Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اختصاص ردیف بودجه مشخص برای حمایت از تماشاخانه‌ها و هنرمندان آسیب‌دیده از شیوع کرونا گفت: پرونده ۴۵ تماشاخانه برای دریافت کمک‌های حمایتی در حال بررسی است.

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله در عرصه هنرهای نمایشی و استمرار آن تعطیلی‌ها تا پایان خرداد ۱۳۹۹، شاهد آسیب‌های متعددی به‌ویژه در حوزه تولید، اجرا و معیشت هنرمندانِ خانواده تئاتر کشور بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج دوم و سوم کرونا، مجالی به استمرار فعالیت هنرمندان نداد

هرچند طی دوماهه نخست فصل تابستان ۹۹، آرام‌آرام شاهد بازگشایی مجدد تالار های نمایشی و تولید آثار بودیم اما ترس و بیم مخاطبان از یک‌سو برای حضور در سالن‌های نمایشی و در آن روی دیگر سکه، فعالیت محدود هنرمندان تئاتر باعث شد تا چندان شاهد به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد هنرهای نمایشی نباشیم.

شیوع موج دوم و در ادامه موج سوم کرونا، بار دیگر فضای تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله عرصه تئاتر را استمرار بخشید. ادامه این روند بعد از گذشتن بیش از ۹ ماه از سال ۱۳۹۹ باعث شده تا این‌بار نه‌تنها هنرمندان و گروه‌های تئاتری که صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی نیز نه تنها از آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سایه شیوع ویروس کرونا در امان نمانند که ضررهای ریز و درشتی متحمل شوند.

خبرهای خوش وزیر فرهنگ برای جبران خسارت‌ها و حمایت از هنرمندان

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی همان تعطیلات نخست فعالیت‌های فرهنگی در راستای تاکید بر حمایت از هنرمندان تئاتر و همچنین مدیران تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی به ‌عنوان میزبانان عرصه هنر تئاتر کشورمان، صحبت‌ها و برنامه‌های مختلف و متعددی را در دستورکار قرار داد.

 با همراهی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکیدات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند روز اخیر خبر از نهایی شدن و اختصاص ردیف بودجه مشخص برای کمک به هنرمندان آسیب‌دیده به سبب تعطیلی فعالیت آن‌ها در سایه شیوع ویروس کرونا در کشور به گوش رشید.

پیش از نهایی شدن و اختصاص این ردیف بودجه نیز قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بازدیدهای مستمر از تماشاخانه‌های خصوصی تلاش کرد در تعامل و گفت‌وگو با مدیران تماشاخانه‌ها همچنین گروه‌های تئاتری بهترین راه را برای کمک و حمایت از هنر تئاتر و سالن‌ها و تماشاخانه‌هایش بر دارد.

بعد از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نهایی و قطعی شدن ردیف بودجه‌ای مشخص در راستای حمایت از تمام هنرمندان آسیب‌دیده در سایه شیوع ویروس کرونا، درباره شیوه حمایت از هنرمندان تئاتر و تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی با قادر آشنا به گفت‌وگو نشستیم.

کمک ۳۰ میلیون تومانی از هنرمندان برای تولید و اجرا در فضای مجازی

قادر آشنا با تاکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تئاتری و تماشاخانه‌های خصوصی گفت: براساس لایحه بودجه و سرفصل‌هایی که برای آن تعریف شده است، امروز با قطعیت می‌توانیم بگوییم حمایت و کمک‌های ما از هنرمندان به زودی نهایی و اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشثی بر حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود همواره تلاش کرده و خواهد کرد با برگزاری جشنواره‌های تئاتری، حمایت از اجراهای عمومی و تولید نمایشنامه همواره یاریگر و پشتیبان هنرمندان تئاتر باشد و در این ایام از هیچ اقدامی برای همراهی و همدلی با هنرمندان از دو منظر مادی و معنوی فروگذار نبوده است.

 در راستای رسالت ذاتی این اداره کل طی چند وقت اخیر تأکید شده‌ که تمام گروه‌هایی که برای اجرا از طریق فضای مجازی متقاضی باشند مبلغ حمایت ۳۰ میلیون تومانی را از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت خواهند کرد که خوشبختانه تاکنون ۶۰ طرح برای تولید و اجرا به دست ما رسیده است.

تولید و هزینه تئاتر باعث کم اقبالی هنرمندان از دو سایت «کارا» و «تحفه» شد

آشنا با اشاره به دو تارنمای کارا و تحفه در راستای حمایت از تولید آثار نمایشی و هنرمندان تئاتر با پرداخت وام‌های کم بهره گفت: متاسفانه به دلیل شیوه و هزینه‌بر بودن تولید آثار نمایشی و عدم تضمین بازگشت مالی در این شاخه هنری، هنرمندان تئاتری و گروه‌های نمایشی کشور از این دو سایت استقبال نکردند.

وی افزود: سایت تحفه با بهره ۴ درصد و سایت کارا با بهره ۱۲ درصد به گروه‌ها و مجموعه هنرهای نمایشی وام پرداخت می‌کند اما به دلیل مشکلات و مباحث اقتصادی تئاتر، هنرمندان تئاتر برخلاف فعالان موسیقی و عرصه تجسمی کشورمان استقبال کمتری برای ثبت‌نام و درخواست وام از این دو سایت داشتند.

معرفی ۴۵ تماشاخانه برای دریافت وام حمایتی

 تاکنون ۴۵ تماشاخانه خصوصی را برای دریافت وام ناشی از خسارت‌های تعطیلی شیوع کرونا به صندوق اعتباری هنر معرفی کرده‌ایم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاون امور هنری وزارتخانه رایزنی‌های مختلفی را با مدیران صندوق اعتباری هنر داشته‌اند تا فرآیند دریافت وام به تماشاخانه‌های خصوصی را با سرعت بیشتری شاهد باشیم.

آشنا در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد از تماشاخانه‌های خصوصی برای دریافت وام معرفی شده‌اند گفت: تا پایان هفته گذشته ۲۴ پرونده از تماشاخانه‌های خصوصی برای دریافت وام  توسط صندوق اعتباری هنر به بانک‌ عامل معرفی‌شده‌اند و مدیران تماشاخانه‌ها منتظر دریافت وام‌های خود هستند.

الویت با تماشاخانه‌هایی که تاکنون مبلغ حمایتی را دریافت نکرده‌اند

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این ‌میان تعدادی از پرونده‌هایی که پیش از این توسط تماشاخانه‌های خصوصی برای دریافت وام از صندوق اعتباری هنر معرفی شده بودند و مدارک آن‌ها نقص‌هایی داشت، بعد از اعلام تاریخ‌های متعدد، برخی از تماشاخانه‌ها پرونده خود را کامل کردند.

آشنا در پایان یادآور شد: با توجه به جمیع اقدامات صورت گرفته درحال حاضر تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی که پیش‌تر از صندوق اعتباری هنر وام گرفته بودند مشمول این روند و دریافت وام جدید نشده‌اند تا بتوانیم اصل انصاف و عدالت را به گونه‌ای میان تماشاخانه‌ها قسمت کنیم که در گام اول تماشاخانه‌هایی که تاکنون از مزایای این صندوق استفاده نکرده‌اند در خط مقدم حمایتی قرار گیرند و در ادامه در صورت نیاز بار دیگر به تماشاخانه‌هایی که پیشتر از تسهیلات بهره برده‌اند شامل این طرح خواهند شد./ایرنا

ببینیدآیا تماشاگران به تماشاخانه ها بازمی گردند؟

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماشاخانه های خصوصی صندوق اعتباری هنر فعالیت های فرهنگی شیوع ویروس کرونا تماشاخانه ها برای دریافت وام هنرهای نمایشی هنرمندان تئاتر تعطیلی فعالیت حمایت از هنر ردیف بودجه وزیر فرهنگ آسیب دیده اداره کل گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آن چه می‌ماند، صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی، به مناسبت بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، که همزمان با روز جهانی تئاتر(۲۷ مارس) برگزار می‌شود، ‌ پیام تبریکی خطاب به هنرمندان و علاقه‌مندان این هنر زنده، صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی آمده است: هفتم فروردین ماه، روز ِ ملی هنرهای نمایشی، به عنوان حقیقتی ناگزیر و ضرورتی دلپذیر برای همگان است.
 ضرورتی که بیش از آن که ایجابی هنری باشد؛ نیاز زندگی ِفردی و مولفه‌ای برای زیست ِ ارزشمند اجتماعی است که در ادوار مختلف تاریخی، از دل زمان، عبور کرده و چون از متن زندگی و بطن تفکّر و دغدغه‌های درونی انسان، برآمده و بالیده است؛ تو گویی همزاد آدمی است و همچون هویّت ِ خاص هر فردی، هر متن ِ نمایشی و هر بازی بازیگری نیز بر روی صحنه یا سطح خیابان، در هیات آدمی یا در شمایل ِچیزی یا سایه و پیکرک‌هایی برساخته از خیال و نخ و پارچه و...، همه و همگی، جهان متفاوت خود را دارند و امضای منحصر به فرد خود را و چه بسیار بوده‌اند کسان که پیام ِ زندگی را در صحن هنر و بر صحنه‌های تئاتر، دریافته و با صداقتی شایسته‌ی انسان، با مخاطب ِ خود در میان گذاشته‌اند و در فرصت کوتاه ِ عمر آدمی، دیگران و خویش را به خیمه‌زدن و تامّل در عرض زندگی و یافتن پاسخی برای چگونه بودن، چگونه ماندن و چگونه رفتن، صرف کرده‌اند و با اغتنام فرصت، نقشی از خود به صحنه زده و به یادگار، بر جای گذاشته‌اند تا نام و صدایشان را به یاد داریم و چه بسا به نیکی یاد کنیم؛ چرا که آن چه می‌ماند؛ صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است و نغمه و نقشی که مردم، به یاد می‌سپارند و باور کنیم که این، تئاتر است که بدون مردم و مخاطبان ِ همیشه آشنای ِخود، بی‌تردید سرمایه‌ای ندارد برای ماندن و برای تداوم داشتن؛ و روز ملی هنرهای نمایشی، روز ِ بازیابی ِ این راز و پاسداشت ِ این سرمایه و این نقش آفرینی و شناسایی ِ رمز ِ ماندگاری و نگهداشت ِ حرمت این عرصه و صحنه است در همراهی ِ دست‌ها و اندیشه‌های تحوّل‌گرا و معنا بخش و جستجوی ِ تئاتر و رسالت ِ بزرگش که به این هنر اصیل و روز آمد و مدرن، هویّت و جهت می‌دهد و از این منظر، هر روز، روز ِ تئاتر است؛ چرا که هر روز، انتظاری تازه برای اتفاقی نو و فرصتی تازه برای زندگی است؛ زندگی‌ای که امیدوارانه هر روز می‌گوید امّا باز باید بود؛ باید زیست! این روز ِ ناگزیر، بر تمامی آنانی که در تئاتر، مفهوم ِ والای ِ زندگی و تداوم ِ سربلندی خود و فرهنگ و کشور خویش را جستجو می‌کنند، مبارک باد.»

همچنین بخشی از این پیام به زبان انگلیسی ترجمه شده است :

In the name of God

 The 27th of March, National Performing Arts Day and World Theater Day is a reminder of "theatre" as an inevitable truth and a pleasant necessity for everyone.

 A necessity that is more than an artistic positive; The need of individual life is a component for a valuable life.

 May this day be blessed to all those who search for the high meaning of life and the continuity of their pride, their culture and their country in the theater.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه با هدف حمایت از تولید
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است
  • ضرورت اجرای مداومِ تئاتر خیابانی برای گردشگران
  • آن چه می‌ماند، صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است
  • اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض‌الحسنه با هدف حمایت از تولید
  • اهم اولویت‌های اداره هنر‌های نمایشی در سال ۱۴۰۳/ از تصویب سند تحول تا راه اندازی بنیاد ملی تئاتر
  • پیام ۲ زبانه مدیرکل هنرهای نمایشی برای روز ملی و جهانی تئاتر
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی