Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:03:29 GMT

نگاهی به وضعیت بارندگی کرمانشاه در فصل پاییز

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۵۸۴۷

نگاهی به وضعیت بارندگی کرمانشاه در فصل پاییز

به گزارش خبرنگار ایرنا، آسمان اغلب آفتابی و گاهی نیمه ابری کرمانشاه در مهرماه که تا اواسط آبان نیز ادامه داشت، خیلی ها را نگران تشدید مسئله خشکسالی و قطعی مکرر آب برای فصل گرمای سال آینده کرده بود.

اولین سامانه بارشی موثر استان روز جمعه ۱۶ آبان وارد جو منطقه شد و طی حدود چهار روز فعالیت بارش های خوبی برای تمامی نقاط به همراه داشت تا همه به نیمه دوم پاییز امیدوارتر شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند مناسب بارش ها کماکان ادامه داشت و ورود چند سامانه بارشی قوی دیگر به جو استان باعث شد نه تنها کمبود بارش ها نسبت به سال گذشته جبران شود بلکه شاهد رشد بارش ها نسبت به پاییز ۹۸ و حتی دوره بلند مدت نیز باشیم.

بارش ۱۶۰ ملی متری باران در فصل پاییز

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح وضعیت بارشی کرمانشاه در فصل پاییز پرداخت و اظهارداشت: میانگین بارش های این فصل برای استان ۱۶۰ میلی متر بود که این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۳۶ میلی متر به ثبت رسید ۱۸ درصد رشد نشان می دهد.

علی محمد زوراوند، همچنین با اشاره به میانگین بارش های بلندمدت استان که ۱۳۶.۵ میلی متر است، گفت: در این خصوص نیز شاهد رشد ۱۷ درصدی بارش ها بوده ایم که امیدوارم در فصل زمستان که بارش ها بیشتر و تداوم پیدا کند.

پاوه پربارش ترین شهر استان کرمانشاه

وی همچنین از پاوه به عنوان پربارش ترین شهر استان طی فصل پاییز نام برد و گفت: میانگین بارش های این شهر شمالی ۲۰۳.۵ میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد رشد نشان می دهد.

زوراوند خاطرنشان کرد: جوانرود با ۱۸۹ میلی متر و هرسین با ۱۸۸ میلی متر بارش به ترتیب دومین و سومین شهرهای پربارش استان در سال زراعی جاری و فصل پاییز بوده اند که بارش آنها به ترتیب ۵۴ و ۴۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه به دیگر شهرهای پربارش نیز اشاره کرد و گفت: صحنه، کرندغرب و ماهیدشت نیز در پاییز امسال بارشی بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلی متر داشته اند.

وی همچنین از کرمانشاه، روانسر، سرارود، گواور، کنگاور، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب، سنقروکلیایی و گهواره نیز به عنوان شهرهایی یاد کرد که بیش از ۱۵۰ میلی متر بارندگی داشته اند.

قصرشیرین کم بارش ترین شهر استان

زوراوند به مناطق کم بارش استان نیز اشاره کرد و گفت: کم بارش ترین شهر استان در پاییز ۹۹ قصرشیرین با حدود ۱۱۱ میلی متر بوده است و سومار با ۱۱۷ و کوزران با ۱۲۲.۵ میلی متر نیز دومین و سومین شهرهای کم بارش بوده اند.

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه یادآور شد: شهرهای گیلانغرب، سرپل ذهاب و حمیل نیز مناطقی هستند که میانگین بارش پاییزه در آنها کمتر از ۱۵۰ میلی متر بوده است.

کاهش ۶ درصدی بارش ها در شهر کرمانشاه

وی در خصوص میانگین دقیق بارش های شهر کرمانشاه نیز گفت: این بارش ها به حدود ۱۷۶ میلی متر رسیده که نسبت به سال گذشته که ۱۸۶ میلی متر بود ۶ درصد کاهش ولی نسبت به دوره بلند مدت ۴۴ درصد افزایش نشان می دهد.

زوراوند در ادامه بیشترین رشد بارندگی در پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ را مربوط به سومار با ۹۰ درصد، پاوه با ۶۵ درصد و جوانرود با ۵۴ درصد اعلام کرد.

معاون اداره کل هواشناسی کرمانشاه، یادآوری کرد: پاییز امسال به جز شهرهای کرمانشاه، حمیل و ماهیدشت که شاهد کاهش ۶ تا ۲۳ درصدی بارش ها بوده اند، بقیه نقاط رشد بارندگی داشته اند، هرچند بارش های گهواره نیز با سال گذشته برابری می کند.

پیش بینی ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلی متری بارش در فصل زمستان

وی همچنین در خصوص بارش های فصل زمستان نیز گفت: پیش بینی های بلندمدت از بارشی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلی متری حکایت دارد در حالی که نرمال بارش ها بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلی متر است.

زوراوند در پایان از سردتر بودن زمستان امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: البته صحت پیش بینی ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است و ممکن است با تغییر سیستم جوی، بارش یا عدم بارش خارج از پیش بینی های انجام گرفته اتفاق بیفتد.  

برچسب‌ها بارش باران کرمانشاه سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارش باران کرمانشاه سازمان هواشناسی بارش باران کرمانشاه سازمان هواشناسی اخبار کنکور معاون اداره کل هواشناسی بارش ترین شهر استان نسبت به سال گذشته میانگین بارش فصل پاییز میلی متر بارش ها کم بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت

رضا اخلاص‌مند گفت: میزان بارندگی تجمعی در سال آبی جاری در استان همدان برابر ۳۲۵ میلی متر است در حالی‌که میزان بارندگی تجمعی سال آبی گذشته در بازه زمانی مشابه برابر ۲۳۴ میلی‌متر گزارش شده است.

او با بیان اینکه متوسط بارندگی بلندمدت در بازه زمانی مشابه در استان همدان برابر ۲۹۶ میلی‌متر است، گفت: در این راستا شاهد افزایش ۳۹ درصدی تغییرات بارندگی نسبت به سال آبی گذشته و ۱۰ درصدی تغییرات نسبت به متوسط بلندمدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش در استان همدان در محدود مطالعاتی نهاوند، حوضه کرخه، ایستگاه مطالعاتی وراینه ثبت شده است، گفت: میزان بارش باران در این ایستگاه ۵۰۹ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد و نسبت به بلندمدت سه درصد افزایش داشته است.

اخلاص‌مند کمترین میزان بارش را در محدود مطالعاتی رزن قهاوند حوضه قره‌چای ایستگاه‌های قهاوند و خمیگان با میزان ۲۵۴ میلی‌متر دانست و گفت: ایستگاه بارندگی سد اکباتان با متوسط بارش ۳۲۴ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد و نسبت به بلندمدت شش درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها