Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و دهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع عدالت، جنسیت و خلأهای نظری در دیدگاه اسلامی با ارائه فریبا علاسوند استادیار پژوهشکده زن و خانواده سه شنبه ۲۵ آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می‌باشد:

در طول تاریخ، تعداد کسانی که به تقدم و برتری عدالت بر سایر ارزش‌ها باور داشته‌اند کم نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نگرش «عدالت به عنوان یک امر اخلاقی، بهتر و برتر از همه امور سیاسی و اخلاقی دیگر است» (Sandel, ۱۹۹۸. ۲).

جان استوارت میل معتقد بود عدالت رئیس سایر اخلاقیات، مقدس‌ترین و الزام‌آورترین اخلاق است (Sandel, ۱۹۹۸. ۲). از آنجا که عدالت به مثابه یک ارزش به دنبال سامان دادن به زندگی اجتماعی است، برخی عدالت‌پژوهان معتقدند عدالت تنها یک ارزش در میان ارزش‌های دیگر نیست بلکه معیاری است که ارزش‌های دیگر را محاسبه و ارزیابی کرده و می‌تواند به عنوان یک استاندارد به کار گرفته شود تا تضادها میان مفاهیم دیگر را حل و سازگار کند (Sandel, ۱۹۹۸, ۱۵-۱۶).

از سوی دیگر، رویکرد اخلاقی به عدالت، کوششی برای دست‌یابی به راهی برای تحقق عملی آن بوده است. از نظر مک اینتایر، زمانی که ارسطو ادعا کرد اولین ارزش در زندگی سیاسی، عدالت است می‌خواست راهی برای توضیح این مهم پیدا کند که جامعه، فاقد راه و توافق عملی برای مفهومی از عدالت و همچنین فاقد اصول لازم برای اجتماع سیاسی است (Macintyre, ۱۹۸۱, chapter ۱۷). مراد مک اینتایر این است که ارسطو به دنبال این بود که عدالت از سطح مباحث انتزاعی و توصیفات نظری به صحنه عملی و میدان زندگی وارد شده، جامعه و سیاست را سامان دهد. این رویکرد در دو قرن اخیر شتاب گرفت و مباحثات عمل گرایانه درباره عدالت رونق ویژه‌ای یافت.

با وجود غنای عدالت‌پژوهی در این زمان، متون جدید اختلاف در تعریف و معیار برابری‌ها و نابرابری‌ها درباره عدالت را بازمی‌نمایانند. اهمیت درک نابرابری‌ها در پروژه‌های عدالت تا بدان جاست که بی‌تردید یکی از شاخه‌های مهم عدالت‌پژوهی مطالعات نابرابری است. جیمز کونو اساساً برابری را بخشی از مطالعات نابرابری دانسته است (Konow, ۲۰۰۳: ۱۱۹۴). این اختلاف ممکن است به اختلاف درباره معنای تبعیض، اهمیت یافتگی برابری تحت هر شرایطی، و حدود اصل عدم تبعیض برگردد. پیچیدگی‌ها درباره این مفاهیم تا حدی به مفاهیم هم‌عرض مانند انصاف (یا تناسب) و شایستگی و عدالت جنسیتی هم کشیده شده است. به همین جهت توسعه این مطالعات مهم به نظر می‌رسد. تعدادی از پژوهشگران غربی طی دو قرن اخیر، وجوه نوپدید عدالت مانند عدالت توزیعی در جامعه برابر، چالش آزادی و برابری در نظریه عدالت، عدالت جنسیتی و نقاط تمایز برابری در فرصت‌ها با برابری در نتایج را کاویده‌اند (Rowls, ۱۹۹۰; Nozick, ۱۹۷۹; sandel, ۱۹۸۲; Kirp and others, ۱۹۸۶).

در قرن بیستم، اندیشه فمینیستی برش زنانه‌گرای خود را درباره عدالت ارائه و در موضوعات مختلفی بر این اساس اظهار نظر کرد. نظریه‌های مختلف فمینیستی در سطح سیاسی و عرصه حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به طور نسبتاً یکدست، درباره عدالت یک معیار جدید به معیارهای سنتی آن افزوده و ضلع جدیدی در مباحثات آن ایجاد کرده‌اند که عبارت است از جنسیت. از این رو آنها علاقه‌مند هستند برای صحبت درباره عدالت از واژه عدالت جنسیتی استفاده کنند تا دغدغه خود را به عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وارد نمایند. برای مثال، این اندیشه در یکی از رویکردهایش با انتقاد از نظریه‌ها و مدل‌های اقتصادی معتقد است همه آنها برای انسان اقتصادی نوشته شده و انسان اقتصادی بدون جنسیت است و این یعنی تاکنون انسان همگن فرض شده است در حالی که باید انسان را در دوگانه زن و مرد فرض کرد و نظریه‌های اقتصادی را برای زنان مجدداً راه‌اندازی کرد (international asociation of feminist economics http: // www.iaffe.org).

اهمیت و جایگاه این برش فمینیستی به عدالت، با کمک توضیح مختصری درباره منشأ پیدایش نظریه‌های عدالت ارائه معلوم می‌گردد. در دوره مدرن، دعواها درباره عدالت، در واقع در پاسخ به این پرسش شکل گرفتند که «آیا آزادی مقدم است یا برابری؟» بنابراین اگر چه برابری همواره یکی از ارکان عدالت بوده است (واعظی، ۱۳۸۸: ۳۰۸)، تقدم و تأخر آن نسبت به آزادی، نظریه‌های متنوعی را برای عدالت پیش کشیده است. برای برخی بار اخلاقی عدالت مهم بوده و معتقد بودند تقدم آزادی فردی برای رسیدن به اهداف شخصی از برابری مهم‌تر نیست. به همین جهت تعدادی از آنها به الگوهایی درباره رفاه اجتماعی، اقتصاد و مالکیت پرداختند که برابری را تأمین کند اگر چه از برخی آزادی‌های اقتصادی در عرصه مالکیت خصوصی بکاهد یا آن را تعدیل کند و یا اینکه نابرابری‌ها را مهندسی کرده و با کمک قانون از تأثیر آنها بکاهد.

جان رالز [۱] از این دسته است. برخی دیگر معتقدند لیبرالیسم بدون آزادی و فردگرایی بی‌معناست و هر گونه مهندسی اجتماعی با آزادی فردی مغایر است. بنابراین عدالت به معنای تأمین آزادی افراد برای مالکیت بر نتایجِ تلاشِ فردی‌شان است. رابرت نازیک [۲] و فردریک هایک [۳] در این دسته قرار دارند. نظریه‌های عدالت دسته اول، الگوگرا بوده و استراتژی آنها برابری در نتایج است. از نظر برخی برابری در نتایج به عنوان یک پیشرفت در نظریه برابری در فرصت‌ها محسوب می‌شود Sandel, ۱۹۹۸: ۶۹)) زیرا می‌گویند هر نظریه عدالت نیازمند این است که وضعیت‌های متفاوتی را که بر اساس توانایی طبیعی افراد پدید می‌آیند با مدیریت دولتی و ایجاد سطوحی از برابری دائماً اصلاح کند Sandel, ۱۹۹۸: ۶۹-۷۰)) و به نوعی خود مهندسی وضعیت را بر عهده بگیرد.

نظریه برابری در نتایج میان فمینیست‌ها طرفداران بیشتری دارد که آن را با واژگان عدالت جنسیتی تبیین می‌کنند.. فمینیست‌ها همواره از دولت‌ها خواسته‌اند برنامه‌یزی آنها باید به جنسیت حساس بوده و با اقدامات مثبت به سود زنان مانند سهمیه‌بندی، از تأثیر نابرابری آنها بکاهد. نظریه‌های فردگراتر که به آزادی بیش از برابری اهمیت می‌دهند با سیاستگذاری الگوگرا و مهندسی شده دولت‌ها، مخالف بوده و از این منظر با تحلیل فمینیستی موافق نیستند.

در واقع فمینیست‌ها مبحث تنومندِ معیارهای عدالت را گسترش داده و به معیارهایی موجود در نظریه‌های معاصر مانند انصاف (تناسب)، نیاز و شایستگی، جنسیت را افزوده‌اند. آنها در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خواستار دو چیز هستند. اولین امر برابری جنسیتی است که به معنای نادیده گرفتن تفاوت‌هایی است که از نظر آنها ناشی از فرهنگ، جامعه و سایر عناصر تربیتی بوده و با واژه انگلیسی gender بیان می‌شوند؛ این خواسته، تاریخی و از نظر آنان غیرقابل گفتگو و مستدل است.

دومین امر عدالت جنسیتی است که به مثابه یک راهبرد برای تحقق برابری در نظر گرفته می‌شود. عدالت جنسیتی اعتراف به عدم کفایت برابری، دست کم در شرایط فعلی است. عدالت جنسیتی خواهان امتیاز بیشتر و شرایطی غنی‌تر از برابری برای زنان است. دو دلیل برای درخواست عدالت جنسیتی از سوی فمینیست‌ها وجود دارد. اول اینکه بیولوژی زنانه حداقل در دوره بارداری و شیردهی قابل چشم‌پوشی نیست و زنان در این دوره‌ها نیازمند حمایت ویژه و قوانین سودمندتر یعنی تبعض مثبت هستند. دوم اینکه زنان با استراتژی معمول لیبرالیستی یعنی برابری در فرصت‌ها نمی‌توانند وارد رقابت برابر شوند و محرومیت‌های تاریخی آنان را همواره عقب نگه خواهد داشت. به همین منظور باید با استراتژی برابری در نتایج و دخالت در نظام توزیع، بیش از استحقاق افراد، امکانات جامعه را در اختیار آنان قرار داد.

برای درک تأثیری که اضافه کردن این معیار در مطالعات جنسیت و عدالت می‌گذارد لازم است منظور اصلی فمینیست‌ها از مفهوم gender و سپس gender justice معلوم شده و بدانیم که نسبت میان عدالت جنسیتی با سایر نظریه‌های مشهور عدالت چیست.

این مباحث مقدمه مهمی برای طرح بحث اصلی است که عبارت است از درک خلاءهای نظری مبحث عدالت در حوزه اسلامی. مطالعات نشان می‌دهند طی دویست سال گذشته نظریه‌های عدالت پیشرفت عملگرایانه‌ای داشتند اما نظریات در حوزه اسلامی در سطوح نظری پیشین باقی مانده و به ابعاد عمل گرایانه چندان نپرداخته‌اند. این امر می‌تواند عوامل متفاوتی داشته باشد اما بی‌تردید بخشی از این عوامل وانهادن موضوع به بداهت حسن عدالت و قبح ظلم است و گره زدن احکام فقهی به این دو گزاره فوق است. از این رو به نظر می‌رسد سوالات ذیل را باید در حوزه مباحث اسلامی دنبال کرد:

عدالت در چه ساحتی برای ما اهمیت دارد؟
اهمیت آن از نقطه نظر عمل گرایانه در چه دانشی معلوم می‌شود؟
این دانش در همین راستا چه نظریه‌ای پرداخته و چه ساختاری پیشنهاد داده است؟
آیا این دانش و نظریه‌های مربوطه به جنس و جنسیت توجه داشته اند؟
چه قرائتی از هر دو واژه دارند؟
برابری و یا عدم برابری زن و مرد در جایگاه ارزشی چه تأثیری در راهبردهای عدالت محور دارد؟
متن دینی پاسخگو به این سوالات چه متنی است؟
اصولاً پاسخ این سوالات متنی (نقلی) است یا عقلی؟
مباحثات عدالت اجتماعی بخصوص با محور جنسیت چقدر در تاریخ ۲۵۰ ساله عصر نص مهم بوده است؟
آیا حوزه تشریع به عدالت مرتبط است؟ چقدر، چگونه؟
آیا پاسخ سوال دهم در تحلیل‌های اجتماعی ما اثر دارد؟
آیا گره زدن قانون و حوزه اجرا به احکام فقهی در این باره تأثیر دارد؟
آیا گره زدن احکام فقهی به دو گزاره حسن عدل و قبح ظلم در این باره تأثیر داشته است؟
درباره معیار نابرابری زن و مرد می‌توان تحلیل غیر فقهی یا فلسفی ارائه کرد؟
در گفتگوهای تاریخی صدر اسلام بخصوص دوره معاصر معصومین علیهم السلام عدالت چه میزان مهم بوده و در چه حوزه‌ای؟
در رفتار امرای دوره راشدین که به عصر سنت نبوی نزدیک بودند معیارهای نابرابری چه بودند؟ مبنای مشروعیت آنها شرعی بوده یا سیاسی یا امر دیگری؟
چقدر جنس و جنسیت در این باره اهمیت داشت؟

پی نوشت:

[۱] . John Rawls

[۲]. Robert Nozick

[۳] . friedrich Hayek

کد خبر 5100646

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع عالی حکمت اسلامی عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته پژوهش کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب جایزه ادبی شب یلدا ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش ادبیات داستانی سعید جباری تازه های نشر انقلاب اسلامی ایران نظریه های عدالت برابری در نتایج عدالت جنسیتی درباره عدالت عدالت جنسیت عمل گرایانه فمینیست ها برابری ها نظریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حس وطن دوستی با شنیدن مستندهایی درباره شهدا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره رادیویی پژواک، دکتر مهدی قدیری، مدیرکل نظارت و ارزیابی برنامه‌های صدا و داور جشنواره بخش آثار مستمربا اعلام این خبر گفت: آثار رسیده به بخش مستمر در جشنواره امسال، از انسجام خوبی دربخش های داستان، روایت، انتخاب سوژه و ...  برخوردار بودند. آثار مستمر، آثاری هستند که از آنتن رادیو پخش می‌شوند و به یک زبان می‌توان گفت مهمترین هدف برگزاری جشنواره، تقویت این بخش و ایجاد فضایی متفاوت برای لذت شنیداری مخاطبان است. به یک معنا می‌توان گفت که آثار رسیده به این بخش، عصاره و محصول تمامی زحمات و فعالیت‌های مسئولان برگزاری جشنواره در دوره‌های گذشته است.

وی ادامه داد:بر مبنای آثار رسیده، می‌توان گفت که اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره وجود داشته و مدیران و برنامه‌سازان رادیو توانسته‌اند متناسب با انتظاراتی که از شبکه‌های صدا وجود دارد، گام‌های موفقی را در این زمینه بردارند.
این داور تاکید کرد: از مهمترین نقاط قوت مستندهای ارائه شده در این بخش می‌توان به همخوانی آثار با مأموریت‌های شبکه‌های رادیویی اشاره کرد. این موضوع به ویزه در شبکه‌های تخصصی و موضوعی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مستندهایی چون «آسیا در جام» در رادیو ورزش و «کلاه سایبری» در شبکه اقتصاد، متناسب با مأموریت شبکه تهیه شده بودند و واقعاً خوش ساخت بودند.

قدیری عنوان کرد: در بخش دفاع مقدس، مستندهایی با بار احساسی قوی و پیوند عمیق با موضوع شهدا و دفاع مقدس تهیه شده بود که می‌تواند احساسات مخاطبان را برانگیزد و درگیری عاطفی خوبی با مخاطب ایجاد کند. ایجاد احساس تعلق به میهن و وطن اسلامی، آمادگی فداکاری برای کشور و همچنین ارج نهادن به ایثار و از خودگذشتگی شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای حرم از تأثیراتی است که مخاطبان با شنیدن این مستندها، دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: از دیگر بخش‌های موفق این جشنواره می‌توان به مستندهای خوب تهیه شده در حوزه «محیط زیست» اشاره کرد. مستند «آوای زمین» از نمونه‌های خوش ساخت در این زمینه بود که می‌تواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به حفظ محیط زیست، حفظ گونه‌های جانوری و تالاب‌ها جلب کند. همچنین با وجود نقاط قوت آثار ارسالی، پیشنهادهایی برای بهبود این مستندها وجود دارد که مهمترین آنها، دقت در انتخاب سوژه اصلی و همچنین توجه بیشتر به ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندهای تولیدی است. در برخی مستندها بیش از حد بر ابعاد شناختی تمرکز شده بود و اطلاعات فراوانی در زمان کوتاه به مخاطبان منتقل می‌شود و روایت اصلی مستند تحت تأثیر ابعاد شناختی و اطلاعات قرار می‌گیرد. در برخی از مستندها به ابعاد احساسی و عاطفی و همچنین روایت‌گری کمتر توجه شده بود.

این داور در پایان گفت: اگر مخاطبان در دقایق اولیه جذب مستند نشوند، انتظار تداوم شنیدن برنامه از سوی مخاطبان بیهوده خواهد بود. این موارد می‌تواند در دوره‌های آتی جشنواره مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا تجربه‌ای جامع‌تر و تأثیرگذارتر برای مخاطبان فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱.۵ تا ۲ برابری تعرفه پرستاری در مناطق مرزی
  • عملیات «وعده صادق» نمایش قدرت ایران بود
  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد
  • نظریه محبوب؛ چپ‌پا‌ها کاشته‌زن‌ های بهتری هستند! / فیلم
  • فاش شدن ابعاد جدیدی از جنایت صهیونیست‌ها به مناسبت روز اسرای فلسطینی
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • پرچم عدالت‌خواهی به واسطه نیروهای مسلح برافراشته شده است
  • حس وطن دوستی با شنیدن مستندهایی درباره شهدا
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی