Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد حقوق بشر سازمان ملل از اعطای عفو از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ۴ پیمانکار سابق دولتی که در قتل‌عام سال ۲۰۰۷ در بغداد محکوم شده بودند، شدیداً نگران است.

قدس آنلاین: به گزارشآسوشیتدپرس، عفو این ۴ مرد در بین ۱۵ موردی بود که روز سه‌شنبه اعلام شد.

هواداران پیمانکاران سابق بلک واتر ضمن لابی برای این عفوها، استدلال کردند که این پیمانکاران طی تحقیقات و پیگرد قانونی که به گفته آن‌ها آلوده به مشکلات بود، بیش از اندازه مجازات شده بودند و شواهد معافیت از آن‌ها دریغ شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"مارتا هورتادو"، سخنگوی دفتر حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شد، اظهار کرد: به این افراد محکومیت‌هایی از ۱۲ سال تا حبس ابد داده شده بود و اتهامات آن‌ها شامل قتل درجه اول می‌شد. بخشش آن‌ها به مصونیت از مجازات کمک می‌کند و باعث جسارت دیگران برای ارتکاب چنین جنایاتی در آینده می‌شود.

وی اظهار کرد: قربانیان نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی قانون بشردوستانه بین‌المللی نیز حق یک راه چاره را دارند که شامل این حق است که شاهد باشند مرتکبان جنایت، مجازات‌هایی متناسب با جدیت رفتار خود را می‌گذرانند.

این پرونده به خاطر استفاده از محافظان امنیتی شخصی در منطقه جنگی، هیاهویی در عرصه بین‌المللی به پا کرد.

این پرونده از زمان قتل‌ها در بغداد در سپتامبر ۲۰۰۷ زمانی که این افراد- کهنه‌سربازان سابق که به عنوان پیمانکاران وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کردند- به سمت ازدحام جمعیت شلیک کردند، مسیر حقوقی پیچیده‌ای را طی کرده است.

دادستان‌ها ادعا کردند گروه شدیداً مسلح بلک‌واتر حمله بی‌دلیلی را با استفاده از شلیک تیرانداز، مسلسل و پرتاب‌کننده‌های نارنجک آغاز کرده‌اند. وکلای مدافع استدلال کردند موکلان آن‌ها بعد از کمین نشستن شورشیان عراقی، دست به شلیک متقابل زده‌اند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۱۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فلسطینی سما، گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین، نسل‌کشی و کشتاری که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شده است را مستندسازی می‌کند.

در این گزارش آمده است: دلایل منطقی وجود دارد که بگوییم اسرائیل در موارد بسیاری مرتکب نسل‌کشی و کشتار شده است. ماهیت و گستردگی حملات رژیم صهیونیستی به غزه از نیات اسرائیل برای نابودی فلسطینیان پرده برمی‌دارد.

این گزارش قرار است امروز به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شود.

یک مقام آمریکایی در واکنش به این گزارش سازمان ملل مدعی شد: ما دلیلی نداریم که باور کنیم، اسرائیل در غزه نسل‌کشی می‌کند.

نمایندگی رژیم صهیونیستی در ژنو نیز ادعا کرد: گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بخشی از کارزار برای تضعیف ماست.

این درحالی است که طی ۱۷۲ روز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا و حمایت تسلیحاتی و همه جانبه واشنگتن از ارتکاب هیچ جنایتی علیه ساکنان غزه، ابایی نداشته است. علاوه بر اینکه شمار شهدای ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به غزه به بیش از ۳۲ هزار نفر و شمار مجروحان این حملات به بیش از ۷۴ هزار نفر رسیده است. نظامیان رژیم صهیونیستی اقدام به منفجر کردن منازل کرده و بیمارستان‌ها را محاصره و با تانک از روی مردم عبور می‌کنند. شاهدان عینی از اعدام‌های میدانی، بازداشت‌ها و کوچاندن آوارگان و دیگر اقدامات غیرانسانی علیه فلسطینیان خبر داده اند.

دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه گزارش‌های شوکه کننده شهروندان فلسطینی در نوار غزه در رابطه با ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان از جمله اعدام را مستندسازی کرده است.

این مرکز حقوق بشری تاکید کرد: نیرو‌های اسرائیلی بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل بودند به آتش کشیده اند و مانع از نزدیک شدن افراد برای خارج کردن ساکنان از این منازل یا خاموش کردن آتش شده اند. ما موارد زیادی از اقدام ارتش اسرائیل در سوزاندن ده‌ها منزل مسکونی در غرب شهر غزه و در حومه مجتمع درمانی شفا را ثبت کرده ایم.

شبکه الجزیره از جنایت هولناک اشغالگران در بیمارستان شفا پرده برداشته و گزارش داد که نظامیان صهیونیست مجروحان بیمارستان را با تانک زیر می‌گیرند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ازسرگیری کمک مالی فرانسه به نهاد امدادی سازمان ملل برای فلسطین
  • بازداشت پیمانکاران مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری بندر امام خمینی
  • کرملین: همه عاملان جنایت‌های اوکراین باید مجازات ‌شوند
  • بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس
  • بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید
  • گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل از مجازات فرار می‌کند
  • گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه
  • ادای احترام اعضای شورای امنیت به قربانیان حمله در مسکو