Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@22:32:52 GMT

ویژگی خانه­ های ترکی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۰۶۷۶

ویژگی خانه­ های ترکی چیست؟

خانه­ی ترکی به خانه هایی اتلاق می شود که ترک ها در طول تاریخ در آن زندگی کرده اند. چون که جزء اولین خانه های تاریخ کشور بوده اند، بستر و ساختار کاملاً متنوعی دارند. از آسیای مرکزی تا بالکان، از آفریقای شمالی تا منطقه عرب­نشین و تا سواحل شمالی دریای سیاه این نوع خانه دیده می شود که در کشورهای مختلف نیز ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اطلاعات دقیق و جامعی که درمورد خانه های ترکیه در این مقاله برای شما بیان خواهد شد، میتوانید به سادگی تصمیم به خرید ملک در ترکیه و یا خرید آپارتمان در استانبول بگیرید و زندگی شخصی و کاری مناسبی را تجربه کنید.

در تعریف خود از خانه­ی ترکی، خانه هایی را لحاظ می کنیم که از امپراطوری عثمانی باقیمانده اند و از نمونه های قرن هفدهم هستند و از ویژگی های زیر برخوردارند:

شکل اصلی خانه‎ی ترکی

اتاق مهم ترین بخش خانه­ی ترکی محسوب می شود که ویژگی های آن در طول تاریخ به ندرت دستخوش تغییر شده است.

ظاهر کلی خانه­ی ترکی

یک طبقه­ی همکف مماس با خیابان همراه با سنگ یا دیوار خشتی و یک طبقه فوقانی مستقر بروی دیوارهای سنگی باربر یا داربست­های چوبی از ویژگی های این نوع خانه هستند که در مرزهای جغرافیایی که خانه­ی ترکی بنا شده، قابل مشاهده هستند.

طبقه های فوقانی از نوع سازه با ساختار چوبی هستند. طبقه میانی یک سقف کوتاه دارد و طبقه بینابین (تمام اشکوب) یا طبقه کامل است. طبقه بالایی با چندین طرح ظرافت های خاص خود را دارد و پنجره هایی با اندازه استاندارد در آن طبقه دیده می شود.

در خانه های اولیه، پنجره ها براق نبودند و به مرور زمان که پنجره های براق رواج پیدا کرد، شیشه های براق نمایی رو به هر سمت را ایجاد می کنند. پنجره های کشویی عمودی (پنجره شیشه دار) پس از نفوذ تاثیر غرب بر ساختار این خانه ها، رواج پیدا کرد. اندازه استاندارد پنجره احساس وحدت و یکپارچگی را با ریتم همزمان ایجاد می کند که تنها محدود به هر خانه نیست، بلکه این ریتم در کل شهر دیده می شود. سقف خانه به هر چهار سمت شیبدار است.

خصوصیات اتاق ها:

اتاق مهم ترین بخش در هر خانه­ی ترکی محسوب می شود. در هر اتاق امکان نشستن، دراز کشیدن، شستشو، خوردن و حتی پخت و پز وجود دارد. تمام اتاق ها از ویژگی های مشابهی برخوردارند. شاید اندازه ها فرق داشته باشند، اما ویژگی های اصلی یکی هستند. این موضوع بیشتر به سبک زندگی ها برمی گردد که در طول زمان خیلی تغییر نکرده است. در نتیجه، اتاق یکسان مانده است.

چیدمانی برای تغییر توسعه یافته تا متناسب با پیش نیاز تمام کارکردهایی باشد که توضیح داده شد. این چیدمان مبتنی بر آداب و رسوم غالب دوران عشایر است. چادر که واحد زندگی در آن دوران بود، حالا جای خود را به اتاق داده است. چادر هم از بخش هایی تشکیل می شد که رسم مشخصی نداشته و در اختیار کارکردهای مختلف بوده است.

در اتاق، هر بخش بوسیله پارتیشن یا سطح نیمه پارتیشنی، تقسیم می شود. داخل اتاق شکل چند ابعادی دارد تا در اختیار فعالیت های ضروری افراد قرار بگیرد. این اتاق بر حسب نیاز کارکردهای متفاوتی دارد و اثاثیه های قابل جابجایی اندکی در آن وجود دارد. وقتی اثاثیه مورد استفاده قرار نگیرند، بلافاصله کنار گذاشته می شوند. تخت ها در قالب کمدهای داخلی ساخته می شوند. هنگام استراحت از کمد خارج شده و در صبح وارد کمد می شوند. هنگام خوردن، سفره رومیزی، پایه میز و سینی مسی یا رومیزی چوبی از قفسه خارج می شود و پس از شام در جای خود قرار می گیرند.

بنابراین، مرکز اتاق همیشه خالی می ماند. برای نشستن از کاناپه استفاده می شود که در کنار دیوارها قرار می گیرند. چیدمان خوردن و خوابیدن در کاخ و چادر یکی است. استفاده چند هدفه از اتاقی با فضای بدون مبلمان، جزء ویژگی های خانه ژاپنی هم محسوب می شود. اشاره به این نکته جالب توجه است که ژاپن سبک مبلمان خود را از کشور چین نگرفته، از این حیث که ژاپن ویژگی های کارکردی و فرهنگی زیادی را از چین گرفته بود، اما در این سبک متمایز عمل کرده است. آسیای مرکز که یکی از دو ریشه­ی مردمان ژاپنی است، ناگزیر در این بستر به ذهن می آید.

روش های طراحی خانه ترکی

در فصول اثرات تاریخی و تکامل اشکال، در خصوص عوامل موثر بر طراحی خانه­ی ترکی صحبت کردیم. تمام این عوامل منجر به شکل گیری ویژگی های خانه­ی ترکی می شوند. پس از توسعه این نوع خانه، در تمامی نقاطی که در فصول قبل گفته شد انتشار پیدا کردند، گرچه تفاوت های جوی زیادی بین مناطق وجود دارد.

مبل راحتی در خانه­ی آنتالیا و کوتانیا شاخصه­ی مبرهن یک سنت قدرتمند طراحی است. این طراحی تدارکات را برای زندگی تابستانه و زمستانه در یک خانه فراهم می آورد، بنابراین می توان از یک نوع خانه در مناطق مختلف جوی استفاده کرد. ضمناً، این بدان معنا نیست که خانه­ی ترکی بنایی باشد که در همه جا از یک نمونه استفاده شود.

طراحی خانه تحت تاثیر عواملی از جمله سبک زندگی، تولید، مواد ساختمانی موجود، فناوری ساخت و ساز، کاربرد، توپوگرافی، ویژگی مکان، ساختار و ثروت خانواده، قرار می گیرد. فاصله منطقه از نزدیک ترین مرکز فرهنگی دیگر عامل مهم محسوب می شود.

تاثیرگذارترین مرکز فرهنگی ترکیه، پایتخت کشور یعنی استانبول است. سپس می توان به ادیرن و شهرهای بزرگ دیگر اشاره کرد. میزان انعکاس سبک شهری در سایر مناطق بستگی به میزان روابط از نظر مدیریت و تجارت بین آن ها دارد. همیشه تقلید از سبک موجود در پایتخت دیده می شده، گرچه این تقلید در همه نقاط به یک اندازه وجود نداشته است. در اکثر موارد، زمانی که مراکز روستایی از سبک های شهری استفاده می کردند، پایتخت به سبک معماری جدید یا کاملاً متفاوتی تبدیل شد.

روش های ساخت خانه ترکی

اصلی ترین مصالح ساخت در خانه­ی ترکی، چوب و اصلی ترین روش ساخت، داربست چوبی می باشد. ساخت داربست چوبی سازگار با پوشش جنگلی آناتولیا و منطقه تراس می باشد و از این حیث ترجیح داده می شود که این مناطق در نواحی گسل لرزه ای قرار دارند. علاوه بر این، این روش باعث ساخت سریع شده و در نتیجه متناسب با نیاز جامعه در حال گسترش سریع است.

به همین دلیل، جزئیات ساخت چوبی خیلی ساده است، اتصالات ساده و اتصالات میخ دار به اتصالات پیچیده ترجیح داده می شوند. اِلمان های چوبی بُرش خورده و جزئیات طراحی که در آلمان، بریتانیا یا ژاپن دیده می شود، در خانه­ی ترکی وجود ندارد. این تنها انطباقی نیست که می توان در جزئیات مشابه ساخت آمریکا مشاهده کرد، که در طول تاریخ مردم به سمت غرب گرایش پیدا کرده اند. این روش ساخت، باعث تسریع بازسازی در کوتاه مدت می شود، بخصوص زمانی که خانه ای در اثر آتش تخریب شده باشد.

نگاه مردم به زندگی نیز نقش مهمی در انتخاب سازه با داربست چوبی ایفاء می کند: زندگی انسان موقتی است، بنابراین طبیعی است که خانه ها متناسب با آخرین دوره­ی زندگی منطقه ساخته شوند. دلیل ندارد که انسان به تعلقات دنیوی حریص باشد. در نتیجه این نگاه، بازسازی یا احیاء خانه به بروزرسانی سبک و انطباق با نیازهای در حال افزایش خانواده کمک می کند. از سوی دیگر، ساختمان های مشترک و بناهای دینی برای ماندگاری هرچه بیشتر ساخته شده اند.

ساخت داربست چوبی باعث پنجره های بیشتر، نمای ساختمانی بهتر و پیش آمدگی های وسیع تر می گردد. بدین ترتیب کنترل شرایط در شرایط جوی مختلف راحت تر صورت می گیرد و ساختمان می تواند در آب و هوای مرطوب تنفس بهتری داشته و مانع حبس رطوبت در اتاق ها شود.

اینوسپات برای دریافت پاسپورت ترکیه میتواند به شما کمک کند، کافیست با ما در تماس باشید تا مشاوره های لازم را دریافت کنید.

منبع: فردا

کلیدواژه: خرید ملک در ترکیه رپورتاژ آگهی محسوب می شود داربست چوبی خانه ی ترکی دیده می شود نوع خانه پنجره ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخاذی با مهریه سنگین!

فریب خوردم، باورم نمی شد این گونه مرا سرکیسه کند! روزی که به عنوان منشی مطب استخدامش کردم،هیچ گاه به ذهنم نمی رسید که او با ترفند خاصی به من نزدیک شود تا جایی که مهربانی ها و از خود گذشتگی های همسرم را از یاد بردم و ...

به گزارش خراسان، این ها بخشی از اظهارات پزشک متخصص امور درمانی است که از 3 سال قبل با منشی مطب خودش به طور پنهانی ازدواج کرده بود و اکنون با افشای این ازدواج پنهانی و درحالی که هووها با یکدیگر در کلانتری درگیر شده بودند،شکایتی را به اتهام اخاذی از همسر صیغه ای اش مطرح کرد. در همین حال «سوسن» همسر اول این پزشک که دستانش از شدت خشم می لرزید درباره قصه زندگی اش به مشاور و مددکار اجتماعی احمد آباد مشهد گفت:24سال قبل، زمانی با«نعیم»ازدواج کردم که او دیپلم داشت و تازه خدمت سربازی را به پایان رسانده بود، اما من حمایتش کردم و با تحمل سختی های زندگی، نامزدم را به ادامه تحصیل تشویق کردم .بالاخره او در رشته پزشکی یکی از استان های کشور پذیرفته شد و من هم با خوشحالی همه تلخکامی های روزگار را تحمل کردم تا 8 سال تحصیل او به پایان رسید و به مشهد بازگشت. در این مدت همسرم اصرار می کرد تا من هم ادامه تحصیل بدهم ولی حالا 3فرزند قد و نیم قد داشتم و نمی توانستم درس بخوانم.

این درحالی بود که «نعیم»مدام مدرک پزشکی اش را برسرم می کوبید و مرا به خاطر داشتن مدرک دیپلم تحقیر می کرد. بالاخره تصمیم گرفتم پرستاری برای فرزندانم پیدا کنم تا بتوانم به تحصیل بپردازم ولی در همین زمان متوجه شدم که فرزند چهارم را نیز باردار هستم. این بود که درس و دانشگاه را از ذهنم بیرون کردم و به امور خانه داری و تربیت فرزندانم پرداختم.

اما روابط عاطفی بین من و «نعیم» هر روز سردتر می شد این درحالی بود که او در دوره تخصص نیز شرکت کرد و 2 سال بعد به عنوان پزشک متخصص مطب خودش را هم راه اندازی کرد. در این میان اما روابط او با منشی های مطبش مرا بسیار آزار می داد چرا که احساس می کردم این گونه رفتارها خارج از عرف و بسیار نامتعارف است. بارها به فکر طلاق افتادم اما خانواده ام مرا حمایت نکردند و من مجبور بودم این گونه تحقیرهای آشکار را تحمل کنم.

او با تماس های پنهانی و پیامک های زننده ای که برای خانم ها می فرستاد مرا زجر می داد. با وجود این اعتراض ها و ناراحتی هایم نیز فایده ای نداشت و اوضاع مدام بدتر می شد تا این که چند سال قبل متوجه شدم «نعیم»از 3سال قبل زنی را به عقد موقت خودش درآورده است و آن زن هم مهریه ای به اندازه یک خانه مجلل و یک خودروی خارجی از او گرفته و به دنبال سرنوشت خودش رفته بود اما همسرم برای جلوگیری از آبروریزی ،همه مهریه اش را به او داد و صدایش درنیامد!

از این موارد در زندگی 24 ساله ام با «نعیم»بازهم دیده بودم ولی کاری نمی توانستم انجام بدهم تا این که فهمیدم او برای منشی مطب نیز خانه ای در بهترین نقطه شهر اجاره کرده ویک خودروی خارجی گران قیمت نیز برایش خریده است. خلاصه با تعقیب همسرم،نشانی منزل آن زن را پیدا کردم و به درخانه اش رفتم. آن جا بود که باهم درگیر شدیم و پلیس 110 ما رابه کلانتری هدایت کرد.

دراین شرایط پزشک متخصص که خود را به کلانتری رسانده بود با بیان این که فریب خورده است و قدر زحمات و مهربانی های همسر اولش را ندانسته، به مشاور کلانتری گفت:5 سال قبل این زن جوان را به عنوان منشی استخدام کردم. او خیلی زود با چرب زبانی در جریان امور مالی من قرار گرفت به طوری که دیگر همه موضوعات اقتصادی و مالی را انجام می داد. پس از گذشت مدتی از این ماجرا،او به من ابراز علاقه کرد و با ترفند های خاص زنانه ،طوری رفتار کرد که من هم به او علاقه مند شدم.

آن زمان نمی دانستم «کبری» چه نقشه شومی در سر دارد به همین دلیل هم خانه ای در منطقه مرفه نشین شهر برایش اجاره کردم و همه امکانات زندگی را به همراه یک خودروی خارجی در اختیارش گذاشتم ولی او با مهریه سنگینی که داشت مدام مرا در تنگنا قرار می داد تا به خواسته هایش عمل کنم من هم که قادر به پرداخت مهریه او نبودم مجبور می شدم سرتسلیم فرود بیاورم. حالا می فهمم که چقدر به همسر اولم ظلم کرده ام ای کاش...

 باتوجه به اهمیت این ماجرا بررسی های قانونی و کارشناسی با صدور دستوری ویژه از سوی سرگرد سید علی سید گلستان(رئیس کلانتری احمد آباد مشهد)در دایره مددکاری اجتماعی آغاز شد.

دیگر خبرها

  • اخاذی با مهریه سنگین!
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • پیگیری وضعیت ساخت پل ورودی آرادان
  • ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران/ قاتل: جسد را زیر تختخواب داخل اتاق گذاشتم        
  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • ساخت۶ مدرسه در هرمزگان در قالب مسوولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی