Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس حوزه کودک گفت: اگر بخواهیم به‌صورت جدی‌تر در حوزه مشکلات خانواده‌ها ورود پیدا کنیم، مانند برخی از کشورها نیازمند تأسیس« وزارتخانه خانواده» هستیم که بتواند آموزش به خانواده و کارکردن مسائل در خانواده و ... را پیگیری کند.

علیرضا تبریزی، روانشناس حوزه کودک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اهمیت آشنا بودن خانواده‌ها با فضای مجازی، اظهار کرد: لازمه حضور سالم فرزندان در آموزش آنلاین و فضای دیجیتال این است که خانواده‌ها به فرزندان خود آموزش‌هایی را بدهند اما باید گفت والدین در حوزه‌های تربیتی آموزش ندیده‌اند و این خلأ موجب ایجاد مشکلاتی در زندگی آن‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه فرزندان خانواده‌ها دسترسی‌های بسیار زیادی به موضوعات اینترنتی به سبب رشد تکنولوژی دارند و والدین این دسترسی‌ها را ندارند، به تعبیر دیگر سواد رسانه‌ای فرزندان از والدین پیشی گرفته و افزایش داشته است و از سوی دیگر روش‌های تربیتی والدین نوین و به‌روز نیست و این‌ها والدین را دچار مشکلاتی کرده است.

این روانشناس حوزه کودک ادامه داد: در آموزش‌های آنلاین، کودکان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند اما آیا این باعث می‌شود که آن‌ها در فضای مجازی غرق شوند؟ این به‌طورقطع به روش‌های تربیتی والدین برمی‌گردد ممکن است که یک خانواده رفتارهای اینترنتی کودکان را تحت نظر و اعمال‌نظر نهایی خودکنترل کنند اما برخی خانواده‌های دیگر نیز ممکن است که فرزندان را در این فضا رها و فرزند پس از آموزش ناقص آنلاین دروس، غرق در بازی کامپیوتری، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شود که این موجب دردسرهایی می‌شود.

تبریزی با برشمردن وظایف برخی سازمانها در امر آموزش خانواده، عنوان کرد: آموزش والدین برای اصلاح روش‌های تربیتی فرزندان باید صورت بگیرد، این اصلاح روش‌ها بر عهده سازمان بهزیستی با دادن مجوزهای مراکز مشاوره، سازمان نظام روانشناسی، آموزش‌وپرورش و شهرداری‌ها در سرای محله‌ها است و تلاش می‌کنند که شرایط را بهتر کنند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به‌صورت جدی‌تر در حوزه مشکلات خانواده‌ها ورود پیدا کنیم، مانند برخی از کشورها نیازمند تأسیس «وزارتخانه خانواده» هستیم که بتواند آموزش به خانواده و کارکردن مسائل در خانواده و... را پیگیری کند اما به شکل پراکنده سازمان‌ها اشاره شده این وظایف را انجام می‌دهند. به‌طوری‌که آموزش و پرورش تاکنون توانسته نقش مهمی را در کنار فرزندان ایفا کند و جلساتی را برای خانواده‌ها برقرار کند.

این روانشناس حوزه کودک بیان کرد: در جلساتی که با والدین برای درمان آن‌ها داشته‌ایم عملاً این والدین اطلاعات درستی از تربیت کودکان ندارند و این سطح از اطلاعات بسیار کم است، به تعبیر دیگر والدین، فرزندان دهه نودی را به دنیا می‌آورند اما با روش‌های دهه 60 آن‌ها را تربیت می‌کنند و حتی بسیاری از والدین از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در تربیت فرزندان خود کمک می‌گیرند اما این افراد تسلط لازم را برای تربیت یک کودک دهه نودی ندارند. به طور قطع ما نیاز داریم که در حوزه تربیت، سازمانی را داشته باشیم تا به‌صورت جدی وارد عمل شود و کار کند و  به دنبال رفع تکلیف نباشد.

وی با اشاره به برخی وظایف سازمان متولی امر آموزش تربیتی خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: باید این سازمان از لحظه ازدواج در تربیت افراد دخالت کند، به این صورت که به زوجینی که قصد ازدواج دارند باید آن‌ها را آموزش و آسیب‌های پیش روی آن‌ها را بررسی کند.

تبریزی ادامه داد:  اگر یک فرد با شخص مطلوب و ایده آل ازدواج کند، می‌تواند در سلامت روانی او نیز اثرگذار باشد. اگر فردی با یک زنی که اختلال وسواس دارد، ازدواج کند، باید پیش‌بینی کند که فرزند آنها نیز دچار اختلالات روانی و وسواس خواهد شد و این فرزند در فضای مجازی اگر دچار وسواس جنسی در دیدن تصاویر مستهجن شود، این دردسرهای بسیاری را برای خانواده به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بعداز آن این سازمان باید واردحیطه ارتباطی یک زوج شود، به این صورت که آیا زوجین می‌توانند، حیطه ارتباطی مفیدی داشته باشند؟ در حوزه فرزند‌آوری و اینکه یک خانواده در چه سنی صاحب فرزند شوند؟

این روانشناس حوزه کودک در ادامه این گفت وگو به برخی کارکردهای سازمان تربیتی خانواده اشاره کرد و گفت: پس‌از گذر از دوران اشاره شده، دوران بارداری آغاز می‌شود، در 9 ماهگی بارداری باید آموزش‌های ارتباطی بین زوجین صورت بگیرد تا جنین شرایط بهتر و نرمالی برای آرامش داشته باشد.

وی تصریح کرد: پس‌ازاین دوران، شرایط به دنیا آمدن فرزندان نیز مهم است، در این بخش شرایط سنی را باید مطرح کرد از زمان تولد تا 2سالگی روش‌های آموزش رفتاری باید داده شود، 2 تا 5 سالگی و دوران پیش از دبستان بااهمیت بالا، دبستان و دوران اول دبستان و...به والدین  آموزش‌های گوناگونی داده شود، در این زمان‌ها باید خانواده‌ها چگونگی رفتار با  فرزندان را بدانند و یاد بگیرند.

انتهای پیام/ا

منبع: دانا

کلیدواژه: فضای مجازی خانواده ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۸۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح زیست عفیفانه در جامعه ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله رشیدی پور صبح دوشنبه در جلسه قرارگاه پایداری خانواده و زیست عفیفانه کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: عملیات غرور آفرین سپاه پاسداران "وعده صادق" را تبریک می‌گوئیم و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب فرمودند اسرائیل باید تنبیه شود امروز شاهد این امر مهم به دست جوانان سپاهی کشورمان بودیم.

وی افزود: عملیات وعده صادق موجب شد جمهوری اسلامی بیش از گذشته پله‌های پیشرفت و ترقی را طی کند و به بالندگی خود برسد و این مهم نشان داد که ایران اسلامی می‌تواند در هر جایی که دشمن قصد تعرض به این کشور را داشته باشد با او مقابله می‌کند.

رشیدی پور تاکید کرد: امیدواریم روزی این غده سرطانی از بین برود و ملت‌های مسلمان و از جمله فلسطین رهایی یابد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان در ادامه به اهمیت تشکیل این قرارگاه اشاره کرد و بیان داشت: قرارگاه پایداری خانواده و زیست عفیفانه از اهمیت زیادی برخوردار است و تا زمانی که یک خانواده استحکام نداشته باشد و از سبک زندگی پیروی نکند نمی‌تواند با آسیب‌های مختلف اجتماعی مقابله کند.

رشیدی پور گفت: بسیاری از آسیب‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به دلیل عدم استحکام بنیان خانواده است و باید برنامه‌های مهمی در راستای تحکیم بنیان خانواده ارائه کررد.

وی در ادامه به اجرای طرح مقابله با بد حجابی اشاره کرد و ابراز داشت: اجرای طرح مقابله با بی حجابی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید دید که چرا این بی حجابی‌ها باید در استان کردستان رواج پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: امروزه شاهد کاهش فرزند آوری در جامعه هستیم و حتی خانواده‌هایی که از رفاه خوبی هم برخوردار هستند نسبت به این موضوع واکنش دارند و رویه تک فرزندی را پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: هرجا که سنت‌ها رعایت شود ما شاهد هستیم بسیاری از مسائل و آسیب‌ها کمتر است بنابراین باید در راستای حفظ سنت‌ها تلاش کنیم.

رشیدی پور افزود: باید در این قرارگاه برنامه داشته باشیم و دستگاه‌ها برنامه‌های خود را در حوزه زیست عفیفانه ارائه کنند تا از این طریق بتوانیم به اجرای این امر مهم کمک کنیم و به صورت ریشه‌ای به رفع آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.

کد خبر 6085345

دیگر خبرها

  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای طرح زیست عفیفانه در جامعه ضروری است