Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد خدابخشی با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون برنامه برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش از این کمیسیون تا تبصره ۹ بودجه را بررسی کرده بود و در این جلسه هم تا تبصره ۱۳ مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس مصوبه‌ای در تبصره ۹ این لایحه مقرر شد، صد در صد وجوه اداره شده پرداختی مربوط به وام‌های دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان واریزی به خزانه کل کشور، برای کمک به صندوق رفاه دانشجویان به سرمایه صندوق اضافه شود تا وزارت علوم بتواند از این طریق به دانشجویان دانشگاه و موسسات آموزش عالی کشور وام شهریه پرداخت کند. البته مبالغی از این محل توسط وزارت علوم در اختیار دانشگاه آزاد نیز قرار خواهد گرفت تا وام شهریه به دانشجویان پرداخت شود.

خدابخشی ادامه داد: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با میزان افزایش ۲۵ درصدی حقوق مربوط به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند.

به گفته وی، براساس مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه سقف معافیت مالیاتی برای سال ۱۴۰۰ به طور سالانه ۴۸ میلیون تومان و به عبارت دیگر حقوق‌های دریافتی تا سقف ۴ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. همچنین میزان معافیت مالیاتی سالانه برای مستغلات اشخاص هم سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد و به عبارت دیگر مشاغل آزاد و اصناف با درآمد سالانه تا ۳۶ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین تصمیم‌گیری درباره پرداخت پاداش پایان خدمت هم به مراعا گذاشته شد و مقرر شد در یک کارگروه این موضوع بررسی شود.

پربیننده ترین باری که به منزل نرسید/ داستان تکراری اعتراض مردم به پرداخت بسته‌های معیشتی جزییات افزایش ۲۵درصدی حقوق کارمندان چرا بسته معیشتی کرونا به برخی از افراد اعطا نشد؟ ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۱۰/۱ نرخ تورم سالانه آذر به ۳۰.۵درصد رسید/ کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حقوق مجلس شورای اسلامی افزایش حقوق محمد خدابخشی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت رئیسی امسال برای حمایت از معیشت مردم چه برنامه‌ای دارد؟

داوود منظور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات اعلام کرد: این تأخیر ایجاد شده صرفاً به دلیل تغییر فرآیند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی است و دولت مطابق تغییرات ایجاد شده دقیقاً در مهلت قانونی تعیین شده سند بخش اول و بخش دوم بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

وی گفت: با توجه به دو مرحله‌ای بودن روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تصویب کلیات بخش نخست در مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال 1402، اجرای بخش اول قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بر اساس مقررات داخلی مجلس شورای اسلامی امسال برای نخستین بار لایحه بودجه دو مرحله‌ای شد و بخش اصلی این سند مهم که به تبصره‌ها و جداول کلان مرتبط بود ۲۷ اسفند پارسال از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: سند بخش دوم هم که به جداول و توزیع اعتبارات بین دستگاه‌ها مرتبط است و می بایست حداکثر 10 روز پس از تصویب بخش نخست به دست نمایندگان مجلس می رسید، در همان هفته نخست فروردین تقدیم مجلس شود. با این وجود تعطیلات مجلس سبب شد تا روند بررسی بخش  دوم لایحه بودجه سال 1403 با کمی تأخیرآغاز شود.

منظور گفت: بررسی بخش دوم لایحه بودجه در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی آغاز شده و همکاران من بطور مستمر برای ادای توضیحات به نمایندگان مجلس در جلسات کمیسیون ها شرکت دارند. از امروز هم در کمیسیون تلفیق جلسات مستمری برای تشریح مفاد بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 خواهیم داشت و فرآیند بررسی بودجه با جدیت و سرعت ادامه دارد.

وی به تمام فعالان اقتصادی و دستگاه های اجرایی اطمینان داد که قانون بودجه سال 1403 کل کشور حداکثر تا پایان اردیبهشت نهایی و ابلاغ می شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به بخشی از مصوبات بودجه سال 1403 گفت: یکی از افتخارات دولت در سال جدید، تصویب افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که امسال بتوانیم با پایین نگه داشتن تورم و کاهش تورم در بلندمدت، این امکان را فراهم کنیم که افزایش‌ها در حقوق و دستمزد به رفاه بیشتر برای مردم منجر شود. این‌که ما در شرایط تورم بالا بخواهیم حقوق و دستمزدها را هم دائم افزایش دهیم و یک روند رفت و برگشتی بین تورم و حقوق وجود داشته باشد، به رفاه مردم کمک نمی‌کند.

منظور افزود: همانطور که پارسال تلاش کردیم تورم را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم، امسال هم تلاش و برنامه دولت این است که بتوانیم کاهش بیشتری در نرخ تورم داشته باشیم و رضایت مردم را بیشتر تامین کنیم.

خبرنگار ما از رئیس سازمان برنامه و بودجه پرسید که آیا تاخیر قبلی در پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان دولت برطرف می شود؟ که وی جواب داد: در بودجه امسال بطور ویژه ۲۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان‌خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است و بطور یقین تمامی معوقات پرداخت می شود و پاداش پایان خدمت بازنشستگان پارسال به طور کامل انجام خواهد شد. البته مطالبات باقیمانده  مربوط به تعداد کمی از بازنشستگان است و معمولا هم این پاداش در سال بعد از بازنشستگی تامین و پرداخت می‌شود.

منظور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در مورد تدابیر دولت برای حمایت از معیشت مردم در بودجه ۱۴۰۳ گفت: کل تبصره ۸ بودجه امسال موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوییل و صادرات فرآورده های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند. برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع خانوار دریافت می‌کنند که کل منابع آن ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی اضافه کرد: همچنین برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هر ماه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود، در حالی که سال گذشته میزان مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد و امسال هم مجدد ۳۰ درصد افزایش دارد تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

منظور اظهار داشت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است و به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است و برای امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال ۸۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده‌هایی یارانه داده می‌شود تا کالا ارزان‌تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده های دامی و کشاورزی است. این یارانه عملا امسال ۶ هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین خواهد شد، در حالی که نرخ ارز مبادله ۴۰ هزار تومان است و امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله  ای شامل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می شود که دولت می پردازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به یک درصد هم یک یارانه است، ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی هم از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که ۴ هزار میلیارد تومان یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد؛ مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۸ است.

وی همچنین در تشریح بودجه طرح های عمرانی امسال گفت: امسال ۶۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه  گذاری از سوی شرکت‌های دولتی برای طرح  های عمرانی انجام می‌شود که مهمترین آنها شامل احداث هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال، ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب و ۵۵۰ کیلومتر راه آهن خواهد بود.

علاوه بر این برای اجرای طرح های عمرانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل طرح‌های تملک دارایی به ویژه طرح‌های خاتمه پیش‌بینی شده و اختصاص می‌یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دولت رئیسی امسال برای حمایت از معیشت مردم چه برنامه‌ای دارد؟
  • پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان صندوق فولاد با افزایش ۲۰ درصدی
  • نطر عجیب معاون رییس جمهوری درباره افزایش حقوق‌ها/منظور چه گفت؟
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • کارمندان بخوانند؛ رییس سازمان برنامه درباره حقوق ۱۴۰۳ کارمندان چه گفت؟