Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود و کشاورزان متعددی در حوزه تولید این محصول فعالیت دارند و از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

در فصل سرد سال که تولید گوجه‌فرنگی در دیگر نقاط کشور سخت‌می‌شود، کشاورزان جنوبی خصوصاً در استان بوشهر اقدام به کشت و تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کرده و نیاز بازار در نقاط مختلف کشور را تأمین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید حجم بالای گوجه فرنگی در استان بوشهر و همچنین تولید این محصول در استان‌ها هم‌جوار باعث می‌شود تا در مقاطعی بازار اشباع شده و شاهد ورود انبوه گوجه‌فرنگی به بازار باشیم.

در این شرایط، صادرات و توسعه صنایع تبدیلی را می‌توان بهترین راهکار برای فرو محصول تولیدی کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان آنها به خاطر کاهش شدید قیمت فروش محصول در مزرعه دانست.

افزایش هزینه تولید و نگرانی برای فروش

یکی از کشاورزان گوجه‌کار شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال قیمت تولید خیلی بالاتر رفته است و از بذر گرفته تا کود و سم افزایش قیمت چند برابری داشته است و هزینه‌های ما را خیلی بالاتر برده است.

محمد احمدزاده اضافه کرد: این افزایش قیمت باعث شده تا همه سرمایه خود را برای تولید گوجه‌فرنگی قرار دهیم و اگر نتوانیم محصول خود را با قیمت مناسب و در زمان لازم وارد بازار کنیم، همه چیزمان را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها و به دنبال ورود بیش از حد گوجه‌فرنگی به بازار، قیمت محصول به حدی پایین می‌آید که حتی هزینه‌های انجام شده توسط کشاورزان را نیز تأمین نمی‌کند.

این کشاورز افزود: انتظار ما از مسئولان این است که علاوه بر حمایت از کشاورزان برای تأمین بذر، کود و سم با قیمت مناسب، بازار را به خوبی کنترل کنند تا کشاورزان متضرر نشوند.

صنایع تبدیل و فرآوری ایجاد شود

یکی از کشاورزان گوجه‌کار شهرستان دشتی به خبرنگار مهر گفت: در حالی که استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود، هنوز صنایع مرتبط با این محصول در استان گسترش نیافته است.

سامان کرامتیان اضافه کرد: انتظار می‌رود به منظور جلوگیری از ضرور و زیان کشاورزان در این شرایط سخت اقتصادی، مسئولان عزمی جدی برای توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی مرتبط با گوجه فرنگی داشته باشند.

وی همچنین خواستار تسهیل در روند صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای دیگر شد و افزود: دست کشاورزان به هیچ جایی بند نیست و انتظار می‌رود مسئولان حامی و یار آنها باشند.

تولید ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تولید سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۱۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در استان برداشت شده است.

خسرو عمرانی با بیان اینکه زمستان زمان اوج برداشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر است، خاطرنشان کرد: در دی ماه حدود ۲۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در سطح استان بوشهر برداشت خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی استان بوشهر زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته است و در این فصل از سال بخش عمده نیاز کشور از طریق استان بوشهر تأمین می‌شود.

صادرات ۱۰۰ هزار تن گوجه فرنگی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت ۵۲ تن گوجه‌فرنگی از هر هکتار کشت روباز اضافه کرد: در هر هکتار گلخانه نیز حدود ۲۵۰ تن گوجه فرنگی برداشت می‌شود.

عمرانی قیمت گوجه‌فرنگی در مزارع را بین دو تا چهار هزار تومان اعلام کرد و افزود: برداشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: پیش‌بینی‌ها بیانگر صادرات حدود ۱۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر است.

محدودیتی در صادرات گوجه فرنگی نداریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش گسترده‌ای به منظور تسهیل در روند صادرات محصول گوجه‌فرنگی استان بوشهر صورت گرفته است.

سعید زرین‌فر با اشاره به اینکه محدودیتی برای صدور این محصول به خارج از کشور نداریم اضافه کرد: به منظور روان‌سازی، تقویت و توسعه صادرات در استان بوشهر تلاش و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

وی از پیگیری توسعه صادرات گوجه‌فرنگی از طریق وزارت امور خارجه خبر داد و افزود: شیوع گسترده کرونا همه مسائل از جمله صادرات را تحت تأثیر قرار داده است.

تقویت صادرات بین بندر دیر و قطر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به فعال بودن اتاق مشترک بین ایران و قطر افزود: نزدیکی بنادر استان بوشهر به کشور قطر یک مزیت خوب برای توسعه صادرات محسوب می‌شود.

وی از تلاش برای ایجاد مرز مجاز و شبانه روزی کردن فعالیت‌های گمرکی برای مردم و بازرگانان برای ارتباط بندر دیر و کشور قطر خبر داد و گفت: برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های بندری و تجهیز بنادر نیز تلاش و پیگیری لازم صورت گرفته است.

هم‌جواری استان بوشهر با خلیج فارس به عنوان یک مزیت مهم محسوب می‌شود که باید از این ظرفیت برای تسهیل صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر استفاده شود.

کد خبر 5102818

منبع: مهر

کلیدواژه: بندر دیر قطر سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بوشهر گوجه فرنگی ویروس کرونا شب یلدا روز پرستار شیراز پرستار آمار کرونا بوشهر کرمانشاه گرگان عکس استانها شیوع کرونا شهرکرد شهرستان کرج قاسم سلیمانی گوجه فرنگی در استان بوشهر گوجه فرنگی خارج از فصل هزار تن گوجه فرنگی تولید گوجه فرنگی خبرنگار مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر پیشرو در تشکیل شهر مولد کشاورزی/ احیای قنات با کمک مردم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد هادی حاج محمد، مدیرعامل مؤسسه جهاد توسعه درباره مشارکت مردم در بخش کشاورزی گفت: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، طرح احداث ۵ شهر مولد کشاورزی و طرح‌های آبخیزداری توسط این مؤسسه در دست اجرا است که عمده این طرح‌ها با رویکرد دانش بنیان و فناوری‌های روز منطبق بر اهداف سند ملی امنیت غذایی است.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم طرح ملی شهرهای مولد کشاورزی تدوین و برای اجرا ابلاغ شد که این طرح رویکردی کاملاً نوین به ایجاد شهرهای مولد در حوزه کشاورزی دارد و تمرکز آن بر افزایش اشتغال و تولید است.

وی ادامه داد: این شهرها با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، افزایش میزان اشتغال و افزایش درآمد فعالان عرصه کشاورزی می‌شود که نقش محوری مدیریت این شهرها نیز بر عهده مردم قرار دارد.

رئیس هیأت مدیره مؤسسه جهاد توسعه گفت: برآورد اولیه ما ایجاد ۵ شهر مولد کشاورزی در دولت سیزدهم بوده که در استان بوشهر شکل‌گیری این شهر با پیشرفت قابل توجهی همراه است.

وی تصریح کرد: این طرح، تولید در واحد سطح را ۸ تا ۱۰ برابر می‌کند که باعث افزایش مزیت اقتصادی تولید و مشارکت گسترده مردم می‌شود.

مدیرعامل جهاد توسعه اظهار کرد: اجرای دو طرح بزرگ آبخیزداری و احیای قنوات با مشارکت مردم برای بهینه‌سازی منابع پایه و جلوگیری از عوامل آسیب‌ زا مانند سیلاب و خشک‌سالی در حال اجرا است.

کد خبر 6079976

دیگر خبرها

  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی اعلام شد
  • بوشهر پیشرو در تشکیل شهر مولد کشاورزی/ احیای قنات با کمک مردم
  • لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی اعلام شد
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی