Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فریدون محمدی  روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از بازدید صورت گرفته و بررسی های انجام شده از طرف کارشناسان حوزه مرمت اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز، نقاط آسیب دیده در سقف و بدنه بنا، شناسایی و در همین راستا، طرح مرمتی ارائه شد.

وی بیان داشت:  به همین منظور بودجه ای برای شروع پروژه مرمت در نظر گرفته شده که تاکنون از طرف مراجع ذیصلاح ابلاغ نشده است اما با این وجود با انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدی گفت: تاکنون اقداماتی برای جلوگیری از تخریب سقف انجام شده  و پس از سبک سازی سقف، مرمت این قسمت از بنا نیز به زودی انجام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: از مواد و مصالح به کار رفته در بنا به منظور حفظ استحکام و اصالت بنا استفاده می شود و به زودی شاهد مرمت نهایی مسجد نجم آباد و رفع یکی از دغدغه های مردم فرهنگ دوست شهرستان نظرآباد و روستای تاریخی نجم آباد، اصحاب رسانه و سازمان های مردم خواهیم بود.

مسجد تاریخی نجم آباد  براثر بارندگی های اواخر سال گذشته و بهار امسال بخشی از سقف آن فرو ریخت که سقف این بنای مذهبی و تاریخی با واکنش فرهنگ دوستان و مردم در فضای مجازی همراه شد.

قدمت تاریخی این مسجد که با خشت و گل ساخته شده  به دوران قاجار برمی گردد و خاستگاه علمای  بزرگی همچون آیت الله نجم آبادی است .

این بنا به لحاظ تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است که طی سال های گذشته هیچ اقدامی برای مرمت آن انجام نشده و سقف مسجد به شدت آسیب دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز  چندی پیش قول داد تا برای مرمت و احیای این بنای تاریخی در اسرع وقت اقدام لازم به آید.

به گفته محمدی ۸۰ درصد سقف و بین ۲۰ تا ۶۰ درصد دیوارهای مسجد تاریخی نجم آباد مرمت می شود.

وی ، مساحت مسجد تاریخی  نجم آباد شهرستان نظرآباد را حدود ۱۲۰ مترمربع  اعلام کرد و گفت: ریزش سقف این مسجد جای نگرانی ندارد و قرار است که تمام سقف مسجد بازسازی و مرمت شود.

استان البرز دارای بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند است که تاکنون ۲۷۲ اثر آنها ثبت ملی شده است.

برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بنای تاریخی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بنای تاریخی استان البرز وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بنای تاریخی استان البرز اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد

«حسین محمودی»گفت: لازم است با همکاری و هم افزایی بین بخشی ارگانها، کسبه و مالکان بازار اراک مرمت اساسی در این مجموعه ارزشمند انجام گیرد.

وی با بیان اینکه، مرمت اقدام مستمری در حفظ بناهای تاریخی و گردشگری است، ادامه داد: برای جلوگیری از خسارت احتمالی در بارش‌ها، باید مسیر آبراه‌های بام بازار اراک از مسیر اصولی و کارشناسی انجام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نمزدگی جزئی در برخی سراهای بازار تاریخی اراک وجود دارد اما نگران کننده نیست.

محمودی افزود: سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی و ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری اراک برای مرمت بازار تاریخی اراک هزینه شد .

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاریه با ۲۰ سرا و تیمچه است، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. این اثر ارزشمند تاریخی، دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • بازدید بیش از ۴ میلیون مسافر از اماکن مذهبی و تاریخی فارس
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان
  • بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد