Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن خان‌جهانی با اشاره به اینکه اکثر جشنواره‌های دنیا در یک سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شده‌اند تأکید کرد که خطر قاچاق فیلم‌ها در جشنواره‌های آنلاین در همه جای دنیا وجود دارد ولی نمی‌توان به دلیل این خطر برگزاری جشنواره‌ها را لغو کرد.

محسن خان‌جهانی کارگردان مستند که در سال جاری با دو فیلم «A_B_C_D» و «بر سر خاک» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: فیلم مستند «A_B_C_D» اثری است با موضوع کرونا و اتفاقاتی که به دلیل شیوع این ویروس در کشور رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس قطعاً ایده ساخت مستندی با همین موضوع به ذهن مستندسازهای بسیاری رسیده که در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند اما سعی داشتیم نگاهی اجتماعی به این موضوع داشته باشیم.

خان‌جهانی خاطرنشان کرد: روزهای اول شیوع ویروس کرونا در جهان سکوتی حاکم بود، مردم در خانه مانده بودند و بیرون از خانه‌ها سکوتی عجیب شاهد بودیم و من می‌دانستم این سکوت در آینده خیلی دیده می‌شود و به سراغ مکان‌هایی رفتم که مردم سکوت را در آن چندان ندیده‌اند به همین دلیل در بیش از نیمی از زمان این مستند در سکوت می‌گذرد.

او افزود: در بخش‌های دیگر این مستند سعی داشتیم به اتفاقات دیگر هم نگاهی داشته باشیم، به عنوان مثال کسی که عزیزی را از دست داده و نتوانسته مراسم ختمی برگزار کند یا حتی کسی که توانسته کرونا را شکست دهد. در این مستند زندگی پیرمرد و پیرزنی را می‌بینیم که در خانه مانده‌اند و روزهای قرنطینه را می‌گذارنند. در این مستند به ابعاد مختلف تأثیر این بیماری بر زندگی مردم پرداخته‌ایم، تصویربرداری «A_B_C_D» از اسفند ماه شروع شد و تا خرداد ماه ادامه داشت.

این کارگردان در ادامه گفت: مستند «بر سر خاک» نیز دیگر اثر من است که در این دوره از جشنواره حضور دارد، ساخت این فیلم از حدود دو سال و نیم پیش آغاز شد. در این مستند نگاهی به خاک ایران داریم که در حال نابودی است. ما در این مستند برخورد نادرست انسان با خاک را بررسی کرده‌ایم که ارتباط چندانی به دولت‌ها و حکومت‌ها ندارد و بیش از هر چیز خود انسان‌ها هستند که مسبب نابودی آن شده‌اند. این معضل را در سراسر ایران دنبال کرده‌ایم؛ متأسفانه انسان‌ها تصور می‌کنند که باید از آب محافظت کنند و خاک همیشه هست اما «بر سر خاک» به ما هشدار می‌دهد که باید از خاک نیز مراقبت کرد.

کارگردان مستند «انتهای خیابان پاستور» خاطرنشان کرد: ایده اولیه این مستند محیط زیستی از خواندن یک خبر درباره ایجاد یک گودال چاله در همدان به ذهنم رسید. چنین چاله‌هایی هر روز بیشتر می‌شود و حتی در داخل شهرهایی مثل تهران هم برخی مواقع شاهد شکل‌گیری این گودال‌ها هستیم.

خان‌جهانی درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: من از همان ابتدا که درباره برگزاری جشنواره صحبت می‌شد طرفدار برگزاری این رویداد به صورت آنلاین بودم. به هر حال این وضعیت در همه جای دنیا حاکم است و ما تافته جدا بافته نیستیم. اگر امسال جشنواره تعطیل می‌شد سال آینده با انبوهی از فیلم‌های متقاضی مواجه بودیم. برگزاری جشنواره سینما حقیقت اتفاق بسیار خوبی است و فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا مردم در روزهای قرنطینه آثار جشنواره را دنبال کنند.

او درباره خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌ها تصریح کرد: این خطر در همه جشنواره‌های دنیا که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند وجود دارد. حتماً در جشنواره سینما حقیقت هم این خطر پیش‌بینی شده ولی باید بپذیریم که در هر صورت این خطر را نمی‌توان به صفر رساند. خوشحالم که امسال برای دهمین سال متوالی در جشنواره سینما حقیقت حضور دارم و برای سومین دوره است که دو فیلم در این جشنواره دارم. امیدوارم در سال آینده شیوع ویروس کرونا متوقف شده باشد و ما از این جشنواره به عنوان یک خاطره یاد کنیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محسن خان جهانی جشنواره سینما حقیقت بر سر خاک جشنواره سینما حقیقت صورت آنلاین جشنواره ها خان جهانی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۳۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزدهای بخش مستندنگاری اعلام شد

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری سومین دوره جشنواره ملی مستند پژواک رادیو، اسامی 6 نامزد دریافت جایزه بخش مستندنگاری توسط کمیته داوران معرفی شد.

بخش مستندنگاری که از ابداعات جشنواره پژواک به حساب می آید به متون و پژوهش های مرتبط با تولید برنامه مستند اختصاص دارد. داورای این بخش از جشنواره را شاهید مظفری رییس مرکز طرح و برنامه و بودجه محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان، حسین نعمتی، مهدی میرمظاهری و گیتی کاوه هر سه پژوهشگر رسانه بر عهده داشتند.

اسامی آثار نامزد دریافت جایزه به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است. 

 

دیگر خبرها

  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند
  • «بازی اختاپوس» امشب در تلویزیون
  • «قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • معرفی نامزد‌های بخش مستندنگاری
  • نامزدهای بخش مستندنگاری اعلام شد