Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@01:08:23 GMT

تهران جدید در سده جدید، شهر زندگی

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۳۴۶۳

تهران جدید در سده جدید، شهر زندگی

به گزارش همشهری آنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی با عنوان «تهران جدید در سده جدید، شهر زندگی» در روزنامه همشهری نوشت: قدمت تهران به ‌عنوان یک شهر تاریخی، کمتر از ربع هزاره است. ۲۵۰ سال قبل و در ابتدای سلسله قاجار، تهران قریه‌ای خوش ‌آب‌وهوا در دامنه جنوبی البرز بوده است، اما همین عمر تهران را نیز می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد؛ دوره قاجاریه که طی آن جمعیت تهران طی ۱۴۰ سال از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر رسید و ۱۰ برابر شد، دوره پهلوی که طی حدود نیم ‌قرن جمعیت تهران از ۲۵۰ هزار نفر به ۵ میلیون نفر رسید و دوره سوم که پس از انقلاب است و طی آن جمعیت تهران طی ۴۰ سال دو برابر شده و از ۵ میلیون نفر به کمتر از ۱۰ میلیون نفر رسیده است و با احتساب شهرهای اقماری، شاید بتوان گفت که جمعیت تهران در این دوره ۳ برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین تهران در ربع هزاره گذشته، ۲ مرحله رشد تدریجی را در دوران قاجاریه و انقلاب تجربه کرده و شاهد یک مرحله رشد انفجاری در دوره پهلوی بوده است. اما همه این فراز و نشیب‌ها، بدون برنامه‌ریزی و پیش‌بینی الزامات توسعه تهران صورت گرفته است؛ به ‌نحوی که توسعه این کلانشهر در ۲ قرن گذشته را نمی‌توان توسعه‌ای پایدار، متعادل و متوازن نامید. اکنون که در آستانه ورود به سده جدید قرار داریم، نیاز به تبدیل تهران به شهری برای زندگی، اولویت نخست شهروندان است. توسعه بی‌رویه تهران، زیست‌بوم، اقتصاد و پیوندهای اجتماعی در تهران را با دشواری مواجه کرده و شهروندان از ظرفیت‌های منحصر به‌فرد طبیعی، فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی شهر تهران کم بهره‌اند.

گام نخست در تهران سده جدید، بازگشت به ریل توسعه پایدار، متعادل و متوازن است؛ توسعه‌ای که در پی تبدیل تهران به شهر زندگی و زدودن زنگارهای آلایندگی و آزارندگی از ذهن مردم تهران است. شهر زندگی، شهری است که مناسبات آن بر اساس سلامت و آرامش شهروندان تعریف می‌شود، نه بیشینه کردن منافع اقتصادی سفته‌بازان. شهر زندگی از الگوی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی بهره می‌برد و این به‌ معنای ارجحیت انسان‌محوری بر ‌خودرومحوری در شهر است؛ الگویی که لازمه آن تغییر در نظام شهرسازی و بارگذاری در شهر و ارائه خدمات به شهروندان در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل‌ونقل عمومی است.

شهر زندگی بر چابک‌سازی‌ و کوچک‌سازی‌ تصدی‌گری مدیریت عمومی و تقویت فعالیت‌های مردمی و غیردولتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استوار است تا ظرفیت‌های جامعه شکوفا و بار اداره شهر سبک شود. شهر زندگی، مبتنی بر توازن و تعادل در حوزه شهری است و از تمرکز و اشباع سرمایه در مناطق خاص شمال و مرکز شهر به سوی توزیع عادلانه و متوازن سرمایه و امکانات در پهنه‌های مختلف شهر حرکت می‌کند تا فرصت‌های عادلانه را برای معیشت و زیست شهروندان فراهم کند.

شهر زندگی، شهری پایدار است؛ چراکه رشد و گسترش خود را با شهرفروشی و واگذاری سرمایه‌های غیرقابل جایگزین شهر، تامین نمی‌کند، بلکه توسعه‌ای سازگار با زیست‌بوم و الزامات گسترش پایدار شهر را برمی‌گزیند. تهران ۱۴۰۰، باید شهری انسانی و انسان‌محور باشد؛ شهری مبتنی بر دانش و اقتصادی دانش‌بنیان؛ شهری که از امتیاز منحصر به‌فرد جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی تهران برای تامین رفاه شهروندان بهره گیرد، نه اینکه بار پایتختی و تهدیدات را بدون حمایت و عایدی بردوش مردمانش تحمیل کند.

باید به‌سوی تهران سده جدید حرکت کنیم، اما این حرکت ابتدا باید از ذهن و نگاه‌مان آغاز شود و به تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌مان سرایت یابد. نمی‌توان با نگاه‌های سیاست‌زده و فرصت‌طلبانه گذشته، فضایی جدید را بازآفرینی کرد. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

کد خبر 574364 برچسب‌ها محسن هاشمی شورای شهر تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محسن هاشمی شورای شهر تهران جمعیت تهران شهر زندگی توسعه ای سده جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتظار می‌رود مدیریت شهری در راستای خدمت‌رسانی، بهبود سامانه‌ها و وضعیت حمل‌ونقل هوشمند با ابزار و امکاناتی که هوش‌مصنوعی در اختیار قرار می‌دهد، مشکلات خدمات حمل‌ونقل را کاهش دهد.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سامانه‌های هوشمند به‌طور دائم ترافیک را هوشمندانه کنترل می‌کند، اما حجم زیاد وسایل نقلیه موجب می‌شود این خدمات کمتر به چشم آید؛ البته اصفهان با وجود این‌که از این نظر به وضعیت مطلوبی نرسیده است در جایگاه خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است، افزود: انتظار می‌رود مدیریت شهری در راستای خدمت‌رسانی، بهبود سامانه‌ها و وضعیت حمل‌ونقل هوشمند با ابزار و امکاناتی که هوش‌مصنوعی در اختیار قرار می‌دهد، مشکلات خدمات حمل‌ونقل را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره فعالیت شرکت متروی منطقه اصفهان تاکید کرد: خدمات این شرکت با زمان‌بندی دقیق و فاصله‌های مشخص صورت می‌گیرد تا شهروندان طبق این زمان‌بندی برنامه‌ریزی کنند، همچنین این نهاد در تلاش است فاصله رسیدن قطارها به هر ایستگاه را کمتر کند و به شهروندان خدمات بهتری ارائه دهد.

قربانی با اشاره به سامانه‌های هوشمند گفت: شهر اصفهان از جمله شهرهای مجهز به فناوری هوشمند است؛ هرچند این تجهیزات نیاز به تکامل دارد، اما به نوبه خود توانسته بخشی از این خدمات را فراهم کند که از جمله آن‌ها نصب AVL روی تمام اتوبوس‌های شرکت واحد است که مکان و مسیر اتوبوس را به‌صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد، همچنین وجود سامانه برای هر وسیله حمل‌ونقل عمومی موجب شده است شهروندان زمان‌بندی مناسبی برای خود در نظر گیرند و کمتر برای وسایل حمل‌ونقل عمومی معطل بمانند.

وی ادامه داد: موضوع حمل‌ونقل عمومی از مسائل مهم هر شهری است؛ این موضوع توسط شهروندان و مجموعه مدیریت شهری از نظر چگونگی خدمات بهتر، روزانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کد خبر 743900

دیگر خبرها

  • میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی
  • لاین دوم بام ایلام احداث می‌شود
  • راه اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • مردم اولویت آسفالت ریزی شهر را مشخص کردند | رضایت رانندگان اتوبوس از آسفالت معابر شهری
  • راه‌اندازی یک خط جدید در حوزه حمل‌ونقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • ‌راه‌اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز 
  • راه‌اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • صیانت از جان شهروندان با برقی‌سازی خودروها