Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرانی سرسام‌آور و در پی آن رکود خریدوفروش نزدیک یک سالی است دامن‌گیر بازار مسکن استان کردستان شده و این تداوم به‌گونه‌ای است که گویی قصد تمامی ندارد؛ قیمت خانه چراغ خاموش روزبه‌روز در حال افزایش است و اجاره‌بها به چند ده برابر افزایش‌یافته و صداها به‌جایی نمی‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، گرانی سرسام‌آور و در پی آن رکود خریدوفروش نزدیک یک سالی است دامن‌گیر بازار مسکن استان کردستان شده و این تداوم به‌گونه‌ای است که گویی قصد تمامی ندارد؛ قیمت خانه چراغ خاموش روزبه‌روز در حال افزایش است و اجاره‌بها به چند ده برابر افزایش‌یافته و صداها به‌جایی نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار مسکن همچنان به حال خود رهاشده و اجرای طرح‌هایی چون کاهش تعرفه بنگاه‌داران نیز نتوانسته دردی از مردم دوا کند درحالی‌که بازار مسکن نزدیک به یک سال است منتظر اقدامی برای فعال شدن و خروج از رکود و گرانی است.

اوضاع گرانی و رکود در بازار مسکن به‌گونه‌ای شده است که گویی دیگر امیدی به بهبود این وضعیت نیست و حتی پخش اخبار و گزارش‌ها از گرانی مسکن و گلایه و شکایت مردم از این وضعیت نیز راه به‌جایی نبرده و اجاره‌بها به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

در حالی بازار مسکن این روزها به دنبال مرهمی بر زخم گرانی و رکود می‌گردد که دولت طرح‌هایی ارائه داده‌اند که هیچ تأثیری بر کاهش تورم در بازار مسکن ندارد؛ کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعرفه بنگاه‌داران که قرار بود باعث کاهش قیمت مسکن شود راه به‌جایی نبرده و نتوانسته از عهده گرانی بربیاید و طرح اقدام ملی مسکن نیز هنوز اجرایی نشده و طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم در حد حرف باقی‌مانده است.​

کام دلالان در بازار مسکن و اجاره بها در سنندج شیرین شیرین شده است

«سهیل احسنی» شهروند سنندجی با بیان اینکه این روزها دلالان در بازار مسکن و اجاره بها حکمرانی می‌کنند، گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر قیمت مسکن در سنندج به حدی بالا رفته که یک خانه 50 متری در حاشیه شهر که قبلاً با قیمتی معقول قابل خرید بود، امروز به قیمتی دو برابر و یا حتی چندین برابر بیشتر از قیمت واقعی و ارزش اصلی ملک به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه با گشتی در باز مسکن و سایت‌های آگهی هم‌چون «دیوار» و «شیپور» در چند هفته اخیر متوجه خواهید شد که گاه یک خانه در چند نوبت با قیمت‌های پلکانی به فروش می‌رسد، گفت: این امر در بنگاه‌های مسکن سطح شهر نیز به شدت قابل درک است و گاه یک ملک یا زمین صرفاً دستمایه‌ای برای خرید و فروش و کسب سود در چند نوبت عرضه شده و مشتری از همه جا بیخبر آن را معامله می‌کند.

احسنی با بیان اینکه قیمت خانه‌های فروشی در برخی نقاط سطح شهر به میلیاردی رسیده است، تأکید کرد: آنچه در این تورم سرسام آور آنهم در شهری مثل سنندج که سایه رکود اقتصادی بر آن پررنگتر از دیگر شهرهای کشور است، بیشتر به چشم می‌آید «وجود دلالان و کارچاق کنانی» است که برای دریافت دستمزد خود از پروژه فروش، به دنبال مبالغ دهن شیرین کن هستند و در قبال فروش فوری ملک از صاحبان املاک سوبسید دریافت می‌کنند.

این شهروند سنندجی با هشدار اینکه اگر دست دلالان از بازار مسکن و اجاره بها کوتاه نشود، آسیب‌های جدی به مردم به‌ویژه قشر ضعیف وارد خواهد شد، گفت: رشد آلونک‌نشین‌ها، هجوم جمعیت به حواشی شهر و بازگشت زوج‌های جوان به نزد خانواده‌های خود، پیش درآمدهایی است که اگر دست روی دست گذاشته شود ممکن است بحران به فاز بدتری کشیده شود.

طرح اقدام ملی مسکن بر کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار است؟

مرادی، معاون شهرسازی اداره مسکن و شهرسازی کردستان با بیان اینکه گرانی مسکن به صورت سراسری است، گفت: توپوگرافی خاص شهر سنندج، وجود تپه‌های زیاد، تعداد زیاد اجاره‌نشین و گرانی زیاد مصالح ساختمانی از عوامل گرانی ملک و زمین در سنندج است.

وی در جواب عدم واگذاری زمین‌های حاشیه شهر به تعاونی‌ها جهت شروع ساخت و ساز افزود:  افرادی زمین‌های زیادی در حاشیه شهر با قیمت بسیار کم با هدف الحاق به محدوه شهری خریداری کرده‌اند که طبق بررسی‌ها، رانت زیادی پشت این قضیه است.

معاون شهرسازی اداره مسکن و شهرسازی کردستان با اشاره به افزایش اجاره بها در شهر سنندج اظهار کرد: دلال‌ها هر روز به مساله‌ای ورود پیدا می‌کنند و مدتی قبل نیز به ساخت و ساز و خرید مسکن روی آورده بودند و اکنون نیز این دلالان به صورت سلیقه‌ای قیمت اجاره‌بها را مشخص می‌کنند و نیاز است که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی اضافه کرد: وام ودیعه مسکن ١۵ میلیون تومانی با سود ١۳ درصد طبق ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی به افرادی با شرایط خاص مثل کارگران، نوعروس‌ها، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و غیره پرداخت می‌شود.

مرادی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن برخلاف مسکن مهر متقاضیان باید کل هزینه ساخت مسکن خود را به نرخ روز و بدون اعطای تسهیلات از جانب پرداخت کنند، افزود: اجرای این طرح هم می‌تواند به کاهش قیمت مسکن در کردستان کمک کند و هم بی‌تاثیر باشد زیرا این منازل به قیمت روز و با مصالح گران قیمت ساخته می‌شود و قطعا به قیمت ارزان به فروش نخواهد رفت.

باید امیدوار بود که اجرای طرح‌هایی چون مسکن ملی که اکنون فقط در حد ثبت‌نام است بتواند بر کاهش قیمت مسکن تأثیر بگذارد ضمن اینکه سیاست‌گذاران و متولیان بالادست دستگاهی را متولی تعیین ارزش و قیمت‌گذاری و کنترل نرخ مسکن، ملک و زمین در منطقه بکنند تا به‌واسطه آن بتوان افزایش قیمت‌ها را تا حدودی را کنترل کرد.

رکود در بازار مسکن و گرانی آن همچنان ادامه دارد و حتی بیش‌ازپیش شده تا جایی که صاحب‌خانه‌ها به دنبال گران‌تر شدن ملک خود هستند و رفته و رفته جیب خریداران برای خرید خانه کوچک‌تر می‌شود.

به‌هرحال اکنون نزدیک به یک سال است که گرانی در بازار مسکن بیداد می‌کند صاحب‌خانه‌ها هرروز قیمت خانه‌هایشان را بالاتر می‌برند و تا دیر نشده باید فکر چاره‌ای برای مدیریت این اوضاع بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: طرح اقدام ملی مسکن کاهش قیمت مسکن بازار مسکن بازار مسکن اجاره بها قیمت خانه خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد

راه اندازی سامانه خودنویس که یکی از اقدامات دولت سیزدهم در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن بوده نقش موثری در کاهش مدت زمان انعقاد قرارداد اجاره و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را دارد که همین امر خود  می‌تواند بازار را به سمت آرامش برساند.

از بهمن ماه که مشاوران املاک هم باید قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت کنند باعث شد که دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شود.

در همین رابطه جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: بازار اجاره مسکن همواره در سال گذشته با حضور دلالان و سوداگران با نوسان و افزایش قیمت روبرو بود که خوشبختانه با راه اندازی سامانه خودنویس بخش عمده ای از حضور این افراد در بازار مسکن کوتاه شد‌.

وی افزود: راه اندازی این سامانه توانست حضور مردم و مستاجران را در بازار اجاره تقویت کند و نمونه بارزی از مشارکت های مردمی در کنترل بازار مسکن به شمار می رود.

او تاکید کرد: ثبت قرارداد های مسکن خود نقش موثری در کنترل بازار اجاره دارد و مدت زمان ثبت قرارداد را به صورت چشم گیری کاهش داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • آیا همه موجرها ثروتمند هستند؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی