Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@12:55:42 GMT

۷۷ زلزله در 7 ماه گذشته‌ تهران

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۳۵۱۸

۷۷ زلزله در 7 ماه گذشته‌ تهران

مهدی زارع هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دو زلزله اخیر فیروزکوه که به بزرگی ۴ و ۳ ریشتر در طول هفته گذشته اتفاق افتاد، اظهار کرد: این دو زمین لرزه که بر روی گسل فیروزکوه رخ داده است، در ادامه خوشه لرزه‌‌ای است که بر روی این گسل رخ داده و از ۱۹ اردیبهشت امسال که زلزله ۷ ریشتری معروف را داشتیم تا کنون ۷۷ زلزله بالای دو و نیم ریشتر در آن رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سابقه این گسل، گفت: از سال ۸۸ هرساله در مقطعی شاهد زمین لرزه‌های متعددی با بزرگی ۳ و ۴ و حداکثر ۵ ریشتر بر روی این گسل بوده‌ایم، لکن زلزله بزرگی رخ نداده و زلزله‌ها ساکن شده‌اند.

هر سه گسل اطراف تهران فعال هستند

هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزود: البته اینکه این زلزله‌های کوچک باعث آزاد شدن انرژی‌های درون زمین و کم شدن احتمال زلزله بزرگ می‌شود نیز محتمل است اما این نظر هیچ اطمینانی ایجاد نمی‌کند و ممکن است هر لحظه آزادسازی انرژی ناگهانی و زلزله بزرگ نیز داشته باشیم.

زارع در ادامه با تاکید بر فعال بودن سه گسل اطراف تهران، گفت: خطرناک‌ترین گسل قطعه مرکزی گسل مشا است که از شمال تهران رد می‌شود؛ چراکه تنها ۱۴ کیلومتر با شمال تهران فاصله دارد و گسل قطعه شرقی نیز که از دماوند، مشا و روستای مبارک‌آباد رد می‌شود و ۷۵ زلزله اخیر و همین زلزله چند روز پیش بر روی این گسل و گسل فیروزکوه بوده است در ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

وی در خصوص امکان پیش‌بینی دقیق‌تر وقوع زلزله در تهران، اظهار کرد: ما مطالعه‌ای مفصل پس از زلزله ۵ ریشتری ادیبهشت ۹۹ که بر روی گسل مشا انجام دادیم و از آن بررسی‌ها این نتیجه حاصل شد که احتمال وقوع یک زلزله بزرگتر از ۷ ریشتر بر روی قطعات گسل مشا بیشتر شده است ولی ما برای پیش‌بینی دقیق‌تر نیاز به داده‌های انبوه داریم که لازمه‌اش افزایش تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری و نقشه نگاری دقیق به صورت مستمر است که هم اکنون امکان آن وجود ندارد. 

زلزله ۷ ریشتری تهران را با بحران جدی روبرو می‌کند

هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی درباره تخمین میزان خسارت احتمالی در صورت وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، گفت: اگر زلزله‌ای ۷ ریشتری در گسل فیروزکوه رخ بدهد می‌تواند به ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه در مرکز و جنوب تهران آسیب جدی بزند و اگر آن ساختمان‌ها فرسوده و یا دارای مشکل باشند امکان آسیب جدی و یا تخریب کامل ساختمان‌ها نیز وجود دارد لکن گسل شرقی مشا که زلزله اردیبهشت ماه نیز بر روی آن رخ داد در فاصله بسیار کمتری قرار دارد و به ۵۰ کیلومتری شرق تهران نیز می رسد و وقوع زلزله بر روی آن می‌تواند خسارت‌ها و تخریب‌های بسیار بزرگی را هم در ساختمان بلند و هم ساختمان‌های کوتاه به بار بیاورد.

وی در پایان با تاکید اینکه زلزله در تهران با زلزله در شهرهای دیگر بسیار متفاوت است، تشریح کرد: زلزله تهران بسیار ویژه است زیرا ما در تهران با مشکلات بزرگی از جمله تراکم جمعیت بالا به علاوه خاک نرم و ساختمان های فرسوده مواجهیم که در صورت وقوع زلزله می توانند بسیار بحران آفرین و خطرناک باشند.

پایان پیام/۶۷۰۷۴

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله تهران گسل زمین لرزه وقوع زلزله ساختمان ها ۷ ریشتر بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ساختمان‌های شیشه ای بانک ملی و تجارت در خیابان طالقانی گفت: این اقدام آنها دهن‌کجی به اصول معماری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی چمران در جریان دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه علیرغم تذکراتی که در دوره‌های گذشته نیز داده شده است شاهد ساخت ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو اشاره کرد که قطعا برای تامین این انرژی در این ساختمان باید هزینه و انرژی زیادی صرف شود.

وی افزود: یکی دیگر از ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای به ساختمان بانک مرکزی مربوط می‌شود و علیرغم اینکه تذکر داده‌ایم ساختمان دیگری با این نما ساخته نشود اما باز هم شاهد هستیم که ساختمان دیگری با نمای شیشه‌ای در حال ساخت است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سایر بانک‌ها از جمله بانک ملت و تجارت نیز از نماهای شیشه‌ای برای ساختمان‌های خود استفاده کرده‌اند به طوریکه در خیابان طالقان نمای شیشه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که قطعا این اقدام آنها دهن کجی به اصول معماری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته نما در مناطق گفت: این مجموعه تا حدی توانسته است این موارد را مهار و اصلاح کند و ان‌شاءالله امیدواریم ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • آبفای تهران هشدار داد؛ آب ذخیره کنید
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس