Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحسن حسینی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت پنجم دی روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار داشت: کل اعتبار صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های زهکشی اراضی استان، سه هزار میلیارد ریال است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در اختیار جهادکشاورزی قرار گرفت.

به گفته وی شرکت آب منطقه‌ای گلستان این اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی را بر اساس اولویت بندی طرح های اثربخش که دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۵ درصد هستند هزینه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: علاوه بر این، مطالعه زهکشی ۷۸ هزار هکتاری غرب گنبدکاووس و شمال رودخانه گرگانرود (منطقه دیگچه و اراضی پایین دست سد وشمگیر و شمال آق قلا ) به پایان رسیده و در انتظار تخصیص اعتبار است.

به گفته حسینی، این شرکت برای تکمیل پروژه های زهکشی در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مطالعه برای اجرای پروژه های زهکشی ۴۵۰ هزار هکتار اراضی شمال و غرب گلستان انجام شده و اجرای ۲۸۰ هزار هکتار آن در اولویت قرار دارد که این طرح در ۱۲۰ هزار هکتار توسط شرکت آب منطقه و بقیه توسط سازمان جهادکشاورزی اجرا می شود.

ایده اجرای پروژه زهکشی اراضی گلستان ۱۵ سال قبل توسط شرکت آب منطقه ای استان برای اصلاح خاک، رفع ماندابی آب از اراضی در راستای بهبود عملکرد زراعت، بهبود اقتصاد بهره برداران و جهش تولید مطرح شده بود.

خلیج گرگان نیاز به متولی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه بر ضرورت احیای خلیج گرگان اشاره کرد و گفت : این پهنه آبی برای فرار از خشکسالی و دیگر مشکلات به ردیف اعتباری مستقل در بودجه کشور احتیاج دارد.

وی اظهار داشت: در راستای احیای خلیج گرگان، شرکت آب منطقه ای گلستان لایروبی رودخانه های منتهی به این پهنه آبی را شتاب می‌دهد.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های پیر گلستان نیاز به لایروبی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه گفت: اکنون ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های پیر استان نیازمند لایروبی است که اجرای این طرح به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد.

به گفته وی از خرداد پارسال تاکنون ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه های پیر استان لایروبی شد.

حسینی ادامه داد: گلستان ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه دارد که حدود هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن را رودخانه پیر از جمله گرگان‌رود، قره سو و اترک تشکیل می دهد.

گلستان با دارا بودن حوضه های آبریز گرگانرود، قره سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا دارای ۴۵ رشته رودخانه به طول ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که عملیات جریان آب و هدایت سیلاب های کل حوضه های آبریز استان را منابع پذیرنده مانند خلیج گرگان و دریای خزر انجام می‌دهند.

رشد ۴ درصدی بودجه شرکت آب منطقه ای گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه به افزایش اعتبار این شرکت در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اعتبارات این شرکت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار فعلی هزار و ۹۳۰ میلیارد ریالی حدود چهار درصد بیشتر شد.

وی با اشاره به تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای سد میرداماد در بودجه ۱۴۰۰ گفت: این سد ظرفیت تامین آب شرب ساکنان شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گرگان را دارد.

به گفته وی برای مطالعه و اجرای سد میرداماد با ظرفیت ذخیره سازی ۱۳ میلیون متر مکعب آب، ۴۰ میلیارد ریال در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: ساکنان گرگان سالانه به ۳۲ میلیون مترمکعب آب شرب نیاز دارند.

تامین بخشی از نیاز آب شرب شهر گرگان و شهرهای کردکوی، بندرگز و گمیشان تا سال ۱۴۲۰ و تامین آب حوزه صنعت، کنترل سیل و بهبود کشاورزی گلستان از جمله اهداف ساخت سد میرداماد است.

محل ایجاد سد میرداماد (شصت‌کلاته) در بالادست روستای سیدمیران و در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان است و آب آن از رودخانه ای به همین نام تامین می شود.

رودخانه شصت کلاته به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل‌بلاغ گرگان سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سید میران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

مشکلات کشت برنج  به روش سنتی در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه به کمبود آب بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: زراعت سنتی برنج به جز گیلان و بخشی از مازندران، در سایر استان ها سنتی ممنوع است.

وی با اشاره به این که ۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان به صورت نسق زیر کشت برنج می رود گفت: اجرای روش نوین مانند توسعه خشکه‌کاری، از جمله راهکاری ادامه کشت این محصول در استان است.
 

به اعتقاد کارشناسان کشت سنتی هر هکتار شالی به ۲۲ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که با توجه به خشکسالی سال های اخیر امکان تامین این میزان آب وجود ندارد.

در شالیزارهای استان گلستان ارقامی چون دم سیاه، سنگ طارم، هاشمی، ندا، شیرودی و فجر کشت می شود.

کاهش باران در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی بارش باران استان از مهر تا سی آذر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل گفت: در این بازه زمانی بارش ۹۷ میلی متر باران در ایستگاه‌های باران سنجی استان ثبت شد.

وی ادامه داد: در ۱۴ سد مخزنی استان با ظرفیت ذخیره سازی ۲۹۰ میلیون مترمکعب، اکنون ۶۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۷۸ میلیون متر مکعب بود.

به گفته وی، بیشترین آبگیری با ۷۰ درصد مربوط به تالاب سدآلاگل، ۴۶ درصد تالاب سد آلماگل، ۴۱ درصد سد اینچه برون، ۲۹ درصد سد دستغیب آق قلا، ۲۳ درصد هرکدام از سدهای کرند و نگارستان علی آباد، ۲۱ درصد سد گلستان، ۱۶ درصد سد بوستان، ۱۵ درصد سد چمران کلاله، ۱۳ درصد سد کوثر گرگان، چهار درصد سد وشمگیر و ۲ درصد سد دانشمند گنبدکاووس است.
 

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و ۸۸۸ میلیون متر مکعب آب سطحی، ۸۴ درصد به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هر یک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

آب  مورد نیاز استان گلستان در افق ۱۴۰۴ برای بخش‌های شرب و بهداشت، محیط زیست، صنعت، خدمات و نیز کشاورزی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود در حالیکه توانمندی استان تولید حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۳ شهر و حدود هزار و ۷۵ روستا دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای گلستان بارش باران خلیج گرگان گلستان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای گلستان بارش باران خلیج گرگان گلستان شرکت آب منطقه ای گلستان بارش باران خلیج گرگان گلستان اخبار کنکور ۵۰۰ میلیارد ریال میلیون متر مکعب سد میرداماد متر مکعب آب هزار هکتار خلیج گرگان هزار و ۵۰۰ دریای خزر ۲ هزار درصد سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۳۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان

ایسنا/گلستان مسئول امور دریایی بنادر استان گلستان از نجات جان یک گردشگر که در گل و لای خلیج گرگان در شهرستان بندرگز گرفتار شده بود، خبر داد.

محمد میرنژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نخستین ساعت صبح امروز «سه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۳» یک نفر مسافر «مرد» با ورود به آب‌های خلیج گرگان در سواحل بندرگز، در گل و لای فرو رفت و در وضعیت اضطرار قرار گرفت، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه، تیم جستجو و نجات دریایی مستقر در اسکله بندرگز وارد عمل شد و این فرد را نجات داد.

وی با بیان اینکه این فرد اهل شهرستان همدان بود، ادامه داد: متأسفانه برخی از هموطنان نسبت به وضعیت جغرافیایی خلیج گرگان هیچ گونه آگاهی و اطلاعاتی ندارند و با ورود به آب آن دچار حادثه‌هایی از این دست می‌شوند که می‌تواند جان آنها را با خطر جدی مواجه کند.

مسئول امور دریایی بنادر استان گلستان با اشاره به اینکه همزمان با فرا رسیدن عید سعید باستانی و آغاز تعطیلات نوروزی، بسیاری از هموطنان دریای خزر، خلیج گرگان و جزیره آشوراده را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای همین منظور دو فروند شناور جستجو و نجات دریایی در اسکله‌های تفریحی بندرترکمن و بندرگز نیز برای امدادرسانی در حوادث مختلف مستقر شده اند.

وی با تأکید بر اینکه هموطنان ملزم به رعایت توصیه‌های ایمنی در بهره‌مندی از این موهبت‌های طبیعی هستند، افزود: تعداد ۲۲۰ ثوب جلیقه نجات و چهار ثوب حلقه نجات در راستای اشاعه فرهنگ ایمنی دریانوردی برای اسکله‌های بندرترکمن و بندرگز توزیع شده و اسکله‌های چوبی بندرگز و بندرترکمن نیز با هدف تأمین ایمنی مسافران ترمیم و بازسازی شده است.

میرنژاد با بیان اینکه آمار روزانه تردد مسافران از تعاونی‌های اسکله‌های بندرترکمن و بندرگز توسط واحد دریایی بنادر گلستان دریافت و اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: بنادر گلستان به شکلی جدی با فرماندهی پایگاه دریابانی جهت کنترل مسافر در اسکله‌های بندرگز و بندرترکمن نیز همکاری می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی در دستورکار استانداری اصفهان
  • هیچ کلنگ‌زنی جدیدی در استان انجام نمی‌شود
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • پیکر شهید مدافع وطن نجاتی‌نیا در گرگان تشییع شد
  • تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال
  • درخواست امام جمعه نورآباد برای تخصیص اعتبار
  • تکمیل ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان -قزوین نیازمند ۱۲۵۰میلیارد اعتبار
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان
  • افتتاح و رونمایی از ۲ طرح شهرداری بافق