Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه زنده «به وقت ایران» دوم دی ماه با حضور مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اسماعیل گرجی پور رئیس دبیرخانه هیات امنا سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه با موضوع وعده ها و تحقق آنها از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در طول این چهل سال به شعارهای که هر سال از طریق مقام معظم رهبری مشخص می شود، توجه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از ۱۷سال قبل به هر کدام از این شعارها توجه می شد، به این وضعیت دچار نمی شدیم. صندوق ها خالی شده و امروز نمی توانیم جوابگو باشیم. 

وی افزود: وضعیت سال های آینده صندوق ها نگران کننده است. لذا مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت ماموریت داده‌اند هم برای صندوق ها و هم برای مجموعه ملتی که در دهک های یارانه بگیر هستند، ساماندهی مناسبی صورت بگیرد.

عیسی زاده اضافه کرد: کشور ما غنی است و منابع موجود است، اگر گفته می شود که بدون نفت می توانیم کشور را اداره کنیم، یقینا با علم و آگاهی به وجود این منابع این حرف را می زنیم. 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مدیریت صندوق ها با ضعف روبه رو هستیم و صندوق ها نسبت به همدیگر فاصله طبقاتی دارند. به غیر از صندوق بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح سایر صندوق ها مستقل هستند و بقیه صندوق ها نیز باید همین طور باشند. 

در ادامه این برنامه اسماعیل گرجی پور رئیس دبیرخانه هیات امنا سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه اظهار داشت: فلسفه اصلی تامین اجتماعی ارائه امنیت به نیروی کار است و این امنیت یکی از اساسی ترین مباحث مربوط به رشد و توسعه اقتصادی است. 

وی افزود: تاکنون فعالیت های بسیاری برای افزایش پوشش صورت گرفته است. اما همچنان فراگیر نیست و از حدود ۲۴میلیون جمعیت شاغل کشور حدود ۷۲درصد تحت پوشش صندوق های بازنشستگی هستند و در حوزه مزدبگیران نزدیک به ۹۰درصد تحت پوشش هستند ولی متاسفانه در حوزه غیرمزد بگیران که حدود ۱۱میلیون از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که بیشتر فعالین خود اشتغال و بخش غیررسمی کشور هستند، خلاء پوشش وجود دارد. 

گرجی پور اضافه کرد: با توجه به اینکه می بایست سازمان تامین اجتماعی با رویکرد سه جانبه گرایی مدیریت و اداره شود،  این ساختار حدود 13بار تغییر یافته است. به موجب ماده 113 قانون خدمات کشوری، با نگاه تجمیع صندوق های بازنشستگی ذیل نظارت و راهبری کلان تجمیع صندوق ها حکم قانون گذار بوده تا از پراکندگی در سیاست گذاری و نظارت تجمیع شوند. در حال حاضر 5صندوق زیرمجموعه این هیئت امنا می باشد که مهمترین آن سازمان تامین اجتماعی است و تقریبا حدود 80درصد جمعیت بیمه پرداز کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی کشور هستند. 

وی در ادامه گفت: بیمه های اجتماعی و حمایت های اجتماعی دو ابزار در سیاست های رفاه اجتماعی هستند که در منطق تامین مالی این دو ابزار تفاوت اساسی دارند. بیمه های اجتماعی، مبتنی بر مشارکت هستند و پرداخت ها در این حوزه متناسب با مشارکت و سنوات بیمه پردازی افراد بستگی دارد. 

گرجی پور خاطرنشان شد: مستمری بگیران تامین اجتماعی حدود 79درصد، با لحاظ بعد خانوار نسبت به متوسط هزینه خانوار شهری است و در کشوری با لحاظ بعد خانوار، تقریبا برابر است. حدود 14درصد از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به دلیل سوابق پائین تر، زیر حداقل قانون مستمری می گیرند و مستمری که به صورت میانگین به تعداد جمعیت لحاظ می شود، حدود 70درصد هزینه های یک خانوار شهری را پوشش می دهد. 

وی عنوان کرد: آماری که رسما تا پایان سال ۹۸ اعلام شده است، نزدیک به 4میلیون تومان متوسط هزینه خانوار شهری بوده است. 

گرجی پور همچنین گفت: صندوق های بیمه گر براساس یک اصول مالی طراحی شده اند و پایداری مالی یکی از مباحث اصلی در مدیریت این صندوق هاست. لذا می بایست نظام حمایتی را از بیمه ای جدا کرد. نظام بیمه ای، مبتنی بر وصولی هاست. بنابراین اگر در دوران اشتغال درآمد فرد پائین اعلام شود، تکلیف سازمان های بیمه گر روشن است. در نتیجه نباید توقع داشته باشیم اگر مستمری به نسبت مشارکت یا درآمد اعلامی، کمبود مستمری پائین بوده باید نظام بیمه ای پوشش دهد بلکه آن را نظام رفاهی در دنیا پوشش می دهد. 

وی افزود: طبق قانون، صندوق ها مکلف هستند، قدرت خرید مستمری را همراه با هزینه های زندگی حفظ کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی عیسی زاده به وقت ایران بیمه تأمین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گرجی پور صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، ظهیر کاظمی سه شنبه شب در نشست با فرماندار تنگستان و دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان عنوان داشت: در کشور ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو هستند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند که در حال حاضر ۳۳ هزار نفر عضو و هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در تنگستان ۲ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور هستند که ۷۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی اضافه کرد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تحقق یکی از اصلی ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: خدماتی که در این صندوق می‌شود بعد از صندوق تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور است در واقع دومین صندوق بیمه اجتماعی است.

وی با اشاره اینکه کشاورزان که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند، بیان کرد: در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود تنها یک سوم آن توسط بیمه شدگان یا هدف که، کشاورزان، روستاییان و عشایر است پرداخت می‌شود.

کاظمی افزود: ۲۴۰ رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم داشته باشند

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر اضافه کرد: نگاه صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نمی‌باشد بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسئولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌باشد

وی ادامه داد: شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر میانگین سنی آنها ۱۸ تا ۵۰ سال است و زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال نمی‌توانند عضو صندوق شوند یک فرصت خوبی با پرداخت ۶۵ سال حق بیمه و ۶۵ سال سن بازنشسته و مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات خوبی و جهت فرزند آوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه نمودن رایگان مادران سه فرزندی می‌باشد که در استان بوشهر ۱۸۰۰ نفر ثبت نام کردند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای تنگستان در جهت اطلاع رسانی دقیق، همکاری لازم را با صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص خدمات داشته باشند.

کد خبر 6087155

دیگر خبرها

  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • ۴۹۵ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • قرارگیری ۱۴ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار بام ایران زیرپوشش بیمه سلامت
  • اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۳
  • علیرضا گرشاسبی: برای 60 میلیون تحت پوشش و تنها 18 میلیون بیمه پرداز داریم / نیمی از بازنشستگی های 1400 پیش از موعد بود