Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار توجه جدی و بیش از پیش به سیاست های کلی نظام در روند تقنینی و اجرایی کشور شد و گفت: متاسفانه در روند اجرایی سیاست های کلی نظام و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دستگاه های مختلف،گاهی قوانینی مغایر یا با کمترین میزان انطباق با سیاست های کلی دیده می شود که چندان مطلوب نیست و باید نسبت به افزایش ضمانت های اجرایی سیاست های کلی نظام اقدامات موثر تری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار جمعی از نمایندگان فراکسیون "گام دوم" مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان نمایندگان، با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و اعلام آمادگی نسبت به افزایش این دیدارها و تعامل بیشتر میان نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به محرومان و قشرهای آسیب پذیر، التفات به مسائل و مشکلات فرهنگی، اعتنا به امور نظری مربوط به زیربناهای فکری و تحولی در حوزه حکمرانی بر اساس اندیشه های الهی و قرآنی ،پرهیز از روزمرگی در امور جاری کشور و توجه دائمی به خودسازی و خودشناسی و تزکیه نفس را مورد تاکید قرار داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سخن یکی از نمایندگان در خصوص لزوم توجه به مباحث نظری و تئوریک در گام دوم انقلاب گفت:متاسفانه در اثر روزمره شدن بسیاری از فعالیت های بخش ها و بسیاری از امور در طول سالهای متمادی از بحث های مبنایی و زیر بنایی غلفت کرده ایم و این موضوع باید از سوی همه ارکان نظام و افرادی که در مسند امور هستند مورد توجه قرار گیرد تا در گام دوم انقلاب شناخت بهتر و بیشتری نسبت به زیربناهای فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی ایران و تفاوت های ماهوی آن با نگاه غربی به انسان،حکومت و مسائلی از این دست صورت گرفته و این امور به خوبی با همکاری نظریه پردازان و اندیشمندان دلسوز و متعهد تبیین و تدوین شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه افزود: پرسش اینجاست که در نظام اسلامی و با گذشت سالها از استقرار این نظام بی بدیل و بنای جدیدی که در دنیا پی ریزی کرده ایم، باید به هر میزان که بتوانیم در ماهیت و چیستی حکومت و نظام اسلامی و تقابل های فکری و نظری دیدگاه اسلامی و غربی کار علمی کنیم و پژوهش های بنیادی انجام دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرهیز دادن افراد و گروه های مختلف نسبت به "شعار گرایی" و اکتفا به "اصطلاح سازی صرف " در مباحث اندیشه ای و نظری در مقابل اندیشه ها و دیدگاه های غربی گفت:در کنار تمام امور روزمره و البته لازم و ضروری کشور، باید نیم نگاهی جدی هم به مباحث نظری داشته باشیم و بدانیم که دنیای غرب تنها محدود به سیاستمداران غربی و ترامپ و ماکرون و امثال آنها نیست، بلکه باید مبانی فکری آنها را نیز به خوبی شناخت و بررسی کرد که، تقابل دیدگاهی آنها با نگاه اسلامی و دینی چیست.

آیت الله لاریجانی تصریح کرد: بخش نظری (تئوریک) مدل حکمرانی اسلامی و دینی در کنار بخش اجرایی آن بسیار مهم است و البته این بحث ها شاید در حوصله جامعه و مردم نباشد اما منافاتی ندارد با اینکه نمایندگان محترم مجلس و دیگرانی که مسئولیتی در نظام اسلامی دارند بنیان و بستر بررسی های نظری این چنین را با کمک اندیشمندان خارج از امور اجرایی فراهم آورند تا در گام دوم انقلاب تحول انقلابی که برازنده نظام جمهوری اسلامی است به تصویر کشیده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره ضرورت تضمین اجرای سیاست های کلی نظام و آنچه در مجمع تشخیص بررسی،تصویب و ابلاغ می شود اظهار کرد: اجرای سیاست های کلی نظام در برخی موارد مغفول مانده و همین غفلت ها موجب اختلال در روند امور و بروز مشکلات شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به اظهار نظر نمایندگان در خصوص طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری در مقام عضویت در شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد مهم نظام جمهوری اسلامی، گرچه همواره در خصوص اصلاح قانون انتخابات دغدغه داشته است ولکن طبق قانون اساسی قبل از مصوبه مجلس هیچ گونه اظهار نظری نخواهد داشت و تا کنون نیز اقدام پیشینی خارج از وظیفه قانونی خود در این خصوص انجام نداده است و اینجانب نیز بنوبه خود با عنوان عضوی از اعضای شورای نگهبان همواره تاکید کرده ام که وظیفه شورای نگهبان رسیدگی به انطباق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی است و این یعنی رسیدگی پسینی؛ اینکار هم با شأن شورای نگهبان سازگارتر است و هم با شأن مجلس.

آیت الله لاریجانی افزود: همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی باید در چارچوب قانونی خودشان کار کنند چرا که به نفع همه است و غیر از آن می تواند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ظرفیت های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه ساحتها، از حقوق شهروندان گرفته تا رعایت حال محرومان و ساختارهای قانونی بسیار فوق العاده است منتها باید این ظرفیت ها به خوبی تبیین شده و مورد سنجش های دقیق قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن مجدد لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص پس از ارجاع مقام معظم رهبری گفت: همانطور که در جلسه اخیر مجمع مطرح کردم،همگان باید فارغ از هرگونه جو سازی و فضاسازی های مخرب و البته بی تاثیر بر اراده اعضای مجمع ،اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی های خود را انجام دهد و البته در این راه حتما از نظرات و سخنان کلیه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اف ای تی اف را بسیار پیچیده دانست و افزود: متاسفانه عده ای با جو سازی در تلاشند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف سازند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت و افزایش معرفت نسبت به نگاه توحیدی و تزکیه نفس در ابعاد فردی و اجتماعی گفت:اینکه حضرت امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند تنها یک شعار نبود بلکه دیدگاهی بر گرفته از نگاه توحیدی و اعتقاد قلبی و عمیق برخاسته از قرآن است که همه ما باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم و به هوش باشیم چرا که عده ای همواره سعی دارند مبتنی بر نگاه غربی چنین القا کنند که نگاه دینی و اسلامی با عقل گرایی منافات دارد. نگاه توحیدی عین عقل گرایی است، البته نه عقل ابزاری مدرنیته. " اولوالالباب" در قرآن از ناحیه حق متعال اینگونه توصیف شده اند: الذین یذکرون الله قیاما وقعودا وعلى جنوبهم ویتفکرون فی خلق السماوات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلاً "​

رئیس مجمع تشخیص توجه جدی به محرومان و قشرهای آسیب پذیر و توجه به امور فرهنگی و مشکلات آن را از پیوست های اصلی کار نمایندگان برشمرد و تاکید کرد: در ریل گذاری قوانین کشور باید به مشکلات محرومان توجه خاص شود و بویژه نگاه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی متوجه رفع مشکلات فرهنگی و آموزشی محرومان نیز باشد. اینکه بعضا شنیده می شود در این شرایط سخت کرونایی عده ای دانش آموز قادر به تهیه تبلت و مویایل برای تحصیل خود نیستند بسیار دردناک است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم خودشناسی و دستیابی به معرفت الهی تاکید کرد و افزود: توصیه اخلاقی همیشگی اینجانب ابتدا به خودم و سپس به شما که در مسیر جوانی و حرکت رو به آینده هستید این است که ببینید برای قرار گرفتن در مسیر بی نهایت انسان که خارج از جسم و بدن و در عوالم روحانی است چه اقدامی کرده ایم و چه میزان از این ظرفیت عظیمی که در اختیارمان قرار گرفته بهره برده ایم.

آیت الله لاریجانی در پایان با اشاره به بخش هایی از دعای شعبانیه افزود: روح، خلق عظیم الهی است که توجه به آن موجب تعالی و غفلت از آن موجب حسرت و پشیمانی می گردد و هر چه انسان در مراقبه و تزکیه نفس خود بیشتر بکوشد در زندگی و عمر خود می تواند تصمیمات بهتر و نورانی تری بگیرد و در مناصب دنیایی خود نیز اثر گذار باشد.

در ابتدای این جلسه نمایندگان عضو فراکسیون گام دوم انقلاب هر کدام در سخنانی به تبیین نظرات خود پرداختند.

تعامل بیشتر میان مجمع تشخیص و مجلس شورای اسلامی و توجه بیشتر به سیاست های کلی نظام در طرح ها و لوایح پیشنهادی، توجه به امور فکری و زیر بنایی و تحول متناسب با آن در روند حکمرانی بویژه در گام دوم انقلاب،لزوم صیانت از سیاست ها و حرکت های کلی نظام، تقویت سرمایه های اجتماعی در بحث سیاست های کلی نظام و برخی طرح ها و لوایح در دست بررسی نمایندگان و سیاست های کلی مطرح در مجمع از جمله مهمترین محورهای سخنان نمایندگان مجلس در این دیدار بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آیت الله لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نظام جمهوری اسلامی سیاست های کلی نظام گام دوم انقلاب شورای نگهبان آیت الله سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با دانشجویان که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد، از بایدها و نبایدهای تشکل‌های دانشجویی سخن گفته و توصیه‌ها و انتظارات خود از این تشکل‌ها را بیان کردند. به همین مناسبت و در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)» وابسته به تشکیلات آستان قدس رضوی به این موضوع پرداختیم. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از سخنان آنان در گپ و گفت دوستانه با خبرنگار روزنامه قدس است.

«دانشجویان» و «تشکل‌های دانشجویی» بدون دغدغه نمی‌توانند باشند

«رضا جانکی» 20ساله، دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) (واحد برادران) است. وی که دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» در این دانشگاه است، می‌گوید: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید همواره به‌روز بوده و از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... و همچنین مسائل بین‌المللی دنیا آگاه باشند. دانشجویان از متن جامعه بوده و با توده مردم و دغدغه‌های آنان زندگی می‌کنند و طبیعی است از خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم و کشور خود نباید جدا باشند. تشکل‌های دانشجویی نیز از متن دانشجویان به وجود می‌آیند و باید به کمک دانشجویان، نقش اثرگذار خود را در محیط دانشگاه و در میان دانشجویان ایفا کنند.

او ادامه می‌دهد: هر چند مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، وظیفه اصلی دانشجویان درس خواندن و کسب علم و دانش در محیط دانشگاه است، اما به نظر من یک دانشجو یا یک تشکل دانشجویی از دغدغه‌ها و مشکلات کشور خود در عرصه‌های گوناگون نمی‌تواند جدا باشد.

«فاطمه شکوری» نماینده یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در این گفت‌وگو شرکت می‌کند. او 23 ساله و دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه بوده و هم اکنون معاونت فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه را بر عهده دارد. وی نیز می‌گوید: دانشجو مهم‌ترین «نیروی آینده‌ساز» کشور است. بدین ترتیب وضعیت آینده‌ جامعه با شرایط علمی، مهارتی و صدالبته «جهان‌بینی» دانشجویان ارتباط مستقیم دارد. دانشجویان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، افسران جوان جنگ نرم هستند، بنابراین دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم و دانش و درس خواندن و اثرگذاری در محیط دانشگاه، باید گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در محیط دانشگاهی تبلیغ و ترویج کنند. بنابراین اینکه بگوییم دانشجو فقط باید تنها دغدغه درس خواندن داشته باشد، تصور درستی نیست، بلکه او باید نسبت به وضعیت کشور و حساسیت‌های موجود در سرنوشت کشور دغدغه‌مند باشد.

مسئولیتی مضاعف با انتساب «رضوی»

جانکی درباره تشکل‌های دانشجویی منتسب به دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار می‌دارد: هر انتساب و تعلقی، مسئولیت‌آور است. اعضای هر تشکل دانشجویی یک مسئولیت اساسی نسبت به برخورد با موضوعات مرتبط با دانشجو، دانشگاه و کشور دارند و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه علاوه بر این مسئولیت باید مراقب این انتساب مهم به تشکیلات بارگاه مطهر امام رضا(ع) هم باشند. البته وجود مبارک امام هشتم(ع) و آموزه‌های ایشان ویژه گروه، صنف و قشر خاصی نیست و تمام آحاد جامعه بشریت مخاطب این آموزه‌ها هستند، اما هر مجموعه و گروهی از جمله «تشکل‌های دانشجویی رضوی» نسبت به معارف و سیره امام ثامن و ضامن(ع) مسئولیت مضاعفی دارند.

شکوری نیز در این باره بیان می‌کند: وجود مبارک امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ع) به عنوان یک الگو و اسوه باید همواره مورد دقت و توجه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه قرار داشته باشد و علاوه بر آن، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی منتسب به تشکیلات آستان قدس رضوی علاوه بر دغدغه‌مندی نسبت به انتظارات رهبر معظم انقلاب از آنان، به موضوع مهم و اساسی‌تر یعنی مسئولیت و وظایف خود نسبت به ترویج و بیان و از همه مهم‌تر عمل به فرامین، سنت، سیره و معارف حضرت ثامن الحجج(ع) هم باید بیندیشند و هم نسبت به آن احساس مسئولیت کنند. دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی رضوی باید بیش از دیگران در این زمینه خود را مسئول بدانند.

«امید آفرینی»، «جهاد تبیین» و «بصیرت افزائی»

 دبیر تشکل دانشجویی «آزاد اندیشی» این دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اشاره می‌کند:

هر تشکل دانشجویی باید نقشه راهبردی و جامعی نسبت به فعالیت‌های خود داشته و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نقشه راهبردی این تشکل، توجه به دو موضوع اساسی مورد توجه رهبرمعظم انقلاب، یعنی «امید آفرینی» و «جهاد تبیین» است. همچنان‌که رهبربزرگوار انقلاب در دیدار با اقشار مختلف و به ویژه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به این دو موضوع بارها تأکید کرده‌اند، ما نیز در این تشکل بر این دو اصل اساسی تأکید داریم.

جانکی تصریح می‌کند: البته موارد و موضوعات دیگری همچون توجه به جنگ رسانه‌ای، دشمن شناسی، تقویت بنیان خانواده، توجه به نقش و رسالت دانشجو و دانشگاه، پیگیری مشکلات و مطالبات عموم مردم، حساسیت نسبت به تحولات سیاسی جامعه و دنیا و... نیز مورد توجه اعضای این تشکل قرار دارد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز به بحث «بصیرت افزایی» اشاره کرده و معتقد است:

دانشجویان باید بیش و پیش از سایر اقشار جامعه نسبت به این دغدغه رهبر معظم انقلاب یعنی «بصیرت افزائی»، حساسیت داشته باشند و به همین دلیل در کنار سایر مطالبات رهبر گرانقدر انقلاب، ما در بسیج دانشجویی در تلاش هستیم تا نسبت به ارتقاء سطح معارفی و بصیرتی اعضای تشکل و همچنین عموم دانشجویان این دانشگاه نسبت به وقایع و اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... کشور و جهان و تهدیدهایی که جامعه عمومی کشور و به ویژه دانشجویان با آن روبه‌رو هستند، برنامه‌های تأثیرگزاری را اجرا کنیم.

شکوری اضافه می‌کند: بسیاری از رفتارها یا موضع‌گیری‌های نامناسب و اشتباه افراد و از جمله دانشجویان در سطح کشور و نسبت به موضوعات داخلی و بین المللی، ناشی از عدم بصیرت و معرفت لازم است و به همین دلیل در کنار کسب علم و دانش، باید نسبت به ارتقاء بصیرت و درک و شناخت از موضوعات و اتفاقات مهم جامعه ایرانی و جهانی در بین آحاد ملت و از جمله دانشجویان به روش‌های صحیح و مرتبط اقدام کرد.

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

نمایندگان این دو تشکل دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دغدغه‌های تشکلی که در آن عضویت دارند پرداخته و مهم‌ترین موضوعی را که به آن اشاره می‌کنند، «خاستگاه»، «انتساب» و «آرمان‌های نظام اسلامی» است.

جانکی، دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» این دانشگاه معتقد است: خاستگاه و ریشه وجودی هر شخص، مجموعه، نهاد و... باید همواره مورد توجه باشد. دانشجویان ایران، فرزندان و آینده‌سازان این کشور هستند. خاستگاه آنان، ایران است، آن‌ها برای سرافرازی این کشور و رشد و پیشرفت آن در برابر همه تهدیدها و حوادث ناگوار داخلی و جهانی باید بیش از پیش تلاش کنند. دانشجویان ایرانی با همه هوش و استعداد، ظرفیت و تلاش و همتی که از آنان سراغ داریم، باید در کنار همه عوامل و شاخص‌های فکری، رفتاری، عقیدتی و... به این خاستگاه یعنی ایران و پیشرفت آن بیش از گذشته بیندیشند.

شکوری، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز بیان می‌کند: در کنار همه مواضع درست و صحیحی که همکاران ما در دیگر تشکل‌ها دارند، ما نیز بر توجه به آرمان‌های نظام اسلامی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، تأکید داریم. دانشجویان ایرانی باید با دقت نسبت به فهم و تفسیر فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیان دو آرمان کلی نظام اسلامی یعنی «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب کشور» تلاش کنند و برای ارائه راهکارها، طرح‌ها و برنامه‌های لازم برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو آرمان اصلی و کلی بیش از دیگر اقشار ملت همت و تلاش داشته باشند.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • بیانیه مجمع نمایندگان گیلان به مناسبت روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • مجلس با دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست موافقت کرد
  • افزایش قابل توجه تعرفه‌های خدمات پرستاری
  • مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اوکراین را تصویب کرد
  • ارتباط ستاد بازسازی عتبات با فعالین اقتصادی مغفول مانده است
  • پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مراسم ترحیم پرویز داوودی برگزار شد