Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق تفاهم نامه ای که بین بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، منعقد شده است، می بایست هزار و ۵۵۰فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات و محل کاریابی برای محرومین ایجاد شود؛ این طرح در ۱۰فصل کاری و بصورت پایلوت در شش استان کشور شامل استان‌های گیلان، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری و خراسان جنوبی در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، خوداشتغالی یا خویش‌فرمایی نوعی از اشتغال است که در آن فرد برای خود کار کرده و کارفرمای خویش است. از مشخصات بارز خوداشتغالی، ریسک‌پذیری می‌باشد زیرا درآمد فرد شاغل ثابت نبوده و به موقعیت وی به شرایط محیطی و داخلی کارگاه بستگی دارد.

کسب‌وکارهای خوداشتغالی عمدتاً در زمره‌ی کارگاه‌های کوچک، فعالیت‌های خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، بازرگانی، فنی، صنایع نساجی، چوبی، واحدهای کوچک تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان است.

با توجه به بیکاری مطلق ۴میلیون و ۵۰۰هزارنفر که یک سوم این افراد جزء مددجویان کمیته امداد هستند، بسیج سازندگی گیلان در کنار کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان با عقد تفاهمنامه ای خود را ملزم به ایجاد هزار و ۵۵۰فرصت شغلی تا پایان سال کرده است.

پرداخت ۱۵۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد گیلان

عباس اهرابی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اظهار کرد: طی ۹ماه نخست سال جاری مبلغ ۱۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی پرداخت شده است که منجر به ایجاد ۴ هزار و ۸۹۴ فرصت شغلی در استان گیلان شده است.

حداکثر و حداقل پرداخت تسهیلات خوداشتغالی در شهرستان های لاهیجان و خشکبیجار

اهرابی درباره پرداخت بیشترین و کمترین میزان تسهیلات خود اشتغالی در شهرستان های گیلان گفت: بیشترین پرداخت تسهیلات توسط اداره کمیته امداد لاهیجان با مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و کمترین پرداخت تسهیلات توسط شهر خشکبیجار به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان ادامه داد: مقدار تسهیلات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و سقف این پرداختی ها از محل اعتبارات بانکی ۵۰۰ میلیون ریال و از محل صندوق امداد ولایت ۳۰۰ میلیون ریال است.

اولویت‌های کمیته امداد برای اعطای وام اشغال زایی

اهرابی درباره اولویت دریافت کنندگان این تسهیلات بیان کرد: اولویت بندی پرداختی ها بر اساس بخشنامه ای مدون به ترتیب شامل مددجویان معیشت بگیر، اعضای خانوار آنها با اولویت سرپرست خانوار، فرزندان ذکور همسفره، همسران بیکار نوعروسان، همسران بیکار زنان سرپرست خانوار واجد ازدواج مجدد و سایر واجدین شرایط تک و چند خدمتی است.

تحقق عدالت اجتماعی از طریق پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به جامعه مددجویان

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به جامعه مددجوی موجب تحقق عدالت اجتماعی می شود، افزود: پرداخت این تسهیلات باعث برطرف کردن نیازهای اساسی مددجویان تحت حمایت، افزایش شأن و منزلت مددجویان، کاهش نرخ بیکاری در میان جامعه مددجویی، افزایش درآمد محرومان برای کاهش فاصله طبقاتی، کمک به اقشار نیازمند، افزایش مناعت طبع خانواده ها و افزایش تولید ملی می شود.

طرح راهبران شغلی در راستای پایدارسازی اشتغال و توانمندسازی مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان در تشریح راهبران شغلی گفت: طرح راهبران شغلی یکی از سیاست‌های سال‌های اخیر کمیته امداد برای اشتغال آفرینی مددجویان در راستای پایدارسازی اشتغال و توانمندسازی مددجویان است.

اهرابی با بیان اینکه راهبر شغلی درواقع فعال اقتصادی و کارآفرینی است که در یک کسب‌وکار، تخصص و تجربه‌های خوب و موفقی را به دست آورده است افزود: در این طرح، کارآفرینان طرح‌های اشتغال‌زایی خود را به کمیته امداد پیشنهاد داده و پس از بررسی، تصویب و احراز صلاحیت، با انعقاد تفاهم‌نامه نسبت به توانمندسازی مددجویان و ایجاد اشتغال پایدار برای آنان اقدام میشود.

اهرابی درباره مزایای طرح راهبری شغلی، گفت: سهولت دسترسی به مواد اولیه در زمینه تولید، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌های تخصصی، دسترسی به بازار فروش، خرید تضمینی محصولات و بالا بردن راندمان کاری ازجمله کارکردهای طرح راهبری شغلی برای مددجویان جویای کار است.

وی با تأکید بر توانمندسازی مددجویان خاطرنشان کرد: توانمندسازی مددجویان و زمینه‌سازی برای ورود این خانواده‌ها به عرصه کار و تولید از اولویت‌های این نهاد است و در این زمینه استفاده از دانش و امکانات کارآفرینان در دستور کار کمیته امداد استان قرار دارد.

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی تا سقف ۵۰میلیون تومان توسط بسیج

احمد ابراهیمی، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای طی دو هفته اخیر با کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه از این پس از منابع کمیته امداد برای پرداخت وام های خوداشتغالی استفاده میشود.

ابراهیمی با بیان اینکه سقف این وام ها ۵۰میلیون تومان است اضافه کرد: در این نوع تسهیلات اولویت با سرپرستان خانواده و کسانی که بطور کامل فاقد شغل هستند می باشد که بتوانند از طریق این وام در حوزه های اشتغال خانگی و کشاورزی و‌… برای خود شغل و منبع درآمد ثابت ایجاد کنند‌.

بیشترین وام های خود اشتغالی در حوزه های کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان ادامه داد: متقاضیان وام های خوداشتغالی ابتدا می بایست پروانه کسب تهیه کنند و پس از تایید وام به آنها تعلق میگیرد، در استان گیلان بیشترین وام های خود اشتغالی در حوزه های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و…استفاده می شود.

یک سوم بیکاران جامعه جزء مخاطبین کمیته امداد هستند

حبیب الله رضادوست، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بسیج سازندگی با کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه در کل کشور ۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر بیکار وجود دارد که یک سوم بیکاران جامعه حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر جز مخاطبین کمیته امداد هستند‌.

رضادوست با بیان اینکه برای حل مشکل این مجموعه محروم و مددجو جامعه نیازمند جهادگران کارآفرین و خیرین کارآفرین هستیم افزود: کارآفرینان حرفه ای کسانی هستند که در یک رشته شغلی تخصص کامل دارند و ظرفیت مشاوره و آموزش دارند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان در تشریح این تفاهنامه گفت: این طرح در ۱۰فصل کاری و بصورت پایلوت در شش استان کشور شامل استان‌های گیلان، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری و خراسان جنوبی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: کمیته امداد و سپاه با هدف ایجاد ۱۴۰۰فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات اشتغال به مبلغ ۵۰میلیارد تومان با هماهنگی سپاه و ۱۵۰فرصت شغلی از محل کاریابی برای محرومین ایجاد اشتغال خواهد کرد.

پرداخت بیمه و ۵۰میلیون وام به ازای استفاده از هر مددجو در بنگاه های اقتصادی

رضادوست با بیان اینکه به صاحبان بنگاه های اقتصادی که نیاز به نیروی کار خود را از طریق مددجویان کمیته امداد تامین کنند بسته های تشویقی تعلق می گیرد افزود: این بسته‌های تشویقی در دو راستا است یکی در بحث بیمه که تا دوسال سهم بیمه کارفرما پرداخت می شود و دیگری از محل پرداخت تسهیلات اشتغال که به ازای هرنفر از مددجویان تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صاحب بنگاه اقتصادی تسهیلات پرداخت میشود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان ادامه داد: تا سقف ۲میلیارد تومان به ازای مجموعا ۴۰نفر به صاحبان بنگاه های اقتصادی که نیروهای مورد نیاز خود را از مددجویان کمیته امداد و محرومین انتخاب کنند با این شرط که این افراد را بیمه و حداقل حقوق را به آنها پرداخت کنند پرداخت میشود.

وی با اشاره به آموزش های لازم در این طرح گفت: در بحث آموزش ها ۶۰۰ مورد آموزش با همکاری کمیته امداد و سپاه بصورت مشترک انجام می شود، این آموزش ها در سه سطح مقدماتی، مهارتی و اموزش های توسعه و پایدارسازی است.

رضادوست درباره معرفی رهبران شغلی بیان کرد: راهبران شغلی الگویی است که از سال ۱۳۹۷آغاز شده است راهبران شغلی، کارافرینان حرفه ای هستند که مددجویان را به راهبران شغلی با این هدف که این راهبر شغلی کاملا بر زنجیره عرصه تولید تسلط دارد وصل میکند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان تصریح کرد: بعنوان مثال یک راهبر شغلی پرورش قارچ که خود صاحب بنگاه اقتصادی است، از نظر علمی، نکات کارشناسی و منابع مالی از شرایط خوبی برخوردار است میتواند با نظارت صفر تا صد بر نحوه تولید مددجویی که در زمینه پرورش قارچ فعالیت کند منجر به تولید شود و در نهایت این محصول توسط راهبر شغلی یا کارافرین حرفه ای خریداری شود.

مرتبط شدن راهبران شغلی و کارآفرینان حرفه ای به مددجویان

وی با بیان اینکه این زنجیره وصل بین راهبران شغلی و کارآفرینان حرفه ای با مددجویان باعث سود هر دو طرف این فعالیت خواهد شد افزود: بسیاری از راهبران شغلی برای افزایش تولید می بایست بنگاه اقتصادی خود را توسعه بخشند برای توسعه بنگاه های اقتصادی نیاز به منابع مالی با سود بالا و نیز جذب نیروی انسانی که نیازمند حقوق و بیمه است می باشد، در صورتیکه در این طرح هم دغدغه مددجوی به لحاظ بازار فروش تامین و هم راهبران شغلی با نظارت و کنترل کامل بر تولید و خرید تضمینی محصول نیاز خود را مرتفع میسازند.

رضادوست با اشاره به نقش جهادگران در تفاهمنامه مشترک سپاه و کمیته امداد در استفاده از ظرفیت های متقابل یکدیگر گفت: معرفی ۱۰۰نفر از جهادگران به جهت استفاده از ظرفیت آنها در بحث آموزش، اشتغال، پیگیری بانکی و انواع کارهایی که در حوزه اشتغال وجود دارد و در قالب جهادی انجام میشود از دیگر بخش این تفاهمنامه است.

فقرزدایی مأموریت مشترک بین سپاه و کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان ادامه داد: در عرصه اقتصاد مقاومتی در واقع یک ۵۰میلیون تومان با عنوان فقر زدایی وجود دارد، فقرزدایی ماموریت مشترک بین سپاه و کمیته امداد است که از طریق مسیر اشتغالزایی قابل انجام است که در صورت موفقیت این طرح در ۶استان کشور در سایر استان‌های کشور نیز انجام می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان در ادامه این مطلب افزود: قرار است سالانه ۷۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد شود که به همین منظور از ظرفیت سایر دستگاه ها نظیر شهرک های صنعتی، مرکز آموزشهای فنی حرفه ای، بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال، پارک علم و فناوری و… بعنوان شرکای تجاری استفاده میشود.

وی با بیان اینکه علاوه بر مسئولیت اشتغال مددجویان، اشتغال محرومین نیز بر عهده کمیته امداد قرار گرفته است گفت: نظام از کمیته امداد انتظار دارد که مشکل اشتغال محرومین و مددجویان را به هر طریقی که هست حل کنند این کار با شرایط عادی قطعاً قابل حل شدن نیست لذا باید از ظرفیت‌های برون سازمانی و مردمی استفاده شود.

ایجاد هزار و ۵۵۰ فرصت شغلی طبق تفاهم نامه کمیته امداد گیلان و بسیج سازندگی

رضادوست تاکید کرد: بر اساس این تفاهمنامه می بایست هزار و ۵۵۰فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات و محل کاریابی برای محرومینی که از بسیج معرفی شوند ایجاد شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان با بیان اینکه این فرصت ها شامل هر شغلی که توجیه اقتصادی داشته باشد است افزود: هیچگونه محدودیتی در مشاغل نداریم در تمام بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات خواهد بود و بیشترین رویکرد این فرصت های شغلی در حوزه روستایی، کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، فرش و…است.

وی درباره فرآیند بهره وری مددجویان از این تسهیلات گفت: هرشخصی که ورود می‌کند‌ برای وی مشاوره شغلی انجام می شود و در صورت لزوم تحت آموزش رایگان مراکز فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و… قرار می گیرند، پس از توجیه این افراد را به سیستم بانکی معرفی شده و تسهیلات را در تحت شرایطی خاص در اختیارشان قرار میدهیم.

رضادوست خاطرنشان کرد: زمانی که این افراد به سیستم بانکی معرفی می شوند حساب آنها بلوکه می شود، در واقع پول نقد به کسی نمی دهیم بلکه کمیته امداد طی ۳تا ۵سال بر عملکرد مشاغل ایجاد شده با هدف خودکفا شدن محرومین و مددجویان نظارت مستقیم دارد، بسیاری از مددجویان کمیته امداد که قبلاً از کمیته امداد کمک می گرفتند امروز خود بعنوان کارآفرین هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گیلان درباره منابع اعتبارات این تسهیلات گفت: امسال بصورت تقریبی ۲۰۸میلیارد تومان تسهیلات از سه منبع تبصره ۱۶قانون بودجه که حدود ۱۸۰میلیارد تومان بوده و غالب این اعتبارات از محل بانک های خصوصی و دولتی است و مابقی اعتبارات نیز از طریق صندوق اشتغال پایدار روستایی و صندوق ولایت تامین شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرداخت تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی ره توانمندسازی مددجویان محل پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد بنگاه های اقتصادی کمیته امداد گیلان ادامه استان گیلان کمیته امداد راهبران شغلی میلیون تومان بسیج سازندگی وام های خود شغلی از محل راهبر شغلی تفاهم نامه فرصت شغلی حرفه ای نامه ای بر اساس وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مقصود کشاورز در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما در شهرستان هریس با بیان اینکه توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد در راستای کمک‌های مؤمنانه بوده است، اظهار کرد: به مناسبت سال نو و ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، به همت کمیته امداد هریس، یک هزار بسته معیشتی بین مددجویان تحت حمایت این نهاد در سطح شهرستان هریس توزیع شد.

وی با قدردانی از حمایت‌های خیرین و مراکز نیکوکاری از کمیته امداد در مناسبت‌های مختلف، افزود: این بسته‌های معیشتی، شامل برنج، روغن، خرما، گوشت قرمز، ماکارونی و رب است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان هریس ارزش هر بسته را ۹۰۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: در مجموع ۹۰۰ میلیون تومان هزینه تهیه این بسته‌های معیشتی شده است.

کشاورز تاکید کرد: این بسته‌های معیشتی که توسط خیرین تهیه شده، بین خانواده‌های تحت حمایت این نهاد با اولویت مناطق روستایی در سطح شهرستان هریس توزیع می‌شود.

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۲ هزار بسته معیشتی میان مددجویان کمیته امداد مازندران
  • راهکار استقلال برای حل بدهی به سانتاکلارا
  • راهکار استقلال برای حل شدن ماجرای بدهی به سانتاکلارا
  • راهکار استقلال برای مجوز حرفه‌ای درماجرای بدهی به سانتاکلارا
  • ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ محقق شد
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد واریز شود
  • فعالیت ۱۱۴ آشپزخانه مهدوی در خراسان شمالی
  • ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم بین مددجویان ایلام توزیع می‌شود