Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی در پانزدهمین نشست " گفت‌و گوی هفته" وزارت آموزش و پرورش گفت: سه ضلع آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه نقش مهمی در ساختن آینده افراد جامعه دارد اما در این میان نقش آموزش و پرورش بنیادی تر است و جایگاه رفیعی نزد همه ما دارد و از همین رو ما را موظف به نهایت همکاری و همدلی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به فرازهایی از نهج البلاغه اشاره کرد و بیان کرد: امیر مومنان هرگز دنیا را به کوچک شمردن تاکید نکرده بلکه بر پیشرفت همه قلمروها تاکید کرده، اما اذعان دارد دنیا با همه عظمتش، در برابر جهان‌های بزرگتری قرار دارد و انسان نباید تنها در چارچوب زندگی مادی محصور بماند. مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت بیش از هر جای دیگر، نیازمند دانش افزایی مستمر و پیوسته دارد. یک مدیر به ویژه در عرصه تعلیم و تربیت نیازمند خود دانش افزایی مستمر و موثر است.

وی ادامه داد: مدیریت منابع انسانی در قلمروی تربیت قرار که بگیرد بر پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود و وقتی تعلیم و تربیت دینی نیز مدنظر باشد بر لایه‌های پیچیدگی آن افزوده می‌شود. در این میان ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران در عرصه‌های مختلف ضرورت دارد.

اعرافی گفت: کلیشه‌ای شدن در عرصه مدیریت آموزشی، سم مهلک است مدیر باید نمادی از جمع بین صمیمیت و قاطعیت باشد. نکته دیگر آنکه برای معلم و مدیر در سطوح مختلف، عشق به تربیت، شرط ضروری است. اگر نگاه آنها انجام وظیفه روتین و معمول باشد نمی‌توانند در تربیت افراد موفق باشند.

وی اظهار کرد: مدیری موفق است که بتواند به بسیج امکانات، همگرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی بیاندیشد و طرحی برای آن داشته باشد. در مناطقی پیشنهاد دادم که وقف‌های آموزش و پرورشی به وجود بیاوریم. باید منابع پایداری برای اجرای رشته‌ها و فعالیت‌های گوناگونی که در بودجه‌های دولتی نمی‌گنجد پیش بینی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: نکته مهم دیگر معماری فضای فیزیکی مدارس است. معماری‌های ما بومی، جذاب و سازنده نیست. هنر و ادبیات نیز در تثبیت مبانی فکری و معرفتی، مبانی انقلاب اسلامی و سندتحول بنیادین اثرگذار است.

می با بیان اینکه ما آماده همکاری برای توسعه طرح امین هستیم، گفت: تاکید ما بر کیفیت و محتوا در طرح امین است. اگر در جایی طلبه روشن و فاضل و روحانی آگاه به مسائل تعلیم و تربیت نداشتیم، عدم حضور، بهتر از حضور کسی است که شرایط لازم و صلاحیت‌های اخلاقی، روحی، علمی را برای مواجهه با دانش‌آموزان ندارد. به شدت مراقب باشیم که طرح امین، درست اجرا شود. در کنار این، اخیراً طرح حبل‌المتین در حوزه طراحی شده و بسته‌های آموزشی دارد که فراتر از آموزش‌های متعارف است و برای علاقه مندان مطلوب است و ستاد همکاری‌ها، می‌تواند تعریفی از این طرح متناسب با آموزش و پرورش هم ارائه دهد.

اعرافیدر ادامه تاکید کرد: ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و مدیران استانی می‌توانند از این ظرفیت به نحو ویژه‌تری بهره برداری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث مهدها و پیش دبستانی‌ها باید آمادگی کامل‌تری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم و گام‌های جدی تری برداریم. امیدواریم شاهد یک جهش و حرکت نو در این زمینه باشیم. باید همه آمادگی داشته باشیم به آموزش و پرورش در این حرکت نو و ابتکاری کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه اسناد جامع حوزه علمیه آماده شده و بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حال نهایی شدن یا اجرا است اظهار کرد: به عنوان مثال در درختواره رشته‌های جدید حوزه، ۴۰۰ رشته طراحی شده که بیش از ۳۰ مورد به ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت چون فلسفه تعلیم و تربیت و … اختصاص دارد. حوزه هیچگاه ادعا نداشته جای دانشگاه را بگیرد. ما باید مکمل باشیم و در حدود ماموریت‌های خود حرکت کنیم.

اعرافی به توسعه آموزش‌های کاربردی مهارتی نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار درس‌های اجتهادی در قلمروهای جدید در حال شکل گیری است. باید حتماً ظرفیت‌های خود را جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش افزایش دهیم. تعاملی با سازمان پژوهش داشتیم و جمعی از فضلا شناسایی شدند و قرار است در کمیته‌هایی مرتبط با تالیف کتب درسی همکاری داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در زمینه تربیت معلمین که به شکل دقیق و سنجیده و با نظارت خود آموزش و پرورش باشد تعاملات خوبی برقرار شده است. حضور روحانیت باید عالمانه باشد. محور دیگر این است که در طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی بیش از ۵۰۰۰ اثر برگزیده در قلمروهای دانشی گوناگون شناسایی و طبقه بندی شد و می‌تواند با دستگاه های علمی و پژوهشی آموزش و پرورش ارتباط جدی تری برقرار کند.

وی با بیان اینکه پیشنهادم این است به سمت ایجاد یک مرکز پژوهشی مشترک و قدرتمند حرکت کنیم گفت: در طرح آمایش حوزه، یکی از قلمروهای مهم پیش بینی شده آموزش و پرورش است و به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که دارای ۴۰ طرح و محور است و حدود ۱۵ مورد آن استانی است و نیاز به کار بیشتری دارد.

اعرافی افزود: برای سال ۱۴۰۰ مناسب است ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش از حالا یک آسیب شناسی کند و نقطه نظرات را دریافت و اگر لازم است برنامه پنج ساله را بازسازی کند و تجدید قوایی برای سال آینده جهت تحرکات بیشتر داشته باشد.

کد خبر 5105725

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا اعرافی وزارت آموزش و پرورش حوزه های علمیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا بنیاد شهید و امور ایثارگران شورای شهر کمیته امداد امام خمینی امداد رسانی شهر تهران کوهنوردی قوه قضاییه سامانه بارشی محدودیت های کرونایی آلودگی هوا باستان شناسی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور آموزش و پرورش تعلیم و تربیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۰۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم آموزش یک رشته ورزشى

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،صادق ستارى فرد به اولویت هاى معاونت تربیت بدنى و سلامت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مدرسه محل کشف استعداد دانش آموزان است، براى تحقق این مهم محتوا و کتاب هاى درسى کافى نیست لذا آموزش و مهارت آموزى یک رشته ورزشى برای هر دانش آموز را در دستور کار و اولویت قرار دادیم.

وى گفت: براى سیر تحول در نظام آموزشى کشور، سه بعد نیروی انسانی، برنامه و محتواى مناسب و فضا و تجهیزات کافی باید مدنظر قرار گیرد، برنامه‌هاى مختلف باید در بخش‌هاى توانمندسازى معلمان و ایجاد بستر و زیر ساخت لازم براى تحقق این موضوع را هدف گذاری کرده ایم.

ستارى فرد ادامه داد: مدرسه اتاق عملیات براى تحقق ساحت هاى ٦ گانه تربیتى مورد اشاره در سند تحول بنیادی است، با کاهش هرچه بیشتر فاصله بین معلم و دانش آموز میتوانیم در تربیت صحیح و کاهش آسیب‌های اجتماعى را شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش و فرهنگ در تربیت انسان بسیار تأثیرگذار هستند
  • مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • این افراد معلم می‌شوند
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • لزوم آموزش یک رشته ورزشى
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است