چهار اثر مستندسازان مازندران نامزد جوایز سینما حقیقت شد
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۷۹۹۴
به گزارش ایرنا، چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینمای مستند ایران که با نام «سینما حقیقت» شناخته میشود، پس از هفت روز اکران آنلاین مستندهای راه یافته به بخشهای مختلف به آخرین روز رسید و عصر امروز در مراسم اختتامیه آنلاین، برگزیدگان جشنواره از بین نامزدهایی که هیأت داوران بخش مسابقه ملی جشنواره انتخاب کردند معرفی خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هیات داوران بخش مسابقه ملی چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» متشکل از خسرو دهقان، علی لقمانی، سیدسلیم غفوری، علی راضی، آیدا پناهنده، مرتضی پایهشناس و حسام اسلامی از بین ۶۷ مستند کوتاه، نیمهبلند و بلند راهیافته به مرحله نهایی جشنواره، نامزدهای دریافت جایزه در بخشهای مختلف بخش مسابقه ملی را معرفی کردند که نام سه مستند از هنرمندان مازندرانی در بین نامزدها به چشم میخورد.
یاسر خیّر مستندساز شناخته شده اهل سوادکوه برای کارگردانی مستند ۱۵ دقیقهای «همیشه شب، همیشه روز» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه بخش مسابقه ملی شد. مستندهای «برانازا»، «درباره پدر، درباره مرگ»، «وایو»، «پریزاد» و «خانجان» رقبای «همیشه شب، همیشه روز» یاسر خیّر در این بخش از جشنواره هستند.
«همیشه شب، همیشه روز» درباره زندگی یک رزمنده دوران دفاع مقدس است که پس از ۳۱ سال تصمیم میگیرد همراه با دو تن از دوستانش برای پس گرفتن ساعتی که زمان جنگ تحمیلی و در جبهه به یکی از همرزمانش امانت داده بود اقدام کند.
پیشتازی «کلفاطمه»
مستند «کلفاطمه» ساخته مهدی زمانپور کیاسری پس از مستند «برانازا» که در پنج بخش نامزد دریافت جایزه شده، در کنار مستند «جاهای خالی پر شود» با چهار نامزدی از شانس بالایی برای دریافت جایزه جشنواره برخوردار است. این مستند ۵۴ دقیقهای که به تهیهکنندگی زمانپور کیاسری و سمیه زراعتکار تولید شد، علاوه بر این که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره است، در بخشهای بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمهبلند، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدا نیز نامزد است.
داوود رحمانی فیلمبرداری «کلفاطمه» را انجام داد و آرش قاسمی(صداگذار) و پیام میرتبریزیان(صدابردار) نیز امور صدای این مستند را بر عهده داشتند.
این مستند روایتی از زندگی بانویی به نام «کل فاطمه» (کربلایی فاطمه) است که همراه با دو فرزندش در مزرعهای در حاشیه روستای «زروم» از توابع شهرستان نکا زندگی میکند.
مستند «آخرین نفسها» به کارگردانی فراز فداییان نیز در دو بخش فیلمبرداری و موسیقی نامزد دریافت جایزه شده است. فیلمبرداری این مستند توسط فداییان انجام شد و موسیقی مستند را «کیاوش صاحبنسق» ساخته است. این مستند ۵۰ دقیقهای علاوه بر پرداختن به شرایط محیط زیستی دریاچه ارومیه و خشک شدن بخشهای زیادی از آن طی سالهای اخیر، به ساکنان روستاهای حاشیه دریاچه که هنوز این منطقه را ترک نکردهاند و دلبسته دریاچه هستند نیز میپردازد.
«تنها نخواهم ماند» در جمع پرطرفدارها
علاوه بر نامزدهای انتخاب شده توسط هیأت داوران، تماشاگران نیز به رسم هر سال با ثبت امتیاز برای هر مستند، پرطرفدارترین مستندهای جشنواره را انتخاب میکنند و در نهایت از بین این آثار، یک مستند به عنوان مستند برتر از نگاه تماشاگران معرفی میشود.
در بین ۲۶ مستند پرطرفدار جشنواره نام مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» اثر یاسر طالبی مستندساز اهل دودانگه ساری نیز دیده میشود که در فهرست اکران مجدد آخرین روز جشنواره قرار گرفته است.
برترین فیلم مستند از نگاه تماشاگران در اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی میشود.
مستند ۱۵ دقیقهای «تنها نخواهم ماند» زندگی زوج کهنسالی را روایت میکند که در برههای حساس با تصمیمشان سبب نجات چند نفر از مرگ شدند.
هنرمندان مازندرانی با هفت اثر در سه بخش چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند. «اتودهای خودقرنطینگی» ساخته فرشاد فداییان به عنوان تنها اثر غیررقابتی در بخش ویژه کرونا اکران شد. مستند «قرنطینه» ساخته پیام میرتبریزیان نیز در همین بخش حضور داشت.
در بخش مسابقه ملی نیز مستند کوتاه «تنها نخواهم ماند» اثر یاسر طالبی»، مستند کوتاه «همیشه شب، همیشه روز» اثر یاسر خیّر، مستند نیمهبلند «کلفاطمه» ساخته مهدی زمانپور کیاسری، مستند نیمهبلند «آخرین نفسها» به کارگردانی فراز فداییان و مستند نیمهبلند «چلچلای سفری» اثر حسن جعفری که در بخش جایزه شهید آوینی هم اکران شد به عنوان آثاری از مستندسازان اهل مازندران حضور داشتند.
چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به دبیری محمد حمیدیمقدم از ۲۵ آذر با اکران آنلاین فیلمها آغاز شد و عصر امروز با برگزاری مراسم اختتامیهای که به صورت آنلاین از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ برگزار میشود و معرفی برگزیدگان پایان خواهد یافت.
برچسبها سینمای مستند مازندران سینما جشنواره سینما حقیقت اکران آنلاین مستندمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سینمای مستند مازندران سینما جشنواره سینما حقیقت اکران آنلاین مستند سینمای مستند مازندران سینما جشنواره سینما حقیقت اکران آنلاین مستند اخبار کنکور جشنواره سینما حقیقت نامزد دریافت جایزه چهاردهمین جشنواره مستند نیمه بلند بخش مسابقه ملی مستند کوتاه همیشه روز کل فاطمه همیشه شب دقیقه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تغییر در قوانین جوایز اسکار
آکادمی اسکار قوانین جدیدی را برای فصل آینده این جوایز اعلام کرد که بر فیلمها در شاخههای بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامهنویسی تأثیر میگذارد.
به گزارش ایسنا، بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشنهای بلندی که در شاخه بهترین فیلم بینالمللی از سوی کشورها معرفی شدهاند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.
همچنین پنجره اکران فیلمها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلمها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.
در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزدهای اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش می یابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آنها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیسهای فردی خواهند بود.
در بخشهای فیلمنامهنویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان میخواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند.
با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیهکننده خلاقی داده میشود که مجموعه آثارش نشاندهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا میشود.
تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیعتری از تلاشهای بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده میشود که تلاشهای انسان دوستانهاش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابریها کمک کرده است.
دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام دادهاند: جایزه «گوردون ای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.
برای واجد شرایط شدن فیلمهای بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشینها دیگر وسیلهای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلمها میتوانند با اکران سینمایی واجد شرایط میشوند.
هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفتهای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استانداردهای نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴ / دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟ کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد ؛ پیروزی کامل شد تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین