Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@09:35:08 GMT

تولید ۲ هزار تلاوت با همراهی ۵۴۵ قاری قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۰۵۴۱

تولید ۲ هزار تلاوت با همراهی ۵۴۵ قاری قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدامین مهدوی، مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن در خصوص وضعیت تلاوت‌های این شبکه رادیویی گفت: طبق بررسی‌ها، بر روی بانک تلاوت رادیو قرآن، به ویژه درباره قاریان ایرانی، دو مورد را شاهد بودیم. یکی اینکه چند سالی است که رادیو به دلایل مختلف، تلاوت قاریان ایرانی را تولید نکرده و از سوی دیگر آنچه در بانک تلاوت رادیو قرآن موجود است، با توجه به ظرفیت تلاوت کشور، عدد قابل توجهی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرگروه تلاوت رادیو قرآن بیان کرد: در قدم نخست، قاریان ممتاز را شناسایی کردیم. این قاریان بر اساس معیارهایی چون حضور در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه طی ۱۰ سال اخیر، حضور قاری در ارزیابی سطح‌بندی تلاوت قاریان از سوی شورای عالی قرآن یا حداقل تأیید دو نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور، مجموعاً ۵۴۵ قاری از سراسر کشور به عنوان جامعه هدف شناسایی شدند. شاخص دیگری اضافه شد و قاریانی را در اولویت قرار دادیم که علاوه بر قاری ممتاز بودن، در بانک تلاوت رادیو، تلاوتی نداشتند یا معدود تلاوتی از آن‌ها مشاهده می‌شد. در قدم بعدی آیات قرآن را تقسیم‌بندی کردیم و از حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، از اساتید و پژوهشگران ممتاز کشور، درخواست کردیم تا آیات قرآن را تقطیع کنند که با کارشناسی ایشان تقریباً کل قرآن، ۹۷۰ قطعه (با توجه به مفهوم مستقل و جامع) شد و سپس آنها را در میان قاریان توزیع کردیم.

وی درباره این قطعات گفت: در این تقطیع معیارمان تلاوت‌های زیر ۱۰ دقیقه و قطعه و معنا و پیام واحد در ابتدا و انتها بود. حتی طی این تقطیع شاهد بودیم که قاریان برخی از آیات را اصلاً یا کم قرائت کرده‌اند. بنابراین در پخش تلاوت‌ها نمی‌توانیم تمام آیات را به یک اندازه داشته باشیم. پس کل قرآن را به صورت قرائت تحقیق دوره‌ای تعریف کردیم تا قاریان حداقل یک بار این آیات را تلاوت کنند.

مهدوی با اشاره به توزیع ۹۷۰ قطعه در میان ۵۴۵ قاری، اضافه کرد: در فاز تولید به دلیل مدیریت هزینه‌ها و شیوع کرونا، که رفت و آمد را با مشکل روبه‌رو کرده است، با مرکز صدای معاونت امور استان‌های سازمان مذاکره و مقرر شد که مراکز استان‌ها استودیو، امکانات فنی و تهیه‌کنندگان را در اختیار این کار قرار دهند. در هر استان یک نماینده به عنوان رابط سازمانی مشخص شد تا به قاریان استان معرفی شود و قاریان هر استان با این رابط هماهنگ باشند تا هر زمان که شرایط تلاوت مهیا شد در استودیو به ضبط تلاوت بپردازند. پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم دی‌ماه تولید این ۹۷۰ قطعه آغاز شود. البته در کنار آن نیز از قاریان درخواست می‌شود تا با حضور در استودیو در کنار تلاوت قطعه مورد نظر، دو قطعه دیگر را به انتخاب خود تلاوت کنند. در این صورت حدود دو هزار تلاوت تولیدی به بانک تلاوت‌های رادیو افزوده خواهد شد.

مهدوی درباره اینکه تلاوت‌ها به سبک مجلسی است یا خیر؟ گفت: از قاریان خواسته شده که به انتخاب خود و در صورت تمایل، به هنگام حضور در استودیو، تعدادی از شاگردان را به همراه داشته باشند تا فضای مجلسی حاکم شود یا قاری می‌تواند اگر محفل قرآنی و فضای مناسبی داشت و امکاناتش فراهم بود، قطعه را در آنجا تلاوت و صوت را ارسال کند.

مدیرگروه تلاوت رادیو قرآن در پاسخ به این اینکه امکان استفاده از ظرفیت مردمی در بانک تلاوت‌ها چه میزان است؟ گفت: این کار به موازات این موضوعات در حال انجام است و شامل راه‌اندازی سامانه تحت وب ۱۱۴ است که امکان استفاده از آن در سراسر کشور مهیاست. بر این اساس نام کاربری و کلمه عبور برای قاری تعریف می‌شود که می‌تواند تلاوت‌های خود را که قابلیت پخش از رادیو دارد در این سامانه بارگذاری کند و سپس کارشناسی می‌شود. در گذشته نظمی برای ارسال فایل‌ها وجود نداشت، اما هنگامی که در این سامانه بارگذاری می‌شود، تاریخ بارگذاری و ارزیابی مشخص است و نتیجه به صورت شفاف قابل پیگیری است.

مهدوی با اشاره به جزئیات و بخش‌های تشکیل‌دهنده سامانه ۱۱۴، بیان کرد: بانک تلاوت، بانک برنامه‌های کوتاه، بانک متن‌های رادیویی، بانک سوالات و بانک نغمات و … از جمله این بخش‌ها هستند که به صورت آزمایشی به کار گرفته می‌شوند. البته به موازات کار تولیدی که گفته شد این موضوع تأمین تلاوت نیز انجام خواهد شد. همچنین باید گفت بحث تأمین تلاوت تنها منحصر به قاریان ایرانی نیست، بلکه می‌توان با مجموعه‌داران مصری نیز که دارای اطلاعات خوب و مطلوب در زمینه تلاوت‌ها هستند، مبادله کرد.

مدیرگروه تلاوت رادیو قرآن اظهار کرد: با انجام این امور می‌توان شاهد پخش تلاوت‌های جدیدتری در قیاس با گذشته در رادیو قرآن یا رادیو تلاوت بود و در سال ۱۴۰۰ می‌توان تلاوت‌های جدیدی را در جدول پخش رادیو قرآن، رادیو تلاوت و شبکه‌های استانی شاهد بود. چون این ۹۷۰ قطعه از ابتدا تا انتهای کلام وحی تولید می‌شود، کمربند ثابت تلاوتی شکل می‌گیرد که به صورت مستمر هر روز به ترتیب قطعه‌ای از آیات تلاوت می‌شود و قاریان می‌دانند که تلاوت‌شان کدام روز پخش خواهد شد. این جدول نیز در پایگاه اینترنتی رادیو و سایر صفحات و کانال‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود و قاریان ممتاز معرفی خواهند شد.

کد خبر 5106003

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو قرآن قرآن قاسم سلیمانی فعالیت های قرآنی حضرت زهرا س ایام فاطمیه شهادت حضرت زهرا س قرآن عراق سازمان تبلیغات اسلامی حرم حضرت عباس ع سازمان اوقاف و امور خیریه علما و روحانیون سازمان دارالقرآن الکریم شبکه قرآن و معارف سیما تلاوت رادیو قرآن بانک تلاوت ۹۷۰ قطعه تلاوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی امروز در نشست خبری گفت:  این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم برگزار و مرحله اول آن، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور به صورت کتبی و شامل ترجمه و حسن حفظ برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صاحب قرانی افزود:  نام نویسی این آزمون از طریق پایگاه  تلاوت از دوم اسفند ۱۴۰۲  آغاز شد و تا پانزدهم اسفند  ادامه داشت.

وی گفت: محل‌های برگزاری آزمون نیز در ۹۹ حوزه در سراسر کشور بدون شرط سنی برپا خواهد شد و اتباع غیر ایرانی می‌توانند در آزمون نیز ثبت‌نام کنند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود:آزمون‌ها نیز در چهار مرحله  و مرحله دوم آزمون به صورت شفاهی دو  دو نوبت در سال انجام  می‌شود.

حجت السلام والمسلمین صاحب قرانی گفت: به کسانی که در رشته‌های این دوره حائز امتیاز لازم و قبول می‌شوند در پنج درجه، مدرک تخصصی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صادر و اعطا خواهد شد.

 هم اکنون بیش از ۴۰ هزار حافظ بالای ۵ جز و استاد در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • دلنوشته قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به اظهار لطف رهبر انقلاب
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • پیشتازی یزدی‌ها در تربیت حافظ قرآن کریم
  • وحشت صهیون از قرآن
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان
  • تغییر کتب درسی در عربستان و امارات برای جلب رضایت صهیونیست‌ها
  • برپایی محفل انس با قرآن کریم درسنندج به شکرانه «وعده صادق»