Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@04:17:35 GMT

آموزش و پرورش هم همچون وزارت علوم به یک انقلاب فرهنگی نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۰۱۳۱

آموزش و پرورش هم همچون وزارت علوم به یک انقلاب فرهنگی نیاز دارد

‍‍‍‍‍‍

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش کشور، همچون وزارت علوم به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم، در چنین سیستم‌هایی دانش‌آموزان و بعدتر دانشجویان را افرادی صبور و پرتلاش تربیت نمی‌کنیم.

دکتر رضا لطفی در گفت‌گو با ایسنا اظهار  کرد: در برخی از کشورهای دیگر نیز بنیادی با عنوان بنیاد نخبگان آن کشور وجود دارد، نگاه به این حوزه در کشورهای دیگر مقداری با نگاه به آن در ایران متفاوت است، در ایران همواره سعی بر آن بوده که افرادی از دیگران جدا شوند و تحت توجه زیادی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کشور هلند که از نزدیک شاهد روند چنین فعالیت‌هایی بوده‌ام، تا حد امکان همه افراد به یک چشم دیده ‌می‌شوند، تا تمایزها پررنگ نشوند و فاصله‌ای ایجاد نشود. باید این مسأله را مدنظر قرار داد که در چنین کشورهایی از همان ابتداء ۱۲ سالگی نه براساس یک آزمون بلکه براساس یک فرآیند بلندمدت مسیر رشد و آینده دانش‌آموزان مشخص می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی تصریح کرد: در چنین کشورهایی تنها با هدف شناسایی استعدادها و نه برچسب زدن به افراد و تمایز میان آنها با دیگران، به آنان توجه کرده‌اند. در جلسه‌ای از یک صنعتگر بسیار موفق و به معنای واقعی نخبه جمله‌ای را به یادگار نگه‌داشته‌ام :« فرد نخبه شبیه به یک ذره کوانتمی است، اگر بخواهیم یک ذره کوانتمی را با دقت ۱۰۰درصد در مکان شناسایی کنیم، ماهیت آن عوض خواهد شد».

لطفی بیان کرد: منظور و مقصود حرف من برای مستعدین صادق خواهد بود، بنابراین فردی که به مدت ۴۰-۵۰ سال در چنین موقعیتی قرار داشته و این را نشان داده که برای جامعه مفید است، از این قاعده مستثنی خواهد بود؛ چراکه با تشویق این افراد می‌توان از آن‌ها به عنوان الگو در جامعه نام برد، اما متاسفانه در میان جوانان بسیار با این مسأله مواجه شده‌ام، چه در دانش‌آموزان سمپاد و چه در دانشجویان دانشگاه شریف.

شناختن استعدادها ضروری است

وی افزود: آمار دقیقی از وجود یک نهاد با عنوان «بنیاد نخبگان» در دیگر کشورها ندارم، اما بنیادی با هدف شناختن استعدادهای افراد در کشورها نیاز داریم؛ چراکه ما در بنیاد نخبگان با شناختن همان استعدادها نیز دچار مشکل خواهیم شد، امروز وقتی از کلمه «نخبه» در خصوص یک دانشجو استفاده می‌شود، فرد به دنبال معدل و مقاله خواهد بود، در حالی‌که هیچکدام نه تنها کافی نبوده، بلکه گاهی ممکن است لازم هم نباشند. لقب نخبه در جوانان توقع ایجاد می‌کند.


در آموزش و پرورش نیازمند یک تحول جدی هستیم

لطفی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش کشور، همچون وزارت علوم به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم، در چنین سیستم‌هایی دانش‌آموزان و بعدتر دانشجویان را افرادی صبور و پرتلاش تربیت نمی‌کنیم. افرادی که حل مسأله را حفظ می‌کنند، قدرت حل مسائل را ندارند و قطعا پس از ورود به حوزه صنعت با مشکل مواجه خواهند شد.

تکمیل تحصیلات تنها به معنای گرفتن دکترا نیست

رئیس بنیاد نخبگان استان اظهار کرد: بسیار وجود دارند افرادی که در مدارس غیرانتفاعی نیز درس خوانده‌اند، رتبه‌های خوبی نیز در کنکور داشته‌اند، به محض ورود به دانشگاه انتظار محیطی چون دبیرستان و مدرسه را دارند، بسیاری از افراد و حتی خانواده‌ها گمان می‌کنند تکمیل تحصیلات تنها به معنای گرفتن دکترا است و این طرز فکر کاملا غلط است.

رزومه گرایی مشکل بزرگی است

وی ادامه داد: به طور مثال اگر در خانواده فردی را با استعداد بدانید و آن فرد تحصیلاتش را تا دکترا ادامه نداده باشد، ادعا می‌کنید حیف شده و راه درستی را در پیش نگرفته است، همگی ما به جای اینکه به فکر ریشه و تنه این علم باشیم، تنها منتظر میوه آن بوده و به آن اهمیت می‌دهیم، در سیستم دولتی تنها به دنبال شمردن میوه‌ها هستیم و مشکل بزرگی که امروزه در کشور با آن مواجه هستیم، رزومه‌گرایی است.


جوانان ما باور ندارند در جنگ هستیم

لطفی بیان کرد: شخصا به عنوان رئیس بنیاد نخبگان در همان ابتداء ورودم گفته‌ام که هیچ رزومه‌ای ندارم، تنها فعالیت‌هایم را انجام می‌دهم و به دنبال آسیب‎شناسی هستم، نقطه مقابل رزومه، اخلاص است، قرار بوده و قرار هست جهاد کنیم. جوانان ما هنوز باور نکردند در جنگ قرار داریم؛ چراکه اگر باور داشته باشند در جنگ هستیم، دیگر فردی به دنبال رزومه نخواهد بود.  متاسفانه چون نفت به تک تک سلول‌های ما نفوذ کرده به افرادی پرتوقع و کم تلاش تبدیل شده‌ایم. بسیاری از جوانان ما تازه زمانی که از کشور خارج شده، متوجه کار درست در یک سیستم می‌شوند و در بسیاری از مواقع حتی یک سیستم مدیریتی خوب نیز نداریم.

بسیاری از فارغ‎التحصیلان ما پژوهش را نیاموخته‌اند

وی با بیان اینکه متاسفانه همان حالت دانش ‏آموزی و حفظ کردن دانش‌ها به دانشگاه سرایت کرده است، تصریح کرد: شهید مطهری در این خصوص گفته است: « من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه‌ها را»، ما از همان مراحل ابتدایی تا دانشگاه تنها اندیشه‌ها را آموختیم نه اندیشیدن را، در تمام دنیا موفقیت زمانی رخ می‌دهد که افراد یاد بگیرند، چطور یاد بگیرند، به گفته چندین رئیس دانشگاه بسیاری از فارغ التحصیلان ما هنوز پژوهش را نیاموخته‌اند. بسیاری از افراد، مدرک دکتری دارند، اما پژوهشگر نیستند؛ چراکه دو مقاله به چاپ رسیده دارند و دیگر متوقع می‌شوند، تمامی این مشکلات ناشی از همان معضل «رزومه‌گرایی» است، این باور که تنها باید به ظاهر توجه کرد و باطن اهمیتی ندارد، به دانشگاه‌های ما سرایت کرده است.

ما به شدت به تغییر طرز فکر و ذهنیت نیازمندیم

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار کرد: ما به شدت به تغییر طرز فکر و ذهنیت نیازمندیم. دکتر کارول دوک در کتابی به نام Mindset (طرز تفکر) نشان می‌دهد داشتن یا نداشتن استعداد در همان ابتداء تولد مطرح بوده و بقیه آن تنها با تلاش به دست خواهد آمد، در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ نیز به این مسأله پرداخته شده است، دانش‌آموزان در همان ابتداء سال تحصیلی به دو دسته تقسیم می‌شوند، به دسته اول همان نظریه Mindset را آموزش داده به دسته دوم مسأله‌ای بدون ارتباط با آن، در پایان سال تحصیلی نتیجه را پیگیر شدند، گروه اول نتایج مشهودی داشته که به همان مقاله ختم شده است. اشتباه سیستم ما همین است که از همان دوران ابتدایی افرادی را باهوش می‌نامیم و افرادی دیگر را نه، به جای اینکه افراد صبور و پرتلاشی را تربیت کنیم، تنها افرادی با ذهن بسته را رشد خواهیم داد.

لطفی با بیان اینکه امسال با وجود ویروس کرونا و در چنین شرایطی منتخبین کشوری جشنواره جوانان خوارزمی نتوانستند به تهران سفر کنند و در هر استان ارزیابی‌های لازم انجام شد، عنوان کرد: ۱۲ تیم از خراسان رضوی و برای هر تیم دو استاد دانشگاه نیز دعوت شدند، من نیز به همراه مسئولی از تهران و رئیس مرکز سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) استان در این جلسات حضور داشتم. متاسفانه اغلب دانش‌آموزان به جای لذت بردن از کار پژوهشی و گروهی خود، بیشترین استرس را در خصوص برنده شدن داشتند، همگی ما استرس چسباندن میوه‌ها را داریم و نه چیز دیگر.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در خصوص منشاء این ذهنیت مطرح کرد: این طرز فکر نقطه مقابل پرتلاش بودن است، به دلیل داشتن نفت یا داشتن پدر پولدار، آنچنان که باید به دنبال راه‌های رسیدن و تلاش کردن نیستیم، ما تنها به دنبال محصول و ظاهر هر چیزی هستیم و دیگر «تلاش» برای ما ارزش تلقی نخواهد شد، در تعریف ارزش‌ها به یک بازنگری جدی نیازمند هستیم و دانشجویان گمان می‌کنند تلویزیون ال سی دی کوچکی روی پیشانی آنان نصب شده و معدل آن‌ها قابل نمایش است.

لطفی اضافه کرد: گمان می‌کنم این مسائل نتیجه فروختن نفت خام است؛ چراکه دولتی موفق‌تر بوده که نفت خام بفروشد، وقتی نفت خام بفروشیم هیچ تلاشی نکرده‌ایم و همچون فرزندی هستیم که تنها از پدر خود پول تو جیبی می‌گیرد. بسیاری از افراد موفق در جامعه، کودکی سختی داشته و اهل تلاش بوده‌اند، به عنوان مثال شهید چمران کودکی سختی از لحاظ اقتصادی داشته است، اما همیشه بهترین تحصیلات را در دانشگاه‌های خوبی داشته و به دنبال تلاش بوده است، گمان می‌کنم چون تدبیر استفاده از نفت را نداشته‌ایم، بلای جانمان شده است.

وارد کردن تکنولوژی دردی را دوا نمی‌کند

وی ادامه داد: هیچ فردی با خریدن تکنولوژی صاحب آن نمی‌شود، تاکنون همواره از لفظ وارد کردن تکنولوژی در کشور صحبت‌های گوناگونی شنیده‌ایم، اما باید بدانیم وارد کردن آن دردی را دوا نمی‌کند، این باور که وظیفه دانشگاه‌ها تنها حرکت در مرزهای دانش است و مراکز فنی و حرفه‌ای باید به ایجاد و توسعه کارآفرینی بپردازند، کاملا غلط است؛ چراکه کارآفرینی یا شرکت استارتاپی موفق است که در مسیر دانش پیش رود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد: گاها همین طرز فکر باعث شده تا دانشگاه‌ها خود را محدود به همان مسیر کردند و وظیفه خود را در خصوص کار دانش‌بنیان انکار می‌کنند، این حرکت در مرزهای دانش نیز در نهایت به نوشتن مقاله منتهی می‌شوند. در مقطعی از زمان لازم بود تا دانشگاه‌ها روی نوشتن مقاله تاکید و توجه بیشتری داشته باشند، اما متاسفانه ما در همان مرحله مانده‌ایم، به طور مثال اگر شما می‌توانید این میکروفن را به روش بهتری بسازید، دیگر چاپ مقاله و شرح مراحل تولید آن نیاز نیست، قاعدتا نتیجه کار علمی سنگین خود را نباید به رایگان در اختیار همه قرار داد، بنابراین مقوله تبدیل دانش به ثروت در کشور ما هنوز در ابتداء راه است و نیاز به کار بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: امروزه اگر فرد سالمی ادعا کند شغل خوبی ندارد، قطع به یقین می‌دانم خودش مقصر است، شرکت‌های بسیاری درخواست یافتن نیروی کار دارند، در راستای تغییر این طرز فکرهای اشتباه، جوایز بنیاد نیز تغییراتی داشته‌اند، به طور مثال طرح شهید احمدی روشن که اشکالات زیادی نیز بر آن وارد بوده و این موضوع به تهران نیز انتقال داده شد که می‌تواند مفید باشد.

لطفی بیان کرد: هسته‌های مسأله‌محوری ساخته شده و فردی که مدعی است، نخبه بوده در این هسته حول یک خبره دانشگاهی یا صنعتی با افرادی جمع شده و بر روی مسأله‌ای کار خواهند کرد، حقوق ماهیانه‌ای نیز به آن تیم پرداخت خواهد شد، این حقوق نه برای نخبه بودن بلکه برای حل آن مسأله در نظر گرفته خواهد شد، پس از حل مسأله نیز حقوق معنوی آن به همان تیم خواهد رسید، در مقطعی نیز معاون پژوهشی دانشکده مهندسی بوده‌ام اما چون در آن حوزه و ایجاد تغییراتی در همین راستا، موفق نبوده‌ام، پیشنهاد مسئولیت در بنیاد نخبگان را پذیرفتم و مشغول به فعالیت شدم، علت اصلی این امر آن است که متوجه شدم نگاه تهران به شهرستان‌ها این گونه است که هر آنچه از سوی تهران می‌رسد، باید اجرا شود.

وی افزود: این نگاه در سازمان مرکزی نسبت به دانشکده مهندسی نیز وجود داشت، رویه مشخص شده در خصوص عملکرد دانشکده مهندسی نباید با دیگر دانشکده‌ها یکسان باشد، اما گاها این اتفاق رخ می‌داد، نگاه در چنین سازمان‌هایی را می‌توان به نگاه آمریکا نسبت به دیگر کشورها تشبیه کرد، نگاه بهترین بودن و تصمیم آخر را گرفتن در بخش‌های دانشگاهی به وفور دیده می‌شود.

سقوط آمریکا در طرز فکرها آغاز شده است

رئیس بنیاد نخبگان استان اظهار کرد: بودن این نگاه نه تنها برای دیگر کشورها مفید نخواهد بود، بلکه برای خود آن کشور نیز معضل خواهد شد؛ چراکه آمریکا دیگر به اندازه ۲۰ سال پیش خود پیشرفتی نخواهد داشت و سقوط آمریکا از لحاظ طرز فکر آغاز شده است‌. اینکه کشوری دست به ترور دانشمند کشور دیگری بزند، تنها نشان‌دهنده عجز آن خواهد بود، این مسأله که دیگر کشورها نیز در مقابل سکوت کنند، نشان‌دهنده ضعف و نقص این سیستم جهانی است. 

لطفی بیان کرد: کاش در کشور اعتماد بیشتر بود؛ سازمان ستاد در بنیاد ملی نخبگان اعتماد بیشتری به استان‌ها داشت. ما در مدیریت کرونا نیز چون سعی داشتیم همواره به صورت متمرکز فعالیت کنیم، دچار مشکلاتی شدیم؛ البته که متمرکز کار کردن گاهی نیاز است اما گاهی نیز باید به استان‌ها اعتماد کرد. متاسفانه هر ارگان از اعتماد کردن به بخش‌های جزئی‌تر خود می‌ترسد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مطرح کرد: همانطور که خداوند در آیه ۱۱ سوره الرعد می‌فرماید: «اِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم»؛ خداوند هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خود آن قوم تغییر کنند. من نیز به همین دلیل نگران آموزش و پرورش و آموزش عالی هستم؛چراکه در این کارخانه آدم‌سازی نیاز به تغییرات زیادی داریم.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز همین کارخانه آدم‌سازی به بهترین شکل وجود داشت؛ چراکه دیگر کسی به فکر ساخت رزومه نبود، اما در همان دوران نیز زمانی با مشکل مواجه می‌شدند که افراد به دنبال ساختن رزومه بودند.
لطفی خاطرنشان کرد: اگر در سیستم اجرایی انسان‌های توانمند را بیشتر تربیت کنیم، باید به آن‌ها اعتماد کنیم؛ چراکه مجموعه بسیار بیشتر از قبل رشد خواهد کرد، اگر افرادی در پست مدیریت بیش از حد به خود اعتماد داشته باشند و تصمیم آخر را بگیرند، درنتیجه متوجه ضعف‌ها و نقص‌های خود نخواهند شد.

نگاه کارمندی در شرکت‌های دانش بنیان بزرگترین مشکل است

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما در شرکت‌های دانش بنیان، نگاه کارمندی افراد است، چنین افرادی در مسئولیت‌ها کاملا خود را کنار کشیده و همه‌چیز را بر عهده مدیر خود خواهند گذاشت، از آن طرف مدیر نیز به افراد اعتماد نخواهد داشت.
وی ادامه داد: این اعتماد در محیط کارآفرینانه نیز مهم خواهد بود؛ چراکه اگر اعتماد وجود داشته باشد، خلاقیت و نوآفرینی را نیز به دنبال خواهند داشت. در مقایسه با غربی‌ها گنجینه بسیار مهم و ارزشمندی داریم و آن نیز اسلام است، اسلام باعث شده تا دیدگاه بی‌نهایتی داشته باشیم، بسیار تفاوت است میان عملکرد و رفتار کسی که مرگ را پایان زندگی می‌داند و کسی که هر رفتار و عکس‌العملش را برای دنیای پس از مرگ آماده می‌کند.

لطفی بیان کرد: اعتماد دستگاه‌های اجرایی به‌مرور نسبت به دانشگاه‌ها از بین رفته است؛ چراکه چون نفت داشته‌ایم و با پول دولت به دنبال حل مسائل و مشکلات بوده‌ایم، نتوانسته‌ایم آنچنان که باید به دنبال کار واقعی باشیم، تفاوت میان بخش خصوص و دولتی نیز در همین است، بخش خصوص برای یک ریال خود فکر کرده و برنامه‌ریزی می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد: رانت زمانی به وجود خواهد آمد که افراد به دنبال ارزش واقعی نباشند، به‌دلیل گرفتن پول از منبعی دیگر و تلاش برای ساخت رزومه، هیچگاه این ارزش واقعی رخ نخواهد داد، در شرکت‌های خصوصی هرگز رانت وجود نخواهد داشت، حتی اگر برادر شخصی خوب فعالیت نکند، حتی یک روز هم دوام نخواهد آورد؛ چراکه هزینه این خوب فعالیت نکردن را خود اشخاص پس خواهند داد.

وی افزود: چندین مسأله باعث شده تا بسیاری از مواقع اعتماد از بین رود، همچنین در خصوص توانایی‌های خود دروغ گفتیم، به این خاطر که به دنبال راه ساده‌تری بوده‌ایم و درصدد تلاش کردن نبوده‌ایم، گاهی توانایی‌هایی را در خصوص خود اعلام کردیم که واقعا آن‌ها را نداشته‌ایم؛ چراکه به دنبال رزومه‌سازی بوده‌ایم. توانایی‌های جوانان ما واقعا بی‌نظیر هستند، از سویی واقعا باهوش، باسواد و پرتلاش هستند و از طرفی فردی که آخرت را باور داشته باشد و بداند نتیجه خواهد گرفت، هرگز متوقف نخواهد شد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار کرد: پژوهش‌ها در خارج از کشور به صورت واقعی‌تر تعریف شده‌اند، به طور مثال در کشور هلند هیچ تز دکترایی تعریف نمی‌شود، مگر اینکه هزینه‌های آن تز یا توسط بخش خصوصی پرداخت شود و در این صورت به آن فرد نیز حقوقی پرداخت خواهد شد، یا اینکه توسط پول ملی (هزینه آن توسط دولت پرداخت شده و دولت خواستار آن است که در بخش مشخص شده فعالیت کنند) پرداخت شود.

وی ادامه داد: ما در کشور مدرس کارآفرینی و الکترونیک بسیاری داشته‌ایم، اما اینکه چقدر همان افراد در زمینه تخصص خود کار کرده‌اند و از نگاه صنعت به تخصص خود نگاه کرده‌اند، جای بحث دارد، کار دانشگاه نیز ساده‌تر است و به مراتب به اندوخته و رزومه شخص افزوده می‌شود.

لطفی بیان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم و تاثیرگذار حس مفید بودن است، این حس را با هیچ چیزی نمی‌توان جایگزین کرد. زمانی که افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند، حقوقی نیز دریافت می‌کنند، اما در کشور ما هیچ حقوقی دریافت نمی‌شود و از طرفی زیر بار مسئولیت زندگی و مخارج قرار دارند، بنابراین جنبه‌های مالی نیز بر خروج این افراد از کشور موثر است.

رئیس بنیاد نخبگان  خراسان رضوی مطرح کرد: وقتی فردی به خارج از کشور سفر می‌کند، ناخودآگاه در داخل کشور نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. یک مدرک مشخص اگر در خارج از کشور کسب شده باشد، ارجحیت بیشتری نسبت به همان مدرک در داخل کشور دارد، همچنین باید گفت دانشجویان در خارج از کشور از لحاظ مادی، تجهیزات و تکنولوژی، در شرایط بهتری قرار دارند.

وی افزود: بنیاد نخبگان در حفظ و نگهداشت دانشجویان خود تلاش خوبی داشته‎است، اما در تربیت آنها تلاش زیادی انجام نشده است، افراد در چنین شرایطی احساس مفید بودن نخواهند داشت، شخصا به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان آن طور که باید حس مفید بودن ندارم؛ چراکه در چنین مسئولیتی لزوما به افرادی در جایگاه هیأت علمی نیازی نداریم، پس چرا باید به افرادی در جایگاه هیأت علمی، یک پست مدیریتی اضافه کنیم.

تربیت صحیح افراد دغدغه بنیاد نخبگان نیست

لطفی خاطرنشان کرد: متاسفانه صورت مسأله اصلی و دغدغه ما در هیچ کجا، تربیت و اصلاح افراد نبوده است؛ چراکه دیدگاه ما از همان ابتدا یک دیدگاه نفتی است، اما می‌توان گفت اینکه به چه اندازه به فکر ماندن افراد در کشور باشند، دغدغه آن‌هاست.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در خصوص بروکراسی‌های اداری و مشکلات آن، اظهار کرد: همواره سعی بر کوتاه کردن این مسیرها و مجازی کردن فرآیندها داشته‌ام، عملا کاغذ زیادی در این بین جابه‌جا نمی‌شود، این بنیاد در خصوص مراحل مربوط به ایجاد و ثبت شرکت‌ها نقش و مسئولیتی ندارد و بنابراین بنده به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان نقشی در حوزه علم و فناوری استان ندارم.

وی ادامه داد: آن چیزی که امیدوار هستم به زودی به آن مرحله برسیم این است که اگر تمامی مجوزها نیز در همین لحظه آماده بودند، بتوانیم شرکتی موفق و هدفمند را تاسیس کنیم و این مسأله مهمتر از هر مجوزی است.

لطفی در خصوص نگاه بنیاد نخبگان به علوم انسانی بیان کرد: بنیاد یک سند راهبردی دارد و در آن هیچ تاکیدی مبنی بر وجود علوم مهندسی نبوده و حتی در تعریف نخبه از واژه «هنر» نیز استفاده شده است، بنابراین نگاه یک نگاه جامع بوده است، وقتی از مسأله‌محور بودن سخن می‌گوییم، مقصود ما تنها به حوزه مهندسی ختم نمی‌شود، بلکه مسائل و مباحث انسانی را نیز شامل می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد: احساس من بر این است که در علوم انسانی خودباوری کمتری داریم، یعنی باور نداریم می‌توانیم کاری را در دنیا انجام دهیم، که قبلا هیچ شخصی در دنیا آن را انجام نداده است، هنری فورد در جمله‌ای به درستی به این موضوع اشاره می‌کند: «اگر شما فکر می‌کنید می‌توانید کاری را انجام دهید یا نمی‌توانید، در هر دو صورت حق با شماست».

در علوم انسانی باید خودباوری بیشتر داشت

وی افزود: برخی از افراد نزدیک من بسیار با بازگشتن من به ایران مخالفت می‌کردند و این تصمیم را زیر سوال می‌بردند؛ چراکه نگاه آنان مبنی بر آن است که در این کشور نمی‌توان کاری انجام داد و هدفی را پیش برد، در علوم انسانی باید خودباوری بیشتر شود، اگر این اتفاق رخ دهد ما به گنجینه‌های زیادی به کمک اسلام دست خواهیم یافت، هیچ گنجینه‌ای به اندازه قرآن در انسان‌شناسی غنی نبوده و نخواهد بود، اما متاسفانه درهمین نیز کم ورود پیدا کرده‌ایم.

لطفی خاطرنشان کرد: در تفکرات سنتی جامعه این چنین جای افتاده که واژه «نخبه» تنها در حوزه‌های مهندسی جستجو می‌شوند اما در واقعیت اینگونه نیست، یکی از دلایل این موضوع این است که در مقطعی اگر فردی باهوش‌تر بود، باید به رشته‌های ریاضی و تجربی و اگر حفظیات خوبی دارد، باید به سمت علوم انسانی حرکت کند، اغلب کتاب‌هایی که شخصا در طول روز مطالعه می‌کنم، مربوط به علوم انسانی است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اظهار کرد: یکی از مهمترین هنرهای یک مدیر خوب، روانشناسی است، بنابراین با اینکه در حوزه مهندسی فعالیت دارم، اما اغلب کتاب‌هایی که در طول روز مطالعه می‌کنم، در حوزه علوم انسانی هستند و متاسفانه در بنیاد نخبگان استان اهمیت علوم انسانی را آنطور که باید درک نکرده‌ایم، تنها می‌توان گفت، سعی بر آن است که در این مسیر حرکت کنیم، یکی از ارزش‌های مهم در جامعه لذت حلال است، وقتی کار جدیدی انجام داده شود، لذتی ایجاد می‌شود که به هیچ شکلی نمی‌توان برای آن جایگزینی داشت. 

لطفی بیان کرد: گاهی نیز افراد زیادی هستند که درآمد بیشتر را به لذت بردن از کار ترجیح می‌دهند و هیچ لذتی نیز در آن کار نخواهد بود، امام علی (ع) در این خصوص می‌فرمایند:«تو مراقب آخرتت باش، دنیا خود ذلیلانه به دنبال تو می‌آید»، اگر به این حدیث باور داشته باشیم، بنابراین به دنبال آخرت خواهیم بود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در خصوص الهام‌بخش بودن منابع دینی در این بنیاد مطرح کرد: الهام بخش بودن منابع دینی و خصوصا قرآن به هیچ وجه قابل انکار نبوده و می‌توان گفت این منابع بی‌نهایت الهام‌بخش هستند و انگیزه قرآن با هیچ چیزی قابل مقایسه نخواهد بود، تا قبل از این شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا هفته‌ای یک جلسه در حضور دیگر افراد سخنرانی‌های متفاوتی داشتیم. در روزهای دوشنبه هر هفته نیز جلسات کتاب خوانی داشته‌ایم.

وی افزود: انگیزه‌ای که اسلام به افراد می‌دهد با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. این همان مسأله دیدگاه ابدیت و بی‌نهایت است، اگر آخرتی وجود نداشته باشد و فردی به آن ایمان داشته باشد، اتفاقی مهمی رخ نمی‌دهد، اما اگر آخرتی وجود داشته باشد و فردی به آن ایمان نداشته باشد، آنگاه است که افراد ضرر بسیار بزرگی را متحمل می‌شوند.

لطفی خاطرنشان کرد: اگر این نگاه را باور داشته باشیم که دنیا و آخرت در یک مسیر هستند و دنیا مزرعه آخرت است، بسیاری از مسائل را در برخواهد گرفت، با مطالعه در دیگر کتاب‌های غربی دفعات کمی با واژه «خدا» روبه‌رو شده‌ام، اما هیچگاه و حتی یکبار نیز واژه «آخرت» را در این میان ندیده‌ام.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار کرد: در آخرین کتاب‌ها و بحث‌های پیش آمده در خصوص نوآوری و کارآفرینی همواره به این موضوع اشاره می‌شود که به مسائل و اهداف به صورت بلندمدت نگاه کنیم و به جای ۵ ماه برای ۵ سال آینده برنامه ریزی کنیم، اما درکدام یک از آنها به این مسأله باور دارند که باید نگاهی بی‌نهایت داشت؟

وی ادامه داد: برخلاف آنچه که از بحث‌های پیش آمده برداشت می‌شود، من بسیار امیدوار هستم؛ چراکه اگر امیدوار نبودم زندگی‌ام را در خارج از کشور رها نمی‌کردم و به ایران بازنمی‌گشتم و بسیار از وضعیت کنونی خود لذت می‌برم، با افرادی در شرکت‌های دانش‌محور سر و کار دارم که تا کنون دست به انجام فعالیت‌هایی زده‌اند که در دنیا برای اولین بار رخ داده است، افرادی که برای اقامه نماز جماعت قرعه کشی می‌کنند و تاکنون حتی یکبار هم از آن‌ها دروغی نشنیده‌ام، بنابراین احساس می‌کنم به هر آنچه که آرزو داشته‌ام رسیده‌ام.


صادرات تکنولوژی ارزآوری بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت

لطفی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این تکنولوژی را در خارج از این کشور عرضه کنیم و به فروش برسانیم، صادرات تکنولوژی ارزآوری بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت، امیدوارم اگر دو سال دیگر باز هم با شما صحبتی داشتم، دیگر در بنیاد نباشم و بتوانم رشد نمایی این شرکت‌ها را به شما نشان دهم.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی مطرح کرد: سیستم آموزشی ما دانش‌آموزان را به شدت وارد یک محیط رقابتی می‌کند، دو راه برای اول شدن در این سیستم وجود دارد، یک راه این است که خودم اول شوم و راه دوم این است که دیگری دوم شود. تلاش من همواره به عنوان پدر بر این بوده که فرزندان من به هیچ عنوان فشار استرسی را تحمل نکنند، بسیار علاقه دارم فرزندان به صورت چند بعدی بارآیند، شاد باشند و از زندگی لذت ببرند، به عقیده من والدین به‌جای اینکه نگران کنکور فرزندان باشند، باید نگرانی شخصیت آن‌ها را داشته باشند.
وی افزود: مهم این است که کودکان ما با دین و خداوند آشنا شوند و نه ظاهر دین. آنچه که همواره در قرآن به آن اشاره می‌شود انجام عمل صالح است و قاعدتا عمل صالح تنها با پذیرفته شدن در دانشگاه، شرکت در آزمون کارشناسی و رتبه یک آزمون دکتری خلاصه نشده است.

فعالیت‌های ارتباط با صنعت براساس نیاز پیش می‌روند

لطفی خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید چرا پژوهش آنچنان که باید رشد نکرده و ارتباط با صنعت چرا جدی نیست؟ در پاسخ باید بگویم چون صنعت آن طور که باید به دانشگاه احساس نیاز نداشته و دانشگاه نیز به طور جدی و عملی به دنبال حل مسائل نبوده است، فعالیت‌های مربوط به سیستم با صنعت مسائلی نیستند که با حکم و دستور عملی شوند، بلکه براساس نیاز انجام خواهند شد.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار کرد: امام علی(ع) در وصیتی به امام حسن(ع) می‌فرمایند:«والله الله فی القرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم»؛ در قرآن کسی از شما در عمل به قرآن سبقت نگیرد، اما ما شاهد سبقت گرفتن غربی‌ها هستیم، با اینکه ما قرآن را داریم اما در استفاده از آن کمتر فعالیت می‌کنیم.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بنیاد نخبگان نخبگان آموزش عالی آموزش و پرورش انقلاب فرهنگی رئیس بنیاد نخبگان استان خارج از کشور آموزش و پرورش داشته باشند همان ابتداء علوم انسانی دیگر کشورها طور مثال دانشگاه ها باور داشته جوانان ما داشته ایم بوده ایم بی نهایت خواهد شد کتاب ها طرز فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه قرآن کریم باید پاسخگوی نیاز نخبگان و فعالان این عرصه باشد

رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد گفت: باید نمایشگاه قرآن کریم به لحاظ عرضه کتب تخصصی پاسخگوی نیاز نخبگان و فعالان این عرصه باشد.

حجت الاسلام رحیم مهدوی‌پور، رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهارکرد: باید نمایشگاه قرآن در مرکز استان به نحوی برگزار شود که بیشتر کتب تخصصی مورد نیاز نخبگان و فعالان و دانشجویان و طلاب را فراهم کند تا آنان نیازی به خرید از دیگر شهر‌ها را نداشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم ارائه بن‌های تخفیف به اقشار مختلف در این نمایشگاه، یادآور شد: اگر به فعالان این عرصه، دانشجویان و طلاب بن‌های تخفیف ارائه می‌شد این امکان برای آنان فراهم بود تا خرید بیشتر و بهتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام مهدوی پور با بیان اینکه عرضه محصولات فرهنگی و البسه اسلامی در این نمایشگاه اقدام نو و پسندیده‌ای بود، گفت: باید نقاط قوت نمایشگاه ارزیابی و طی سال‌های آینده تقویت شود.

رئیس دانشکده علوم قرآنی با تاکید بر اینکه قرآن نسخه شفابخش برای همه انسان‌ها است، گفت: باید فعالیت‌های دینی، فرهنگی و قرآنی بیش از پیش در جامعه گسترش یابد تا میزان انس و الفت مردم با این کتاب آسمانی به مراتب افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم راهکار حل مشکلات و مسائل انسان‌ها بیان شده است، افزود: هر کس در مسیر قرآن و اهل بیت قرار گیرد و از یاد خدا غافل نشود، بی شک زندگی دنیوی و اخروی خوبی نصیبش می‌شود.

دیگر خبرها

  • بسته سیاستی حمایت از تدریس دانشجو مادران نهایی می شود
  • خسروپناه: حلقه تولید دانش تا تجاری‌سازی یکپارچه شود
  • بسته حمایتی برای بانوانی که در زمان تحصیل قصد مادر شدن دارند
  • حلقه تولید دانش تا تجاری سازی و بازارسازی باید یکپارچه برنامه‌ریزی شود
  • نمایشگاه قرآن کریم باید پاسخگوی نیاز نخبگان و فعالان این عرصه باشد
  • صابری: مسئله محوری پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • صابری: مسئله محوری تمام پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • سند تحول معاونت پرورشی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • طرح تحول معاونت پرورشی در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • بیش از شش‌هزار جایزه در 60 سال فعالیت جایزه ملی البرز اعطا شد