Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشاره قرآن کریم به مرز موجود میان دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس و همچنین دریای بالتیک و دریای شمالی ازجمله اعجاز علمی کلام وحی محسوب می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از بزرگ‌ترین عجایب در مورد دریاها این است که مرز بین دو دریا با چشم دیده شود و این اعجاز، موضوعی است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان دریاهای روی زمین هم چند نمونه از مرز دریایی قابل مشاهده است که مهم‌ترین و واضح‌ترین آن مربوط به مرز دریای بالتیک و دریای شمالی است که در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک دیده می‌شود.

همچنین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس هم در محل برخورد خود مرزی دارند. اگر تصویرهای مربوط به این دریای بالتیک و دریای شمالی و یا تصویرهای دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را دیده باشید، حتماً مرز میان آن‌ها را دیده‌اید.

البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که دیواری بین آن‌ها وجود دارد. اما هیچ دیواری در کار نیست! درواقع خطی به صورت منحنی این دو دریا را از هم جدا کرده و با وجود اینکه آب این دو دریا تا اعماق بسیار زیاد و مسافت‌های طولانی در کنار یکدیگر قرار دارد، اما به خواست و اراده خدای متعال با یکدیگر ترکیب و مخلوط نمی‌شوند تا نشانه‌ای بر قدرت و علم خدا باشند.

 

اسرار خلقت دریا که نامش در قرآن و حدیث آمده/ چگونه خداوند کشتی‌ها را بر سطح دریا نگه می‌دارد؟معجزه میلاد حضرت عیسی (ع) در قرآن/ مدت بارداری حضرت مریم (س) چه مقدار بود?تعبیر عیسی مسیح به کلمه‌الله در قرآن/ آیا حضرت عیسی (ع) زنده است؟

 

این شگفتی عظیم خلقت در دریای بالتیک و دریای شمالی در چند آیه از قرآن کریم هم آمده است. به عنوان مثال خداوند در آیات 19 تا 22 سوره مبارکه الرحمن به این عجایب خلقت دریا اشاره فرموده است که: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ؛ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ؛ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ؛ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ؛ دو دریا را به گونه‌ای روان کرد که با هم برخورد کنند. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند. پس کدامین نعمت‌های پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟ از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.»

در آیه 53 سوره مبارکه فرقان نیز می‌فرماید: «و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً؛ و اوست کسی که دو دریا را موج‌زنان به‌سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد.»

نکته جالب این است که در دو طرف این مرز، هر کدام از دریاها دما، غلظت و شوری خاص خود را دارند و در هر کدام ماهی‌ها و موجودات دریایی زیادی زندگی می‌کنند. به عنوان مثال آب دریای مدیترانه در مقایسه با اقیانوس اطلس گرم‌تر، شورتر و کم‌غلظت‌تر است. این دریاها در همین مرز با هم برخورد می‌کنند و هر کدام از مرز خود جلوتر نمی‌روند.

در آیه 12 سوره مبارکه فاطر هم به این پدیده زیبا و عجیب اشاره شده است که: «وَ مَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ؛ این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حدیث درسهایی از قرآن قرآن کریم تفسیر قرآن قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حدیث درسهایی از قرآن قرآن کریم تفسیر قرآن دو دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بابک نبی‌زاده کارگردان و سیدجلال چاوشیان تهیه‌کننده «اقیانوس پشت پنجره» هرکدام به طور جداگانه برای این فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های بلند، تندیس طلایی و جایزه نقدی بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کردند.

همچنین در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاهِ پویانمایی از عبدالله علیمراد کارگردان پویانمایی «جایگزین» مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» از تولیدات سال ۱۳۹۸ و پویانمایی «جایگزین» از تولیدات سال ۱۴۰۱کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

جشنواره بین‌المللی کودکان لکنو هند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان در هند است که در هر دوره میزبان بیش از ده‌ها هزار کودک از مراکز و مهدکودک‌های مختلف ایالت اوتار پرادش هندوستان می‌شود.

دیگر خبرها

  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه ۴ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ قیمت امروز اطلس و شاهین
  • معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!
  • اطلس سرمایه‌گذاری زمینه جذب سرمایه گذاران در ایلام را تسهیل می‌کند
  • برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند
  • نخستین اطلس کامل تنها قمر زمین منتشر شد
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار
  • لانینا به ایران می‌رسد؛ پدیده «لانینا» چیست؟