Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@06:01:00 GMT

خادم‌الرضایی که شهید راه عقیده شد

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۴۷۷۵

خادم‌الرضایی که شهید راه عقیده شد

یـکـی از فـصول غـم‌انـگیز تـاریخ مشهدالرضا(ع)، طی ۵۰۰ سال اخیر، هجوم گاه به گاه ازبکان به این شهر مقدس بوده‌ است.

در بررسی متون تاریخی مربوط به این حوادث، گاه به چهره‌هایی تابناک برمی‌خوریم که یادآوری راه و رسمشان، هم احترام به جایگاه بلند آن‌هاست و هم آموزه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند در این طریق گام بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن فخرالدین علی رستمداری، یکی از آن چهره‌های نامدار، اما ناآشناست. درباره زمان ولادت او، اطلاعات دقیقی نداریم؛ اما می‌دانیم که مدرس و خادم حرم رضوی در دهه ۹۹۰ هـ.ق بود. به نوشته میرمنشی قمی در کتاب «خلاصه‌التواریخ»، رستمداری اصالتاً مازندرانی بود و ظاهراً در دوران جوانی به مشهد مهاجرت کرد. برخی می‌گویند که او، افزون بر علوم دینی، بر حکمت، ریاضیات و دانش طبیعی نیز تسلط داشت. رستمداری که در نوشته‌های خود، عنوان خادمی حرم رضوی را بسان افتخاری بی‌مانند، بر تمام مناصب و درجات علمی‌اش برتری می‌داد، در ایلغار وحشیانه ازبکان به شهر مشهد، در واپسین سال‌های حکومت شاه‌تهماسب یکم صفوی، به دست مهاجمان در مشهد رضوی به شهادت رسید. مورخان آورده‌اند که وقتی عبدالله‌خان ازبک پشت دیوارهای شهر رسید، نقبا و سادات شهر در نامه‌ای به وی، یادآوری کردند که مشهد، حریم فرزند پیامبر(ص) و محل زندگی سادات و نوادگان آن پیام‌آور رحمت است. عبدالله‌خان، گروهی از علمای درباری خود را واداشت طی نامه‌ای به ظاهر علمی، کشتن اهالی شهر و غارت آن را جایز شمارند و آن‌ها نیز، چنین کردند. اینجا بود که رستمداری قلم به دست گرفت و بر اساس نظر بزرگان اهل‌سنت مانند اشعری، غزالی، نسفی و حتی ابن‌اثیر، به نامه آن عالم‌نماها، پاسخی دندان‌شکن داد. عبدالله‌خان و اطرافیانش که قادر نبودند به آن نوشته محکم، پاسخی دهند، فرمان سوزاندن آن را صادر کردند و چون به شهر تاختند، نگارنده را در عین مظلومیت، به شهادت رساندند. به این ترتیب، محمد بن فخرالدین ‌علی، در سال ۹۹۷ هـ.ق برابر با ۹۶۷ هـ.ش شهید شد. وی را در قبرستان «قتل‌گاه»، جایی که بعدها خیابان طبرسی را روی آن ساختند، دفن کردند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خادم حرم مطهر رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای سالم مشهد در بیست و هفتمین روز بهار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگرچه میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۴۳ نشانگر هوای «پاک» است، اما شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۶۵ از شرایط «سالم» هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

مهدی اله‌پور با اشاره به اینکه کیفیت هوای مناطق هفت حوض، ساختمان و نخریسی در شرایط سالم است، افزود: کیفیت هوای سایر ۲۰ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مشهد پاک است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روز‌های دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

اله پور افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

دیگر خبرها

  • شب شعر وعده صادق در مشهد برگزار شد
  • مترو مشهد مقدس باید پیوست زیارت داشته باشد
  • آخرین وضعیت ساخت آزادراه مشهد به چناران
  • ۱۰۶ خودرو حادثه ساز در خراسان رضوی توقیف شد
  • هوای سالم مشهد در بیست و هفتمین روز بهار
  • لغو پروازهای فرودگاه مشهد به ۱۰ شهر تا فردا صبح
  • هم اکنون بارش باران در ۹ شهرستان خراسان رضوی
  • تجمع پرشور مردم مشهد در حمایت از حمله سپاه + فیلم
  • اکران تصاویر شهدای ارتش در قاب مفاخر سطح شهر
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی بین سازمان فاوای شهرداری مشهد و بیمه سلامت