Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@14:26:26 GMT

گیلان از مناطق پرخطر از نظر لرزه ای است

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۴۸۱۸۱

گیلان از مناطق پرخطر از نظر لرزه ای است

پانته‌آ گیاهچی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود گسل‌های مهم و لرزه زایی همچون رودبار، خزر، آستارا و لاهیجان در گیلان، اظهار کرد: با توجه به وجود گسل‌های مذکور و همچنین رخداد زمین لرزه‌های تاریخی و دستگاهی تأثیر گذار در طول تاریخ، استان گیلان در زمره مناطق پرخطر از دیدگاه لرزه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین لرزه ایران نیز گواه زلزله‌خیز بودن گیلان است بیان کرد: از جمله زمین لرزه‌های مهم استان می‌توان به زمین لرزه تاریخی لاهیجان با بزرگی ۶.۵ ریشتر و زمین لرزه دستگاهی ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ خورشیدی رودبار- منجیل با بزرگی ۷.۴ اشاره کرد.

مدیرکل اداره زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای آگاهی بخشی به جامعه جهت کاهش خطرات زلزله، گفت: اداره کل زمین شناسی گیلان در مبحث آموزش و آشنایی عمومی با رخداد زمین لرزه با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های و تورهای آموزشی سعی بر آگاهی دادن در خصوص این رخداد طبیعی کرده است.

گیاهچی با تاکید بر اهمیت شناسایی گسل‌ها در کاهش خطرات ناشی از زمین لرزه، ادامه داد: در راستای تحقق بخشیدن به اهداف سازمانی خود، با انجام پژوهش‌های گسترده در خصوص مخاطرات، اقدام به شناسایی گسل‌ها به‌عنوان سرچشمه‌های لرزه زا در کل استان گیلان کردیم.

وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین گسل‌های شناسایی شده استان گیلان می‌توان به «پارینه لرزه شناسی گسل آستارا» «پارینه لرزه شناسی گسل خزر» و انجام پژوهش‌های نو زمین ساخت بر روی گسل رودبار اشاره کرد.

مدیرکل اداره زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان به دیگر اقدامات این سازمان جهت ایجاد آمادگی برای مقابله با خطرات زمین لرزه اشاره و اضافه کرد: تهیه نقشه لرزه زمین ساخت استان گیلان از دیگر اقدامات این اداره کل است.

گیاهچی با اشاره به تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی مخاطرات زمین‌ساختی و لرزه‌خیزی در استان گیلان، گفت: پروژه‌های گزارش زمین لرزه مرداد ۹۱ بندرانزلی، بررسی زمین‌لرزه‌های رخدادهای سال ۹۴ و ۹۵ در استان و گزارش بازدید از رخداد زمین لغزش در روستای اشکور شهرستان رودسر در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: تکمیل پروژه‌های این سازمان منجر به توسعه پروژه‌های اقتصادی، معدنی و کشاورزی استان گیلان می‌شود لذا اختصاص منابع ملی و استانی مکفی به کارشناسان امر از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است.

گیاهچی با بیان اینکه اگر این گسل‌ها و زمین لرزه‌ها رخ دهند خسارت بالایی بر روی سازه‌هایی که در مکان مناسب ساخته نشده یا در زمین‌های مستعد بنا نشده‌اند، تحمیل می‌شود، بیان کرد: این کار نوعی هدر رفت سرمایه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جهت جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله در استان باید دستگاه‌های متولی اعم از فرمانداری، شهرداری، و سایر نهادها از سازمان زمین شناسی در سطح ملی و استانی استعلام بگیرند، افزود: برای مقاوم سازی بافت فرسوده نیاز است که استعلامات لازم از سازمان زمین شناسی گرفته شود.

مدیرکل اداره زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان ادامه داد: با بهره‌گیری از دانش زمین شناسی، امکان مکان‌یابی درست برای روستاها فراهم می‌شود و با سازه‌های مقاوم می‌توان روستاهای ضد زمین لرزه و زمین لغزش احداث کرد.

گیاهچی با بیان اینکه داشتن آمار دقیق از بافت فرسوده استان ضروری است، عنوان کرد: مکان‌یابی دقیق باید در اکثر روستاهای گیلان انجام شود چرا که بافت آن فرسوده است البته این کار حتی در سطح ملی هم انجام نمی‌شود اما با توجه به مخاطراتی بودن استان، می‌توانیم استان الگو در این حوزه باشیم.

کد خبر 5104100

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله استان گیلان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ویروس کرونا شیراز روز پرستار کرمانشاه بارش برف شب یلدا پرستار گرگان آمار کرونا قاسم سلیمانی بوشهر شهرستان کرج عکس استانها شهرکرد زمین لرزه ها استان گیلان زمین شناسی گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه آژانس هواشناسی ژاپن آمده است: کانون این زمین‌لرزه در سواحل استان ایهیم در عمق ۳۹ کیلومتری گزارش شده است.

بر اساس این بیانیه هیچ هشدار سونامی در رابطه با وقوع این زمین‌ لرزه صادر نشده است.

در همین ارتباط، یوشیماسا هایاشی دبیر ارشد کابینه فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: دولت در حال جمع‌آوری داده‌ها درباره خسارت‌های پس از این زمین‌لرزه است.

از تلفات جانی و خسارت احتمالی این زمین‌لرزه هنوز گزارشی منتشر نشده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • زمین لرزه ۴ و دو دهم ریشتری در روداب
  • زمین لرزه در دیباج
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است
  • زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است