Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به طرح‌های بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از کل ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به طرح‌های مشمول قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری در چهار مرحله، ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۰ هزار و ۵۰۰ طرح کشاورزی پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۹۵ هزار شغل با جذب این تسهیلات و راه اندازی طرح در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، نزدیک به ۱۳ درصد آن به طرح‌های گلخانه‌ای، ۲۱ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی و ۵۱ درصد به بخش دامپروری در مناطق روستایی و بقیه آن به سایر طرح‌های کشاورزی و عشایری پرداخت شده است.

خالدی اضافه کرد: سهم این بخش از کل منابع ۱.۵ میلیارد دلاری قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را بر اساس آئین نامه اجرایی آن ۴۵ درصد، فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات ۱۵ درصد، صنایع و معادن کوچک و صنایع دستی هر یک ۱۰ درصد و سرمایه در گردش واحدهای مستقل در نواحی روستایی را ۱۰ درصد است.

وی، سهم ۴۵ درصدی بخش کشاورزی از کل این تسهیلات را ناکافی خواند و اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیگیر افزایش این سهم تا ۷۰ درصد است، زیرا آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای جذب این تسهیلات برای فعالیت‌ها و طرح‌های کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری بیشتر است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون ۶۰ هزار میلیارد تومان طرح متقاضی برای دریافت این تسهیلات در سازمان‌های جهاد کشاورزی در کشور داشتیم که ۳۰ هزار میلیارد تومان از این طرح‌های کشاورزی در دستگاه‌های اجرایی تأیید شده اند.

خالدی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که از محل منابع بازگشتی تسهیلات طرح‌های راه اندازی شده این بخش، سهم خود را در مرحله پنجم نیز برای اجرای طرح‌ها ی مناطق روستایی و عشایری دریافت کند.

وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی نیز درصدد اصلاح قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است، اظهار داشت: درخواست برای اصلاح این قانون از مجلس قبل آغاز شد و در مجلس یازدهم در حال پیگیری است و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با دفاعیات خود در روند اصلاحات، سهم بخش کشاورزی را از منابع تسهیلات توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری افزایش دهد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به ماهیت و ظرفیت مناطق روستایی، امکان افزایش سهم بخش کشاورزی از منابع تخصیصی جدید و منابع برگشتی وجود دارد.

خالدی درباره میزان پرداخت این تسهیلات به استان‌ها گفت: بیشترین تسهیلات توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به استان‌های کرمانشاه با ۱۰ درصد، خراسان رضوی ۷.۵ درصد، کرمان ۵ درصد، فارس ۵ درصد و سیستان و بلوچستان ۴.۵ درصد پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد که این تسهیلات با کارمزد ۶ درصد در مناطق برخوردار و ۴ درصد در مناطق مرزی و کم برخوردار تخصیص می‌یابد.

بر پایه این گزارش، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از سوی دولت در سال ۹۶ به صورت مستقل از روند موجود تسهیلاتی در بخش‌های مختلف تصویب شد و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی مجری اصلی اجرای آن است.

کد خبر 464481

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روستاها عشایر وام بانکی تسهیلات بانکی تسهیلات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بخش کشاورزی ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است

مقایسه روند نرخ بیکاری در پنج سال اخیر در شهر‌ها و روستا‌های کشور نشان می‌دهد نرخ بیکاری چه در شهر‌ها و چه در روستا‌ها کاهش یافته و کاهش نرخ بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها بوده است. به طوری که به طور متوسط در شهر‌ها یک نفر بیش از روستا‌ها از وضعیت بیکاری خارج شده است.

به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است تعداد افراد بیکار در کل جمعیت فعال در بازار کار را نشان می‌دهد. یعنی افرادی که با وجود اینکه در سن کار بوده‌اند و بر خلاف تمایل خود موفق به یافتن شغل مناسب نشده‌اند.

میزان بیکاری در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. دلیل مهم این تفاوت ساختار متفاوت بازار کار در شهر و روستاست. روند چند سال اخیر نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در شهر‌ها همواره بیش از روستا‌ها بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ نفر فرد فعال در بازار کار ۹ نفر در مناطق شهری و ۷.۱ نفر در مناطق روستایی بیکار بوده‌اند.

در این گزارش روند نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی در پنج سال اخیر بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد نرخ بیکاری چه در مناطق شهری کشور و چه در مناطق روستایی نزولی بوده است. هر چند افت بیکاری در مناطق شهری بیشتر بوده است.

نرخ بیکاری شهر‌ها و روستا‌ها در زمستان ۱۴۰۲

نرخ بیکاری به معنای تعداد افراد بیکار در کل جمعیت فعال در بازار کار است. منظور از جمعیت فعال همه افراد بالای ۱۵ سال است که یا شاغل هستند یا در جستجوی شغل که هنوز موفق به یافتن آن نشده‌اند.

ساختار متفاوت بازار کار، در مناطق شهری و روستایی که در تنوع مشاغل، فصلی بودن یا نبودن، سطح دستمزد‌ها و دیگر مسائل نمود پیدا می‌کند سبب می‌شود که نرخ بیکاری در آن‌ها نیز فرق کند. در چند سال گذشته نرخ بیکاری در مناطق شهری همواره بیش از مناطق روستایی بوده است.

نرخ بیکاری در شهر‌ها از ۱۲.۲ درصد در بهار ۱۳۹۸ به ۹ درصد در زمستان ۱۴۰۲ کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری در روستا‌ها نیز از ۷.۴ درصد در بهار ۱۳۹۸ به ۷.۱ درصد در زمستان این سال افت کرده است.

اما از آنجا که بازار کار یک بازار فصلی است، یعنی تغییرات آن وابستگی زیادی به تغییر فصل دارد، شاید بهتر است برای مقایسه بهتر بیکاری در مناطق شهری و روستایی فقط فصل زمستان را در نظر گرفت.

بهبود بیشتر بازار کار در شهر‌ها

روند نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی در فصل زمستان ۵ سال اخیر نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این فصل چه در شهر‌ها و چه در روستا‌ها کم شده است. اما این افت در شهر‌ها پررنگ‌تر بوده است.

در مناطق شهری کشور نرخ بیکاری از ۱۱.۴ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۹ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده و بنابراین ۲.۴ واحد درصد کاهش یافته است. به عبارتی در این پنج سال ۲.۴ نفر از شمار بیکاران خارج شده‌اند.

این در حالی است که افت بیکاری در مناطق روستایی تنها ۱.۴ واحد درصد بوده است. در این مناطق نرخ بیکاری از ۸.۵ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۷.۱ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است؛ بنابراین در روستا‌ها ۱.۴ نفر از شمار بیکاران کم شده است؛ بنابراین می‌توان گفت اگرچه بازار کار به طور کلی در سطح کشور بهبود یافته، این بهبود در شهر‌ها بیش از روستا‌ها بوده است و در شهر‌ها به طور متوسط یک نفر بیش از روستا‌ها از وضعیت بیکاری خارج شده است.

دیگر خبرها

  • تمامی واحدهای روستایی با مشارکت مردمی و تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود
  • پرداخت بیش از ۹۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات کم بهره، راهکار توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در بوشهر تسریع شود
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است