Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، که در سه سال گذشته، مراسم شبِ یلدا را به صورت حضوری برگزار می‌کرد، امسال به دلیل شیوع کرونا و ضرورت حفظ پروتکل‌های بهداشتی و سلامت مخاطبان، این جشن فرهنگی را به صورت مجازی برپا کرد.

در این برنامه، کازونه اواساکی، هنرمند برجسته ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی و به ویژه سنتور تسلط دارد، در قالب پاورپوینت به سخنرانی و معرفی این هنر پرداخت و در بخشی از برنامه نیز اجرای زنده چند قطعه سنتور را به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست و پس از معرفی برخی فعالیت‌ها، برنامه‌ها، نشریات و کتاب‌های رایزنی فرهنگی، دیوسالار، ضمن تبریک این روز باستانی به ایرانیان مقیم و همچنین شرکت‌کنندگان گفت: «ایران و ژاپن، سابقه طولانی و تاریخی همکاری‌های فرهنگی را تجربه می‌کنند که به بیش از ۱۳۰۰ سال می‌رسد و خوشبختانه تاثیرات مثبت و اشتراکات فراوان فرهنگی را می‌توان میان دو کشور شناخت که از جمله آن‌ها، شب یلدا در ایران و سنت توئوجی یا انقلاب زمستانی در ژاپن است و بسیار خرسندیم که این برنامه را با محوریت معرفی موسیقی سنتی ایرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین هنرهای ایرانی در جهان برگزار می‌کنیم.»

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن افزود: «سابقه این هنر به قبل از میلاد باز می‌گردد و جزو زیباترین و دلنشین‌ترین موسیقی‌های جهان است که در ژاپن هم علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود جلب کرده است. رایزنی فرهنگی در طول ۲ سال گذشته، دو دوره هفته موسیقی سنتی ایرانی را با همکاری بخش‌ها و موسسات مختلف ژاپنی به اجرا در آورده است و امروز و در این برنامه نیز با سخنان هنرمند ژاپنی آشنا به موسیقی ایرانی، با این هنر بیشتر آشنا خواهیم شد.»

او با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از فارسی‌آموزان ژاپنی در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف آموزشی و از جمله رایزنی فرهنگی، افزود: «رایزنی چه قبل از کرونا به صورت حضوری و چه بعد از آن در فضای مجازی دوره‌های آموزشی را به اجرا در آورده که کماکان ادامه دارد و در این برنامه نیز دو نفر از فارسی‌آموزان عزیز ژاپنی نسبت به قرائت اشعاری از دیوان حافظ که بخشی جدانشدنی از شب یلدای ایرانی است به همراه توضیحات ژاپنی، اقدام خواهند کرد و امیدواریم با برطرف شدن و از بین رفتن این ویروس منحوس، هر چه زودتر بتوانیم به صورت حضوری در خدمت علاقه‌مندان و فرهنگ‌دوستان ژاپنی و ایرانی در این کشور باشیم.»

در بخشی دیگر از این برنامه، اواساکی، هنرمند ژاپنی به سخنرانی پرداخت و با تشکر از رایزنی فرهنگی برای دعوت به این برنامه در شب یلدا گفت: «بنده به عنوان نوازنده سنتور و موسیقی‌دان در زمینه موسیقی سنتی ایرانی در ژاپن فعالیت می‌کنم. تصاویر سازی در بین‌النهرین در قرن ۵ یا ۶ قبل از میلاد وجود دارد که به سنتور بسیار شبیه است و احتمالا در دوره ساسانی با تکامل آن به شکل امروزی تبدیل شده است.»

این هنرمند، در ادامه، به تاریخچه موسیقی سنتی ایرانی با محوریت سنتور پرداخت و در دستگاه شور قطعه‌ای را به اجرا در آورد که مورد تشویق قرار گرفت.

در ادامه و در بخش‌های جداگانه، دو نفر از فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی، به قرائت ابیاتی از حافظ به همراه ترجمه ژاپنی آن پرداختند. همچنین در بخش‌های مختلف برنامه نیزد تصاویر و نماهنگ‌هایی در ارتباط با این شب پخش شد.

۵۷۵۷

کد خبر 1467778

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی ایرانی سازهای ایرانی سنتور ایران و ژاپن موسیقی سنتی ایرانی رایزنی فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۵۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار می‌گردد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی خواهد بود و گروه‌های سرود دختران و پسران استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا خواهند گذاشت.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: امید مهرنیا مسؤول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان ویژه این جشنواره می‌باشد که داوری این جشنواره نیز در کنار داوران برجسته استان به عهده خواهد داشت.

وی یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان دانست و افزود: این برنامه توسط مسؤول خانه سرود و موسیقی بسیج در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار می‌شود.

عالی زاده، اهدای جوایز به برگزیدگان مرحله استانی در ۲ بخش دختران و پسران در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسران و همخوان برتر دختران، رهبر برتر و همچنین معرفی گروه‌های برتر به مرحله کشوری، را از شاخصه‌های این جشنواره بیان کردند.

کد خبر 6086160

دیگر خبرها

  • برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!
  • بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد
  • تیم ژاپنی حریف العین در فینال لیگ قهرمانان شد
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • ‏ژاپن برای شهاب لقب انتخاب می‌کند: معجزه‌گر، منجی
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم