Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به افزایش ۱۰ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز در کشور و با تأکید بر تشویق مردم به مصرف بهینه گاز طبیعی، شرایط رایگان شدن گازبهای مشترکان را توضیح داد.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، حسن منتظرتربتی امروز (چهارشنبه، سوم دی‌ماه) در نشستی خبری که با موضوع «ضرورت مصرف بهینه گاز طبیعی» برگزار شد، گفت: تولید گاز از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از سال ۹۸ بوده است، یعنی تولید گاز طبیعی سال گذشته تا این بازه زمانی ۱۹۳ میلیارد مترمکعب بوده و اکنون ۲۰۳ میلیارد مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مقدار تولید گاز از نظر ارزش انرژی رقم قابل ملاحظه‌ای است که از این مقدار از ابتدای امسال تاکنون ۷ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و ۳ میلیارد مترمکعب هم در نیروگاه‌ها مصرف شده، یعنی در بخش‌های خانگی و نیروگاهی افزایش تأمین گاز را داشتیم و دیگر بخش‌ها تا حدودی ثابت مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تولید گاز آذرماه امسال روزانه ۵۲ میلیون مترمکعب نسبت به زمان مشابه سال ۹۸ افزایش یافته است (حدود برابر با مقدار تولید دو فاز پارس جنوبی) و هم‌زمان در آذرماه در بخش خانگی ۴۶ میلیون مترمکعب و در بخش نیروگاهی هم ۹ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال گاز مصرف شده است که نشان می‌دهد عمده گاز تولیدشده به سمت خانوارها هدایت می‌شود، اما باید در بخش بهینه‌سازی مصرف گاز هم اقدام‌هایی انجام دهیم، چه از بُعد تبلیغات و کنترل مصرف بخشی که در اختیار مردم است و چه از بُعد تجهیزات و کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم.

تربتی با بیان اینکه در بخش اصلاح تجهیزات، طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اجرایی شد، ادامه داد: در این باره مجریان در استان‌ها مشخص شدند و ۱۷۰۰ مشترک هم در این سامانه ثبت‌نام کردند و تعدادی هم تا مرحله پایانی پیش رفتند، یا در حال انجام است.

اصلاح موتورخانه‌ها برای مردم هزینه‌ای ندارد

وی با تأکید بر اینکه به اطلاع‌رسانی بیشتر مردم از این طرح نیاز است، گفت: اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و همه منابع آن هم از سوی شرکت ملی گاز تأمین می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز به ضرورت تشویق مردم است به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی اشاره و اظهار کرد: این کار می‌تواند درباره روش‌های صرفه‌جویی و فواید مصرف بهینه انرژی باشد که از این جهت با توجه به شرایط اقتصادی که امروزه مردم کشور دارند دغدغه رهبری هم این بود که آب، برق و گاز دهک‌های پایین جامعه رایگان شود. بعد از طرح موضوع از سوی ایشان در جلسه سران قوا، در هیئت دولت بحث و روش آن آماده و مصوب شد.

تربتی در این باره گفت: طبق مصوبه ابلاغ‌شده، مصرف‌کنندگان کشور در پنج اقلیم هستند و تقریباً ۹۸ درصد مصرف گاز ما در اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ است و بیشتر مشترکان هم شامل اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ می‌شوند، زیرا اقلیم ۴ و ۵ بیشتر در مناطق گرمسیر مانند خوزستان، بوشهر و جاهایی است که گاز را به‌عنوان مصرف گرمایشی استفاده نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر کشور را به ۱۰ دهک تقسیم کنیم، مصرف گاز در سه دهک اول شامل ۳۳ درصد جمعیت کشور، حدود ۱۰ درصد است و سه دهک بعدی حدوداً ۳۰ درصد گاز را مصرف می‌کنند؛ سه دهک آخر هم بیش از ۵۰ درصد مصرف گاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به این ترتیب سه دهک اول از نظر مصرف، رقم‌های پایینی هستند، اما ۳۳ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند.

تلاش شرکت ملی گاز برای کاهش مصرف گاز و بخشودگی گازبها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: طبق مصوبه دولت، ما قبض‌های سال گذشته و دو سال پیش آنها را بررسی کردیم و دریافتیم که مصرف گاز ۳۳ درصد جامعه در اقلیم‌های ۱ تا ۳ (که اقلیم‌های پرمصرف و در مناطق سردسیر هستند)، عمدتاً کمتر از ۲۰۰ مترمکعب در ماه است و قبض‌هایی که صادر شده این رقم را نشان می‌دهد، به همین دلیل عددی که انتخاب کردیم ۲۰۰ مترمکعب است و هر مشترکی در اقلیم‌های ۱ تا ۳ کمتر از ۲۰۰ مترمکعب در ماه مصرف کند گازبهای آن به‌طور کامل بخشیده می‌شود.

به گفته تربتی، این کار بسیار کمک‌کننده است، زیرا هم بخشی از جامعه که مصرف کمتری دارند شامل بخشودگی می‌شوند و هم سبب می‌شود دهک چهارم هم با مقداری تلاش مصرفش را کم کند تا آنها هم شامل بخشودگی شوند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم اکنون ۳۳ درصد جامعه شامل این قانون شوند، اما اگر تبلیغ خوبی انجام شود آن دهک چهارم هم وارد این حد مصرف می‌شود و حدود ۴۰ درصد خانوارها را در بر می‌گیرد، یعنی حدود ۳۳ تا ۴۰ درصد شامل بخشودگی می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: مصوبه رایگان شدن گازبهای مشترکان از اول دی‌ماه اجرا می‌شود و ما برای صدور قبض‌ها دست نگه داشته‌ایم تا طبق این مصوبه صادر کنیم و بخش زیادی از قبض‌هایی که در آینده به‌دست مشترکان می‌رسد رایگان خواهد بود.

تربتی در ادامه اظهار کرد: بخش دیگر کار شامل ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه می‌شود که ممکن است هیچ تلاشی هم برای کاهش مصرف انجام ندهند، زیرا فکر می‌کنند با هر تلاش در محدوده مجانی بودن قبوض قرار نمی‌گیرند، اما اگر آنها هم مصرفشان را به نسبت میانگین مصرف خود در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که سال‌های سردی بوده ۱۰ درصد کاهش دهند، ما گازبهای آنها را با ۱۵ درصد کاهش قیمت محاسبه می‌کنیم، یعنی تشویق ۱۵ درصدی برای مجموعه مصرف‌کنندگان است.

جریمه افزایش ۱۵ درصدی برای مشترکان پرمصرف

وی با اشاره به اعمال جریمه برای مصرف‌کنندگان پرمصرف افزود: مصرف‌کنندگان پرمصرفی هم که مصرفشان نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷،  ۱۵ درصد افزایش یابد، قیمت گازبهایشان ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با این تفاسیر ما برای مصرف‌کنندگان گاز سه گزینه داریم؛ مشترکانی که مصرفشان در اقلیم‌های ۱ تا ۳ زیر ۲۰۰ مترمکعب و در اقلیم ۴، ۱۵۰ مترمکعب و در اقلیم ۵، ۱۰۰ مترمکعب کمتر باشد مشمول بخشودگی می‌شوند. این اعداد هم طوری انتخاب شده است که در همه اقلیم‌ها بیش از ۳۳ درصد شامل بخشودگی شوند.

تربتی تأکید کرد: همه این اقدام‌ها برای مدیریت و مصرف بهینه گاز طبیعی انجام شده که افزون بر آن، سبب کمک به اقتصاد خانوارها هم می‌شود، بنابراین فکر می‌کنم این یک اتفاق خوب برای خانوارها و برای ما خواهد بود که آنها بتوانند قبض‌های مجانی بیشتری داشته باشند. به هر حال شرکت ملی گاز هم نهادی حاکمیتی است و از بُعد مسئولیت اجتماعی وظایفی دارد و برایمان مهم است که خانوارهای بیشتری مشمول بخشودگی گاز شوند و مصارف گاز در بخش خانگی کاهش یابد تا بتوانیم از مقدار گازی که صرفه‌جویی می‌شود در بخش صنعت و نیروگاه‌ها بهره ببریم.

وی اعلام کرد که هزینه این کار حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است و این مقدار مشمول بخشودگی می‌شود که از مجموعه منابع ملی گاز کم خواهد شد و به مردم تحمیل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز یادآور شد: مصوبه تشویق و جریمه هم از ۱۶ آبان و مصوبه رایگان شدن گازبها از ابتدای دی‌ماه امسال اجرایی می‌شوند.

تربتی درباره مصرف گاز نیروگاه‌های کشور، گفت: مصرف روزانه نیروگاه‌ها در آذرماه حدود ۹ میلیون مترمکعب نسبت به دوره مشابه پارسال اضافه شده و همان‌طور که گفتم مجموع مصرف نیروگاه‌ها امسال افزایش یافته است و مازاد آنچه نتوانیم تأمین کنیم از گازوئیل یا مازوت تأمین می‌شود، اما اینکه اکنون چه نیروگاهی در حال استفاده از مازوت یا گازوئیل است، من اطلاعی ندارم، اما این کار با هماهنگی شرکت توانیر و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود.

افزایش گازرسانی در افزایش مصرف تأثیر دارد اما… 

وی با بیان اینکه هر ساله بخشی از افزایش مصرف گاز طبیعی به‌دلیل افزایش گازرسانی و تعداد مشترکان جدید است، ادامه داد: ما در حال توسعه گازرسانی هستیم و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب از افزایش حدود ۵۵ میلیون مترمکعبی به‌دلیل اضافه شدن خانوارهای جدید به شبکه گاز کشور است، اما بقیه از افزایش مصرف آب گرمی است که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده و همین بخشی است که تلاش داریم در آن صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: درباره صرفه اقتصادی رایگان شدن گازبها هم باید بگویم ما یک شرکت خصوصی نیستیم که بخواهیم بگوییم چون قیمت تمام‌شده این قیمت است آیا این بخشودگی را انجام دهیم یا خیر؛ به هرحال ما یک نهاد حاکمتی و دولتی هستیم و به نظر من بیشتر بحث نفع جامعه و اقتصاد مردم مطرح است تا بحث منطقی بودن اینکه این بخشودگی را انجام دهیم یا ندهیم.

تأمین گاز خانگی در اولویت است

تربتی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال قطعی گاز در زمستان امسال، اظهار کرد: اقدام‌های لازم برای آمادگی توزیع گاز انجام شده و تا حدودی همه سیستم  و شبکه گاز آماده ورود به فصل زمستان است و افزایش تولیدی هم که قرار بوده انجام شود انجام شده است.

وی تأکید کرد: به هرحال اولویت ما تأمین گاز خانگی و خانوارهاست، اما اگر ناچار شویم و مصرف افزایش یابد، طبیعتا باید نیاز را از بخش‌های دیگر تأمین کنیم و سراغ صنایع و سایر بخش‌ها برویم، اما امیدواریم با صرفه‌جویی و اطلاع‌رسانی خوبی که انجام می‌شود گاز خانوارها قطع نشود.

همه نیاز گاز کشور از داخل تأمین می‌شود

معاون وزیر نفت در امور گاز یادآور شد: ما همچنان واردات گاز نداریم و نیازهای کل کشور از منابع داخلی تأمین می‌شود.

تربتی با اشاره به دورنمای صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه، درباره دیدار اخیر بیژن زنگنه، وزیر نفت با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، گفت: من هنوز آقای زنگنه را ندیدم تا با ایشان هماهنگ کنم، اما به لحاظ ساختار شبکه در قدیم هم که صادرات گاز به اتحاد جماهیر شوروی سابق وجود داشت از مسیر آذربایجان انجام می‌شد، اکنون هم زیرساخت‌های لازم تا مرز و در کشور آذربایجان مهیاست، بنابراین به لحاظ زیرساختی هیچ مشکلی وجود ندارد و بسته به توافق‌ها و قراردادهایی است که در آینده امضا می‌شود.

صادرات گاز به کشورهای همسایه برنامه بلندمدت ایران است

وی ادامه داد: قراردادهای صادرات گاز بلندمدت هستند و نمی‌توان در این باره کوتاه‌مدت تصمیم‌گیری کرد، یکی از برنامه‌های ما در طولانی‌مدت صادرات گاز به کشورهای همسایه است، بنابراین با توجه به برنامه‌هایی که برای افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف داریم از این بابت نگرانی وجود ندارد. نگرانی‌های فصلی هم نباید تأثیری در برنامه‌های بلندمدت و سالانه بگذارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امسال تلاش شد ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط به بهره‌برداری برسد و حدود پنج ایستگاه تقویت فشار روی خط لوله ششم سراسری به بهره‌برداری رسیده است.

تربتی همچنین با اشاره به ضرورت برون‌سپاری پروژهای صنعت گاز، اظهار کرد: هر سال به‌طور میانگین ۵ تا ۷ ایستگاه تقویت فشار به شبکه گاز کشور افزوده می‌شود و ما در عمل کمبود نیرو خواهیم داشت و اگر بحث برون‌سپاری مطرح می‌شود برای تأسیساتی است که هنوز نیرویی برای آنجا گرفته نشده، ضمن اینکه هر سال به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درصد نیروهای شرکتی بازنشسته می‌شوند و همین امروز هم ۷۰ درصد نیروی انسانی شرکت ملی گاز نیروهای پیمانکاری هستند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان درباره انجام گازکشی داخل خانه‌های مشترکان و ضرورت انجام آن از سوی شرکت نظام مهندسی، گفت: این فرآیند هیچ ایرادی ندارد و کاری است که در تمام دنیا انجام می‌شود. ما هم به‌عنوان یک شرکت که مسئولیت فروش گاز را بر عهده دارد صلاح نیست وارد خانه‌های مردم شویم و به لحاظ بحث‌های استاندارد به‌درستی به نظام مهندسی واگذار شده است. اگر مشکلی وجود داشته باشد برای اصلاح به این مجموعه تذکر می‌دهیم، زیرا بازگشت به عقب کار اشتباهی است و صلاح نیست چنین مسؤلیتی به دولت واگذار شود، زیرا دولت باید روز به روز کوچک‌تر شود و کارها را بخش خصوصی انجام دهد.

برچسب هاحسن منتظر تربتی شرکت ملی گاز ایران (NIGC) گاز رایگان

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: حسن منتظر تربتی شرکت ملی گاز ایران NIGC گاز رایگان آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران معاون وزیر نفت در امور گاز میلیارد مترمکعب میلیون مترمکعب اقلیم های ۱ شامل بخشودگی مصرف کنندگان تأمین می شود ۲۰۰ مترمکعب انجام دهیم رایگان شدن درصد جامعه مصرف بهینه صادرات گاز نیروگاه ها گاز طبیعی تولید گاز صرفه جویی مصرف گاز گاز کشور ۱۵ درصد ۳۳ درصد سه دهک بخش ها قبض ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۳۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سیر تا پیاز درباره قهوه

ایتنا - از خیابان‌های شلوغ نیویورک تا دهکده‌های آرام اتیوپی، قهوه بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره میلیون‌ها نفر در جهان است.
این ماده بیش از ۱۵ قرن است که جایگاهی ویژه در فرهنگ و سبک زندگی انسان‌ دارد و بعضی حتی از تاثیر آن بر دوره روشنگری در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی صحبت می‌کنند، دوره‌ای که پایه بسیاری از ایده‌های روشنفکری و فرهنگی جهان مدرن در آن بنا نهاده شد.

ماده اصلی موجود در قهوه، کافئین است که اکنون به عنوان پرمصرف‌ترین ماده محرک ذهنی در جهان شناخته می‌شود و بر اندیشه و احساس ما تاثیر می‌گذارد.
  قهوه از کجا آمده؟
قهوه از میوه‌ای گیاه «قهوه عربیکا» می‌آید که اولین بار در اتیوپی پیدا شد.
بیش از ۹۰ درصد تولید قهوه در کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد که بیشتر آنها در آمریکای جنوبی واقع شده‌اند اما کشورهای دیگری مانند ویتنام و اندونزی هم در تولید آن نقش دارند. بازار مصرف این ماده عمدتا در کشورهای صنعتی متمرکز است.

در داستان‌ها گفته شده که در قرن نهم میلادی، یک چوپان اهل اتیوپی به نام خالد متوجه افزایش جنب و جوش بزها بعد از مصرف میوه قهوه می‌شود و از سر کنجکاوی خودش هم آن را امتحان می‌کند.

از همان زمان محلی‌ها شروع به خوردن دانه‌های خیس‌خورده قهوه یا درست کردن چای با برگ گیاه آن می‌کنند.

روایت‌های تاریخی حاکی از آن است که صوفی‌ها در یمن اولین کسانی بودند که در قرن چهاردهم میلادی دانه‌های قهوه را برشته کردند و نوشیدنی قهوه را به شکلی که ما امروز می‌شناسیم خلق کردند.

در قرن پانزدهم، قهوه‌خانه‌ها در گوشه و کنار امپراتوری عثمانی پدیدار شدند و بعد از آن به اروپا رسیدند، جایی که در آن به مراکزی برای تجارت، سیاست و رد و بدل کردن ایده‌های نو تبدیل شدند.

بعضی محققان و دانشمندان از جمله یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه‌شناس برجسته آلمانی در قرن بیستم میلادی، حتی معتقدند که بدون تاثیر قهوه ممکن بود اصلا دوره روشنگری شکل نگیرد.

به گفته هابرماس قهوه‌خانه‌ها در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی به «مراکز اندیشه‌های انتقادی» تبدیل شدند که افکار و ایده‌های عمومی در آن شکل می‌گرفت.

گفته می‌شود که بیشتر چهره‌های مهم دوره روشنگری از طرفداران پر و پا قرص قهوه بوده‌اند.

مایکل پولان، نویسنده آمریکایی می‌گوید ولتر، فیلسوف فرانسوی برای کمک به دیدرو در تالیف «آنسیکلوپدی» ۲۸ جلدی -که به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار دوره روشنگری از آن یاد می‌شود- روزی ۷۲ فنجان قهوه می‌نوشیده است.

 
گفته شده ولتر، فیلسوف فرانسوی روزی ۷۲ فنجان قهوه می‌نوشیده است

تد فیشر، استاد مردم‌شناسی که مدیریت موسسه مطالعات قهوه در دانشگاه وندربیلت در آمریکا را بر عهده دارد، می‌گوید در دوره اوج گرفتن کاپیتالیسم هم قهوه نقشی مهم ایفا کرده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «قهوه مسیر تاریخ را تغییر داد و در شکل گرفتن ایده‌هایی نقش داشت که به روشنگری و کاپیتالیسم منجر شد.»

فیشر می‌گوید در آن زمان صاحبان کسب و کار متوجه شدند که مصرف قهوه می‌تواند بازدهی کار و تولید را افزایش دهد و به همین دلیل شروع به پخش قهوه میان کارگران کردند و سرانجام تصمیم گرفتند که برای آنها زمان مشخصی در میان ساعات کارشان برای نوشیدن قهوه اختصاص دهند.
  سوی تاریک قهوه
تاریخ قهوه بخش تاریکی هم دارد که می‌توان در آن به نقش این ماده در بهره‌کشی از برده‌ها اشاره کرد.

فرانسوی‌ها در آفریقا برده‌ها را برای کار در مزارع قهوه هائیتی استثمار می‌کردند. در سال‌های اول قرن نوزدهم هم با بهره‌کشی از برده‌های آفریقایی، یک‌سوم قهوه جهان در برزیل تولید می‌شد.

امروزه قهوه با مصرف بیش از دو میلیارد فنجان در روز و صنعتی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار در سال، به یکی از ارکان اصلی فرهنگ جهانی تبدیل شده است.

با وجود این، به گفته سازمان غیردولتی هیفر اینترنشنال که برای ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی در نقاط مختلف جهان فعالیت می‌کند، در ۶۰۰ سال گذشته «تغییر چندانی رخ نداده است».

 

این سازمان می‌گوید مردمان رنگین‌پوست همچنان ستون اصلی تولید قهوه هستند که با دستمزدی بسیار اندک در این صنعت کار می‌کنند. حدود ۱۲۵ میلیون نفر در ۵۰ کشور جهان برای گذران زندگی وابسته به قهوه هستند و بیش از نیمی از آنها در فقر زندگی می‌کنند.
  قهوه چه تاثیری بر بدن دارد؟
کافئین بعد از ورود به سیستم گوارشی از طریق روده جذب جریان خون می‌شود. اما تاثیر آن زمانی آغاز می‌شود که به سیستم عصبی می‌رسد.

دلیل آن شباهت شیمیایی کافئین به آدنوزین است، ماده‌ای که به صورت طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود. ویژگی آدنوزین این است که فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک را کاهش می‌دهد و با افزایش ضربان قلب، باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی و آرامش می‌شود.

کافئین به گیرنده‌های آدنوزین که روی سطح سلول‌های عصبی قرار دارند، پیوند می‌خورد و با مسدود کردن این گیرنده‌ها در واقع اثری معکوس نسبت به آدنوزین به جا می‌گذارد.

کافئین می‌تواند افزایش اندکی در فشار خون ایجاد کند، باعث تحریک فعالیت مغز شود، حس گرسنگی را کاهش و هشیاری را افزایش دهد، و به همین دلیل باعث بهبود تمرکز در دوره‌‌های طولانی‌تر شود.

کافئین همچنین می‌تواند در بهبود خلق و خو،‌ کاهش خستگی و افزایش عملکرد فیزیکی بدن تاثیر داشته باشد و گاهی ورزشکاران از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنند.

این تاثیرات می‌تواند بین ۱۵ دقیقه تا دو ساعت دوام داشته باشد. بدن انسان بین پنج تا ۱۰ ساعت بعد از مصرف کافئین آن را دفع می‌کند اما تاثیر آن ممکن است بیشتر باقی بماند.

 
توصیه متخصصان برای به حداکثر رساندن تاثیر کافئین،‌ رعایت اعتدال در مصرف آن و پرهیز از نوشیدن قهوه در ساعات بعد از ظهر است تا تاثیر آن هنگام نوشیدن اولین فنجان صبحگاهی بیشتر شود.

توصیه شده است که یک فرد سالم بزرگسال بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین مصرف نکند که معادل چهار یا پنج فنجان قهوه است. ظرفیت افراد مختلف برای جذب کافئین متفاوت است اما مصرف بیش از این اندازه ممکن است عوارضی مانند بی‌خوابی، اضطراب، تپش قلب، ناراحتی معده، تهوع و سردرد در پی داشته باشد.

کارشناسان سازمان غذا و دارو آمریکا هم هشدار داده‌اند که مصرف متوالی ۱۲۰۰ میلی‌گرم کافئین، معادل ۱۲ فنجان قهوه، می‌تواند عواقب خطرناکی مانند حمله تشنجی به دنبال داشته باشد.

اما به گفته دکتر ماتیاس هن از دانشکده بهداشت عمومی تی.اچ چان در دانشگاه هاروارد، اگر قهوه به‌اندازه نوشیده شود، می‌تواند منافع بالقوه‌ای داشته باشد و باعث کاهش خطر مرگ و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

او به بی‌بی‌سی گفت: «نوشیدن بین دو تا پنج فنجان قهوه در روز با کاهش احتمال مرگ ارتباط دارد و همین طور با کم شدن ریسک ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی بعضی انواع سرطان.»

پس دفعه بعد که فنجان قهوه را برمی‌دارید، شاید بد نباشد به تمام تاریخی فکر کنید که پشت سر گذاشته تا این نوشیدنی به دست شما برسد.

منبع: بی‌بی‌سی

دیگر خبرها

  • خواص عجیب این دانه‌ها که دور می‌ریزیم!
  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • اگر بچه‌هایتان را دوست دارید به آن‌ها نودالیت ندهید
  • از سیر تا پیاز درباره قهوه
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • ۳۱ فروردین آخرین مهلت ثبت نام رایگان مادران روستایی و عشایر غیرشاغل در صندوق بیمه
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام