Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

 معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد روند نوسازی تاکسی های فرسوده پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در صورت تداوم و تقویت تامین منابع مالی نوسازی هنوز امیدوار به تحقق اهداف نوسازی در سال ۹۹ هستیم.

به گزارش تین نیوز، سید علی محتشمی پور در گفت وگو با ایسنا، در مورد نوسازی تاکسی فرسوده در سال ۹۹ و میزان تحقق‌پذیری وعده نوسازی ۱۵ هزار تاکسی تا پایان سال در پایتخت، گفت:  براساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده پایان سال ۹۸ مقرر شد که در سال ۹۹ حدود ۱۵ هزار تاکسی نوسازی شود و این هدف‌گذاری مبتنی بر عوامل موثر بر نوسازی اعم از نرخ تولید و قیمت تاکسی در کشور، میزان تسهیلات بانکی و ارزش اسقاط تاکسی فرسوده شهر تهران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در دفاع از هدف‌گذاری نوسازی ۱۵ هزار تاکسی در آن شرایط بیان کرد: با توجه به انباشتگی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران، هدف‌گذاری انجام شده، قابل دسترس و منطقی بود.

وی افزود: متاسفانه در راستای تحقق این هدف با دو بحران اصلی از آغازین روزهای سال تا کنون مواجه شدیم. یکی از آنها شیوع بیماری کرونا بود که همه کسب و کارها را با شوک مواجه کرد و تاثیرات اساسی در روند ثبت تقاضای نوسازی تا تولید و تحویل خودرو گذاشت، به گونه‌ای که فرآیند نوسازی یک دستگاه تاکسی را با افزایش زمان قابل توجهی مواجه کرد.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه مسئله دوم، مصوبه هیات دولت در مورد الزام ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها برای اخذ مجوز شماره‌گذاری از ابتدای سال بود، افزود: مصوبه‌ای در مورد لزوم ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یورو ۵  که بر همین اساس از ابتدای سال ۹۹ شماره‌گذاری تاکسی‌های تولیدی بدلیل عدم رعایت این الزام متوقف شد؛ این موضوع با توجه به وجود تعداد زیادی تاکسی یورو ۴ در پارکینگ خودروساز بود.

وی با بیان اینکه بعد از بروز این وقفه، شهرداری تهران و معاونت حمل ونقل و سازمان تاکسیرانی پیگیری‌های زیادی را برای حل این معضل انجام دادند، گفت: خوشبختانه هیات وزیران در مردادماه سالجاری مجوزی مبنی بر شماره‌گذاری ۵۰۰۰  تاکسی تا پایان مهرماه را صادر کرد که نهایتا پس از  ۵ ماه توانستیم گام اول نوسازی را از ابتدای شهریورماه برداریم و تا پایان مهلت حدود ۱۷۰۰ دستگاه خودرو برای شهر تهران نوسازی شد.

محتشمی‌پور با تاکید بر اینکه نوسازی مجددا از میانه مهر تا آبان ماه جهت ارتقاء استاندارد یورو ۴ به ۵ متوقف شد، ادامه داد: با رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای با استاندارد یورو ۵، تصورمان این بود که روند نوسازی سرعت می گیرد، اما با افزایش شدید قیمت خودرو مواجه شدیم، به گونه‌ای که قیمت‌های خودرو در آبان ۹۹ برای پژو دوگانه‌سوز و سمند پایه‌گازسوز رشد فزاینده‌ای داشت.

وی توضیح داد: قیمت سمند از ۹۴  به ۱۱۸ میلیون تومان رسید و پژو نیز از ۸۶ به ۱۰۴ میلیون تومان رسید که به نظرمان این افزایش قیمت تیر خلاص به تاکسیرانان برای نوسازی بود، چرا که برنامه‌ریزی برای نوسازی به طوری بود که رانندگان با دریافت پول اسقاط خودرو و وام، اندوخته کمی را برای نوسازی پرداخت می‌کردند، اما حالا با افزایش قیمت خودرو سهم نقدی رانندگان به شدت افزایش یافته و طبیعتا بسیاری از افراد، توان این پرداخت را نداشتند.

محتشمی‌پور با تاکید بر اینکه در این مدت تمام تلاشمان این بود که فاصله قیمتی به واسطه افزایش ارزش خودروی اسقاطی و وام ، آورده تاکسیرانان ناچیز شود، گفت: در حال حاضر  ارزش اسقاط به طور میانگین ۱۹ میلیون تومان شد و این درحالی است که این رقم سال گذشته  ۵ میلیون تومان بود. مبتنی بر این شرایط پس از ارائه تحلیل وضعیت به معاون حمل و نقل شهرداری تهران و موافقت ایشان مقرر شد مبلغ وام نوسازی تاکسی را از محل منابع شهرداری تهران در صندوق کارآفرینی امید از  ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه عملا نوسازی تاکسی در کشور صرفا مبنی بر تولیدات ایران خودرو در دو دسته پژو و سمند است، افزود: واردات تاکسی ممنوع است و پیگیری‌ها برای آزاد شدن واردات خودروها در کاربری حمل و نقل عمومی بی‌نتیجه مانده است، تنها ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازان داخلی می‌تواند خودروی منطبق با استانداردهای شورایعالی هماهنگی ترافیک تولید کند، برهمین اساس تصمیمات ما در حوزه نوسازی کاملا متاثر از استراتژی‌های تولید ایران خودرو است و شاید اگر خودروساز دیگری هم در فرآیند نوسازی وجود داشت شرایط متفاوت بود.

محتشمی پور با اشاره به افزایش مدت زمان تحویل خودرو گفت: در سال گذشته مدت تحویل خودرو از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو به استناد آمار ثبت شده در سامانه ملی نوسازی خودرو در ستاد حمل ونقل سوخت ۱۵ روز بود، گفت: اما حالا زمان تحویل با توجه به مشکلات بیان شده به بیش از ۴۵ روز رسیده است و اکنون شاهد هستیم در شرایط فروش فوری که ایران خودرو منتشر می کند قبلا زمان تحویل یک ماهه بود اما حالا تحویل سه ماهه تعهد شده است.

وی با بیان محدودیت منابع مالی شهرداری تهران افزود: دولت نیز به موازات اقدامات شهرداری و مبتنی بر الزامات قانونی باید به نوسازی کمک کند و برابر قانون "رفع موانع تولید و هوای پاک" دولت می بایست به نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی کمک کند منتها این ظرفیت تا امروز عملیاتی نشده است.

محتشمی پور افزود: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در سال ۹۴ ابلاغ شده، می توانیم از محل صرفه جویی در مصرف سوخت برای  نوسازی ناوگان پایه گازسوز و هیبریدی تسهیلات دریافت کنیم که ۹ ماه است پیگیر ابلاغ قراردهای تیپ ماده ۱۲ شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هستیم  و از سویی دیگر دولت براساس تبصره ۱۸و ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ متعهد به پرداخت تسهیلات نوسازی است که البته سازمان شهرداری و دهیاری ها پیگیر اجرایی شدن تبصره ۱۸ هستند و قول دادند که۱۰ هزار فقره وام ۷۰ میلیونی از محل کمک دولت برای نوسازی تاکسی های تهران مهیا کنند.

وی در مورد چشم انداز نوسازی در سال جاری گفت: در صورت تداوم و تقویت تامین منابع مالی نوسازی هنوز امیدوار به تحقق اهداف نوسازی در سال ۹۹ هستیم.

محتشمی پور در مورد تعداد خودروهای در صف نوسازی مانده نیز با تاکید بر اینکه امسال رکورد مشارکت مالکین تاکسی فرسوده به ثبت رسیده است، افزود: تاکنون  ۱۷ هزار نفر از مالکان تاکسی فرسوده اقدام به ثبت درخواست کرده اند.

وی در مورد نحوه تخصیص وام ۷۰ میلیونی به رانندگان تاکسی فرسوده نیز گفت: ما با انباشتگی خودروی فرسوده در تهران مواجه هستیم که تعداد زیادی از آنها در صف نوسازی مانده اند که این وام به صورت ویژه با اولویت به مالکان تخصیص داده می شود که بر همین اساس این وام در اولویت اول به مالکانی داده می شود که در سال ۹۸ اقدام به ثبت نام در سامانه نوسازی کردند و براساس تاریخ ثبت نام و مدل خودرو که هرچقدر پایین تر باشد در اولویت دریافت وام قرار خواهند گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: نوسازی تاکسی فرسوده شهرداری تهران میلیون تومان تاکسی فرسوده نوسازی تاکسی تحویل خودرو برای نوسازی ایران خودرو محتشمی پور شهر تهران سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند

به گزارش همشهری آنلاین، براساس گفته‌های حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، حدود ۴۵۰۰هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که ۵۲درصد آنها باید نوسازی شود؛ چراکه این بافت‌ها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله به‌مثابه بمب عمل می‌کنند و سبب افزایش تخریب‌ها می‌شوند، از این‌رو مدیریت شهری ششم نگاه ویژه‌ای به این بافت‌ها داشته و نوسازی آنها را در اولویت قرار داده است. برای تسریع و تسهیل این فرآیند، تسهیلات و مشوق‌هایی مانند تخفیف عوارض صدور پروانه پیش‌بینی شده است. همین رویکرد و سیاست باعث شد تا بافت‌های فرسوده روی ریل نوسازی قرار بگیرند و آنطور که مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرده: «در سال گذشته ۵۸۰۰پلاک فرسوده در تهران نوسازی شد.» او در ادامه آخرین اقدامات سال گذشته و برنامه‌های سال جدید را تشریح‌کرد.

رشد ۱۳۸درصدی صدور پروانه

در راستای تحقق حکم ۷۲برنامه ۴ساله چهارم توسعه و تحول شهر تهران مبنی بر نوسازی سالانه ۳درصد پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده، سال گذشته ۵هزار و ۵۰۵پلاک در بافت‌های فرسوده مناطقی چون ۱۵، ۱۸و... شناسایی و هدف‌گذاری شد. با همت و پیگیری مدیران شهری مناطق و سازمان نوسازی تا اواسط اسفند ۱۴۰۲، هدف‌گذاری‌ها محقق شد و صدور پروانه در این بافت‌های فرسوده ۱۳۸درصد رشد داشته است.

منطقه ۱۵، رکورددار نوسازی

در منطقه ۱۵، بیشترین پلاک فرسوده را داشتیم که پیگیری‌های رخ داده سبب شد تا این منطقه در فرآیند نوسازی، رکورددار شود. مناطق ۱۸، ۱۷، ۱۴، ۱۳، ۷، ۱۶، ۱۰و ۲۰هم سهم نوسازی سالانه ۳درصد را محقق کردند. منطقه ۱۲با وجود محدودیت‌های میراثی در ۴محله آمار و عملکرد قابل‌قبولی در نوسازی بافت‌های فرسوده داشته است.

تصویب ۷۳طرح موضعی و موضوعی

براساس حکم ۷۲برنامه ۴ساله چهارم توسعه و تحول شهر تهران (احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده) تا پایان سال گذشته ۷۳طرح موضعی (از نظر زمانی و مکانی با محدودیت مواجه بودند.) و موضوعی (احیای برخی از مکان‌های متروک) تهیه و تصویب شد. همچنین امکان‌سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶۰۰۰هکتار و ۱۲طرح بازآفرینی به مساحت ۳۲۰۰هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفت و عملیاتی شد.

تحول در ۲هزار هکتار

طرح تحول محدوده جنوب شهر تهران بنا به دستور شهردار تهران در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۲۰۰۰هکتار در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت. با توجه به مشکلات و چالش‌های عمده این محدوده و با هدف خارج کردن محدوده از چرخه فرسودگی و ناکارآمدی، فرآیند تهیه طرح با رویکرد تجدیدحیات و بازساخت شهری و توسعه عادلانه و... توسط مشاور آغاز شده و امیدواریم در نیمه نخست سال شاهد دستاوردهای این طرح باشیم.

اجرایی‌شدن ۱۵۰هزار مسکن استطاعت‌پذیر

برای تعادل‌بخشی به قیمت و تولید مسکن، عملیات احداث بیش از ۱۵۰هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته است. همچنین در دوره جدید مدیریت شهری، بودجه سازمان نوسازی از ۲۰۰میلیارد تومان، امسال به مبلغ ۶هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.


۸ مشوق برای نوسازی خانه‌های فرسوده تخفیفات ویژه عوارض پروانه ساختمانی وام ۴۵۰میلیون‌تومانی دولت تخفیف ۵۰درصدی حق‌الزحمه ناظر سازمان نظام‌مهندسی یک‌طبقه تشویقی به املاک بالای ۱۰۰مترمربع تراکم ۴طبقه به املاک ۵۰تا ۱۰۰مترمربع که امکان تجمیع ندارند ۲طبقه تشویقی درصورتی‌که مساحت کل تجمیع به ۴۰۰متر برسد ساخت پارکینگ‌های محلی برای جای پارک خودرو در بافت‌های فرسوده ارائه رایگان کل مساحت بن‌بست درصورت تجمیع تمامی املاک واقع در کوچه بن‌بست
۵ برنامه مهم در سال ۱۴۰۳

طراحی و اجرای پروژه‌ها و عرصه‌های خدماتی و ساماندهی عرصه‌های عمومی در محدوده طرح‌های موضعی مصوب ده‌ونک، گلابدره، سیمین قلعه، کن و فرحزاد انجام می‌شود.

پروژه‌های بزرگ بازآفرینی مانند پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و نفرآباد هم وارد فاز اجرایی شده‌اند و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰درصد رسیده‌اند و قطعا امسال هم کارها با سرعت پیگیری می‌شود.

آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران (اسلام‌آباد؛ حدفاصل جنوب مجموعه آتی‌ساز تا باغ‌راه فدک در محدوده‌ای به مساحت ۱۱۷هکتار) در شورا تصویب شده است که براساس این طرح، ساماندهی محدوده ۱۱۷هکتاری انجام می‌شود. در ۷هکتار از اراضی متعلق به شهرداری (فضاهای سکونت و پشتیبان سکونت در حدفاصل پل‌مدیریت تا پل‌نیایش) واحدهای مسکونی معوض برای واگذاری به ۵۰۱قطعه ساخته می‌شود و سایر بخش‌ها (شمال پل نیایش تا مجتمع مسکونی آتی‌ساز و جنوب پل مدیریت تا باغ‌راه فدک) هم فضای‌سبز و باز و گردشگری طراحی خواهد شد.

طرح احداث ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهر تهران عملیاتی می‌شود.

عملیات اجرایی پروژه‌های خدماتی و مسکونی مشارکتی محله نفرآباد به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 846543 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بافت‌ فرسوده شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • آغاز فروش تاکسی برقی از امروز در تهران | دارندگان تاکسی فرسوده تسهیلات می گیرند
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودرو‌های برقی آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند