Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه علت اصلی رونق بازار سهام را می‌توان در رشد نقدینگی اقتصاد (تورم) و تصمیم سیاست‌گذار برای مدیریت این نقدینگی جستجو کرد، بیان کرد: رشد نقدینگی طی یک دهه اخیر سرسام آور بوده است و یکی از عوامل اصلی این موضوع به تنگنای نقدینگی و اعتباری بانک‌ها و بالا بودن نرخ سود سپرده‌ها مرتبط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز؛ یکی از بازار‌های مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود، بازاری برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت است. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست.
بازار سرمایه در واقع تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزار‌های مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است. شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.
وقتی به نواسانات بازار سرمایه سکه و طلا بخصوص در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم و عدم وجود ثبات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی را هم چاشنی آن کنیم، تبدیل سرمایه راکد به طلا و سکه عملی عقلانی به نظر می‌رسد.
اما وقتی درباره بازار طلا و سکه و خرید و فروش آن‌ها صحبت به میان می‌آید، اکثر ما تصویری مشخص از آن در ذهن داریم؛ مراجعه به بازار و یا صرافی‌ها برای خرید و فروش طلا و سکه.
در حالی که این کار نه تنها راه معامله و خرید و فروش طلا و سکه نیست، بلکه راه کم ریسک‌تر و مناسب‌تری هم وجود دارد. خرید طلا (صندوق طلا) در بورس یکی از راه‌ها مناسب، به صرفه و کم ریسک برای سرمایه گذاری در این بازار است.
ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در این باره اظهار کرد:، ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در این باره اظهار کرد: رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ منفی ۵ درصد و سال ۱۳۹۸ منفی ۶/۵ درصد بوده است و برای سال ۱۳۹۹ منفی ۷ درصد پیش‌بینی می‌شود. مهم‌تر آنکه رشد سرمایه‌گذاری ثابت (اعم از دولتی و خصوصی) که در غیاب رشد عوامل بهره‌وری و نوآوری، مهم‌ترین عامل تقویت کننده رشد اقتصادی پایدار در سال‌های آینده به شمار می‌آید، هم در سال ۱۳۹۷ و هم در سال ۱۳۹۸ منفی گزارش شده است.

وی افزود: با این حال و با وجود کاهش توان و قدرت تولید اقتصاد کشور، ارزش بازار سهام از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۱۰ برابر شده و طی چهار ماه اخیر، ارزش این بازار به بیش از ۳/۵ برابر رسیده است. یعنی ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار سهام طی مدت کمتر از چهار ماه افزوده شده است که حرکت بخش کوچکی از این رقم، می‌تواند بازار‌های مختلف را با تلاطم مواجه کند.   بیشتر بخوانید: سهامداران حقیقی از رفتار هیجانی دست کشیده‌اند این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه علت اصلی رونق بازار سهام را می‌توان در رشد نقدینگی اقتصاد (تورم) و تصمیم سیاست‌گذار برای مدیریت این نقدینگی جستجو کرد، بیان کرد: رشد نقدینگی طی یک دهه اخیر سرسام آور بوده است و یکی از عوامل اصلی این موضوع به تنگنای نقدینگی و اعتباری بانک‌ها و بالا بودن نرخ سود سپرده‌ها مرتبط می‌شود؛ لذا سیاست‌گذار سعی کرد که نرخ سود سپرده‌ها را از رقم غیررسمی ۲۳ تا ۲۸ درصد به رقم رسمی ۲۰ درصد کاهش دهد.

به گفته نادی قمی، در مرحله بعد، نرخ سود سپرده‌ها به ۱۸ درصد و سپس ۱۵ درصد کاهش یافت و حتی زمزمه کاهش نرخ به ۱۲ درصد و ۱۰ درصد به گوش می‌رسید. در حالت کاهش نرخ سود، تعادل موجود در اقتصاد بر هم خورده و بخشی از نقدینگی اقتصاد که در نظام بانکی آرام گرفته بود، برای کسب بازدهی بیشتر به سایر بازار‌ها حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه مطرح کرد: در چنین شرایطی، سیاست‌گذار با افزایش جذابیت بازار سهام، نقدینگی را به آن سو هدایت کرد؛ لذا کد‌های فعال بورس از ۵-۴ میلیون به ۱۵ میلیون کد فعال افزایش یافت و پذیره‌نویسی صندوق ETF دارا یکم، راه را برای حضور آحاد جامعه (عمدتا غیرحرفه‌ای و ناآشنا با بورس) فراهم کرد.
نادی قمی خاطر نشان کرد: افرادی که سود اکتسابی در بورس را حاصل هوش سرمایه گذاری خود و ضرر احتمالی را ناشی از کارکرد و دخالت ناصحیح دستگاه‌های اجرایی می‌دانند، به نظرشان بورس شبیه مکانی است که دستگاه‌های جک‌پات در آن نگهداری می‌شود که با فشار یک دکمه شانس، کسب سود مورد آزمون قرار می‌گیرد. البته احتمال کسب سود تقریبا قطعی است.    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت کارشناس بازار سرمایه نرخ سود سپرده ها بازار سرمایه رشد نقدینگی خرید و فروش بازار سهام سیاست گذار طلا و سکه نادی قمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.

تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.

اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.

بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند