Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@01:17:00 GMT

شوک جدید کرونا به جهان

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۹۵۸۲

شوک جدید کرونا به جهان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شیرینی تولید واکسن کرونا هنوز زیر زبان مردم در نقاط مختلف جهان نرفته بود که خبر شناسایی یک گونه جدید ویروس در انگلیس، دوباره کام‌ها را تلخ کرد و باز هم دنیا را در وضعیت هشدار قرار داد. مقامات انگلیس به تازگی اعلام کرده‌اند که نوع جدید از ویروس کرونا در این کشور مشاهده شده که قدرت سرایت آن 70درصد بیشتر از گونه‌های شناسایی شده قبلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

60درصد موارد ابتلای جدید این کشور در هفته گذشته مربوط به این گونه جدید بوده و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده نیز روند ابتلا همچنان صعودی باشد. نخستین واکنش کشورها به اعلام این خبر، لغو پروازها به مقصد و از مبدا کشور انگیس بود. تاکنون بیش از 40کشور در اروپا، آسیا و آمریکا این محدودیت را اعمال کرده‌اند؛ از ایران و هند تا کانادا و آرژانتین. حتی برخی کشورها مانند عربستان سعودی، کویت و عمان پا را فراتر گذاشتند و به‌طور کلی مرزهای کشور خود را به‌مدت یک هفته به روی مسافران بین‌المللی بستند. مقامات آمریکا اما تا لحظه تنظیم این گزارش، تصمیمی برای لغو پروازهای انگلیس نگرفته‌اند، اما اندرو کومو، فرماندار نیویورک از دولت فدرال خواسته که پیش از اینکه دیر شود واکنش نشان بدهد و پروازها را متوقف کند. با این حال نوع جدید ویروس کرونا فقط محدود به مرزهای انگلیس نماند و به سرعت طی همین چند روز به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تاکنون موارد مشابه در دانمارک، بلژیک، ایتالیا، هلند و استرالیا نیز مشاهده شده است. به گفته کارشناسان هیچ تضمینی وجود ندارد که کشورهای دیگر هم درگیر نوع جدید ویروس نشده باشند. همچنین گونه متفاوت اما مشابهی در آفریقای جنوبی گزارش شده که گفته می‌شود به سرعت در مناطق ساحلی این کشور در حال گسترش است. برخی کشورها پروازهای خود به این کشور را نیز لغو کرده‌اند.

قابلیت کنترل ویروس

هنوز مشخص نیست گونه جدید ویروس کرونا به نام B. 1.1.7که به سرعت در حال جایگزینی گونه‌های دیگر است، نسبت به‌گونه‌های قبلی چقدر عفونی‌تر و خطرناک‌تر است و باید تحقیقات بیشتری در این‌باره انجام شود. کریس ویتی، عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس گفته که این گونه جدید تاکنون 23بار تغییر کرده است. به گفته او، 60درصد موارد ابتلای جدید انگلیس در هفته گذشته مربوط به نوع جدید است که نسبت به هفته قبل از آن 2 برابر شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، مت هنکوک، وزیر بهداشت انگلیس نیز گفته که این گونه قابل کنترل نیست. هرچند مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی نظر دیگری دارد و معتقد است ظهور گونه‌های جدید، بخش عادی از فرایند همه‌گیری است و این نوع جدید خارج از کنترل نیست. سازمان بهداشت جهانی همچنین در توییتر خود اعلام کرده که در مورد گونه جدید کرونا با مقامات کشور انگلیس در «ارتباط نزدیک» است و این کشور، هر نوع اطلاعات تازه‌ای در این‌باره را مرتبا با سازمان بهداشت جهانی به اشتراک می‌گذارد و این سازمان هم آن را به کشورهای عضو اطلاع‌‌رسانی می‌کند.

نخستین مورد ابتلا

گونه جدید ویروس کرونا ابتدا در‌ماه سپتامبر(اواخر تابستان) در انگلیس شناسایی شد. تا 2‌ماه بعد یعنی‌ماه نوامبر تقریبا یک‌چهارم موارد ابتلا در لندن مربوط به این گونه بود. این میزان در اواسط دسامبر یعنی چند روز پیش به دوسوم موارد رسید. هنوز مشخص نیست که این گونه از ابتدا در انگلیس جهش یافته یا از کشور دیگری وارد شده است. این گونه ممکن است در همه نقاط این کشور وجود داشته باشد، اما هم‌اکنون بیشتر در لندن، جنوب و شرق انگلیس دیده شده است. نوع جدید ویروس معمولا در افرادی دیده شده که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بنابراین این احتمال وجود دارد که این جهش جدید در بدن یک بیمار با سیستم ایمنی ضعیف رخ داده باشد.

جهش ویروس

جهش زمانی اتفاق می‌افتد که ساختار ژنتیک ویروس تغییر کند. این تغییر تنها به ویروس کرونا محدود نمی‌شود و همه ویروس‌ها با گذشت زمان، جهش پیدا می‌کنند. یکی از دلایل جهش ویروس‌ها، انتقال بین افراد مختلف است که باعث می‌شود کد ژنتیک ویروس عوض شود. به گزارش بی‌بی‌سی، ویروس کرونا تاکنون 25بار جهش پیدا کرده است؛ یعنی تقریبا 2بار در ماه. ویروسی که سال گذشته ابتدا در ووهان مشاهده شد همان نوعی نیست که در یک سال گذشته در سرتاسر جهان منتشر شده است.‌ماه فوریه سال‌جاری میلادی (بهمن و اسفند 98) جهش D614G در اروپا مشاهده و تبدیل به فرم غالب ویروس کرونا شد که تقریبا به همه نقاط جهان راه پیدا کرد. جهش دیگر به نام  A222V که در اروپا شیوع زیادی پیدا کرد ابتدا در افرادی دیده شد که در تعطیلات تابستان به اسپانیا رفته بودند. تحقیقات نشان می‌دهد که جهش‌ها، تغییراتی در پروتئین شاخکی ویروس ایجاد می‌کنند؛ پروتئینی که کلید ورود ویروس به سلول‌های بدن است. جهش دیگر به نام N501Y مهم‌ترین قسمت پروتئین شاخکی یعنی محل اتصال به گیرنده را تغییر می‌دهد. این قسمت در واقع جایی است که این پروتئین نخستین تماس را با سطح بدن پیدا می‌کند.  H69/V70، نام جهش دیگری است که قبلا نیز چندبار مشاهده شده ازجمله در راسوهایی که مدتی پیش در دانمارک به ویروس کرونا آلوده شدند. تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که این جهش در شرایط آزمایشگاهی، قدرت انتقال عفونت را 2 برابر افزایش می‌دهد.

خطر مرگ

هنوز هیچ مدرکی حاکی از مرگبارتر بودن گونه جدید وجود ندارد و دانشمندان می‌گویند باید تحقیقات بیشتری انجام شود. حتی اینکه نوع جدید بتواند عفونت شدیدتری ایجاد کند نیز تأیید نشده است. اما همین ویژگی سرایت‌پذیری بالا به معنی ابتلای تعداد افراد بیشتر و افزایش بستری در بیمارستان‌هاست. عده‌ای از دانشمندان می‌گویند برخی گونه‌های ویروسی وقتی سرایت بیشتری پیدا می‌کنند، از شدت ایجاد بیماری و مرگباری آنها کاسته می‌شود. نگرانی دیگر درباره ابتلای کودکان به نوع جدید ویروس است. ایندیپندنت در گزارشی نوشت که گونه جدید کرونا نسبت به‌گونه‌های دیگر قدرت سرایت چشمگیری در افراد زیر 15سال دارد.

واکنش واکسن

هم‌اکنون به‌نظرمی‌رسد که واکسن‌ها برای گونه جدید ویروس نیز کارساز است. هر 3واکسن‌ اصلی موجود یعنی فایزر، مدرنا و آسترازنکا باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن انسان به پروتئین شاخکی حمله کند. اما از سوی دیگر، همانطور که ویروس جهش پیدا می‌کند، تأثیر واکسن بر آن کمتر می‌شود و پدیده‌ای به نام «واکسن‌گریزی» روی می‌دهد که می‌تواند یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در این‌باره باشد. راوی گوپتا، استاد دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ویروس همواره تلاش می‌کند تا با انواع جهش‌ها، تأثیر واکسن را کم و به بدن حمله کند و به‌نظر می‌رسد که ویروس کرونا با جهش جدید، نخستین گام‌ها را در این مسیر برداشته است.»

پربیننده ترین در خاورمیانه خبری در راه است؟ کرونای انگلیسی خطر مرگ بیشتری دارد؟ قطعنامه٢٢٣١ همچنان لازم الاجرا است/ بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام جزئیات مواضع تازه اروپایی‌ها درباره برجام آلمان: ایران آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید واکسن ویروس کرونا کرونا واکسن کرونا واکسن فایزر سازمان بهداشت جهانی گونه جدید ویروس نوع جدید ویروس ویروس کرونا مشاهده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: یکی از مؤثرترین ساختارها، واکسن نانوذره لیپیدی مبتنی بر پلتفرم mRNA بود. در ایران نیز برخی از دانشمندان به‌دنبال چنین ساختاری رفتند. دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی، یکی از این محققان بود. اگرچه با فروکش ‌کردن پاندمی کرونا نیازی اساسی برای واکسن احساس نمی‌شود، این ویروس خطرناک برای همیشه با ما هست و باید مراقب جهش‌های آن بود. از سوی دیگر، فناوری ساخت واکسن‌های کرونا می‌تواند در عرصه‌های دیگر پزشکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. گفت‌وگوی همشهری با دکتر سینا مظفری پیش روی شماست.

دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی

بیشتر بدانیم:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی


ژنتیک مولکولی پایان‌بخش انتظار
بهترین وقت زدن واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟ چه نوع واکسنی بزنیم؟

چطور جایزه بین‌المللی کنز را دریافت کردید؟
در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دلیل توسعه واکسن کرونا شدم. هرچند به‌دلیل فروکش کردن شدت بیماری‌زایی این ویروس در نوع اومیکرون و کاهش استقبال عمومی از تزریق واکسن کرونا در ایران، تولید تجاری آن در نهایت متوقف ماند.

توضیح مختصری درباره واکسن‌های کرونا بدهید.
با شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی با پلتفرم‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ توسعه یافتند. در این میان واکسن‌های بر پایه پلتفرم نانوذره لیپیدی mRNA که با نام واکسن‌های بیونتک/فایزر و مدرنا در بین عموم شناخته می‌شوند، سرعت بالای تولید حدود ۱۰بار سریع‌تر از واکسن‌های سنتی، به‌عنوان مثال تنها در ۴۵روز در مورد واکسن مدرنا داشتند.


اثربخشی چه نوع واکسن‌هایی بیشتر بود؟
تولید محصولات دارویی بر پایه پلتفرم mRNA با استفاده از خط تولید و فرمولاسیون تقریبا مشابه، سنتتیک بودن و عدم‌نیاز به فرایندهای کشت سلولی و کاهش احتمال آلودگی‌های بیولوژیک، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌های واکسن نشان داده‌اند. موفقیت چشمگیر این پلتفرم برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و به‌ویژه استراتژیک بودن آن برای کشورها در رویارویی با پاندمی‌های نوظهور، محققان بسیاری را در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های دیگر برپایه پلتفرم mRNA کرده است.


نام این واکسن چیست و مراحل مطالعاتی آن به چه شکل بود؟
این واکسن توسط سازمان غذا وداروی ایران با نام آیریبووکس Iribovax نامگذاری شد. نکته قابل توجه درخصوص این واکسن هم این است که در آزمایش روی میمون‌های رزوس کارایی بالاتری را در خنثی‌سازی‌ ویروس کرونا در مقایسه با دیگر واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داد. همچنین علاوه بر داشتن ایمنی از گسترش عفونت ویروسی حاصل از کروناویروس در ریه و سیستم تنفسی این میمون‌ها به‌طور کاملاً مؤثری جلوگیری کرد. نتایج جامع تست‌های پیش‌بالینی این واکسن در مجله علمی Journal of Controlled Release چاپ شده است. همچنین باتوجه به اهمیت به‌دست آوردن این فناوری توسط ایران و نتایج مهم آن به‌عنوان عکس جلد این مجله برگزیده شده است. قابل ذکر است که این مجله یک نشریه شناخته‌شده در علوم دارویی و بالاترین مجله علمی است که نتایج پیش‌بالینی یک واکسن ایرانی موفق به چاپ در آن شده است.


در حال حاضر تمرکز و فعالیت شما درخصوص واکسن چه بیماری‌هایی است؟
گروه تحقیقاتی ما در حال توسعه واکسن‌های چندظرفیتی علیه ویروس آنفلوآنزا و سرطان‌هایی ازجمله روده و ریه است. قابل توجه اینکه در حال حاضر تنها واکسن‌های کرونای مورد استفاده در دنیا که علیه سویه‌های جدیدتر اومیکرون (زیرسویه XBB۱.۵) کارآمد هستند واکسن‌های به‌روز شده فایزر و مدرناست که تزریق آنها به‌خصوص برای افراد بالای ۶۵سال یا مبتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات سیستم ایمنی بسیار توصیه شده‌ است. علاوه براین، موج اخیر سرماخوردگی ویروسی که بسیاری را در ایران دچار بیماری‌های تنفسی کرده، براساس داده‌های اعلام شده عمدتاً به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی بوده است و پس از آن زیرسویه جدید اومیکرون با نام JN.۱ عامل بعدی است.


اهمیت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی mRNA درایران چقدر است؟
در ایران توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی mRNA می‌تواند به‌عنوان یک فرصت استراتژیک برای بهبود سلامت عمومی و توسعه پزشکی محسوب شود. این فناوری نه‌تنها می‌تواند برای تولید واکسن‌های mRNA در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و بیماری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان توسعه داروهای نوین و درمان‌های مبتنی بر ژن‌درمانی بیماری‌های ارثی و ژنتیک همچون هموفیلی و تالاسمی را مبتنی بر استفاده از سیستم ویرایش ژنوم انسان یا کریسپر به کمک mRNA فراهم می‌کند.


در ایران چه اقداماتی برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در روند ساخت این واکسن‌ها شده است؟
تسریع در توسعه این فناوری لازم است باید و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علم در این رشته بومی‌سازی‌ شود. برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در فعالیت‌های مرتبط می‌توان یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه فناوری دارویی mRNA و ژن‌درمانی» ایجاد کرد؛ همانگونه که به‌عنوان مثال کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا و انگلیس به این طریق در حال سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی‌ این فناوری در کشورشان هستند. این مرکز می‌تواند محلی باشد که از طریق آن تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، توسعه فناوری، آموزش و انتقال فناوری در زمینه تکنولوژی mRNA صورت بگیرد و با همکاری دولت و بخش خصوصی، محیطی مؤثر برای رشد و توسعه این حوزه فراهم شود.
ایران در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA چه جایگاهی دارد؟
با پیاده‌سازی این طرح‌ها، ایران می‌تواند در جایگاه برجسته‌ای در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA قرار بگیرد و به‌عنوان یک پایگاه در تولید و استفاده از واکسن‌های جدید و درمان‌های نوین به منافع عمومی و بهبود سلامت جامعه خدمت کند. تاکنون حمایت‌های به عمل آمده مقطعی و محدود بوده و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ در دیگر کشورها نیست. بنابراین برای تجاری‌سازی در این حوزه پیشرفته علاوه بر حمایت‌های ویژه بخش دولتی، نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید صنعتی هم وجود دارد.

مکث
تحصیل در خارج، خدمت به کشور

سینا مظفری دوره دکتری و فوق دکتری خود را در انستیتوماکس‌پلانک آلمان در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی به پایان رسانده است. او دوره دکتری را در آزمایشگاه بیوشیمی RNA ماکس‌پلانک که پیشتاز تولید و تعیین ساختار کمپلکس‌های mRNA در دنیا و صاحب امتیاز تکنولوژی interference RNA است، گذرانده و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه و مدال علمی Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس‌پلانک آلمان در شاخه زیست‌پزشکی به‌دلیل شناسایی مکانیسم پردازش mRNA و همچنین جایزه ملی ژنتیک ایران در سال ۱۳۹۹ شده است. او همچنین برگزیده برتر جایزه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) درشاخه سلامت و پزشکی در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ساخت واکسن نانوذره لیپیدی mRNA شده است. ضمن آنکه سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۲ از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد علم ایران نیز بوده است. دکتر سینا مظفری جوین، مقالات تأثیرگذاری هم در زمینه ژنتیک مولکولی و اصلاح بیماری‌های ژنتیک در مجله‌های علمی مطرح دنیا با ضریب اثر بالا ازجمله Science، Molecular Cell، Nature Communications، مجله آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS و Nucleic Acids Research دارد.

کد خبر 844282 برچسب‌ها کرونا سرطان بیماری - قلبی بیماری - سرما خوردگی واکسن

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • اردن دست‌ساز استعمار انگلیس است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد