Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشنواره سینماحقیقت با حضور در تلویزیون به سؤالاتی درباره سرقت فیلم‌ها، بلیط‌فروشی جشنواره و همکاری مرکز گسترش با بعضی کارگردانان پاسخ داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد حمیدی‌مقدم با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر به ابهامات درباره جشنواره سینماحقیقت پاسخ داد و نردبان شبکه مستند با کارگردان بهترین فیلم جشنواره مصاحبه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برنده فیروزه جشنواره سینماحقیقت مهمان «نردبان» شد

بیست و چهارمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیون «نردبان» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این قسمت از برنامه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت که روز چهارشنبه به پایان رسید را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

در این قسمت از برنامه، امید بلاغتی منتقد سینما در گفت‌وگو با مجری نردبان، ضمن بررسی فیلم‌ها، در مورد مستندهایی که مورد بی‌توجهی قرار گرفتند صحبت کرد و همچنین داوری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت را مورد نقد و بررسی قرار داد. نسیم نجفی، کارگردان و مستندساز نیز به چگونگی انتخابِ هیئت انتخابِ آثار اشاره کرد و این فرآیند را مورد بررسی قرار داد.

در بخش دیگری از برنامه این هفته نردبان، عطیه زارع آرندی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مستند «جاهای خالی پر شود» با حامد شکیبانیا گفت‌وگو کرده است. او درباره هدف خود از ساخت این اثر و جوایزی که در سینماحقیقت دریافت کرده است صحبت کرد. این فیلم مستند موفق شد جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند و بهترین فیلم جشنواره را دریافت کند.

مروری بر پرمخاطب‌ترین فیلم خارجی جشنواره سینماحقیقت که اثر «دیگری» است یکی دیگر از بخش‌های نردبان است و در بسته خبری این هفته نیز حواشی مراسم اختتامیه جشنواره و اتفاقاتی که در طول برگزاری جشنواره رخ داد پوشش داده شده است.

«نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت 18 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

پاسخ شفاف محمد حمیدی مقدم به ابهام‌ها درباره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» یک روز پس از پایان این رویداد در شبکه خبر و در برنامه «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق درباره ویژگی‌های این دوره، سینمای مستند، مشکلات و چشم‌اندازهایش صحبت کرد.

محمد حمیدی‌مقدم در این برنامه گفت: عدالت نمایشی و فرهنگی بزرگ‌ترین دستاورد چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و عاملی بود که ما را بر آن داشت با وجود مشکلات جشنواره را برگزار کنیم. با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، اغلب جشنواره‌ها یا تعطیل شدند یا در برگزاری‌شان وقفه افتاد. در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی برگزاری این رویداد، از ابتدا درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره امسال بسیار بحث کردیم. پس از بررسی‌های مختلف، زمانی که هدف معین شد که جشنواره برگزار شود، شروع کردیم به بررسی موارد بعدی. ابتدا احتمال می‌دادیم بیماری تا آذرماه فروکش کند و بخشی از برنامه‌ها را به شکل محدود در قالب فیزیکی برگزار کنیم. اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتیم جشنواره را به صورت برخط (آنلاین) برگزار کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: فکر می‌کنم باید پیشنهادی برای آینده داشته باشیم، صرف تعطیل کردن رویدادها به خاطر ویروس کرونا نمی‌تواند مفید باشد، می‌دانستیم در این حرکت به موانع برمی‌خوریم، اما برایمان مهم بود که تولیدات بایگانی نشوند. می‌دانستیم اگر جشنواره برگزار نشود بعضی آثار هیچ شانسی برای ورود به درگاهی جز جشنواره برای دیده شدن ندارند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سؤال که فیلمی در این دوره سرقت شده است؟ گفت: اولین نکته‌ای که ما را در برگزاری جشنواره چهاردهم دلگرم و در این مسیر موفق کرد، همراهی و اعتماد صنوف مختلف بود. ما همراهی کامل خانواده سینمای مستند را داشتیم. در اختتامیه هم از این همراهی قدردانی کردیم، همچنین از حوزه‌های مؤثر در تولید مستند، در بخش خصوصی و دولتی. همان اول هم به مستندسازان گفتیم که در شکل آنلاین امکان رخنه و رسوخ وجود دارد. مربوط به ایران هم نمی‌شود این معضل درهمه جای دنیا وجود دارد و شامل همه پلتفرم‌ها می‌شود. اما هدف ما این بود که مستند باید وارد حوزه گسترش مخاطب بشود. مستندسازان به ما اعتماد کردند، ما هم تلاش کردیم که فضایی امن به وجود بیاوریم. آی پی های خارجی را بستیم. زیر ساخت‌ها را تقویت کردیم. سینمای مستند، اقتصاد کوچکی دارد که باید محترم شمرده شود. بلیت فروشی را که از سال گذشته شروع کرده بودیم، امسال هم ادامه دادیم.

دبیر «حقیقت آنلاین» گفت: کپی شدن یک فیلم، زمانی مسئله به وجود می‌آورد که آن فیلم در سایتی منتشر بشود و آینده فیلم به خطر بیفتد. خوشبختانه در چهار سامانه‌ای که همراه جشنواره بودند امنیت کامل برقرار بود. ممکن است در حداقل‌ترین شکل ممکن اتفاقی رخ داده، اما کلیت فضا امن بوده است. ما تمهیدی اندیشیده بودیم که اگر اتفاقی افتاد در 24 ساعت، فیلم از هر سایتی برداشته شود.

وی ادامه داد: روز اول از خانه جشنواره 4000 بازدید داشتیم، هر روز در هر سامانه 15 فیلم بارگذاری می‌شد. در کمال شگفتی هر روز که از جشنواره گذشت، آمار بینندگان بیشتر شد. روز آخر این رقم از مرز 50 هزار بازدید گذشت. روز اختتامیه و در مراسم پایانی ما با درخواست‌های بیشماری مواجه بودیم که فیلم‌ها را دوباره نمایش بدهید. گویی تازه مسیر ورود به جشنواره کشف شده بود.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» درباره بهای بلیت‌ها گفت: برای فیلم بلند 10 هزار تومان، نیمه بلند 7 هزار تومان و فیلم کوتاه 5 هزار تومان در نظر گرفته شد. سال گذشته در برگزاری فیزیکی شاهد جهش بودیم، در بلیت فروشی 75 میلیون تا 80 میلیون تومان درآمد داشتیم. این رقم در این دوره به مرز 90 میلیون تومان رسید. در این دوره ما تعدادی بلیت رایگان هم به فیلمسازان می‌دادیم که در اختیار عوامل و همکارانشان قرار بدهند. تقریبا به هر فیلمساز 20 تا 30 بلیت رایگان دادیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره تعداد تماشاگران بعضی برنامه‌های زنده جشنواره امسال گفت: اعتراضی به خبرهای منفی ندارم، گروهی همیشه مخالف‌اند، مخالف هر حرکتی که انجام می‌شود. ما با سند و آمار صحبت می‌کنیم. در فضای مجازی نمی‌شود آمار را دستکاری کرد. در کارگاه‌های 2 ساعته بین 300 تا 500 هنرجو حضور داشت که برای سینمای مستند رقم بالایی است. ضمن این که مخاطبان ما در پلتفرم‌ها و سامانه‌های مختلف برنامه‌ها را دنبال می‌کردند و باید همه آمار را تجمیع کرد. مراسم بزرگداشت و مراسم نکوداشت 500 بیننده ثابت داشت، به همین دلیل می‌گویم ما به افزایش مخاطب رسیدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مستندسازان ما پیشتاز و پیشرو هستند، در حوزه کرونا چه کسانی پیشقدم شدند و به دل حادثه رفتند تا این روزها را ثبت سندی کنند؟ روزهای دفاع مقدس را چه کسانی ثبت کردند؟ جز مستندسازان «روایت فتح» که آثار درخشانشان هنوز ماندگار و قابل رجوع است؟ مستندسازان در تولید و نمایش باید خطر کنند و به عرصه‌های تازه وارد شوند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: مرکز گسترش به عنوان مؤسسه عامل از سال 1398 موظف شد از «هنر و تجربه» پشتیبانی مالی کند. بودجه‌ای که متعلق به هنر و تجربه است به مرکز ربط ندارد. اگر آنها اکران و برنامه‌ای داشته باشند این هزینه به آنها تعلق می‌گیرد. بعضی خبرسازی‌ها و شایعات خارج از تقوا و اخلاق است. با توجه به سیستم شفاف‌‌سازی که مد نظر آقای انتظامی رئیس محترم سازمان سینمایی است، همه موارد با دقت محاسبه می‌شود. 

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره روابط خانوادگی در مرکز و تولید پروژه‌ها گفت: آیا شما می‌توانید فردی را از فعالیت در حوزه‌ای که در آن تخصص دارد منع کنید چون با کسی در مرکز ارتباط دارد؟ درباره آن فرد خاص و پروژه‌ای که در اتاق بازرگانی تولید شده باید گفت معمولاً تهیه‌کننده یا سفارش دهنده پیشنهاد می‌دهد کدام کارگردان پروژه را انجام بدهد. آقای مصطفی رزاق کریمی پیشنهاد اتاق بازرگانی بودند. البته ایشان کارگردان به نامی هم هستند و سوابقشان ربطی به مرکز ندارد. ما در مرکز با تهیه‌کننده قرارداد می‌بندیم، نه با کارگردان. این‌ها خبرسازی است. دوستانی نسنجیده، بدون ورود به عمق مسائل، حاشیه درست می‌کنند که نتیجه‌ای هم ندارد.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از برنامه «شهر فرنگ» که از شبکه خبر پخش می‌شد به شایعات دیگر هم پاسخ داد و گفت: ما انیمیشنی داشتیم به نام «کووید 19» این گروه خبرساز، همان موقع گفتند برای این پروژه 400 میلیون تومان قرارداد بسته شده در حالی که رقم واقعی 45 میلیون تومان است. خبرسازی و ایجاد شبهه راحت است.

وی درباره همکاری معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پروژه‌های تولیدی گفت: از اوایل زمستان گذشته می‌خواستم که ایشان در این جایگاه کنار ما باشند، اما به دلیل مشغله کاری این روند طولانی شد و به امسال رسید. تمام قراردادهای ایشان با مرکز به تهیه‌کننده دیگری واگذار شده است.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: مستندسازان با عشق و عرق کار می‌کنند. اما نیاز به حمایت مادی و معنوی بیشتری دارند. تا سال گذشته مرکز گسترش برای هر مستند میانگین 70 تا 130 میلیون تومان مشارکت داشت و امسال این رقم به 200 میلیون  تومان رسیده در حالی که برای یک تیزر تبلیغاتی ساده، 100 میلیون تومان هزینه می‌شود.

مستند «نوزده نوزده»، روایتی از یک قرارداد استعماری آماده نمایش شدمستند "غیررسمی" رهبر انقلاب پخش می‌شود + فیلممستند «برادرم نادعلی» مطالبه‌ای برای پایان رنج خانواده شهدای گمنام است/کارگردانی که یکساله به جشنواره حقیقت رسید

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه مستند تلویزیون جشنواره سینما حقیقت سینما مستند شبکه مستند تلویزیون جشنواره سینما حقیقت سینما مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جشنواره سینماحقیقت چهاردهمین جشنواره محمد حمیدی مقدم بخش دیگری میلیون تومان شبکه مستند تهیه کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۱۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تصاویر نگران کننده از کارگردان مشهور

‎‎تصاویری شوکه کننده از کلینت ایست‌وود، کارگردان مشهور آمریکایی منتشر شد.

ایست‌وود با «نابخشوده» (Unforgiven) در سال ۱۹۹۳ و «عزیز میلیون دلاری» (Million Dollar Baby) برنده اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده و هفت نامزدی دیگر را دریافت کرده است.

منبع: برترین‌ها

tags # هالیوود سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • از ماجرای «تمساح خونی» تا چند خبر دیگر
  • کارگردان «دلشکسته» فیلمی درباره فرمانده لوتی‌ها می‌سازد
  • (عکس) تصاویر نگران کننده از کارگردان مشهور
  • سوژه بکر و روایت داستانی در تولید مستند رادیویی نقش دارد
  • سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
  • معرفی نامزد‌های بخش مستندنگاری
  • نامزدهای بخش مستندنگاری اعلام شد
  • نامزدهای بخش مستمر جشنواره پژواک اعلام شد
  • احیای فرهنگ مستند سازی با برگزاری جشنواره پژواک | جشنواره پژواک؛ حرکت موفق و رو به رشد در عرصه مستندسازی رادیویی
  • النور کاپولا کارگردان نامزد اسکار درگذشت