Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها نام پرستار را زیاد شنیده‌ام. هر روز و هر روز برایمان از فداکاری شأن می‌گویند؛ از اینکه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و مبارزه و می‌کنند و جان می‌دهند.

این پرستاران عزیز که شب و روز خود را فدای خدمت به مردم کرده‌اند، به صورت نجیبانه به کار خود مشغول هستند و علی رغم مشکلات فراوان، هیچ گاه اعتراضی نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اعتراض نکردن، تحصن نکردن، پویش راه نینداختن و این قبیل اقدامات دلیلی می‌شود تا مشکلاتشان را فراموش کنیم و حرفشان را نشنویم؟

کرونا باعث شد اندکی بیشتر از قبل نام پرستاران و مشکلاتشان بر سر زبان‌ها بیفتد. همین امر موجب شد دولت وعده‌هایی برای حل مشکلات پرستاران بدهد.

اما به میان پرستاران بجنورد رفتیم تا مشکلات را از زبان آنها بشنویم و نظرشان را راجع به وعده‌های دولت بدانیم.

استخدام برای کسی که در منزل درس می‌خوانده!

پرستار بخش کرونایی های بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد در گفتگو با مهر اظهار کرد: کمبود نیرو همواره وجود دارد؛ خصوصاً چند وقت پیش که آمار بیماران کرونایی بسیار بالا بود و با کمبود تخت icu مواجه بودیم اما اکنون تعداد icu نیز افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد نیرو به حدی پایین بود که مجبور بودیم از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح که زمان تحویل شیفت بود بدون لحظه‌ای استراحت خدمت دهیم و این فشار زیادی به پرستاران می‌آورد. اما با در اختیار دادن نیروهای سایر بیمارستان‌ها به این بیمارستان وضعیت بهتر شده است.

لوایی در ادامه به مشکلات پرستارانی که اکنون در طرح هستند اشاره داشت و گفت: نیروهای رسمی وضعیتشان مشخص است اما نیروهای طرحی هیچ تضمینی برایشان نیست که ادامه فعالیت داشته باشند و تاکنون جوابی دریافت نکرده‌اند.

این پرستار بجنوردی با اشاره به اینکه نیروهای طرحی در سخت‌ترین شرایط جان خود را برای خدمت به مردم به خطر انداخته‌اند، بیان کرد: با این حال هیچ آینده‌ی شغلی برایمان متصور نیست؛ ممکن است در نهایت آزمون استخدامی برگزار شود و به این ترتیب فردی که این مدت در منزل خود استراحت می کرده و درس می‌خوانده به راحتی می‌تواند نمرات بالاتر از افرادی که در بیمارستان مشغول خدمت بوده‌اند، کسب کند.

اضافه کاری که پوچ می‌شود

دیگر پرستار بخش کرونایی بیمارستان امام حسن بجنورد در گفتگو با مهر اظهار داشت: در دوران شیوع کرونا پرستاران این بخش به دلیل کمبود نیرو به جای اینکه به دلیل ابتلاء به کرونا ۱۴ روز به مرخصی استعلاجی بروند، ۲ یا ۳ روز مرخصی می‌گرفتند؛ اما با افزایش تعداد نیرو این مشکل تا حدودی رفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه حقوق معوقی وجود ندارد، افزود: حدود دو ماه است که مبلغ واریزی کارانه و اضافه کار به صورت تفکیک شده واریز می‌شود و متوجه می‌شویم به دلیل کارانه چه مقدار واریز شده است؛ اما پیش از این در واقع صرفاً اضافه کار پرداخت می‌شد.

فرهادی یکی دیگر از مشکلات پرستاران را ساعت اضافه کار دانست و عنوان کرد: در هر ماه ۱۷۵ ساعت اضافه کار پرداخت می‌شود لذا اگر اضافه کار بیشتری در یک ماه داشته باشیم به ماه بعد موکول خواهد شد؛ البته اگر این روند تا پایان سال انجام شود، ساعت اضافه کاری که دستمزد آن پرداخت نشده، به کل حذف خواهد شد.

این پرستار به باورهای غلط برخی از مردم اشاره ;vn و گفت: تصور بخشی از جامعه این است که پرستاران حقوق و پاداش‌های آن چنانی می‌گیرند در حالی که این طور نیست. به عنوان نمونه یک پرستار قراردادی با چند سال سابقه کار کمتر از ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

وی افزود: حق کرونا تاکنون بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پرستاران پرداخت شده؛ در واقع به صورت ماهانه عددی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان شامل می‌شود.

افزایش حقوق یا بازی رسانه‌ای؟ / دولت لطفی به پرستاران نکرده است

یکی دیگر از پرستار بجنوردی در گفتگو با مهر اظهار کرد: نیروهای رسمی که دغدغه استخدام ندارند، با مشکلات مالی مواجه هستند و سخنان مسئولان در خصوص افزایش حقوق که به صورت منت گذاشتن مطرح می‌شود، بیشتر شبیه یک حرکت تبلیغاتی بوده است.

وی افزود: مسئولان بر روی حقوق ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه تمرکز دارند که این امر به سایر ادارات داده شده و به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی با یک سال تأخیر پرداخت می‌شود پس مختص پرستاران نیست و ما حتی دیرتر از سایر ادارات این حقوق را گرفته‌ایم لذا ارتباطی با کرونا ندارد و هیچ لطفی از سوی دولت نبوده است.

سروری ادامه داد: به دلیل کمبود نیروی پرستار پرستاران اضافه کاری اجباری دارند و لذا نمی‌توانند شغل دومی انتخاب کنند در حالی که ادارات دیگر به این شکل نیست.

این پرستار در ادامه به پرستاران قرارداری اشاره داشت و گفت: به دلیل کمبود نیروی پرستار، می‌شود گفت که نیروهای قراردادی یک اطمینان خاطر نسبی برای ادامه فعالیت دارند اما حقوق و مزایای آنان بسیار متفاوت با افراد رسمی است.

وی با اشاره به نیروهای طرحی نیز بیان کرد: خروج نیروهای طرحی پس از ۲ سال فشار بیشتری به پرستاران می‌آورد زیرا یک نیرو با ۲ سال تجربه از گردونه خارج می‌شود و فرد تازه کار وارد می‌شود.

قرار نیست ۳۰ هزار پرستار استخدام شوند

سروری تفاوت درآمد با داخل و خارج کشور را عامل تمایل پرستاران به کار در خارج کشور دانست و تصریح کرد: در کشورهای همسایه نیز حقوق پرستاران بیشتر از ایران است لذا مؤسسات اعزام به خارج در رشته پرستاری روز به روز گسترش می‌یابد.

این پرستار در ادامه به خبر استخدام ۳۰ هزار پرستار اشاره کرد و گفت: این خبر تیتر زیبایی دارد اما در واقع این طور نیست که ۳۰ هزار پرستار استخدام شود زیرا از این تعداد فقط ۴۰ درصد آنان پرستار هستند و نیمی از این تعداد نیز نیروهای قراردادی هستند که تبدیل وضعیت خواهند شد.

وی افزود: به این ترتیب می‌شود گفت که فقط ۵ یا ۶ هزار نیروی جدید به پرستاران اضافه می‌شوند.

سروری در انتها از بازنشسته شدن بخش عمده‌ای از پرستاران خبر داد و گفت: با بازنشستگی پرستاران عملاً نیروی جدیدی به کادر اضافه نمی‌شود.

کد خبر 5101775

منبع: مهر

کلیدواژه: روز پرستار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی کمبود پرستار مطالبات پرستاری ویروس کرونا شب یلدا روز پرستار شیراز آمار کرونا پرستار عکس استانها شهرکرد کرمانشاه بوشهر شیوع کرونا گرگان قاسم سلیمانی شهرستان کرج نیروهای طرحی کمبود نیرو اضافه کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی گفت: نامگذاری امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده، در هیچ یک از ایام نباید فراموش شود و مسئولان باید روش‌های مشارکت مردم در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید را تبیین کرده و زمینه تشویق و تهییج مردم برای مشارکت در این امر مهم را فراهم کنند.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی محلی برای سیاست گذاری در راستای تحقق شعار سال است و مدیران اقدامات لازم برای تحقق این امر مهم را بررسی کردند تا به صورت مصوبه ابلاغ شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با اشاره به عملیات «وعده صادق» هم گفت: این عملیات در نوع خود بی نظیر بود و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان داد که هیمنه رژیم صهیونیستی، خیالی باطل است.

وی افزود:باید اقدامات تمهید شده برای بهبود وضعیت سلامت در کشور و ارتقای شاخص‌های سلامتی اقشار مختلف در دستور کار جدی شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

امام جمعه ارومیه با ابراز نگرانی از کم تحرکی بخش قابل توجهی از جامعه افزود: رقم ۷۹ درصدی ذکر شده در این خصوص در کشور قابل قبول نیست و باید برای تحرک بیشتر اقشار مختلف تلاش زیادتری صورت گیرد.

گفتنی است؛ مباحث فرهنگی مربوط به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»  بررسی «سند برنامه ارتقای فرهنگ سلامت» مصوبه هشتصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور مورخ ۱۳‏/۴‏/۱۴۰۲ جهت اجرایی سازی آن در استان t تشریح سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی توسط مدیر کل ورزش و جوانان استان، و بررسی اولویت‌های فرهنگی سال ۱۴۰۳ از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • سه قلو‌های رادکانی منتظر حمایت مسئولان+ فیلم
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • پیام‌عملیات وعده صادق، قدرت و استقلال ایران بود