Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می دهد که از هر چهار نفر در سراسر جهان، یک نفر نمی تواند تا سال ۲۰۲۲ میلادی به واکسن ویروس کرونا دسترسی داشته باشند.

به گزارش برنا؛ محققان دانشکده بهداشت عمومی «جان هاپکینز بلومبرگ» در این مطالعه متوجه شدند که بیش از نیمی از تمام واکسن های پیش سفارش شده به کشورهای پردرآمد که تنها ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه نشان می دهد که اگر همه تولیدکنندگان واکسن بتوانند میزان تولید خود را افزایش دهند تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ٦ میلیارد دوز واکسن در دسترس خواهد بود که این موضوع باعث می شود،  حدود یک چهارم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲،  واکسن کووید-۱۹ نداشته باشند.

محققان در این مطالعه، پیش سفارشات واکسن ویروس کرونا را در سراسر جهان قبل از هرگونه تایید عمومی آنها ، بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان)، چند کشور، ۷.۴۸ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ - که برای مایه کوبی ۳.۷۶ میلیارد نفر کافی است - از ۱۳ تولیدکننده واکسن سفارش داده اند. این تولیدکنندگان شامل شرکت های  «آسترازنکا»  و «نواواکس» دانشگاه آکسفورد، «فایزر» و «بایون تک»، «جانسون اند جانسون»، «مُدرنا» و چند شرکت دیگر هستند.

آنها متوجه شدند که کمی بیش از نیمی از این سفارشات  - یعنی ۵۱ درصد - به کشورهای با درآمد بالا اختصاص دارد که ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. آمریکا کشوری است که بیشترین میزان دوز این واکسن را یعنی در مجموع ۸۰۰ میلیون دوز،  ذخیره کرده است.  

با این حال کانادا بیشترین میزان سرانه واکسن کووید-۱۹ را با حدود ۵ دوز  برای هر نفر سفارش داده است و پس از آن استرالیا و انگلیس قرار دارند. در حقیقت، استرالیا، کانادا و ژاپن با وجود اینکه کمتر از یک درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در جهان تشکیل می دهند، اما بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را رزرو کرده اند.

این بدان معنی است که ۵.۶۶ میلیارد دوز از این واکسن - که برای مایه کوبی ۲.۸۳ میلیارد نفر کفایت می کند - برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط است که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

حتی اگر تولیدکنندگان واکسن بتوانند حداکثر ظرفیت تولید را داشته باشند، باز هم تقریباً یک چهارم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲ از دسترسی به واکسن بی بهره خواهند ماند.

نویسندگان این مطالعه می گویند: این مطالعه نشان می دهد که کشورهای با درآمد بالا از تأمین واکسن های کووید- ۱۹ در آینده  اطمینان حاصل کردهاند، اما دسترسی به این واکسن ها برای سایر کشورهای جهان نامشخص است.

آنها می گویند: دولت ها و تولیدکنندگان می توانند از طریق شفافیت و پاسخگویی بیشتر اطمینان لازم برای تخصیص عادلانه واکسن کووید-۱۹ را ارائه دهند.

این مطالعه در نشریه BMJ  منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا واکسن کووید ۱۹ میلیارد دوز جمعیت جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۱۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم

وقتی اسم «اشعه ایکس» را می‌شنوید، ممکن است به یاد استخوان‌های شکسته یا معاینه دندان بیفتید؛ اما این نور بسیار پرانرژی می‌تواند چیزهایی بیشتر از استخوان‌های بدن را نشان دهد و برای مطالعه دنیای مولکولی، حتی واکنش‌های زیست‌شیمیایی نیز در زمان واقعی مورداستفاده قرار بگیرد. بااین‌حال، محققان هرگز نتوانسته بودند اتم منفردی را با اشعه ایکس مطالعه کنند؛ البته تا به امروز!

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس توانسته‌اند یک اتم را تشخیص دهند. آن‌ها نه‌تنها توانستند ۲ نوع اتم متفاوت را تشخیص دهند که رفتار شیمیایی این اتم‌ها را نیز مطالعه کردند.

در نانوفناوری، اتم‌ها را می‌توان با میکروسکوپ‌های کاوشگر روبشی (STM) به تصویر کشید؛ اما بدون اشعه ایکس نمی‌توان تشخیص داد که آن اتم‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند. Saw Wai Hla، استاد دانشگاه اوهایو و آزمایشگاه ملی آرگون که نویسنده ارشد مقاله منتشرشده در نشریه نیچر است، می‌گوید: «اکنون می‌توانیم دقیقاً نوع هر اتم خاصی را شناسایی کنیم، البته در هر لحظه فقط یک اتم را می‌توانیم بررسی کنیم ولی به طور هم‌زمان وضعیت شیمیایی آن را هم اندازه‌گیری می‌گیریم. ردیابی مواد در حد تک‌اتم، تأثیر گسترده‌ای بر علوم زیست‌محیطی و پزشکی خواهد داشت و حتی شاید بتوان بر اساس آن، درمان‌های جدید و مؤثرتر پیدا کرد. این کشف می‌تواند جهان را متحول کند».

پژوهشگران با این کار توانستند یک اتم آهن و یک اتم تربیوم را که یکی از عناصر فلزات خاکی کمیاب است، ردیابی کنند. هر دوی آن‌ها در میزبان مولکولی مربوطه خود قرار داشتند. پژوهشگران، آشکارساز معمولی اشعه ایکس را با آشکارساز ویژه‌ای تلفیق کردند. آشکارساز دوم از نوک فلزی تیز و تخصصی‌شده‌ای بهره می‌برد که در فاصله بسیارنزدیک به نمونه قرار می‌گرفت تا الکترون‌های برانگیخته اشعه ایکس را جمع‌آوری کند. پژوهشگران با تحلیل اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری‌شده توسط نوک آشکارساز ویژه توانست اتم آهن یا تربیوم را تشخیص دهد.

علاوه بر این، پژوهشگران حالت‌های شیمیایی اتم‌های منفرد را نیز شناسایی کردند. آن‌ها با مقایسه حالت‌های شیمیایی اتم آهن و اتم تربیوم در داخل میزبان‌های مولکولی مربوط، متوجه شدند که‌اتم تربیوم، نسبتاً ایزوله است و حالت شیمیایی خود را تغییر نمی‌دهد در حالی که‌اتم آهن به‌شدت با همسایگانش تعامل دارد».

سیگنال مشاهده‌شده توسط آشکارساز را می‌توان به اثرانگشت عنصرهای شیمیایی تشبیه کرد. این ویژگی به محققان اجازه می‌دهد تا ترکیب هر نمونه را درک کنند و همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی آن را مطالعه کنند. این یافته می‌تواند برای بهبود عملکرد و استفاده از انواع مواد رایج و نه‌چندان رایج حیاتی باشد.

نویسنده اول مقاله، «Tolulope Michael Ajayi» که این پژوهش را به‌عنوان بخشی از پایان‌نامه دکترای خود انجام داده، می‌گوید: «تکنیک مورداستفاده و مفهوم اثبات‌شده در این مطالعه، زمینه جدیدی را در علم پرتو ایکس و مطالعات نانومقیاس گشوده است. علاوه بر این، استفاده از اشعه ایکس برای شناسایی و شناسایی اتم‌های منفرد می‌تواند تحقیقات را متحول کند و فناوری‌های جدیدی را در زمینه‌هایی مانند اطلاعات کوانتومی و تشخیص عناصر کمیاب در تحقیقات محیطی و پزشکی ایجاد کند. این دستاورد همچنین راه را برای ابزار دقیق علوم مواد پیشرفته باز می‌کند».

منبع: iflscience

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898148 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • سندروم پس از کرونا چیست؟