Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@20:47:28 GMT

قند خون بالا و ارتباط آن با سکته قلبی یا مغزی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۶۲۸۱

آفتاب‌‌نیوز :

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، در معرض خطر بیشتری برای درد عصبی، مشکلات کلیوی و روند ضعیف بهبود زخم قرار دارید. مطالعه ای جدید نشان داده است که مشکلات قند خون می تواند خطری جدی برای ادامه حیات فرد باشد.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، مشخص شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر بیشتر تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیابت و بیماری قلبی‌عروقی
در شرایطی که بیشتر افراد مبتلا به دیابت و پزشک آنها بر شرایط قند خون متمرکز می شوند، پژوهشی جدید که در نشریه the European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است به این نکته اشاره دارد که پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیز باید به عنوان یک اولویت اصلی در نظر گرفته شود.

در این مطالعه شرایط تقریبا 375 هزار فرد مبتلا به مشکلات قند خون پیگیری شده است.

پژوهشگران احتمال تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی 10 سال برای هر فرد را بر اساس دسته بندی های تنظیم شده برای دیابت و بیماری قلبی‌عروقی محاسبه کردند:

- خطر بسیار زیاد (بیش از 10 درصد)

- خطر زیاد (بین 5 تا 10 درصد)

- خطر متوسط (زیر 5 درصد)

و نتایج نشان داد که 93 درصد بیماران مبتلا به دیابت 2 در معرض خطر زیاد تا بسیار زیاد یک رویداد مرگبار قرار دارند.

سطح خطر برای شما
بیماران با خطر بسیار زیاد شامل موراد زیر می شوند:

- افراد مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی

- افرادی که تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی را دارند

- شرایط دیگر مانند نقص در عملکرد کلیه

- یا حداقل دارای سه عامل خطر قلبی‌عروقی (از جمله سن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن یا چاقی) باشند

پس اگر همراه با یکی از موارد بالا به دیابت نیز مبتلا هستید می توانید در گروهی با خطر بسیار زیاد برای تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در نظر گرفته شوید.

این پژوهش نشان داد که مردان بیشتر از زنان در این گروه قرار می گیرند.

مشخص شد تنها 7 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه با خطر متوسط (کمتر از 5 درصد) تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی یک دهه بعدی زندگی خود قرار دارند.

این در شرایطی بود که نیمی از بیمارانی که در گروه با خطر بسیار زیاد قرار داشتند، هیچ سابقه بیماری قلبی نداشتند، به این معنی که دارویی برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی مصرف نمی کردند.

تغییرات سبک زندگی و رفتارهای سالم برای بیماران مبتلا به دیابت
اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید و قصد دارید سلامت قلب و زندگی خود را نجات دهید، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از هم اکنون و نه انتظار برای انباشت آسیب بیشتر، آن چیزی است که پژوهشگران توصیه کرده اند.

ترک سیگار
پژوهش ها نشان می دهد که طی سال نخست پس از ترک عادت مضر سیگار کشیدن، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی به نصف کاهش می یابد و پس از سه سال، خطر تقریبا به سطح فردی غیر سیگاری می رسد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به این نکته اشاره دارد که ترک سیگار توانایی بدن برای استفاده از انسولین را افزایش می دهد که به مدیریت بهتر قند خون کمک می کند.

حفظ وزن سالم
کاهش وزن می تواند به بازگشت قند خون به سطح عادی کمک کند، در شرایطی که خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد زیرا حمل وزن اضافه می تواند فشار خون را افزایش دهد و در این شرایط خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد.

دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای
دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه ای که حاوی روغن زیتون و مغزدانه ها است، گامی سالم برای افراد مبتلا به دیابت است که قصد دارند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند.

یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی اصولا شامل موارد زیر می شود:

- ماهی های چرب

- مرغ و طیور دیگر

- میوه ها و سبزیجات تازه به میزان زیاد

- حبوبات

- غلات کامل

- روغن زیتون

همچنین، از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید زیرا می توانند موجب جهش قند خون شده و آسیب دیدگی رگ های خونی را به همراه داشته باشد.

پرهیز از الکل
نوشیدن الکل می تواند به میزان قابل توجهی خطر تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. به مرور زمان، نوشیدن الکل می تواند کارایی انسولین را کاهش داده و موجب افزایش هرچه بیشتر سطوح قند خون شود.

پرهیز از الکل بهترین گزینه برای محافظت از سلامت قلب و حفظ سطوح سالم قند خون محسوب می شود.

انجام ورزش
به گفته دکتر آی مین لی، اپیدمیولوژیست در بیمارستان Brigham and Women’s، ورزش می تواند به سلامت قلب و قند خون بدون در نظر گرفتن این که موجب کاهش وزن می شود یا خیر کمک کند.

ورزش احتمال آریتمی یا ضربان نامنظم قلب را کاهش می دهد و بر سیستم عصبی سمپاتیک تاثیر می گذارد که ضربان قلب شما را کاهش داده و امکان عملکرد کارآمدتر قلب را فراهم می کند. همچنین، ورزش به کاهش فشار خون و بهبود سطوح لیپید و پردازش گلوکز خون کمک می کند، حتی اگر کاهش وزن را تجربه نکنید.

حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید در هفته را مد نظر قرار دهید.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، به خاطر داشته باشید که قند خون سالم و قلب سالم دست در دست یکدیگر دارند و با مدیریت درست بیماری خود می توانید از حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در آینده پیشگیری کنید.

منبع: عصرایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قند خون سکته قلبی بیماران مبتلا به دیابت افراد مبتلا خطر بسیار زیاد دیابت نوع 2 بیماری قلبی مبتلا هستید قلبی و سکته قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود

ایتنا - یک شرکت نوآور گامی نوین در عرصه فناوری تراشه‌های مغزی یا رابط های مغز-کامپیوتر (BCI) برداشته و روش کم‌تهاجمی جدیدی را معرفی کرده که به افراد معلول اجازه می‌دهد کنترل عضلاتشان را دوباره به دست گیرند.
تراشه های مغزی دستگاه هایی هیجان انگیز هستند که سیگنال های الکتریکی مغز را به دستورات کنترل برای دستگاه های خارجی ترجمه می کنند.

شرکت سینکرون با رویکرد جدید و کم‌تهاجمی خود در زمینه کاشت این تراشه‌ها، توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند.

سینکرون از یک روش نوآورانه به نام "استنت رود" استفاده می کند که طی آن یک مجموعه تخصصی از الکترودها درون رگ خونی نزدیک قشر حرکتی مغز قرار داده می شوند. این کار از طریق جراحی ساده ای روی رگ گردنی داخلی انجام می شود و دسترسی به ناحیه مسئول کنترل حرکات عضلانی را ممکن می سازد.

رویکرد کم تهاجمی سینکرون مزیت بزرگی محسوب می شود، زیرا در مقایسه با روش های جراحی سنگین که در آنها جمجمه باز می شود، ریسک کمتر و دوره نقاهت کوتاه تری دارد. این امر می تواند در آینده، فناوری تراشه های مغزی را بسیار در دسترس تر و کاربرپسندتر سازد.

کاربردهای بالقوه این فناوری بسیار امیدوارکننده است. تصور کنید افرادی که به دلیل فلج یا سایر شرایط عصبی، محدودیت حرکتی دارند، بتوانند تنها با فکر کردن، با دستگاه ها تعامل کنند یا ارتباط برقرار کنند. یا حتی افراد سالم بتوانند با قدرت ذهن، اشیا را کنترل کرده و تجربه های واقعیت مجازی، دستگاه های هوشمند خانگی یا اندام های مصنوعی را فراگیرتر مدیریت نمایند.

توسعه این فناوری البته با چالش هایی نیز روبرو است؛ از افزایش دقت و توسعه کنترل گرفته تا کاهش هزینه ها و رعایت مسائل حقوقی و اخلاقی. اما با وجود این موانع، سینکرون توانسته با جذب حمایت های مالی کلان از افرادی همچون بیل گیتس و جف بزوس، و کسب تاییدیه اداره غذا و داروی آمریکا، گام های مهمی در پیشبرد این فناوری بردارد.

تراشه های مغزی یا رابط های مغز-کامپیوتر آینده ای امیدبخش را نوید می دهند؛ دنیایی که در آن مرز میان انسان و ماشین کمرنگ تر شده و کنترل محیط پیرامون تنها با افکار میسر خواهد بود. البته همگام با این پیشرفت ها، نیاز به قوانین شفاف برای حفاظت از حقوق بیماران و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • بازداشت ۷ نوجوان در ارتباط با حمله به اسقف اعظم کلیسای سیدنی
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید