شیرخوار گریه و بی‌قراری شدیدی نشان می‌دهد.

دکتر جشنی مطلق ادامه داد: گاهی اوقات دردهای قولنجی شیرخوار کار را به بیمارستان می‌کشاند اما شیرخواران معمولا توام با این درد علائم گوارشی خاصی مثل اسهال و استفراغ ندارند و این انقباضات معمولا طوری است که به شکل ناگهانی بروز کرده و بعد از مدتی فروکش می‌کند، در خیلی از کشورهای دنیا معتقدند که کولیک یک بیماری نیست و جز مراحل رشد سیستم گوارشی شیرخواران است و نیاز به درمان دائمی و دارویی خاصی ندارد.

فوق تخصص نوزادان و کودکان اظهار کرد: با توجه اینکه قولنج‌های روده‌ای منشأ بیماری ندارد، خیلی از اوقات برای کاهش دردهای کولیک شیرخواران، ایجاد شرایط آرامبخشی را توصیه می‌کنند. در قدیم هم با قنداق کردن این کار انجام می‌شد، همین قدر که پارچه‌ای به دور بچه پیچیده شود و می‌تواند او را آرام کند. گاهی بغل کردن شیرخوار هم کمک کننده است، به این ترتیب که سرشیرخوار زیر چانه پدر و مادر بوده و پشت شیرخوار چسبیده به قفسه سینه والدین قرار گیرد. سپس روی شکم او را آهسته نگه می‌دارند، به طوری که انقباضات شکمی که موجب آزار و بی‌قراری شیرخوار شده، را آرام کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: روش‌های دیگری هم وجود دارد مثل ایجاد صداهای ممتد مثل جارو برقی یا سشوار و یا گاهی حرکت دادن شیرخوار با خودرو که موجب آرام شدن او می‌شود. گاهی وسیله‌های دیگر قدیمی مثل ننو و حرکات آرام ممکن است به شیرخوار آرامش دهد. از آنجایی که حرکات اسپاسمودیک عضلات صاف شکمی به خصوص در سیستم گوارش بیماری نیست، خطری برای شیرخوار نخواهد داشت و نباید والدین را دچار اضطراب کند.

دکتر جشنی مطلق افزود: گاهی مرزبندی یا تعریف خاصی از کولیک ارائه می‌شود. با توجه به اینکه کولیک شیوعی بین هشت تا ۴۰ درصد در شیرخواران دارد، اگر در حملات، گریه بیشتر از سه ساعت در روز سه بار در هفته و بیشتر از سه هفته باشد باید اطلاق کولیک بکنیم یعنی اطلاق هر درد شکمی، کولیک شیرخوارگی نمی‌شود. بنابراین یک مرزبندی را در مورد شیوع آن قائل می‌شویم و در نهایت یکسری اقدامات دارویی که امروزه خیلی به وفور در حال انجام است، صورت می‌گیرد.

وی درباره داروهای تسکین دهنده کولیک گفت: برای تسکین کولیک‌های شیرخواران از ساده ترین داروهای ضد نفخ مثل دایمتیکون گرفته تا داروهای کلویت و داروهای پروبیوتیک مثل پدی لاکت نوع خارجی معادل مثل بایوگایا استفاده می‌کنیم. چون پروبیوتیک به عنوان فلور میکروبی روده شناخته شده‌اند، تصورشده که می‌توانند این تاثیرات قولنجی را کمتر کنند. اما در عمل می‌بینیم که خیلی از اوقات همه این داروها هم که استفاده می‌شود شیرخوار آرامش لازم را پیدا نمی‌کند. وقتی شیرخوار دچار کولیک می‌شود به خاطر شدت درد، به جز دردهای شکمی، حالت جیغ، گریه، برافروختگی، حالت نفاخی شکم، گاهی یبوست و حتی مشت های گره کرده پیدا می‌کند، این علائم بالینی است که در ظاهر شیرخوار والدین می بینند.

دکتر جشنی مطلق تاکید کرد: به هر حال کاری که ما به عنوان اصل درمان باید انجام دهیم، اطمینان بخشی است. یعنی اینکه والدین بدانند کولیک‌ یک پروسه تکاملی است و علت آن به شکل دقیقی شناخته شده نیست. انواع و اقسام داروهایی هم که استفاده می‌شود، هیچگونه اثر درمانی پیشگیرانه برای آن ندارد. اما هر زمانی که شیرخوار دچار این حالت شد والدین باید یک مراجعه داشته باشند و شرح حالی و معاینه فیزیکی کاملی از شیرخوار انجام شده و تا مشخص شود که علت این ناراحتی و برافروختگی کولیک بوده و یک بیماری دیگر در کار نباشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • اظهارات جدید ابراهیم رئیسی درباره مسکن: آرامش خاصی می‌دهد | فیلم
  • چرا «زندگی پس از زندگی» هنوز پربیننده است؟
  • شیرینی حمله به اسرائیل را در فضای مجازی تلخ نکنیم + فیلم
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • برنامه «برمودا» به هدفی که داشت نزدیک شد
  • (ویدئو) شعار خاصی که روی موشک سپاه نوشته شده بود
  • (تصاویر) پخش شیرینی پس از حملات سپاه به اسرائیل
  • ماجرای جالب شکلات دو هزار یورویی!
  • کولیک چیست؟