Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد، همچنین هنوز شواهدی در مورد سخت‌تر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.

به گزارش ایمنا، احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که «ویروس جدید کرونا که در انگلیس ظهور کرده است چه ویژگی‌هایی دارد؟» گفت: نوع جدیدی از ویروس کرونا که تاکنون در مناطق مختلف انگلستان در مناطق جنوبی آن گزارش شده و گزارش‌های پراکنده‌ای هم از سایر کشورهای اروپایی شده است، گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد از نوع رایج این ویروس قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در حدود سه ماه پیش در بدن بیماران انگلیسی مشاهده شده است ولی توالی کامل ژنوم آن اخیراً انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران افزود: این ویروس جهش یافته در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نداد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی که یک ویروس به طور عادی انجام می‌دهد می‌دانستند؛

مصطفوی بیان داشت: اما حدود یک ماه پیش این سوال برای محققان انگلیسی مطرح شد که چرا با وجود افزایش محدودیت‌های عمومی، گسترش ویروس در برخی مناطق این کشور کاهش پیدا نکرده است؛ این سوال باعث انجام یکسری تحقیقات وسیع شد و با تعیین توالی ژنوم ویروس مشخص شد که ویروسی جهش یافته در آن مناطق گسترش یافته است.

وی ابراز داشت: ویروس جدید چندین جهش نسبت به ویروس رایج داشته است. یکی از این جهش‌ها زمینه را برای انتشار بیشتر ویروس در بدن فراهم کرده است. جهش دیگر قابلیت اتصال گیرنده ویروس به سطح سلول‌های بدن را افزایش داده است و مقابله با آن را دشوارتر کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: نهایتاً یکی از این جهش‌ها باعث حذف بخشی از ویروس شده است که نتیجه آن افزایش سرایت پذیری ویروس بوده است.

مصطفوی یادآور شد: گفته می‌شود این حذف ممکن است باعث شده باشد که آنتی بادی تولید شده در بدن بهبودیافتگان از کرونای رایج، محافظت کمتری در برابر ویروس جدید داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته تاکنون حداقل هفت نوع جهش یافته ویروس عامل کووید -۱۹ در جهان شناسایی شده است، اما آنچه که نوع جدید ویروس جهش یافته را حائز اهمیت کرده است، سرعت بالای سرایت آن است.

این اپیدمیولوژیست اظهار کرد: به گونه‌ای که گونه جدید که گفته می‌شد حدود ۱۵ درصد موارد ابتلاء در چند هفته پیش در لندن به آن مربوط بوده است، هفته گذشته عامل ۶۰ درصد موارد ابتلاء در این شهر بوده است.

مصطفوی افزود: مطالعات دانشگاه امپریال کالج لندن نشان داده است که میزان سرایت پذیری ویروس جدید حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی انگلستان حدود ۴۰ درصد و در لندن و شرق انگلستان به ترتیب حدود ۶۰ درصد بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در حالی که به طور متوسط هر فرد در بریتانیا یک و دو دهم فرد دیگر را به کرونا مبتلا می‌کرد (عدد مولد نسلی)، این عدد در مورد ویروس جهش یافته جدید به حدود ۲ رسیده است.

وی متذکر شد: البته گفته می‌شود با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد. همچنین هنوز شواهدی در مورد سخت‌تر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حداقل سه واکسن مهم تولید شده برای مقابله با کرونا قادر به مقابله با جهش جدید هم هستند و این واکسن‌ها، هنوز کارآیی خود را در این زمینه حفظ کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: جهش ویروس‌هایی نظیر کرونا در مسیر فرار از تأثیرگذاری روش‌های معمول درمان و پیشگیری (واکسن) است؛ لذا ممکن است در آینده با جهش‌های بیشتر ویروس، واکسن‌های فعلی هم قادر به نابودی آن نباشند.

وی یادآور شد: لذا شاید واکسن‌های کرونا لازم باشد در آینده به روز شوند تا تأثیرگذاری خود را بر روی این جهش‌ها حفظ کنند. البته یک خوشبینی هم در این راستا این است که جهش‌های آینده ویروس به سمت بیماری زایی و سرایت پذیری کمتر ویروس پیش برود.

وی به فارس گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از نزدیک با مقام‌های بهداشتی انگلستان در ارتباط است و در حال تجزیه و تحلیل داده‌های جدید است. آنها گفته‌اند به محض کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های این نوع ویروس و تأثیرات آن بر دیگر کشورها جامعه جهانی را مطلع خواهند کرد.

کد خبر 463338

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا ویروس انگلستان اپیدمیولوژیست ویروس جدید علائم ويروس جديد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ویروس جهش یافته سرایت پذیری ویروس جدید جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید

تازه‌ترین آمار جهانی واکسیناسیون، مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا امروز _پنجشنبه نهم فروردین_ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طبق آخرین آمارهای جهانی، ابتلاء به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۵۵۳۷ نفری شمار مبتلایان به این ویروس، تاکنون به ۷۰۴ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۶۰۱ نفر رسیده است.

فوتی‌های ناشی از کرونا در جهان، با رشد ۳۳ نفری در یک روز، به ۷ میلیون و ۸ هزار و ۳۳۴ نفر رسیده است.

آمار بهبودیافتگان نیز به ۶۷۵ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۲۰۶ نفر رسیده است.

آمار مبتلایان ۱۰ کشور اصلی درگیر شیوع کرونا و ایران به شرح زیر است: (اعداد درون پرانتز تعداد مبتلایان جدید هر کشور است)

۱. آمریکا، ۱۱۱ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر (۳۳۳۲ ابتلای جدید)

۲. هند، ۴۶ میلیون و ۳۳ هزار و ۸۹۳ نفر (۷۱ ابتلای جدید)

۳. فرانسه، ۴۰ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۶۰ نفر (بدون ابتلای جدید)

۴. آلمان، ۳۸ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۳۰۴ نفر (بدون ابتلای جدید)

۵. برزیل، ۳۸ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۲۲۱ نفر (بدون ابتلای جدید)

۶. کره جنوبی، ۳۴ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۸۷۳ نفر (بدون ابتلای جدید)

۷. ژاپن، ۳۳ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۷۲ نفر (بدون ابتلای جدید)

۸. ایتالیا، ۲۶ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۱۴۳ نفر (بدون ابتلای جدید)

۹. انگلستان، ۲۴ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۳۸۷ نفر (بدون ابتلای جدید)

۱۰. روسیه، ۲۴ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۷۱ نفر (بدون ابتلای جدید)

۱۹. ایران، هفت میلیون و ۶۲۷ هزار و ۸۶۳ نفر (بدون داده جدید)

آمار ۱۰ کشور اول از لحاظ شمار جان‌باختگان ناشی از کرونا و ایران به شرح زیر است: (اعداد داخل پرانتز شمار جان‌باختگان جدید هر کشور است.)

۱. آمریکا، یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۶۳ نفر (۳۳ فوتی)

۲. برزیل، ۷۱۰ هزار و ۹۶۶ نفر (بدون فوتی)

۳. هند، ۵۳۳ هزار و ۵۴۰ نفر (بدون فوتی)

۴. روسیه، ۴۰۲ هزار و ۶۱۲ نفر (بدون فوتی)

۵. مکزیک، ۳۳۴ هزار و ۹۵۸ نفر (بدون فوتی)

۶. انگلستان، ۲۳۲ هزار و ۱۱۲ نفر (بدون فوتی)

۷. پرو، ۲۲۲ هزار و ۱۶۱ نفر (بدون فوتی)

۸. ایتالیا، ۱۹۶ هزار و ۴۴۶ نفر (بدون فوتی)

۹. آلمان، ۱۸۲ هزار و ۸۹۱ نفر (بدون فوتی)

۱۰. فرانسه، ۱۶۷ هزار و ۶۴۲ نفر (بدون فوتی)

۱۲. ایران، ۱۴۶ هزار و ۸۳۷ نفر (بدون داده جدید)

آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در جهان

طبق آخرین آمارهای جهانی درباره واکسیناسیون کرونا در جهان، ۱۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۳۳۲ واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده است.

بر اساس این آمار، تعداد واکسیناسیون انجام‌شده در ۱۰ کشور اول با بیشترین دز تزریقی به شرح زیر است: (اعداد داخل پرانتز درصد واکسیناسیون کرونا به جمعیت کل است.)

۱. چین، سه میلیارد و ۴۹۱ میلیون و ۷۷ هزار دز (۹۱ درصد)

۲. هند، دو میلیارد و ۲۰۶ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۲۸ دز (۷۰ درصد)

۳. آمریکا، ۶۳۲ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۶۶۴ دز (۶۸ درصد)

۴. برزیل، ۴۸۴ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲۷۱ دز (۸۳ درصد)

۵. اندونزی، ۴۴۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۳۰ دز (۶۴ درصد)

۶. ژاپن، ۳۸۱ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۲۷ دز (۸۲ درصد)

۷. بنگلادش، ۳۵۴ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۱۸۴ دز (۸۴ درصد)

۸. پاکستان، ۳۳۳ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۸۴ دز (۶۴ درصد)

۹. ویتنام، ۲۶۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۳ دز (۸۹ درصد)

۱۰. مکزیک، ۲۲۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۷۹ دز (۶۵ درصد)

کد خبر 739872

دیگر خبرها

  • شایعه‌ای که هواداران سرخابی‌ را حسابی نگران کرد 
  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • مطالعه‌ای نگران‌کننده: استفاده از ChatGPT با افت تحصیلی در ارتباط است
  • کالیاری نگران ستاره ازبک، شومورودوف مصدوم شد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا